Is een grondbox op een kdv bij een verticale groep eigenlijk verplicht? Ik bedenk mij net dat ik dit op ons kdv nog nooit heb gezien. Ze hebben wel gewone hoge boxen. Ik zie wel eens kleintjes kruipen, maar dat is gewoon tussen de anderen. Nu hebben wij wel een kleine groep (ca 10 kindjes) en ze hebben heel veel ruimte, want het is echt een groot lokaal ( geschikt voor 16 kindjes) Bij Mijn zoontje heb ik er eigenlijk nooit problemen mee ondervonden ,maar die kroop pas met 13 maand en liep 16 maand. Maar nu komt de fase met mijn dochter er weer aan en was ineens nieuwschierig of het eigenlijk verplicht was.
Hier hebben ze op de babygroep hoge boxen en op de verticale groep (waar onze dochter zit) een grondbox. Of het verplicht is weet ik niet, kan er ook niet echt iets over vinden..
Nee ik kan het ook niet vinden. Het is ook niet dat het mij stoort ,maar was eigenlijk wel benieuwd of het echt verplicht was.
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en naar mijn weten is het niet verplicht. Wij hebben het zelf wel op alle groepen (allen verticaal) maar noemen het dan de babytuin .
Je kunt even het GGD-rapport van jouw KDV opzoeken en kijken wat zij er over zeggen. Als het ergens in hun checklist staat dat ze moeten checken of er 'verplichte' grondboxen aanwezig zijn, weet je genoeg Anders kun je het even navragen bij je kdv. Op ons kdv hebben ze in elk groep waar babys zijn grondboxen.
Volgens mij is het niet verplicht. Op ons KDV hadden ze het toen mijn zoontje klein was ook niet, maar sinds kort hebben ze het wel. Dit nadat de oudercommissie hierom heeft gevraagd. Ik vind het wel fijn dat ze er zijn, al heb ik het met de oudste nooit gemist eigenlijk. Maar mijn oudste lag ook niet graag alleen in de box te spelen (die zat veel meer in de wipper of op schoot), terwijl de jongste heerlijk kan keutelen met wat speeltjes. Hij ligt dus best vaak in de grondbox een beetje te draaien en te doen. Als ze gaan kruipen vind ik het trouwens juist wel fijn als hij gewoon over de groep heen kan, dus niet in de grondbox. Behalve misschien tijdens spitsmomenten en de leidsters even niet kunnen opletten. Maar mijn oudste vond rondkruipen over de groepen echt ontzettend interessant.
Er zijn niet zo gek veel dingen meer verplicht. Als houden van een KDV moet je een risicoinventarisatie doen en kijken waar de risico's liggen. De Oudercommissie en de GGD bekijken deze risicoinventarisatie en bij controle moet je verantwoorden wat je hebt ingevuld. Het enige wat wel echt vastligt is bv. het aantal m2 per kind, dat er een aparte slaapruimte moet zijn voor kinderen tot 1,5 jaar en het aantal leidsters per kind.
Ik geloof ook niet dat het verplicht is. Maar het werkt wel erg fijn. Want de grote baby's/kleine dreumessen willen toch ook wel af en toe de vrijheid. Bij ons KDV bleef dat in de praktijk ook een aantal grote kinderen in de box zaten met "grote kinder speelgoed", en de kleintjes en een paar groten lekker rondhobbelden door de ruimte. Dat werkte ook prima. Voor de allerkleinsten waren er gewoon boxen op hoogte.
Op het kdv van mn zoontje is er geen grondbox. Maar geen idee of het wel of niet verplicht is... dit kdv houdt zich volgens mij wel vaker niet aan de regels.