Kan het kwaad als ik tijdens mijn zwangerschap vaak bang ben? Ik heb namelijk rijangst, beetje sociale angst en onweerangst en nog wel meer eigenlijk. Ben gewoon erg snel bang wat ik erg vervelend vind maar niet vanaf geraak helaas. Elke dag naar mijn werk ben ik gespannen. Ik voel dan zoeen raar gevoel in mijn lichaam en buik en vooral in mn keel. Ben gewoon bang dat het schadelijk kan zijn voor het kindje in mijn buik. Kan hij/zij daardoor ook angstig worden of raken emoties van de moeder niet tot in de baarmoeder.
Hoi meid, Het is makkelijk om te zeggen dat een ontspannen moeder natuurlijk altijd beter is, maar ja, zo makkelijk werkt het niet helaas... Ik denk dat het al heel goed is dat je het herkent bij jezelf. Misschien dat je nu bewust ook momenten voor jezelf creeert waarop je echt ontspant. Dit door bv. dingen te doen die je echt leuk en lekker vindt. Bv. avondje in pyjama op bank hangen en lekkere zwijmelfilm kijken, of lekker in bad etc. Die andere angsten neem je natuurlijk niet zo maar weg... Sterkte!
wat rot zeg.. heb vroeger ook heel veel angsten gehad, dus weet hoe je je voelt. Ik heb er (met hulp) mee leren om gaan en het feit dat je het (h)erkent is al heel goed. Ik probeer met mezelf logisch te redeneren. Zo van "ok ik moet daar wel naar toe, maar dan moet ik rijden. Dadelijk krijg ik een ongeluk en ga ik dood" nou, dan denk ik nu "okay, dan ga ik dood, daar voel ik niets van" Hoe erg dingen ook zijn je moet jezelf aanpraten dat je wat er ook gebeurt alles kunt overwinnen, alles is oplosbaar.. het klinkt heel dom en simpel, maar ik weet dat het niet zo is, het heeft lang geduurt voordat ik mezelf zover had dat ik ze zo kon tegen gaan. Je geeft jezelf als het ware een schop onder de kont. Wou dat ik het beter kon uitleggen... Maar herken en erken je angst, durf er van een afstand naar te kijken. Sorry dat ik niet duidelijker kan zijn. Ik wens je heel veel geluk en moed toe!
Vervelend zeg, ik had (toen ik pas mijn rijbewijs had) ook last van rij-angst, vooral als ik de snelweg op moest, nu ben ik daar gelukkig helemaal van af, maar ik ken wel dat angstgevoel. Ik zou het eens aan je huisarts ofzo voorleggen en misschien zijn er wel bepaalde medicijnen (die niet schadelijk voor je baby zijn) die je angst wegnemen.
De snelweg ontwijk ik steeds, ik durf er niet op. Ben in de 2 jaar dat ik mijn rijbewijs heb 3 keer op de snelweg geweest en vond het supereng. Het gaat me gewoon allemaal te snel en ik durf niet in te halen en in te voegen. En als ik de weg niet weet kan niemand me helpen... Ik denk dat ik toch maar ermee naar de huisarts moet gaan.
Ik had precies hetzelfde, heb dit jaar 6 jaar m'n rijbewijs en pas vorig jaar ben ik echt van mijn angst voor de snelweg afgeraakt. Ik had met zwetende handen het stuur vast en was altijd zó blij als ik veilig was aangekomen. Kreeg hartkloppingen als ik iemand moest inhalen of moest uitvoegen. Echt heel vervelend, totdat ik een baan kreeg waardoor ik dus wel over de snelweg moest en doordat elke dag te doen ben ik er vanaf geraakt. Misschien dat je samen met een ervaren bestuurder wat kunt gaan oefenen op een rustige zondag ofzo. Succes!