Hoe straffen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mmm, 24 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Gewoon eens nieuwsgierig, en wie weet steken we er voor hier thuis nog wat van op ;).

Maar wat zijn jullie maatregelen bij de volgende acties van een kleuter van bijna 5:
    * Ons expres negeren/ niet luisteren
    * Slaan/ schoppen om boosheid letterlijk kracht bij te zetten
    * Meerdere malen per dag woorden als 'stommerik' tegen ouders gebruiken

Niet dat we zo'n draak in huis hebben hoor (lijkt wel als ik bovenstaand lijstje lees, haha). Maar ons kleutertje is erg moe. Op school/bij anderen gaat het supergoed, thuis reageert hij zich de laatste dagen behoorlijk af. Volgens mij zijn we aardig bezig in hoe we erop in gaan, maar zoals gezegd hoor ik graag van mede-ervaringsdeskundigen hoe jullie hiermee om (zouden) gaan. Vooral het gebruik van stommerik vinden we moeilijk. Negeren zou onze eerste keuze zijn, in combi met op rustige momenten uitleggen waarom dit niet kan. Maar eigenlijk zegt hij het de laatste dagen te vaak om te negeren, is mijn gevoel...

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Bij ons is de trap de plek om even na te denken over dit soort gedrag. Je mag dan altijd in de kamer komen maar je moet dan wel laten zien dat je begrijpt waarom je op de trap hebt gezeten.

Als straf op de trap zitten (dus wij bepalen dan wanneer het kind van de trap af komt) is voor schelden en fysiek 'geweld'. Dat mag hier echt niet. Komt gelukkig ook heel erg weinig voor maar negeren doe ik het nooit (heel soms kies ik er voor om te doen alsof ik het niet gehoord heb)

Bij aanhoudend slecht gedrag is vroeg naar bed of je moet maar even boven gaan spelen, de meest toegepaste maatregel. Bij extreem slecht gedrag (gelukkig zeer zeldzaam) dan is het onthouden van beeldscherm tijd de zwaarste maatregel.

Ik merk hier dat de 'einde van het jaar' vermoeidheid weer parten speelt... kids zijn toe aan vakantie.

3. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Zou het dat zijn, het einde van het schooljaar? Onze dochter begint ook aardig brutaal te worden.
    Hier verplicht ik ze in erge gevallen om te gaan rusten op bed. Ik zeg dan dat ze een half uurtje moet rusten, omdat ze erg moe is (zij beweert natuurlijk van niet) En in veel gevallen slaapt ze na een kwartier, dan laat ik haar gerust een uur liggen.
    Ik heb een vrij hoge grens, want ik vind dat ze zich wel moet kunnen uiten en ik vind het mijn taak om haar te leren haar frustratie, vermoeidheid en boosheid op een nettere manier te uiten. Dus ik corrigeer vaak.........heel vaak.

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Als ik moet blijven waarschuwen, gaat ze op de trap. Fysiek geweld is gelijk de trap.
    Schelden/lelijke woorden mag hier niet. Vaak negeer ik het eerst, als ze door blijft gaan, spreek ik haar er op aan. Maar we lassen regelmatig een lelijke woorden minuut in, dan mag ze 1 minuut lang alle dingen zeggen die ze eigenlijk niet mag zeggen. Vaak vraagt ze daar zelf om als ik haar waarschuw en daarna is het ook gelijk klaar.

5. misa

misa Niet meer actief

Misschien als ze erg moe is, wat negeren en mer rust laten? Een lekker plekje boven bieden om af en toe boven bij te komen?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Bij moeheid negeer ik het meeste idd.

Deel Deze Pagina