Het is bewezen ongezond voor je privé/werk balans om constant dit soort impulsen te krijgen. Ik ben al uit de buurt app gestapt toen een een buurvrouw een of andere stempoll van haar werk ging doorsturen om 23.30. Echt allemaal geen trek in.
Ik werk ook in de zorg en wij hebben ook meerdere groepsapp's. Een soort rooster app waar alle openstaande diensten etc inkomen maar er worden ook regelmatig nieuwe groepen aangemaakt voor bijvoorbeeld 'afscheid Truus'... heel jammer om steeds op vrije dagen appjes te krijgen wat werkgerelateerd is... ik moest wel lachen om een mannelijke collega die in die groep reageerde; ik doe mee met het cadeau maar ik wil voortaan dit soort berichten alleen via de mail want whatsapp is voor mij privé en ik stel dit soort groepen niet op prijs.. dat zouden meer mensen moeten doen
Ik vind ook dat je helemaal gelijk hebt! Sowieso vind ik dat je voor zo'n groepsapp een zakelijke telefoon moet krijgen, zodat werk echt gescheiden kan worden met prive. Als ze dan perse een groepsapp willen beginnen... Bij mijn vorige werk hadden we ook een groepsapp. Werd er gestoord van! Er werd nl van je verwacht dat je direct reageerde en ook up to date bleef. Maar op vrije dagen, had ik daar al helemaal geen behoefte aan. Dat bracht natuurlijk onbegrip mee als je wel online was geweest, maar niet de berichten had gelezen of op had gereageerd. Het duurde natuurlijk ook niet lang voordat de berichten nergens over gingen en je echt moest gaan zoeken naar werkgerelateerde berichten. Uiteindelijk werd mijn werkgever er zelf ook niet goed van en besloten we een schrift te beginnen waarin we met elkaar communiseerde, zodat het op het werk bleef. Wat een rust gaf dat! Mijn vriend is dan weer een ander verhaal... Op zijn afdeling heeft iedereen een mobiel van de zaak en gebruikt iedereen die ook voor prive. Omdat zij voor een grote webshop werken, die natuurlijk 24/7 geopend is, moet iedereen dag en nacht paraat staan, dan is een groepsapp zeer nuttig.
Ja ik vind zo'n groepsapp belangrijk, maar privacy gevoelige zaken zoals patienten mogen hierop niet gedeeld worden. Dit heeft te maken met de wet op privacy. Daarnaast kan je je leidinggevende vragen hoe het bedrijf omgaat met dit soort informatie, dan komt zelf boven drijven dat dit dus niet mag. Ik begrijp je wel, maar ik vind het niet slim dat je je hebt afgemeld, zodat daarover in gesprek zijn geweest. Je kan ook de appgroep op stil zetten en niet erop reageren. Je hoeft het niet te lezen en ook niet naar te handelen. Je had kunnen vragen wat precies de bedoeling is van de appgroep en dat je graag ziet dat je collega's deze groep alleen gebruiken voor communicatie en geen overdracht. Het feit dat ze boos uitvallen kan misschien te maken hebben dat je star bent en voor hun gevoel niet betrokken.
Dit mag niet hoor. Daarbij is het echt niet gepast. Wij communiceren niet eens over de email over patiënten. We hebben we een groepsapp, maar die is voor soldaten ofzo. Niet voor patiëntenzorg. Is het een idee om voor te stellen nog een groep aan te maken voor alleen de noodzakelijke dingen? Een app van mijn werk vind ik niet erg. Maar ze moeten niet overdrijven. Wij hebben soms weken geen app contact.
Ik zou er ook snel klaar mee zijn, hoor. WhatsApp is geen professionele verplichting en daarnaast vind ik het absoluut niet door de beugel kunnen dat daar werkinhoudelijke zaken besproken worden, cliëntgegevens gedeeld, namen, medische informatie etc. Ik vind dat zelfs het melden waard bij het management. Wij hebben ook een groepsapp met ons team (met 8 personen) en daarin wensen we elkaar een fijne verjaardag e.d. Als er iemand op vakantie is stuurt die persoon een leuke foto met "Het is mooi hier in Cuba! Tot over 4 weken!", dat soort dingen. Als ik daar uit weggelaten zou willen worden zou dat ook echt geen probleem zijn, maar het is zo'n rustige app dat ik er geen last van heb.
Voor vertrouwelijke, veilige uitwisseling via en app zijn er alternatieven. Wij gebruiken Siilo. Medici en paramedici kunnen daar een account aanmaken, misschien andere zorgverleners ook wel. Je moet de app altijd openen met een code, alles wordt goed versleuteld en het blijft maar beperkt bewaard binnen je app, gaat niet naar je telefoon. Je kan elke andere geverifieerde zorgverlener opzoeken, dus een arts in een ander ziekenhuis kan makkelijk een plaatje sturen als hij daarover wil overleggen. Voor de niet-patientgerelateerde zaken hebben we een stuk of wat whatsapp groepen. Voor ons is het werk ook den belangrijk deel van ons sociale netwerk. We hebben een groep voor borrel-en eetafspraken en allerlei ongein, een groep voor meer formele sociale aangelegenheden, een groep over opleidingszaken zoals het onderwijs (de opleider is beheerder) en nog wat subgroepen. En nee natuurlijk interesseert het me op mijn vrije dag niet als afdeling x gaat lunchen. Maar me eraan ergeren, nee hoor, helemaal niet.
Het is te zot voor woorden dat er tegenwoordig gedacht word altijd maar bereikbaar te zijn. Alles te willen doen op je werk en overal aan mee te willen doen. Ik geef je groot gelijk. Je werk is je werk, en zodra je de deur dicht doet is het klaar. Ik zou dus duidelijk maken dat jij werk en prive apart wilt houden en dergelijke zaken via je werk mail wilt onvangen, zodat je er dus ook tijdens je werk op kunt reageren.
Persoonlijk denk ik dat je hierover in gesprek moet met je collega's. Er suddert meer dan enkel onvrede over het niet meedoen in een groepsapp en ik denk dat dit tot verdere irritaties en gedoe kan leiden. Ik zou dit voor willen zijn. Afgezien daarvan geef ik je groot gelijk. Ik hou zelf privé en werk ook goed gescheiden en doe ook niet mee aan groepapps van het werk. Sowieso privacygevoelige informatie bespreken via deze app mag niet. Ik weet niet wat jullie functie is, maar ik werk ook in de zorg en zou hiervoor voor de tuchtcommissie gedaagd kunnen worden en mijn BIG-registratie kwijt kunnen raken.
Wat betreft de groepsapp snap ik goed dat je daar geen zin in hebt. En denk ik ook dat dit niet eens mag. Je hoeft ook niet 24/7 bereikbaar te zijn. Ik denk wel dat de reactie daarna voortkomt uit het feit dat je buiten werk eigenlijk zo weinig mogelijk met hen te maken wil hebben. Nooit mee met een etentje of bruiloft oid zoals je aangeeft. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar zelf ook moeite mee zou hebben. Je hoeft echt niet wekelijks bij elkaar op de koffie en dikke vriendinnen te worden, maar een klein beetje interesse in elkaar en zo nu en dan eens een uitje los van het werl is ook goed voor het teamgevoel. Ik snap daarin je collega's dus wel. En ik denk dat jouw mening over de groepsapp daarom bij hen verkeerd valt.
Ik vind het ook niet normaal om ieder moment van de dag bereikbaar te moeten zijn en dat er van je verwacht wordt dat je ook meteen overal op moet reageren. Echter vermoed ik dat er wat anders aan ten grondslag ligt. Ik denk dat je collega’s zo tegen je doen omdat je je niet heel erg sociaal naar hen opstelt. Zoals je schrijft: je doet nooit mee met sociale activiteiten op je werk. Ik kan mij best voorstellen dat je collega’s hierover vallen en eerlijk gezegd zou ik daar zelf ook wel een beetje moeite mee hebben als ik hun was. Voor mij is werk namelijk veel meer dan alleen maar werk en ik vind het juist belangrijk om deel te nemen aan sociale activiteiten. Maar dit alles neemt niet weg dat je vrij moet kunnen zijn in wat je doet. Als jij hier allemaal geen behoefte aan hebt is dat je goed recht en is het aan je collega’s om dit te accepteren. Ik vind het ook wel raar dat er persoonlijke dingen over cliënten worden besproken in de groepsapp. Lijkt me niet de bedoeling en zoals anderen ook al schreven mag dat niet eens!
Hier hetzelfde, heb er ook al eens een topic over geopend. Heb ook via via gehoord dat ze vinden dat ik te weinig reageer, maar als ik vrij ben en ik het niet interessant vind dan reageer ik niet. Maar ondertussen moet je er wel over nadenken en daar baal ik soms van. In de vakantie ben ik er uitgegaan en dan kreeg ik gewoon prive berichten, echt belachelijk! Ik vind dat je zelf moet weten of je er in zit of niet, een nadeel is wel dat je wat dingen mist als je er niet in zit. Persoonlijk zou ik af en toe eens mee uit eten of iets dergelijks gaan, als je als enige nooit meegaat sta je een beetje buiten het team en krijg je minder begrip.
Ik snap dat hele strikt gescheiden houden niet. Nu heb ik een kantoorbaan en zitten wij dag in dag uit bij elkaar, dat zal wel een verschil zijn met de zorg. Maar ik kan oprecht zeggen dat mijn collega's mijn werk leuk maken. Ik zit in een heel gezellig team. Iedereen gunt elkaar alles, we kunnen lachen samen maar ook in moeilijke tijden is er alle begrip. Sowieso werk ik in een branche met veel borrels met klanten en andere partijen maar dat vind ik ook echt prima. Een wijntje drinken met z'n allen maakt dat het overdag ook alleen maar gezelliger is.
Bijzonder dat de organisatie dat toestaat Privacy gevoelige gegevens , mag nooit verspreid worden via een onbeveiligde app/ mail / prive mail, telefoon etc Dat mag alleen maar via beveiligde tools, waarbij je moet inloggen
Ik begrijp je wel. Ik werk ook in de zorg en wij hebben een intern communicatie systeem waar ik ook dagelijks (vaak algemene) berichten op krijg. Maargoed je krijg dus wel iedere keer zo'n pop up. Wat betreft cliënten bespreken op Whatsapp. Dit raad ik niemand aan. Whatsapp is geen beveiligde omgeving. Dit zou je nog als argument kunnen gebruiken. Daarbij vind ik dat je volledig in je recht staat als je zegt dat je werk en privé gescheiden wilt houden en dat je niet op zo'n Whatsapp groep zit te wachten. Dat ze dan zeggen dat je je hoofd vaker moet laten zien is natuurlijk onzin. Als jij geen groot contract hebt en dus niet 5 dagen in de week aanwezig bent, dan is dat zo. Dat is dan niet anders. Neem aan dat je collega's dat wel begrijpen. Daarbij, Ik ben ook niet zo'n allemans vriend en zit niet op contact buiten het werk te wachten. (wel met een aantal, zeker niet het hele team) Niet iedereen is zo en dat is toch prima?
Wij hadden er ook een op het werk, maar ik werd hier echt onrustig van. Ik heb me op een gegeven moment afgemeld met de mededeling dat ik mijn collega's best aardig vind, maar niet aardig genoeg voor de vrije dagen, weekenden en vakanties. Hierna is er in een vergadering over gesproken en er waren meer mensen die dit erg irritant vonden, dus afgeschaft en de e-mail wordt weer gebruikt. Heel fijn. (Maar nu moet ik ook wel zeggen dat ik alle app-groepjes met mateloos oninteressante inhoud heel irritant vind , familieapp, vriendenapp, Klassenapp.... buurtapp. Ik doe niet aan groepsapps met onzin)
Ik werk om te leven en leef niet om te werken, ik werk in het onderwijs, heel erg leuk, maar mijn 'echte leven' is veel leuker! Mijn collega's zijn mijn collega's en niet mijn vrienden, klinkt altijd hard, maar mijn leven is vol en druk zat. Ik ga ook (bijna) nooit mee naar kraamvisite, bruiloften en etentjes. Al deze tijd buiten mijn werk om is niet voor werkgeralateerde dingen.
Dat is een beetje de omgekeerde wereld toch ? TS is ongevraagd en zonder dat iemand daarover met haar in gesprek is geweest of haar heeft geïnformeerd over afspraken die kennelijk zijn gemaakt in zo’n groepsapp gezet. Dan kan ze daar wat mij betreft op precies dezelfde manier weer uitstappen. Nu heb ik over het algemeen een gruwelijke hekel aan groepsapps. Heb een doorlopende familieapp en een met hele goede vrienden omdat voor beide groepen geldt dat er regelmatig kortgesloten moet worden en het dus echt praktisch is. Maar dingen als: Jantje wordt 1, komen jullie ook op zaterdag blablablabla. Zit ik ineens in zo’n groep met opa’s en oma die ik niet ken. Nee bedankt, ga er altijd meteen uit.
Ik ben ook toegevoegd aan de groepsapp van mijn werk en ben daar ook niet blij mee. Gelukkig worden er geen dingen mbt patiënten besproken, maar ik wordt regelmatig geconfronteerd met info die ik in mijn vrije tijd eigenlijk niet nodig heb. Stoer dat je je hebt durven afmelden, ik durf niet.