Liep ik het eerste en tweede trimester fluitend door nu krijg ik de ene diagnose na de andere. Afgelopen maandag hebben ze nierstuwing geconstateerd ( urineleiders worden dichtgedrukt door de baarmoeder) en vandaag krijg ik te horen dat ik een blaasontsteking heb met GBS. Nu dus aan de antibiotica ( geheel tegen mijn zin maar wat moet dat moet). Heb al te horen gekregen dat ik AB krijg tijdens de bevalling en dat ik een dag langer moet blijven in het ziekenhuis. Wie heeft hier ervaring mee ?
Ik werk als verpleegkundige op de verlos/kraam en zie regelmatig moeders met een GBS. Volwassenen heb en er geen klachten van, maar een pasgeborene kan er ernstig ziek van worden. Ik vermoed dat die kleine de eerste 24 u na de geboorte elke 3 uur getemperatuurd zal worden en observatie op infectie verschijnselen. Daarna zal je thuis verder observeren op infectie tekenen. Vervelend om de eerste 24 uur in het ziekenhuis te moeten verblijven, maar het is het meest veilige voor jou en die kleine.
Huh. Mijn reactie is weg. Vraag me nu af of een keizersnee dan niet veiliger is? Helaas heeft mijn baby immuumtechnisch al een achterstand omdat ik medicatie moet spuiten voor mijn chronische darmontsteking. (Dit is in overleg met het ziekenhuis natuurlijk). Deze vraag gaat iig op het lijstje voor de 34 weken echo.
Ja ik, het komt behoorlijk vaak voor. In het buitenland testen ze zelfs standaard of iemand een drager is of niet. Niet te druk om maken, je krijgt een infuus antibiotica tijdens je bevalling en je beeb wordt na die tijd gecontroleerd. Komt helemaal goed.
Ik ben ook draagster. Deze zwangerschap uit voorzorg getest omdat onze zoon echt heel ziek is geweest hierdoor na de geboorte. Antibiotica infuus tijdens de bevalling geeft geen garantie dat je kindje het niet krijgt. Persoonlijk neem ik het risico niet en ga voor een keizersnede. Maar deze keuze heb ik vanwege een keizersnede bij onze eerste en een traumatische bevalling van de tweede. Heb geen idee hoe het beleid hierin is t.a.v zwangerschappen met een normaal verloop/verleden. 'Niet te druk om maken' zoals eerder iemand hierboven schreef vind ik een gevaarlijke uitspraak, als je eenmaal hebt gezien hoe ziek baby'tjes hiervan kunnen zijn zal je dat niet zomaar meer zeggen.
@Nummerzoveel. Denk dat ik nu ook maar voor een keizersnee ga. Onze baby heeft al een verhoogd risico dat t ziek wordt (door mijn medicatiegebruik) dus wil het risico niet nemen dat het nog fouter afloopt. Mijn man zegt dat ik me niet zo druk moet maken maar die weet volgens mij nog niet wat t inhoud.
@Krakeling. Is de optie keizersnede al eerder besproken? Laat je goed informeren over alle voors en tegens door je gyn. Elke situatie is weer anders. Het heeft er ook mee te maken met de mate/hoeveelheid de GBS aanwezig is op je lichaam geloof ik. Dat is veranderlijk en daarom niet exact te bepalen op het moment dat je de bevalling ingaat. Voor mij zou het inhouden dat ik, niet wetende of ik een weer ziek kindje ga krijgen, nooit ontspannen die bevalling in kan gaan. Wat natuurlijk weer een nadelig effect heeft op de vordering hiervan. Probeer informatie te verzamelen waarmee je je man ook beter kunt uitleggen voor welke keuze jij nu staat, het is wel belangrijk dat je je daarin gesteund voelt..
Ik wist tijdens me eerste bevalling niet dat ik drager was van GBS, kwamen ze tijdens de bevalling achter omdat zowel mijn zoontje als ik koorts kregen. Mijn zoontje is na de geboorte getest en hem moest ik de eerste 3 maanden in de gaten houden op bepaalde symptomen, bij mij hebben ze helaas geen controle uitgevoerd en ik ben na een week met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht met 40+ graden koorts en toen zijn er pas testen bij me afgenomen en heb ik antibiotica gehad. Nu ik weer zwanger ben gaan ze met 35 weken een urinetest doen om te kijken of ik nu ook drager ben.
Ik ben helaas ook draagster. Wist het niet, maar na telkens blaasontstekingen, een urine kweek laten doen en idd gbs positief! Zit inmiddels aan mijn 4de antibiotica kuur in 4wkn tijd...wordt nu ook doorgestuurd naar de gyn en waarschijnlijk uroloog om toch te bekijken of ik niet ook nog nierstuwing/ nierbekkenontsteking heb..heel gedoe zo en veel last van harde buiken. We zullen het zien hoe het verder loopt, en ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Keizersnede sluit kans op infectie niet uit. Ik heb twee kuren gehad tijdens de zwangerschap en 1 via het infuus tijdens de bevalling.
Klopt, keizersnede sluit de kans niet uit, maar maakt het risico wel kleiner. Daarbij is de kans dat je kindje ziek wordt van iets anders wel groter bij zoveel antibiotica gebruik...het is kiezen tussen twee kwaden.