Ik weiger dat ook. Ik ga niet van jouw probleem mijn probleem maken denk ik dan. Vroeger deed ik dat wel. Daar heb ik van geleerd. Tis wel goed met ze
het bericht waarvan je wil weten ofdie gelezen is houdt je ingedrukt. Dan verschijnen er opties bovenin. Druk op de i van info en dan zie je het.
Hier ook werkzaam in de zorg. Wij hebben ook een groepsapp en ik vind het prima. Iedereen eigenlijk. Is ook gezamenlijk afgesproken. Maar ik vind dat je het prima moet kunnen weigeren. Wat betreft het bespreken van cliënten: dat vind ik echt een no-go. Hebben jullie geen regels wat betreft 'patiënt-veiligheid'? Bij ons zou dat echt nooit en te nimmer worden toegestaan! En terecht, vind ik.
Ik werk ook in de zorg. Ik zou dit ook niet willen! Ik vind het al vreselijk stom als ze mij op mijn vrije dag bellen om te komen werken bij ziektes, ik hoef ook niet constant op whats app lastig gevallen te worden hierover. We hebben wel een facebookgroep, maar dit is meer voor foto's en bepaalde zaken af te spreken. Héél zelden word hier gevraagd wie er kan komen werken als we écht geen andere oplossing vinden. (Eerst bellen we dus iedereen af).
Nee juist niet. De hele reden van zo'n uitje is om je collega's ook in een andere context mee te maken. Zeker als het gaat om teams vind ik het best belangrijk dat je een beetje weet hoe een persoon buiten werk is. Draagt bij aan de saamhorigheid en de samenwerking. Verbeteren van de werksfeer, efficiëntie ... dat soort dingen. Het is niet het claimen van je vrije tijd hoor, en ik persoonlijk vind dat als je ergens werkt, je net zoals je werkgever wel iets mag investeren. Je bent er tenslotte een heel groot deel van je leven. Op mijn vorige werk hadden we er ook altijd een paar die pertinent weigerden om mee te gaan met dat soort dingen. Terwijl wij een afdeling hadden waar samenwerking echt key was. Aardige mensen hoor, maar als ik iemand nodig had dan liep ik toch echt naar een ander voor advies/vragen/hulp/praatje pot.
[QUOTE="mamavanmimi, post: 20992704, member: 40595" En misschien ben ik wat star naar mijn collega's maar zoals iemand al zei ik werk om te leven en niet andersom. Ik ga niet naar bruiloften of etentjes, daar heb ik geen behoefte aan, ben liever met gezin. Maar het is niet zo dat ik ongeïnteresseerd ben. Sta altijd klaar voor collega's als er behoefte is aan ruilen oid. Kaarten worden altijd gestuurd bij trouwerijen of geboortes ofzo..... aan de andere kant ik ben op mijn werk om goede zorg te geven aan cliënten, daar werk ik voor, En de reacties die ik van de mensen krijg. Op de werkvloer zijn er ook nooit problemen alleen op dit gebied dus[/QUOTE] Je werk is meer dan alleen je klanten. Werk is ook je collega's. Vandaar dat dat soort dingen best belangrijk zijn.
Wij hebben een groepsapp voor mededelingen waarvan iedereen snel op de hoogte moet / wil zijn. De afspraak is dat niet in die groepsapp zelf op dat soort dingen wordt gereageerd. Dat zijn trouwens vrijwel altijd persoonlijke dingen, werkzaken gaan in principe per mail tenzij het ècht heel urgent is. Voorbeeld van een berichtje in onze groepsapp is bijvoorbeeld van een collega die geopereerd moest worden (tumor) en zo in 1 keer iedereen op de hoogte kon brengen hoe het was gegaan. Of dat in de vakantie de vader van een collega was overleden + moment uitvaart voor wie wilde en kon gaan. Voor een groepsapp die echt werkzaken bespreekt en waarin dus ook gereageerd wordt, zou ik ook bedanken. Tenzij ik een telefoon van mijn werk krijg, die ik dus ook uit kan zetten wanneer het mij uitkomt. Dan is het ook best. Maar echt niet dat ze me daarmee op mijn privé telefoon in mijn vrije tijd hoeven lastigvallen.
Ik snap dat ook niet.. Vooral niet in de huidige 'geen 8 tot 5 mentaliteit' samenleving. Met die hele strikte scheiding en geen minuut willen besteden aan werk dat niet wordt betaalt wordt volgens mij juist wel zo'n mentaliteit gecreëerd. Ik werk niet in de zorg of andere semioverheid, maar wij hebben als team een hechte band. Deze is ook noodzakelijk voor ons commercieel succes als team, en de gezamenlijke activiteiten zijn ook deels gericht op netwerken. Appen heel wat af, kennen elkaar door en door en hebben altijd wel contact (s avonds, weekend, vakantie). Zeker niet altijd werkgerelateerd. Maar ik zou ook niet willen werken met mensen die niet meer 'bestaan' als ze de deur achter zich dichttrekken. Kan me daar werkelijk ook niks bij voorstellen. Vooral niet als ik verder wil werken aan mijn loopbaan.
Ik ben bekend met beide manieren van er in te staan. Ooit heb ik mensen heel ver over m’n grenzen laten gaan. Daarna werd ik een bikkelharde. Wilde niet meer dat mensen het nr van mn smartphone hadden (idd, nam een bejaarde Nokia telefoon en die stond aan als ik werkte en uit als ik thuis was. Nu, jaren later, zit ik een heel fijn team, fijne organisatie... men heeft nu gewoon m’n normale telefoonnummer. Groepsapp is handig voor als er een zieke collega is. Zo heb je vaak veel eerder een dienst opgelost dan wanneer je je iedereen 1 op 1 moet bellen. Ik heb die app op stil staan, lees hem dus alleen als ik toevallig m’n telefoon heb gepakt. En heb je vakantie? Of ben je ziek? Dan stap je tijdelijk uit de app. Mensen die er helemaal niet in willen voelen voor mij niet echt collegiaal. Wetende dat ik ooit, noodgedwongen, zo’n collega ben geweest. Dit hoe ik het nu heb voelt veel prettiger. En... Nooit eens naar een borrel of teambuilding? Ben je wel blij met je werk? Het klinkt alsof jij je geld er verdiend en verder niets met hen te maken wilt hebben. Klinkt verre van collegiaal...
Dat er ook informatie wordt gedeeld over cliënten vind ik echt niet kunnen. Zou het niet willen als ik vrij ben, maar het mag ook niet. Als het alleen om het ruilen van diensten gaat zou ik het geen probleem vinden, maar alsnog je goed recht dat niet te willen
Ik werk ook in de zorg en wij hebben ook een groepsapp met het team. Maar wel op onze werktelefoon, niet op onze privé telefoon. Wezenlijk verschil, ik leg die telefoon nl weg als ik vrij ben. Lijkt me heel rot om constant met je werk geconfronteerd te worden, want dat gebeurt dan wel met als gevolg dat je het werk nooit loslaat. En daarbij, clientzaken mogen niet via de app besproken worden, dat zijn privacy gevoelige gegevens en daar is whatsapp niet veilig genoeg voor. Wij mogen het in elk geval niet..
Borrels (bijna nooit), vrijwillige etentjes nooit, teambuilding altijd, maar niet als dit niet onder werktijd/dag valt. Ik heb leuke collega's, wetk in het onderwijs, maar ik vind al die extra's echt onzin. Bij ons is dit wel maandelijks trouwens. Er wordt overal wel een etentje voor georganiseerd. Meestal op donderdagavond en dan is mijn man er ook niet. Het heeft niets met collegialiteit te maken, ik maak regelmatig extra dagen om in te vallen op school als er zieken zijn. (Ik werk zelf maar 3 dagen). Maar iedereen die dit leul vind, dat is prima, ik heb er gewoon echt geen behoefte aan en wil mezelf niet in drieen splitsen.
Het zal inderdaad wel bedrijfs- en/of branche- en/of functiegerelateerd zijn. In het bedrijf waar ik werk kan iedereen plaats- en tijdongebonden werken. Iedereen heeft een laptop en een mobiele telefoon. Als er iets is met een kind, geen probleem, werk je thuis. Ziekenhuisafspraken, tandarts, huisarts noem maar op, er wordt nooit ergens een probleem van gemaakt. Toen mijn vader plotseling ziek werd en een week later overleed ben ik vier weken thuis geweest zonder een vrije dag op te hoeven nemen want: familie is belangrijker. Ik kan me voorstellen dat als jij zo star hier in staat, dat jou werkgever dat ook is en dus krijg je opmerkingen. Een dergelijke situatie zoals met het overlijden van mijn vader krijg je niet als je niet zelf een beetje betrokken bent denk ik...
Je staat in je recht vind ik. Maar je kan ook de meldingen uit zetten en gewoon even kijken als het jou uitkomt. Dan heb je er geen last van, maar blijf je wel op de hoogte als er een zieke is kan je kijken of je kan invallen. Ik vind het zelf nooit zo'n probleem en als het teveel wordt zet ik de meldingen gewoon even uit. Wel vind ik dat je collega's raar reageren, ze hebben jou mening te respecteren en ze moeten er zeker geen andere dingen bij halen.
Ja exact zo is het bij ons ook. Collega's die voor ivf moesten, ouders die ziek werden, zieke kinderen...alles loopt een beetje door elkaar en ik vind dat juist wel prettig. Hier ook auto, telefoon en laptop van de zaak. Mijn manager zegt eigenlijk: Hopsatee zolang jij je projecten goed regelt maakt het mij niet uit hoe waar en wanneer je werkt. Ik zou niet meer terug kunnen naar een 9-17 werkgever. (Overigens is dit al m'n derde werkgever waar ik zo kan werken) Maar het is inderdaad geven en nemen. Dat betekent ookwel events in de avond af en toe, mailen en bellen op m'n vrije dag of een spoedje oplossen in m'n weekend.