Stuitligging

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by soulmate, Feb 12, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. soulmate

soulmate Lid

Jan 3, 2007
    5
    0
    0
    Castricum
    Beste Verloskundige,

Afgelopen vrijdag moesten we vanwege de GBS-bacterie (groep B-streptokokken), die ik hoogstwaarschijnlijk bij me draag, naar het ziekenhuis om te kijken wat de plannen voor de bevalling zijn. Eenmaal bij de gynaecoloog op de tafel komt ze erachter dat de baby in een stuit ligt. Bij mijn eerste bevalling was dit niet zo. Vanwege de bacterie is bevallen thuis allang niet meer aan de orde vanwege de antibiotica die ik toegediend moet krijgen vier uur voor de bevalling. Maar nu moesten we volgens haar ernstig gaan overwegen of we een stuitbevalling wilden of een keizersnede. Dus al met al best schrikken. Het kan nog uit zichzelf gaan draaien maar zo voelt het bij mij niet aan. Maar om een lang verhaal toch iets in te korten.....ik val nu onder de gynaecoloog maar ben erg benieuwd of je/jullie weten of een stuitligging in de buik ook pijnlijker is? Volgens mij heeft de baby nu namelijk veel minder ruimte en ik vind het ook veel pijnlijker. Aan de bovenkant bij mn ribben heb ik veel last en ik word continu geschopt of iets wat daar op lijkt. Oh ja, ik ben nu 35 weken zwanger.

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Mariëlle

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Marielle,

je zegt dat bij jou de kans klein wordt geschat dat ie nog uit zichzelf draait, dus daar zou ik me dan inderdaad bij neerleggen (al zijn er gelukkig altijd eigenwijsjes!) Wanneer je 36 weken bent, is er de mogelijkheid om het kindje te laten draaien. Of het lukt is een tweede hoor, maar je kunt het altijd proberen. Dat adviseer ik de meeste mensen althans. Er wordt dan eerst een tijdje een hartfilmpje van de baby gemaakt, dan wordt er onder begeleiding van gyn en echo gedraaid en steeds gecontroleerd hoe het gaat. Of het wel of niet gelukt is weet je meteen en er wordt daarna sowieso ook altijd weer even een hartfilmpje van de baby gemaakt. Goede controle dus. Als het lukt, ben je een hele zorg kwijt, en lukt het niet, heb je het in ieder geval geprobeerd. Het is meestal niet geheel pijnloos, maar zeker wel te hebben. En als jij het niet meer trekt, of je buik is te strak of wat dan ook, dan beginnen ze er niet eens aan of stoppen ze ermee.
    Maar als je hier niet voor kiest of de draaing lukt niet, dan heb je nog de keus voor een vaginale bevalling of een keizersnede. Omdat je al een keertje bent bevallen, is dat zeker een groot voordeel voor een vaginale bevalling. Het is geen operatie, want een keizersnede moet je echt niet onderschatten! En je bent dus weer eerder mobiel en hebt een stuk minder pijn naderhand. De omstandigheden moeten natuurlijk wel goed zijn: de baby moet wel in een 'goede' stuitligging liggen en het kindje moet niet te groot zijn, en jij moet er wel voor willen gaan en dat is natuurlijk precies de moeilijke beslissing samen met je partner ;)!, maar het kan dus best. En je moet ook weten, dat ze sneller zullen besluiten, in overeenstemming met jullie natuurlijk, dat er moet worden ingegrepen (keizersnede) wanneer je ontsluiting bijvoorbeeld niet vordert, of wanneer de uitdrijving te lang zou gaan duren.
    Het is jullie keus en jullie moeten er allebei achter staan. Maar laat je niet direct richting een keizersnede praten. Als je dit wilt, prima natuurlijk, maar weet dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden! Laat je heel goed informeren.

hmmm, nu het antwoord op je vraag... het is in principe niet pijnlijker dan wanneer je kindje niet in een stuit ligt. Maar wellicht is ie toch wel gedraaid, als je bij je ribben veel geschop voelt. Je kunt wel bij een stuitligging wat meer last hebben van de ronding van het hoofdje dat tegen je ribben schuurt, dus wat dat betreft zou het wel kunnen. Succes in ieder geval.

Groetjes Brigitte

Share This Page