Groep 8 uitstroom ervaringen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door puzzelstukje, 4 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja dan zal het ook wel goed gaan. Ik hoor dat het in sommige steden echt een gedoe is. Wij wonen wel vlakbij amsterdam maar in een dorpje dus hier valt het mee.

    gaat ze naar dezelfde school als de oudste?
     
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.999
    11.672
    113
    Vrouw
    We hebben niet meerdere keuzes. Het is gewoon die school.
    Er zijn in de buurt wel meerdere scholen, maar die willen we geen van allen.
    In ons geval kiezen wij voor christelijk/reformatorisch onderwijs. En daar worden wij toegelaten. Hij is de zesde uit ons gezin die naar die scholengroep gaat. Het moet wel heel gek lopen als hij daar niet toegelaten wordt.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier in de stad bij ongeveer 10 scholen loting, maar naar die scholen wil ze gelukkig niet. :D

    Nee, ze wil naar een andere school dan de oudste.
     
  4. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oke ja dat snap ik dan. Dan moet het inderdaad wel gek lopen.


    o ik dacht dat er dan op alle scholen en loting zou zijn. Maar dat is dus niet zo.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Sommige scholen wil ‘iedereen’ naar toe, die hebben dan meer aanmeldingen dan plekken en gaan dan loten, andere scholen hebben plekken genoeg voor de kinderen die zich bij hen aanmelden.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    weer wat geleerd
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  7. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.678
    1.608
    113
    Vrouw
    Hier heb je dan sowieso een plek ivm broers/zussen beleid.

    In onze regio komt deze week de uitslag van eventuele lotingen. Heel benieuwd of er geloot gaat worden, meestal is dat maar op 1 school zo. De rest heeft iver het algemeen wel plaats.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

    Spannend! Altijd fijn als je het zeker weet.
     
  9. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.678
    1.608
    113
    Vrouw
    Hier geplaatst op school van eerste keuze dus de spanning is er gelukkig af.
     
    Zxcvb en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  10. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ah dat is fijn!
     
    MissXray vindt dit leuk.
  11. Minigirl

    Minigirl Fanatiek lid

    17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    Ik kom zomaar binnenvallen op dit forum. Weet niet of het oke is?
    Mijn dochter zit in groep 5 en ik had afgelopen week 10 minuten gesprek met haar juf. Ik vroeg naar haar scores. Zuchtend, wil je dat ook nog weten; rekenen van 1+ naar 2, begrijpend lezen 1, lezen 2, spelling 2. Vervolgens zei ze; je hoeft je geen zorgen te maken ze is een vwo leerling... Ik begreep haar niet. Rekenen was nu wel 2 maar dat was een momentopname. Mijn dochter zit in groep 5 en eigenlijk vindt de juf dat ik niet zo moet zeiken want mijn dochter gaat toch VWO doen. De scores wijzen er volgens mij niet op, nou ben ik ook geen leerkracht. Persoonlijke kwaliteiten zullen wel helpen. Zo weet ze veel, is ze nieuwsgierig, kritisch, zelfstandig etc Deze week had dochter ook een mening over de verkiezingen bijv. Is het nou zo dat ik mij inderdaad moet loslaten en niet zo moet zeiken, of is de juf misschien kortaf? Hopelijk kunnen jullie mij helpen?
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    @Minigirl: De vraag hoe je dochter het doet, ook op de Cito’s, lijkt me terecht. Mbt het uitstroomniveau lijkt groep 5 me erg vroeg om er echt iets zinnigs over te zeggen. Ligt wat mij betreft dus aan de vraag en het doel wie er ‘gelijk’ heeft.

    (Hier zijn ‘tweetjes’ op de Cito (in groep 6, 7 en 8 - dus niet groep 5!) over het algemeen overigens geen vwo-advies. Maar ligt ook aan de scores op specifiek begrijpend lezen en rekenen en natuurlijk aan de resultaten in de klas en ook aan gedrag en vaardigheden als inzet en doorzettingsvermogen ed. De ene leerkracht/school kijkt voornamelijk naar de Cito’s, de ander kijkt veel breder. En dan is er natuurlijk ook nog de eindtoets, vanaf volgend jaar weer voor het eindadvies.)
     
    Minigirl vindt dit leuk.
  13. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    scholen kijken naar de cito’s vanaf groep 6 voor het uitstroomadvies.

    Bekijk bijlage 746943 Hier heb je een beetje een grove schatting. Maar het zegt echt niet alles.

    doorzettingsvermogen, concentratie, werkhouding en studievaardigheden, die dus nu ook bij onze oudste op het rapport stonden zijn belangrijk. Daarnaast natuurlijk hoe het kind zelf is. Heeft het kind uitdaging nodig of ervaart die dat van zichzelf al genoeg en is het anders snel op de tenen lopen?

    2 scores vind ik geen vwo. In de box daarboven staat ook meer havo. Maar, wat maakt het uit? Laat t los. Zolang ze het leuk heeft op school en dr best doet is dat prima toch.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  14. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Bedankt @Beheer

    ik wilde graag een update geven. Ik heb veel aan jullie reacties gehad en vond het wel zo netjes om dit te doen.

    de eind cito toets is geweest. Ze vond het erg spannend allemaal. Helemaal de dag van de resultaten. Ze was zo bang dat ze toch weer van school moest wisselen.
    Wij hielden ook wel een beetje ons hart vast. Was het goed wat we gedaan hebben?

    Haar score van de cito eindtoets was 539. Duidelijk Havo dus. Op 540 punten is het Havo/Vwo.

    En ik hoopte maar dat ze in ieder geval Mavo zou hebben.

    nog steeds weet ik niet of ze een havo kind is, maar dat zien we wel. Ze heeft wel een mega goede werkhouding en doorzettingsvermogen. Maar ze zit in ieder geval op een school voor mavo havo en kader is dus echt iets waarbij ik mij neer kan leggen dat dat hem niet wordt voor haar.
     
    Zonnestralen en tuc vinden dit leuk.
  16. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.999
    11.672
    113
    Vrouw
    Leuk je update!
    Mijn zoon heeft ook 539 als score. Hij gaat vmbo-g+ doen.
    Jullie dochter wil zelf ook graag naar de havo? Onze ene dochter wilde dat ook erg graag. We hebben haar toen ook laten gaan. We wilden haar die kans niet ontnemen. Maar helaas heeft zij het niet gered op de havo. Na de tweede is zij naar de mavo gegaan.
    Hopelijk gaat het bij jullie dochter wel goed. Ze heeft in ieder geval de motivatie ervoor. Dat is al top. Zo kan ze achteraf nooit zeggen: ja maar ik kreeg de kans niet.
     
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Oh wat grappig dezelfde score. Is jouw zoon er blij mee?

    ze gaat naar een school met gepersonaliseerd onderwijs. Met een dubbel advies beginnen ze daar op het hoogste niveau. Als dat te moeilijk blijkt te zijn is het 1 knop en alles wordt omgezet naar mavo.
     
  18. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.999
    11.672
    113
    Vrouw
    Ja hoor. We vinden het allemaal een prima score. Hij wil zelf ook erg graag naar het vmbo, lekker praktijkvakken erbij. Een blije jongen dus die echt zin heeft in volgend jaar:thumup:

    De school van jouw dochter klinkt ook goed!
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  19. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja wat goed! Lekker doen wat goed voelt. Als hij praktijklessen wil, dan moet hij niet te veel theorie uit boeken halen.

    in de klas van dochter zitten alle niveaus ook door elkaar. Dus van niveau wisselen heeft verder geen consequenties wat dat betreft. Allemaal nieuw maar we gaan t afwachten.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  20. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.243
    2.420
    113
    Vrouw
    VMBO heeft zeker meer praktijkvakken. Alleen volgens mij is het de eerste jaar met de basisvorming ook nog wel veel theorie. Ook is er op de havo best nog wat mogelijk voor wat betreft praktijkvakken.
     

Deel Deze Pagina