Groepssport meisje 5 jaar

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by debster2009, Feb 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter is in december 5 jaar geworden en we zijn ons aan het orienteren op het gebied van sport.

Ze heeft gedanst, maar dit vond ze niet leuk meer. Ze zit uiteraard op zwemles.
    Omdat ze heel competitief en gedreven is, willen we haar het liefst in een groep zien sporten. Het stukje sportiviteit en verliezen moet bij haar nog aan gewerkt worden ;)

Verder dan voetbal en korfbal kom ik eigenlijk niet. Hebben jullie nog ideeen, of wat doen jullie dochters?
    Hockey is hier vanaf 6 en zijn we ook niet echt het type voor...
    Ze is ook bij scouting geweest, maar dit vond ze dan weer saai, dus ze heeft echt uitdaging en actie nodig.

2. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Hier zit dochter op judo, goed voor samenwerking/sportiviteit en verliezen ook, ook heel goed in discipline (indien je een goede messter
    Of juf heb)
    Het is geen groepssport zoals voetbal ofzo maar t trainen is wel echt in groepsverband.

3. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Gymnastiek/turnen? Daar zit én competitie in, maar ook samenwerken (als team). De meeste echte sportverenigingen beginnen pas met een jaar of zes.

Judo misschien?

Geeft ze zelf misschien ook al aan wat ze leuk zou vinden? En wat ik me afvraag is of je misschien op deze leeftijd al niet een stapje te hard wil.

Mijn dochter is 4,5 jaar oud en die vind het geweldig om met mij te gaan "bootcampen" Ik doe dat op maandagochtend met een groepje dames (geen hoogdravend niveau hoor.. haha) in het bos en in de vakantie neem ik haar lekker mee. Ze vind het super. Over bomen heen lopen, springen, rennen, verstoppen. Dit doe ik dus ook met haar als we geen groep hebben. Ik maak er een avontuur van ook. En verder gaat ze wel eens mee met lopen. Zij op de fiets en ik hardlopen. Dan gooi ik er ook een spelelement in waarin we doen wie het eerste is. Op die manier kan ik een grote behoefte invullen merk ik. Misschien is dat wel een idee?

Mocht ze dan de "competitie" missen, zou je ook met meerdere kinderen zelf iets op kunnen zetten in het bos. Het hoeft niet zo hoogdravend te zijn om ze al heel blij te hebben.

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ja dat vind ik inderdaad ook een goede, dank je wel! Daar is ze ook echt een type voor, niet echt een meisje-meisje. Ik ga me er eens in verdiepen :)

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier heeft ze gehandbald! Erg leuk, maar zwemmen en straks waterpolo heeft toch meer haar voorkeur ;)

6. Wihe

Wihe Actief lid

Nov 24, 2011
    440
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad handbal is ook echt een groepssport! of atletiek, zit van alles in.

7. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ja das ook een goede, ik loop zelf 3 keer per week en dan kan ze natuurlijk ook mee op haar fietsje. Wat een goede ideeen :)
    Zelf weet ze het niet zo goed, dansen vond ze niet meer leuk. Turnen zie ik haar niet zo snel doen. Ze is totaal niet lenig en is meer van de wat ruwere sporten.
    Ik heb geen idee of ik wil dat ze een stapje te hard gaat? Om me heen zie ik veel kinderen een sport doen op deze leeftijd.
    Misschien moet ik toch wachten tot ze zes is en het tot die tijd zelf inderdaad op proberen te vangen.
    Jullie zetten me aan het denken ;)

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Volleybal?

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    :) Die "afvraag" was meer een algemeenheid eigenlijk. Vooral omdat ik zelf ook wel merk dat ik van alles kan bedenken en vooral hoe mijn dochter denkt en dat best wel eens verwar met mijn volwassen ervaring zeg maar.

Ik heb echt een meisje-meisje met een tikkie stoer. Ze zit dus op kleuterdansen bij de plaatselijke turnvereniging en in haar roze "tutu" vind ze het helemaal geweldig. Ze dans de hele dag door, maar voor hetzelfde geld is het volgend jaar over en ben ik nu al bezig met iets anders te bedenken. En dat terwijl zij zelf dus helemaal (nog) niet met deze dingen bezig is, maar het wel heel leuk vindt om uitgedaagd te worden en "wedstrijdjes" te doen. Maar wat betreft de leeftijd denk ik dus dat 4,5 (in ons geval) nog wat jong is om echt competitie aan te gaan en vooral ook te begrijpen. Daarom houd ik het heel kleinschalig in mijn eigen omgeving. Vooral die uitjes naar het bos zijn hier favoriet. Ik noem dat altijd het kabouterbos en er zijn altijd wel takken, bomen, beekjes (waar je dus samen stokken voor zoekt en overheen legt en overheen loopt) etc. Gisteren hebben we een soort hockey gedaan; stokken zoeken, balletje mee en tik maar over en probeer maar af te pakken van elkaar. Of eh... samen op die boom gaan staan, lopen, wisselen, balletje overgooien. Ongemerkt werk je zo ook nog aan een heel goede balans en zelfvertrouwen, dat kun je straks als ze echt bij een vereniging gaat, heel goed gebruiken :D en ik heb echt zoveel plezier buiten met haar.

Ik denk dat je wel iets leuks gaat vinden!

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier wad het met 4 jaar allemaal nog wat lastig veel verenigingen beginnen pas met 6 jaar.
    Teamsporten wellicht wel iets eerder.
    Maar wij zocht iets individueels bij voorkeur ballet.
    Dat bleek echt onmogelijk :)

Gelukkig toen ze 5 was een groep gevonden die kleuterdans organiseerde met een klassiek geschoolde juf.
    Met 6 jaar mag je dan kiezen uit streetdance, ballet of moderne dans.
    Nouja... Het advies van de juf was: ballet!
    En dochterlief hoefde ik niks te vragen... Inmiddels ballet ze alweer vanaf september en baalt van de vakanties want dan is er geen ballet.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Echte teamsporten beginnen volgens mij allemaal pas vanaf 6 jaar.
    Alleen dansen, gymmen en judo kunnen volgens mij wel al eerder. Kreeg laatst ook een mailtje van de bso, dat ze (ik dacht ook vanaf 5 jaar) mee konden doen met circusles.

Persoonlijk zou ik haar nu alleen evt nog op gym/turnen doen. Ballet is ze niet zo van en judo vind ik niets. Maar dan wel alleen op zaterdag..
    Maar komende weken ben ik van plan om op zaterdag extra te gaan vrijzwemmen (is gratis). Hopelijk dat ze door wat extra oefenen nog net eind maart mee kan doen met afzwemmen, anders wordt t pas eind juni..

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volleybal is zo leuk! Mini's starten echter pas met 8 jaar.
    Sommige clubs vanaf 6.

Hockey is wel vaak vanaf 6.

13. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Korfbal niet leuk? Hier heb je iets van kangaroe club, dat is van 3-6 jaar ofzo.

Verder zou ik het ook lastig kunnen bedenken.. Misschien na zwemles op de zwemclub/sterrenplan?

14. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Ze gaat volgende week meetrainen met een gecombineerd voetbalclubje. Allemaal 5 en 6-jarigen, en een paar meiden. Ze heeft er zelf al superveel zin in, dat is het belangrijkste.
    Ze heeft echt actie nodig en ik denk dat voetbal het dichts in de buurt komt. Ben heel erg benieuwd!

15. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    4,559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lekker laten gaan; ze hoeven nu nog geen definitieve keuzes te maken, toch?

Share This Page