Groep-B-Streptokokken (wie ervaring mee?!)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jille, 5 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Dag dames,

Vandaag controle bij gyn gehad. Blijk ik de groep B streptokokken bacterie in mijn urine te hebben. Dit hebben ze per toeval ontdekt nadat ik vorige week last heb gehad van nierstuwing en ze urine op kweek hebben gezet.

Ik heb uitgebreide folder meegekregen over de risico's tijdens bevalling etc. Als mijn vliezen gebroken zijn moet ik binnen 24 uur bevallen en krijg ik tijdens de bevalling antibiotica toegediend om baby te beschermen tegen infectie. Dit kan namelijk bij het babytje zeer ernstige ziekte opleveren als ze dit niet doen. Kans is niet super groot, maar is er wel, vandaar de antibiotica.

Ik maak me niet super veel zorgen (1 op de 5 vrouwen blijkt drager te zijn, maar in NL wordt hier niet standaard op getest, maar vaak per toeval ontdekt), ik sta onder goede controle in ziekenhuis en dat vind ik ook een geruststelling en met antibiotica is het risico heel erg veel minder.

Ik ben wel benieuwd naar vrouwen die dit ook hebben meegemaakt tijdens hun bevalling of nu ze zwanger zijn en dit weten.

Groeten
    Jille

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Toevallig ben ik daar gisteren wat info over gaan opzoeken. Ik wil t mijn VK ff voorleggen tijdens de volgende controle.

Want... 1/5 is draagster? Waarom wordt niet iedereen getest dan? Kennelijk gebeurt dit in t buitenland wel standaard.

3. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Ja dat klopt. In NL valt het niet onder het standaard onderzoek. Op internet is een info brochure te vinden. Dit is dezelfde informatie als die ik vanmiddag heb meegekregen op het ziekenhuis.

http://www.nvog-documenten.nl/index.php ... ijn_id=585

Als je deze link opent kun je een pdf bestand openen.

Gr. Jille

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik zal ook eens informeren bij de verloskunige. vreemd dat je niet standaard gecontroleerd wordt dan.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat bestand had ik gisteren ook gevonden!

Maar ik begrijp de houding in NL hierin niet zo. Alleen als ze 'per ongeluk' er achter komen dat je besmet bent, doen ze er iets mee. Dit terwijl kennelijk 1/5 vrouwen ermee rondloopt. Bizar toch?

Maar goed, ik heb dus geen ervaring ermee verder ;)

6. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Ik denk dat in NL het onderzoek niet standaard is, omdat het in de meeste gevallen geen kwaad kan voor de zwangere en kind. Maar in een enkel geval wordt de baby ernstig ziek door infectie met deze bacterie. Tenminste zo staat het in de folder die ik heb meegekregen.

de zwangere hoeft helemaal geen klachten te hebben. Heb ik namelijk ook niet. De nierstuwing komt van het drukken van de baby op urinebuis. Soms veroorzaakt de bacterie een blaasonsteking, maar meer eigenlijk niet. Alleen voor kind tijdens bevalling kan het bij draagster in de 1 op 100 kinderen leiden tot ziek zijn van het kind. Ik ben een "heavy carrier" zoals ze dat noemen (in mijn folder). Dit betekent dat ik veel GBS bij me draag en daardoor het risico op infectie van de baby iets groter is bij een bevalling dan bij andere vrouwen. Althans wat ik eruit begrijp.

Toch best heftig, maar ik ga er wel van uit dat het allemaal best meevalt, volgens mij gaan de meeste bevallingen goed (althans met het kindje dan he na de bevalling:)

X Jille

7. Dootje24

Dootje24 Bekend lid

5 jan 2007
    561
    0
    0
    Teamleider Balie
    Nijmegen
    Ik heb na mijn derde miskraam een streptokokken-infectie gehad. Mijn hele lijf zat onder de huiduitslag, hele erge koorts, dikke ogen, tong en lippen en gewrichtspijn. Zelfs in het ziekenhuis gelegen, omdat ze er pas na drie weken ziek zijn achter kwamen wat het was. Het wordt ook wel kraamvrouwenkoorts genoemd...

Voor deze zwangerschap is het wel iets wat ik nog duidelijk moet aangeven aan de verloskundige. Ik eis gewoon dat ze dit checken bij mij, je zal zo ziek worden in je kraamtijd, verschrikkelijk....

Twee collegatjes van me hadden ook de bacterie en kregen een infuus met antibiotica tijdens de bevalling. Zij hebben nergens last van gehad en dat infuus ook niet als lastig ondervonden!

Leuk is anders, maar komt vast helemaal goed!

Blijft stom dat ze het niet standaard controleren, maar ja zo zijn er in NL wel meer dingen minder goed geregeld vind ik.

Knuffel dootje

8. red

red Lid

23 feb 2006
    94
    0
    0
    Hoi Jille!

Tijdens mijn eerste zwangerschap is bij mij op het einde ook GBS geconstateerd. Dit nav een blaasontsteking die niet weg wilde gaan. Ik ben direct overgegaan naar een gynaecoloog, omdat je met GBS een medische indicatie hebt. Je moet in het ziekenhuis bevallen met antibiotica. Het is fijn voor je dat je het van te voren weet, want zo kun je je baby goed beschermen tegen de bacterie.

B Streptokokken is geen fijne bacterie voor een baby. Maar (!) nu jij GBS hebt, wil dat niet zeggen dat jouw baby ook besmet is of besmet wordt tijdens de bevalling. Dat de bacterie nu actief is, hoeft niet te betekenen dat dit ook tijdens je bevalling zo is. Echter, ter voorkoming van wel een actieve besmetting tijdens je bevalling moet je aan een anti biotica infuus (minimaal 4 uur van te voren toegediend) bevallen. Je zult ook 24 tot 48 uur in het ziekenhuis moeten blijven hierna.

Ik ben nu zwanger van mijn tweede kindje en ik heb weer medische indicatie. Ook ivm GBS. Wanneer je namelijk eenmaal bent besmet met GBS zul je deze altijd in je lijf blijven dragen. Het is een bacterie die iedereen in de darmen heeft zitten, bij ons zit ie alleen op een plekje waar hij niet hoort te zitten, waardoor je meer risico kunt hebben tijdens een bevalling. Je zult bij eventuele volgende kinderen ook altijd moeten bevallen in het ziekenhuis.

Mocht je meer vragen hebben dan kun je even op mijn weblog kijken (dagboekvaneenzwangere.punt.nl) of me een pb'tje sturen!

Succes en geniet van je zwangerschap!

9. Marjo83

Marjo83 Fanatiek lid

24 mei 2006
    1.286
    0
    0
    Secretaresse
    Ergens in Drenthe..
    Hier ook een GBS- draagster!
    Heb me tijdens mijn eerste zwangerschap vreselijke zorgen gemaakt en las de ergste verhalen op google.
    Mijn advies:NIET DOEN!
    Uiteindelijk is mijn bevalling ingeleid en heb ik vanaf het moment dat de weeen begonnen een infuus gehad met antibiotica. Eigenlijk zou ik 2 zakken moeten binnenkrijgen,m aar aangezien mijn bevalling in 3 uur bekeken was, is dat er maar 1 geworden. En zowel ik als mijn zoontje hebben nergens last van gehad! Idd klopt het dat jullie beide 24-48 uur ter observatie moeten blijven.
    Zie het als een voordeel dat je het nu weet dan kan er straks rekening mee gehouden worden! Succes!

10. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ook bij mij werd in week 7 van de zwangerschap bij toeval tijdens een urinekweek de bacterie ontdekt. Hiervoor heb ik een antibioticakuur geslikt. Nu moet in de 35e week van de zwangerschap opnieuw urine op kweek gezet worden om te kijken of de bacterie helemaal weg is. Zo niet dan moet ik ook bevallen met een infuus. Een ziekenhuisbevalling met een medische indicatie heb ik toch al dus dat maakt dan niet meer zo heel veel uit.
    Volgens de gynaecoloog wordt er in omliggende landen (van Nederland) al standaard op deze bacterie getest maar in Nederland nog niet.

11. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Thanx voor jullie reacties!

Ik vind het stom dat ze er niet standaard op testen. Ben blij dat ik het weet, maar waarom andere vrouwen niet? Oke, in veel gevallen is er niks aan de hand, maar je zult die ene maar zijn zeg!

Het is toch een ienie mienie onderzoekje om er achter te komen, dus erg veel geld hoeft het ook niet te kosten!

Groeten
    Jille

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Begrijp ik t goed dat de test op GBS altijd met urine is?

Want t gaat er toch om dat GBS in de vagina zit en zo de baby kan besmetten? Dan hoef je toch niet perse een blaasontsteking te hebben/de bacterie in je blaas te zitten?

Is een uitstrijkje dan niet een betere testmethode?

13. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Bij mij kwam het uit de urinekweek, maar volgens mij kunnen ze als ze twijfels hebben ook uitstrijkje maken van de schede/baarmoedermond. Zo staat het in onze folder in ieder geval. Maar omdat het niet standaard getest wordt, komt het meestal pas naar boven bij urinekweek.

14. loel

loel Fanatiek lid

17 sep 2007
    2.097
    0
    0
    verkoopster
    Heusden
    Ik heb heel erg getwijfeld of ik moest reageren. Ik wil jullie niet onnodig bang maken. Afgelopen juni heb ik mijn dochtertje verloren door de Streptokokken B bacterie.Ik wist niet dat ik draagster was, ik kreeg het pas te horen een week na de bevalling. Ik vind het dus niet normaal dat het in Nederland niet standaard getest word. kleine moeite toch?
    Ik heb gewoon heel veel ongeluk gehad.
    Moet wel zeggen dat ik nu weer bijna 13 weken zwanger ben en dat ik goed onder controle sta. Ik heb er een goed gevoel over. dus als ik me niet druk maak, moeten jullie dat ook niet doen. Wil alleen zeggen dat je het niet moet onderschatten.

15. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jeetje Loel, wat vreselijk. Goed hoor dat je reageert. Ik ga t zeker aankaarten bij mijn VK a.s. maandag.

Ik wens je een hele fijne zwangerschap, hoop dat je er een beetje van kunt genieten. En voor daarna een prachtig gezond kindje.

Ik vind t steeds bizarder worden, die lakse houding in NL tov t buitenland bij sommige zaken in de zwangerschap.

16. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ik bne ook draagtser. Ik woon inhet buitenland en hier wordt er standaard op gecontroleerd. erg fijn. De neef van mijn man is nl zo zijn eerste kind verloren.
    Ik ben bevallen in het ziekenhuis en heb 2 zakken antibiotica gehad tijdens de bevalling. Mijn zoontje en ik hebben gelukkig nergens last van gehad.
    Ik beval nu weer in het zelfde ziekenhuis dus de gyn weet er van. Wel een geruststelling moet ik zeggen.

17. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Loel,

Jezus! Fijn dat je wel reageert. Ik hoop dat je nu een fijne zwangerschap hebt met hopelijk een gerust hart voor de bevalling.

Nu ik jou verhaal zo lees, word ik eigenlijk ook goed pissig. Waarom: nou, omdat het bij mij nu aan het licht is gekomen, maar anders hadden we het niet geweten. Misschien had ik mijn kindje (wat ik met heel veel moeite heb gekregen (icsi, cryo etc) besmet zonder dat ik het had geweten. Nu kunnen ze in ieder geval voorzorgsmaatregelen nemen en is het risico veel minder dus dat het gebeurt en houden ze het in ieder geval in de gaten.

Ik vind het echt steeds belachelijker worden dat ze het niet bij alle vrouwen testen....het is gewoon een kleine moeite, kost weinig en is ook niet echt vervelend voor de vrouw! Ik wist het voor gisteren allemaal niet en heel veel vrouwen met mij geloof ik.

sterkte Joel met deze zwangerschap en hopelijk over een aantal maanden een heel gezond kindje!

X Jille

18. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    ik ben ook draagster en tijdens mijn eerste bevalling zijn ze er toevallig achtergekomen door een kweek omdat mijn vliezen langer dan 24uur gebroken waren. Ik kreeg het pas 3 daagen na de bevalling te horen en ze hebben ook geen actie ondernomen tijdens de bevalling via een infuus of zo. Nu ben ik weer zwanger en mijn vk wil mij niet testen noch krijg ik een infuus met antibiotica tijdens de zwangerschap. Haar argument hiervoor is dat mijn eerste kindje niet besmet is geweest en dat het met de 2e waarschijnlijk ook wel goed zou gaan. ik maak me dus nu heel veel zorgen maar ik sta machteloos en moet maar afwachten of het goed zal gaan.

19. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Beste Saloua,

Bel het ziekenhuis voor second opion hor! Ik heb hierdoor nu medische indicatie voor ziekenhuis bevalling en krijg sowieso infuus met antibiotica uit voorzorg. Bij mij op het ziekenhuis was het een serieuze mededeling van de gyn. Ik zit zelf niet bij VK praktijk omdat ik via icsi zwanger ben geraakt en dus op controle wilde blijven in ziekenhuis (was eigen keuze). Als je draagster was, ben je het nu ook geloof ik. Net als met koortslip dat draag je je leven lang met je mee.

Dus ik zou gewoon even met ziekenhuis bellen al is het maar om je gerust te stellen en te horen wat een gyn ervan vindt.

Succes Jille

20. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Loel, wat erg meid! Maar goed dat je hebt gereageerd!
    Ik kom uit het buitenland en in mijn land wordt elke zwangere vrouw rond 34-36 weken gecontroleerd op streptokokken.
    Het is toch geen moeilijke onderzoek. Gewoon een uitstrijkje en klaar.
    Over twee weken heb ik een afspraak met VK en ga ik zeker over dit onderwerp beginnen.
    Kleine onderzoek kan toch veel ellende voorkomen!

Deel Deze Pagina