Groep-B-Streptokokken (wie ervaring mee?!)

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jille, 5 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Ik wil het heel graag maar ik denk dat het niets uithaalt aangezien de vk toch mijn bevalling zal moeten doorstaan ipv de gyn. Ik denk dat ik morgen nog een keer ga bellen met de vk om mijn zorg uit te spreken. Ik weet dat een andere vkpraktijk ook niet mee werkt.

2. Jutte

Jutte Fanatiek lid

27 jul 2008
    2.186
    0
    0
    Hier ook een draagster, tenminste, het werd geconstateerd na de vroeggeboorte van mijn dochter. Het is niet zeker of dit de vroeggeboorte heeft opgewekt, aangezien het spoor te klein was, ofwel, nog niet voldoende virus voor een vroeggeboorte, zeg maar.

Nu bij mijn tweede zwangerschap wordt ik wel in de gaten gehouden met extra controles.
    Vind ook eigenlijk dat het standaard gecontroleerd moet worden. Zeker na verhalen zoals die van Loel, maar gewoon ook: vroeggeboortes zijn nooit fijn en als die door een simpele detectie van een te behandelen virus kan worden voorkomen met antibiotica, waarom dan niet?

3. loel

loel Fanatiek lid

17 sep 2007
    2.097
    0
    0
    verkoopster
    Heusden
    @ Saloua: Wat vreemd dat er niet meegewerkt word. Toch raar. Gewoon volhouden hoor. Nu gewoon aan jezelf en je ukkie denken

4. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Saloua, ik zou ook nog naar de HA gaan.
    Misschien hij/zij kan een uitstrijkje maken en sturen naar een laboratorium?

Ik heb nog dit gevonden:

Stichting Ouders van Groep B Streptokokken-patienten

De Stichting van Ouders van Groep B Streptokokken-patiënten is een 'oudervereniging' voor ouders door ouders. De Stichting is opgericht om hulp te bieden aan ouders die steun en informatie zoeken, nadat zij met GBS-ziekte te maken hebben gehad.

De Stichting wil (toekomstige) ouders op de hoogte brengen van de mogelijke gevolgen van de ziekte voor het (on)geboren kind en van de huidige aanpak en preventiemogelijkheden na de besmetting met de GBS-bacterie.

De doelstellingen van de Stichting zijn:
    • het geven van voorlichting aan (toekomstige) ouders,
    • de gelegenheid bieden aan ouders van GBS-patiënten om ervaringen uit te wisselen,
    • contact houden met de Nederlandse gezondheidszorg over het te voeren beleid met betrekking tot GBS en de ouders hierover informeren
    • het stimuleren van wetenschappelijk onderzoek.
    Stichting Ouders van Groep B Streptokokken-Patiënten

Stichting O.G.B.S.
    Telefonische hulplijn voor informatie en lotgenotencontact: 0344 - 619163, e-mail: ogbs@planet.nl

Ik zou daar gewoon meteen bellen.

5. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Saloua,

Wat de anderen al zeggen, gewoon toch proberen hoor.

Tegen mij is gezegd dat nu ze weten dat ik drager ben NIET thuis mag bevallen omdat een VK geen antibiotica infuus kan toedienen tijdens bevalling thuis. In het ziekenhuis kan dit wel. Kindje moet hierna ook 24 tot 48 u onder controle blijven.

Ik zou in ieder geval informatief bellen naar ziekenhuis. Misschien laten ze je wel komen voor kweekje of zo en anders inderdaad via de huisarts.

Het is toch niks om hierdoor gestresst de bevalling in te moeten gaan! Denk aan jezelf en vooral aan je kindje hoor. Het zal je maar gebeuren dat het wel ziek wordt!

Succes.

Jille

6. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Bedankt meid, ik ga ze meteen bellen!

7. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Dat nummer bestaat niet en mijn mail krijg ik ook terug. Ik ga even verder zoeken op het net.

8. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    even een vraagje. ik heb 2 weken geleden blaasontsteking gehad. heb ik nu ook die bacterie bij me dan? afgelopen week heb ik mijn urine ook op kweek moeten laten zetten ter controle of de blaasontsteking weg was en omdat er suikersporen inzaten. betekend dat dan dat ze ook naar die bacterie gezocht hebben? of heb ik het nu niet goed begrepen? want mijn urine was schoon dus dat zou positief zijn dan toch?

9. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Yinte,

Als ze het niet gezegd hebben, zal je de bacterie waarschijnlijk wel niet hebben, maar ben natuurlijk geen arts.

Is het op het ziekenhuis gecheckt of bij HA? Ik zou anders gewoon even bellen om te vragen of ze ook naar deze bacterie hebben gekeken.

Saloua: weet je al wat meer? Heb je zkh gebeld met je vraag? Ben benieuwd wat ze tegen je hebben gezegd.

Succes.

Gr. Jille

10. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Ìk heb met ze gemaild en heb net een reactie binnen, zie onderstaande;

"Ik begrijp uw bezorgdheid en ik hoop dat onderstaande info u verder kan helpen.
    Er bestaat een landelijk protocol, hoe te handelen bij GBS besmetting. Dit protocol is te vinden via de site van de NVOG/professionals/richtlijnen/perinatologie.
    Bij dragerschap wordt een vaginale kweek geadviseerd in de 36ste week van de zwangerschap om te kijken of de bacterie op dat moment actief is.
    Als uw kweek positief is, betekent dit inderdaad niet automatisch dat u met antibiotica via een infuus moet bevallen. Wanneer u echter een risicofactor hebt, dan moet dit wel gebeuren.
    De risicofactoren zijn: - langdurig gebroken vliezen
    - urineweginfectie tijdens de zwangerschap, veroorzaakt door GBS
    - vroeggeboorte
    - koorts tijdens de bevalling
    - een eerder kindje ziek door GBS
    U mag dus gerust aandringen op een vaginale kweek, zodat u beter kan inspelen op risicofactoren.
    Het is niet zo dat het de eerste keer goed ging, dus automatisch de tweede keer ook.( mijn derde kindje werd pas ziek). Ik raad u dus aan om nogmaals met de VK te praten en anders evt via uw huisarts de kweek te laten doen.
    Hopelijk weet u zo wat meer, als u nog vragen heeft, mail dan gerust."

Ik zal morgen bellen met mijn vk en aandringen op een kweek, zoals hierboven genoemd.

11. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Saloua,

Ik hoop dat ze naar je wil luisteren. Al komt er niks bijzonders uit de kweek is het voor jou toch een geruststelling denk ik, dus hoop dat ze mee wil werken.

Groeten
    Jille

12. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Groep B streptokokken

De bacteriën die tot de zogenaamde Groep B streptokokken worden gerekend, kunnen verschillende ziekten veroorzaken. Je kindje kan al voor zijn geboorte besmet raken met deze bacteriën, maar ook tijdens en na de geboorte kan je kindje ermee in aanraking komen. Wat heeft dit voor gevolgen en wat kun je eraan doen?

Wat zijn Groep B streptokokken?
    Streptokokken zijn bacteriën die herkenbaar zijn aan hun ronde vormen. In de medische wereld wordt een onderscheid gemaakt tussen verschillende groepen streptokokken. Met name de zogenaamde Groep B streptokokken zijn erg gevaarlijk voor baby’s in de periode rond hun geboorte.

Groep B streptokokken oefenen invloed uit op de hemoglobine in het bloed van je kindje. Hemoglobine is het eiwit dat ervoor zorgt dat de zuurstof in je bloed wordt vervoerd naar verschillende plaatsen in je lichaam.

De lange benaming 'Groep B streptokokken' wordt vaak afgekort tot GBS. Er wordt ook wel gesproken over de GBS-bacterie. Sinds de jaren zestig is bekend dat deze GBS-bacterie gevaarlijk is voor jonge kinderen. Voor die tijd wist men alleen dat ze ziekten kan veroorzaken bij vee.

Hoe raakt je kindje besmet met de bacterie?
    Een baby die last heeft van de GBS-bacterie, is bijna altijd besmet door een volwassene. Als je als aanstaande moeder de bacterie bij je draagt, kan je je kindje al tijdens de bevalling besmetten. Maar liefst 15 tot 20% van alle zwangere vrouwen in Nederland draagt de bacterie bij zich, in de meeste gevallen zonder dat ze er last van hebben en dus zonder dat ze het weten.

De streptokokken kunnen voorkomen in je darmkanaal en je vagina. Bij volwassenen zijn de bacteriën op die plaatsen relatief onschuldig. Wel kan de GBS-bacterie vanuit je darmkanaal een blaasontsteking veroorzaken. Hoe de streptokokken zich verspreiden, is nog onbekend. Ook weet men nog niet hoe het komt dat de één wel drager is van de bacterie – en dat ook blijft – terwijl de ander nergens last van heeft.

Wanneer kan je kindje besmet raken?
    Je kindje kan op drie verschillende momenten met de GBS-bacterie worden besmet:
    In de baarmoeder
    Als je vruchtvliezen zijn gebroken, kunnen de bacteriën terechtkomen in het vruchtwater. Via het vruchtwater kunnen ze vervolgens je kindje bereiken.

In de vagina
    Als er Groep B streptokokken aanwezig zijn in je vagina, kan je kindje tijdens de uitdrijvingsfase van de bevalling besmet worden met de bacterie.

Na de geboorte
    Ook na de geboorte kan je baby besmet raken met de GBS-bacterie. Dat gebeurt meestal in de eerste dagen na de bevalling, via de handen van een volwassene. Als je kindje twaalf weken oud is, neemt de kans op besmetting af.

Wat zijn de symptomen van besmetting?
    De symptomen die een besmet kindje en zijn moeder vertonen, zijn afhankelijk van het moment waarop de besmetting heeft plaatsgevonden. Hieronder worden de symptomen per periode beschreven:
    Voor de geboorte
    Als er veranderingen zijn in de hartactie van je ongeboren kindje, kan dat betekenen dat hetj besmet is met de GBS-bacterie. Vooral wanneer de uitrekendatum al is verstreken en de bevalling zich nog niet heeft aangekondigd. Ook als jij tijdens de bevalling koorts krijgt, kan dat een signaal zijn dat het vruchtwater - en daardoor dus ook je kindje – zijn besmet. Verder kan de aanwezigheid van meconium in het vruchtwater een teken zijn van een infectie in de baarmoeder (meconium is de eerste ontlasting van je kindje).

Direct na de geboorte
    Een kreunende, hijgerige ademhaling van je baby is de belangrijkste aanwijzing voor een mogelijke besmetting met Groep B streptokokken vlak na de geboorte. Daarnaast heeft een baby die besmet is vaak ook een slechte kleur en een slechte algemene conditie. Je kindje zal dan ook een lagere apgarscore hebben. Deze verschijnselen komen vrijwel alleen voor wanneer er tussen het breken van de vliezen en de geboorte van je kindje meer dan acht uur zijn verstreken.
    Langere tijd na de geboorte
    Wanneer de besmetting zich pas na de geboorte openbaart, is een kreunende ademhaling bij je baby ook vaak het eerste verschijnsel dat zich voordoet. Het is dus belangrijk om de ademhaling van je kindje goed in de gaten te houden, zeker wanneer je kindje al een groter risico loopt om besmet te raken. Andere signalen die kunnen wijzen op een GBS-infectie zijn: een snelle ademhaling, een afwijkende kleur, moeilijkheden bij het voeden, koorts of juist ondertemperatuur.

Wat zijn de ziekteverschijnselen na besmetting?
    Groep B streptokokken veroorzaken niet bij ieder kindje dezelfde ziekte. Welke ziekte je kindje na de besmetting krijgt, hangt af van een aantal factoren. Zo is het belangrijk hoeveel weerstand je kindje heeft en hoe lang je kindje al was besmet, voordat hij werd behandeld.

Daarnaast speelt ook de bacterie zelf een grote rol. Onder de Groep B streptokokken vallen namelijk een aantal verschillende varianten van de bacterie, die waarschijnlijk elk andere ziekteverschijnselen veroorzaken.

Hoe kan een GBS-ziekte worden behandeld?
    In de meeste gevallen zijn de ziekten die worden veroorzaakt door de GBS-bacterie goed te bestrijden met verschillende antibiotica. Toch sterven er nog relatief veel kinderen aan, zo'n 5 % van de gevallen. Het kan ook gebeuren dat je kindje na een ernstig ziekteverloop blijvende schade overhoudt aan een GBS-ziekte.
    Wanneer heeft mijn kindje een verhoogd risico om besmet te raken?
    Verreweg de meeste kinderen die bij hun geboorte worden besmet met GBS-bacteriën, hebben daar totaal geen last van. Ze dragen de bacterie dan wel bij zich, maar ontwikkelen geen ziekteverschijnselen. Er zijn echter situaties die de kans kunnen vergroten dat je kindje wél ziek wordt:

Wanneer je vliezen al lange tijd zijn gebroken, voordat je kindje wordt geboren. Vooral als hier meer dan 24 uur tussen zit.
    Als je kindje voor de 37e week van je zwangerschap wordt geboren.
    Wanneer jij tijdens de bevalling last krijgt van verhoging, een temperatuur hoger dan 38°C, rectaal gemeten.
    Als je tijdens de zwangerschap een urineweginfectie hebt gehad, die werd veroorzaakt door GBS-bacteriën.
    Wanneer één van je oudere kinderen een GBS-ziekte heeft gehad.
    Het is dus verstandig om de conditie van je kindje extra goed in de gaten te houden, wanneer één van deze situaties zich voordoet. Zeker wanneer al bekend is dat jij zelf draagster bent van de GBS-bacterie.

Hoe kun je voorkomen dat je kindje besmet raakt?
    Als eenmaal bekend is dat je als aanstaande moeder de GBS-bacterie bij je draagt, zou je de besmetting van je kindje kunnen voorkomen door de bacteriën in jouw lichaam te bestrijden. Helaas lukt het in de meeste gevallen niet om alle aanwezige bacteriën uit te schakelen: als je eenmaal draagster bent van de bacterie, blijf je dat meestal ook.

Er is gelukkig wel een manier om te voorkomen dat je kindje tijdens de bevalling in aanraking komt met de bacterie. Je krijgt dan tijdens de bevalling een infuus met antibiotica. Dit infuus moet tenminste vier uur lang werkzaam zijn, voordat je kindje wordt geboren. De methode wordt toegepast als je baby een hoger risico heeft om besmet te raken; hierover zijn in de medische wereld bepaalde afspraken gemaakt.

In 1998 hebben de vrouwenartsen en kinderartsen in Nederland besloten dat dit infuus altijd wordt gegeven als de moeder tijdens de zwangerschap een urineweginfectie heeft gehad, die werd veroorzaakt door de GBS-bacterie. Ook wanneer je lichaamstemperatuur tijdens de bevalling boven de 38°C komt, of één van je oudere kinderen eerder een GBS-ziekte heeft gehad, krijg je altijd een infuus.

Wanneer je kindje voor de 37e week wordt geboren, of wanneer er meer dan 24 uur is verstreken tussen het breken van de vliezen en de geboorte, gelden er andere regels. In die gevallen wordt er eerst een uitstrijkje gemaakt om te controleren of je GBS-bacteriën bij je draagt. Vervolgens hangt het af van je artsen of je meteen preventieve antibiotica krijgt toegediend of dat eerst de resultaten van het uitstrijkje worden afgewacht.

Dat betekent niet dat je daarbij afhankelijk bent van de willekeur van je artsen. Er staan bij deze beslissing namelijk twee tegenstrijdige belangen tegenover elkaar. Enerzijds zou men graag alle GBS-ziekten rond de geboorte willen voorkomen. Anderzijds streeft men er in de medische wereld ook naar om het gebruik van antibiotica zoveel mogelijk te beperken.

Kun je voor 100% voorkomen dat je kindje besmet raakt?
    Helaas is het niet mogelijk om volledig uit te sluiten dat je baby voor, tijdens, of na zijn geboorte in aanraking komt met Groep B streptokokken. Er is namelijk een aantal omstandigheden dat dit bemoeilijkt.

Zo is er in 30% van de gevallen geen enkele risicofactor aanwezig, die erop wijst dat je kindje besmet zou kunnen raken. Dan is er dus ook geen enkele concrete aanleiding voor een infuus tijdens de bevalling. Pas achteraf blijkt dan dat dit wel nodig was geweest.

Met behulp van het infuus kan bovendien alleen worden voorkomen dat je kindje tijdens de bevalling wordt besmet. Na de bevalling is het veel moeilijker om besmetting te voorkomen. Bij de kindjes die pas enige tijd na hun geboorte een GBS-ziekte krijgen, blijft vaak onbekend hoe ze zijn besmet. En wanneer niet duidelijk is waar de bacterie vandaan komt, kun je ook niet voorkomen dat je kindje met de bacterie in aanraking komt.

Misschien doen wij wel allemaal erg paniekerig, maar ik vind het toch allemaal wel wat hoor. Ik ben draagster (heavy carrier) wat inhoud dat ik veel van deze bacterie bij me draag en dus wel infuus krijg. Hopelijk is dat voldoende en wordt baby niet ziek. We wachten rustig af. Meneer of mevrouw schopt vrolijk verder, dus die maakt het nog prima!

Groeten
    Jille

13. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Hoi Saloua,

Wat zei je VK?

Groeten
    JIlle

14. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Ze hebben maandag pas weer pratijkdag dus dan kan ik pas bellen voor overleg. Eerlijk gezegd heb ik er ook weinig vertrouwen in dat het resultaat zal hebben want die antbiotica zal ik toch niet toegediend krijgen ondanks de uitslag de van de kweek. Rotsysteem hier in NL.

15. Jille

Jille Bekend lid

26 aug 2007
    669
    0
    0
    Ik vind het echt raar hoor dat ze zo moeilijk bij je doen! Inderdaad rotsysteem hier in NL.

Succes hoor en hopelijk een voorspoedige zwangerschap en bevalling.

X Jille

16. Female

Female Niet meer actief

Ik woon in Belgie en hier doen ze op het einde (uiterlijk 2 weken voor de uitgerekende datum) standaard een strepto-test.

Bij mijn vorige zw.schap bleek ik positief en heb tijdens de bevalling een antibiotica toegediend gekregen.

Hoogstwaarschijnlijk zal dat nu weer nodig zijn.
    Ze hebben 1,5 week geleden voor de zekerheid toch weer gewoon de test gedaan (de uitslag daarvan weet ik nog niet, ik hoor het wel aan het begin vd bevalling)

17. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    Bedankt voor al je reacties meid en het plaatsen van info. Ik houd jullie maandag op de hoogte na mijn belletje met de vk.

18. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
    In Belgie zijn ze idd veel beter qua zorg, ik heb dat ook van een familielid gehoord die in Belgie woont. Soms denk ik er gewoon serieus over na om daar te gaan bevallen door zogenaamd daar op vakantie te gaan en aan het einde van mn zwangerschap en te gaan wachten op de bevalling zodat ik daar naar het zhuis mag.

19. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Saloua, hoe is het gegaan met de VK? Ik hoop dat je nu zonder problemen een onderzoek krijgt.
    Ik duim voor je meid!

Tja, in andere landen is het gewoon veel beter geregeld. In Nederland doen ze soms zoooo moeilijk :evil:

20. kaatje24

kaatje24 Actief lid

17 sep 2008
    132
    0
    0
    ja ik ga het dus ook eens ff aankaarten
    heb al genoeg doorstaan voor om dit kindje eindelijk in mijn buik te mogen dragen ( icsi etc) dus ja hallo .........elk risico dat uitgesloten kan worden uitsluiten graag...........

en Saloua
    wat zei Vk
    ik lees net op de site van http://www.ogbs.nl/

dus het volgende

"Mogen vrouwen die eerder een baby met GBS hebben gehad wel meer kinderen krijgen?

Ja, zij dienen er echter wel voor te zorgen dat hun gynaecoloog of verloskundige hiervan op de hoogte is. Bespreek uitgebreid de risicofactoren en stel samen met de gynaecoloog het te volgen preventieve beleid vast. Deze vrouwen moeten ook weten dat zij het recht (niet de plicht) hebben om onder behandeling te komen bij een gynaecoloog op grond van medische indicatie. "

je hebt dus het recht om onder behandeling van een gynaecoloog te komen hoor! het is je recht
    eis het op!

ik ga zeker ook op mijn strepen staan
    doktoren etc zijn er voor ons hoor
    niet andersom
    en in ergste geval hier bel ik ook weer met het ziekenhuis voor medewerking
    ( ze hebben me gezegd 'als er iets is kan je altijd terugkomen' haha nou daar zal ik ze dan zeker aan houden hoor! )
    wat een onzin
    1:5 nou dat vind ik nogal wat hoor
    als het nou 1 op 100 is
    maar ja zelfs dan denk ik wat is nou een uitstijkje
    kosten zullen niet giga zijn
    zeker niet als je er een mensenleven tegenover staat!
    lijkt mij
    maar ja wetenschap en medische industrie etc
    ja ja ja daar gaat het alleen maar om kosten kosten kosten
    niet om mensen hoor
    grrrrrrrrrrrrr
    schamen moeten ze zich hier in NL
    alle buurlanden potverdorie wel !
    nou ik kap maar want me hormonen raken oververhit
    ;) :rolleyes:

Deel Deze Pagina