Groepsapp werk, normaal?

Discussion in 'De lounge' started by mamavanmimi, Oct 13, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,614
    1,155
    113
    ik werk ook in de zorg en wij hebben ook 2 app groepen, 1 met alleen naaste collega's uit eigen team. deze app groep gebruiken we alleen in geval van grote nood. als nu iemand ziek word die vanavond moet werken ofzo. zeker nooit geen cliënten info.
    en we hebben nog een app met het team en alle inval, ivm openstaande diensten ed. inval reageert bij ons sneller op de app dan mail

2. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Een heel groot gedeelte van je leven speelt zich af op je werk. Ik ben alleen maar blij dat ik fijne mensen om me heen heb en als dat betekent dat ik daarvoor af en toe moet investeren vind ik het dat waard.

Maar ik denk dat wat dat betreft het verschil hetzelfde is als in de zorg werken... jij zit niet 8 uur per dag met dezelfde mensen aan een bureau, je hebt je leerlingen neem ik aan.

Hopsatee and Youtan like this.
  3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Vind ik niet. Blijkbaar is dit besloten in een team meeting en het team is daarmee akkoord gegaan. Ts is onderdeel van dat team. Dat zij er niet was (o. Een goede reden hoor) betekent niet dat ze dus "ongevraagd" is toegevoegd. Als onderdeel van een team van je dus met z'n allen

Verder snap ik het punt van ts maar vind ook wel dar ze star is naar haar collega's toe. Je hoeft niet de deur plat te lopen bij iedereen maar meedoen met team uitjes is ook belangrijk. Zeer belangrijk eigenlijk en ik zou dus ook zo'n reactie geven als war de collega's van ts hebben gedaan.

lies276 likes this.
  4. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,498
    4,338
    113
    Female
    Ik vind dus al die buitenwerkse acktiviteiten echt onzin. Als je meer uren wil doorbrengen met je collega's en ook meer tijd zou hebben of willen dan zou je wel meer gaan werken toch?

5. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

May 13, 2010
    2,802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Misschien heb je wel gelijk hoor... Maar bij het maken had er ook even uitleg gegeven kunnen worden over het waarom, ik ben niet de enige die afwezig was op die vergadering. En daarbij, bij navraag van mij over waarom die groepsapp er was werd er een korte reactie gegeven dat dit besproken was. Ja kan, alleen was ik daar niet bij. Het enige wat er daarna kwam waren duimpjes omhoog en vragen over cliënten met ziekenhuis bezoek en waar de nieuwe i
    Sintrom lijsten zijn..... ja dan vind ik wel dat daar wat meer over gezegd kan worden.
    En misschien ben ik wat star naar mijn collega's maar zoals iemand al zei ik werk om te leven en niet andersom. Ik ga niet naar bruiloften of etentjes, daar heb ik geen behoefte aan, ben liever met gezin. Maar het is niet zo dat ik ongeïnteresseerd ben. Sta altijd klaar voor collega's als er behoefte is aan ruilen oid. Kaarten
    worden altijd gestuurd bij trouwerijen of geboortes ofzo..... aan de andere kant ik ben op mijn werk om goede zorg te geven aan cliënten, daar werk ik voor, En de reacties die ik van de mensen krijg. Op de werkvloer zijn er ook nooit problemen alleen op dit gebied dus

6. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

Jan 14, 2015
    783
    198
    43
    Ook ik werk in de zorg, maar parienteninformatie mag echt niet over de app. Ook niet als de patiënt indirect herleidbaar is.
    Weet dat er bij het verpleegkundig team iedereen kon aangeven of ze liever via de app of tel wilden worden benaderd voor openstaande diensten.
    Snap ook wel dat je niet zit te wachten op dagelijks een x aantal berichten waar je niks mee hoeft/wilt.
    Moet zeggen dat ik teamuitjes wel leuk en belangrijk vind en het jammer zou vinden als er mensen steeds niet meegaan.

7. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Ik ben ook niet echt een voorstander van al die groepsappen maar soms zijn ze wel erg handig. Ik snap op zich jouw standpunt TS wat betreft de whatsapp, vind ook niet dat ze je daar toe kunnen verplichten. Maar gelukkig kun je tegenwoordig de meldingen uit zetten zodat je niets hoort. Misschien kun je afspreken dat mochten ze dan toch jou voor iets belangrijks nodig hebben dat ze je dan kunnen bellen op een vrije dag?

Vind het wel jammer dat je zo ongeïnteresseerd reageert wat betreft team uitjes. Ik ben namelijk van mening dat dat soort dingen wel goed voor de team building is, zoals iemand anders ook al zei, je hoeft echt niet bij elkaar de deur plat te lopen of vriendinnen van elkaar te worden maar eens of 2 x per jaar als team uit eten moet toch wel kunnen? Maar goed, dat is ieder voor zich, ik zou het persoonlijk gek vinden als een collega van mij zich zo zou opstellen.

Hopsatee likes this.
  8. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

Oct 5, 2014
    505
    589
    93
    Je hebt ongetwijfeld gelijk en niemand kan je verplichten.

Ik zou het zelf als collega alleen ook vervelend vinden als zoiets met het team besloten is. Maar moet zeggen dat ik er totaal niet mee zit in mijn vrije tijd berichten van mijn werk te krijgen. Als ik geen zin heb om daar iets mee te doen, niemand die ik verantwoording schuldig ben. Maar als er een dienst gewisseld moet worden is zo'n App gewoon 100x makkelijker dan iedereen bellen.
    Ik snap dus niet waar je je druk om maakt.

Dat je cliënten net met naam en toe naam wilt vernoemen begrijp ik, dat vin ik zeer ongepast.

9. Betsy

Betsy Niet meer actief

Wij hebben ook een groepsapp voor de 'ben wat later, afspraak dokter' of 'trein gemist' of 'iemand zin in verse broodjes van de bakkerij?' berichten.
    Soms komt er een felicitatie of leuke grap voorbij.

Reageren is geen must. Lezen ook niet.
    Gezellig en niet dagelijks.
    Dikke prima :)

amdaa and Zonnebloem92 like this.
  10. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

Jun 17, 2010
    2,382
    206
    63
    Male
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Marnat werkt ook in de zorg, maar heeft DE oplossing. Ze heeft namelijk geen smartphone. :thumup:

11. Logan

Logan Niet meer actief

Ik vind cliënten informatie delen via whatsapp echt belachelijk. Als ik er achter zou komen dat mijn kraamhulp prive informatie deelde in zo'n app zou ik me alles behalve prettig voelen.

Ik heb ooit een baan gehad waarin we ook zo'n app hadden. Was ik vrij, kreeg ik een bak met nieuwe trainingen en winacties voor personeel en nieuwe regeltjes via die app. Ik reageerde daar niet op, als ik vrij ben wil ik niet met werk bezig zijn. Werd ook niet in dank afgenomen maar dat boeit niet.

Wel vind ik dat je best af en toe je gezicht kan laten zien op bruiloften, etentjes of kraamvisite. Je hoeft de deur niet plat te lopen maar een beetje interesse kan geen kwaad.

Betsy likes this.
  12. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,750
    646
    113
    Gelderland
    Wij hebben ook een groepsapp, maar wél afgesproken dat we niet over cliënten praten, zeker niet met naam etc er bij. Hele enkele x gaat het een x over een cliënt, als er echt iets buitengewoons is (client in zkh of iemand heeft iets super leuks gedaan met cliënt).
    Je kunt de app ook op dempen zetten. Dan krijg je geen melding en kies je zelf wanneer je ff bij leest. Doe ik in mijn vakantie altijd.

13. Hoe help je iemand aan een burnout..
    Constant maar bereikbaar zijn.

Biny and Marnatman like this.
  14. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Leuk en aardig dat zoiets tijdens een vergadering is ‘besloten’ maar zoiets kun je nooit verplichten natuurlijk. Als je voor jouw functie 24/7 bereikbaar moet zijn, mogen ze je daar ook voor betalen. En ja, meldingen van groepsgesprekken kun je uitzetten, maar dan krijg je ook geen meldingen van groepen waar je het wél van wil - en als je de app dan opent om te kijken of er wat ia ezegd in je familie-app, zie je meteen die 216 gemiste werk-berichten; dat is gewoon echt geen lekker gevoel als je je vrije tijd hard nodig hebt om bij te komen.

Mijn moeder heeft om die reden nu een mobiele telefoon die ook echt alleen kan bellen; dat nummer is bekend op haar werk (en ook niet 24/7 bereikbaar, enkel op normale tijdstippen), niet haar privé-mobiele nummer, ze kán dus ook niet in een whatsapp-groepje, want dat kan haar werktelefoon niet. ‘Kijk, collega’s, mijn nieuwe Nokia 3310!’

15. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Maar even een serieuze vraag, wat is het verschil tussen dit soort dingen bespreekbaar maken via de mail of via de whatsapp? Ik bedoel, beide is niet volledig veilig, in beide gevallen is het te hacken en dus te lezen. Ik snap dat je dan niet op je telefoon continue die piepjes wilt horen maar je kan die berichtjes toch ook gewoon negeren net zoals je de emails negeert op je vrije dag?

Of zie ik het nu verkeerd?

amdaa likes this.
  16. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,825
    2,249
    113
    Het verbaast me dan zoveel mensen hier het normaal vinden om buiten werk om met elkaar op stap te gaan... Werk is werk. Ik ben om 5 uur klaar en dan ben ik er ook klaar mee. Ik heb leuke lieve collegas maar borrels etc hoeft van mij echt niet hoor. Zie ze elke week 24 uur, vind ik meer dan genoeg!

Youtan likes this.
  17. Logan

Logan Niet meer actief

Wij mogen alleen clientinformatie delen via een portaal waar je met wachtwoord inkomt. Zelfs nog beveiligd door een code die je via sms krijgt. Ik heb begrepen dat dit wettelijk moet ivm privacy :)

Debaky likes this.
  18. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Maar dat kan je toch als teambuilding zien? Je ziet elkaar dan toch in een andere context, is altijd anders dan op de werkvloer toch? Je hoeft geen vriendinnen te zijn maar gewoon een drankje moet toch kunnen.

Ga je dan ook bijvoorbeeld niet naar de Nieuwjaarsborrel van het werk? ( gewoon interesse vraag ;) )

Youtan likes this.
  19. Debaky

Debaky VIP lid

Apr 22, 2013
    10,348
    5,392
    113
    Maar dat begrijp ik, dat het dan inderdaad via die speciale systemen gaat maar stel dat een bedrijf die mogelijkheid niet heeft en het dus via de mail of whatsapp moet doen, dan zit in dat geval toch geen verschil?

20. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

#60 Hopsatee, Oct 13, 2017
    Last edited by a moderator: Oct 13, 2017
    Ik weet niet wat voor werk je doet maar ik zit 32 uur met leuke meiden op kantoor. Die weten echt veel van me. Dus we appen ook vriendschappelijk, zijn blij voor elkaar met zwangerschappen en trouwerijen en denken aan elkaar (als ik bijv naar een leuke kindervoorstelling ga app ik ook vaak mijn collega dat het echt wat voor haar en haar zoontje is) maar als we niet reageren ook goed.

Verder hebben we 2 etentjes in een jaar met het team en een afdelingsuitje. Nou die 3 keer kan ik wel vrijmaken. Dit jaar ook nog een bruiloft gehad (maar dat is niet elk jaar en ik wilde ook echt graag, je leeft toch al een jaar mee met de voorbereidingen) en ze zijn hier op kraamvisite geweest (al was dat half onder werktijd maar again: ze leefden mee, ze zagen m'n buik groeien..dan willen ze hem ook zien)

Voor mij is werk gewoon een onderdeel van m'n leven. En die 4-5 keer in de 365 dagen nou...die kan ik hebben hoor!

(Nu heb ik overigens meer dingen want bij ons kun je je ook nog aanmelden voor allerlei interessante ontwikkel kansen/workshops/bijeenkomsten of borrels. Als ik het handig of leuk vind ga ik. Als het me niet uitkomt of interesseert dan niet. Ik ga ook naar sinterklaas op m'n werk met de kids (en grote cadeaus!) op m'n vrije dag. De kerstborrel waar de kerstpakketten worden uitgereikt..en de jaarafsluitingen van mijn werk met super leuke goodies, gratis eten en drinken...die wil ik ook niet missen ;) Het valt me trouwens wel altijd op dat mijn collega's die nooit ergens komen bij die laatste drie er wel altijd zijn. Als er wat te halen valt.....

Mythique and Betsy like this.

Share This Page