Peuter nog geen 3 begint met lezen, hoe helpen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Patri1982, 12 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Hi,

Een jaar of zo geleden had ik een topic geopend met de vraag of mijn kind hb was of gewoon heel slim. Nu ben ik van overtuigd dat hij niet hb is, maar een kind die dingen heel snel oppakt. Mijn vraag is dus gericht aan ouders die ook zo'n kind hebben.
    Mijn zoontje begint nu te lezen. Hij kent het alfabet en begrijpt dat de letters aan elkaar een woord vormen. Ik wil hem hier in helpen, want hij heeft nog wel eens moeite met een paar woorden en zeker als ze de "oe" en 'ui' bevatten. Maar ook de klank van a zegt hij soms e. (Voordat ik allemaal mama's over me heen kreeg, nee ik forceer dit niet op hem. Hij vraagt me zelf of ik met hem wil lezen.) Gebruikte jullie bepaalde boeken, objecten, etc om je kind te helpen?

2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij lazen van die samen-lees-boekjes van Avi Start. En dan gewoon letter voor letter hakken, dus bv 'k-ah-mm' en plakken 'kam'. Zij hakte, als ze een letter niet wist, zei ik 'm en vervolgens plakte ze. Hier en daar hulp nodig en soms corrigeren (zoals bij ei ipv ie). Nu met vier kan ze het vrij soepel zelf en daar is ze tevreden mee, dus ik bied nog steeds die boekjes aan, maar nog geen stapje verder omdat ze daar niet naar vraagt.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier hetzelfde als bij Fuddey. De boekjes hadden we in huis van de oudste, als de jongste wil dan pakt ze ze en gaat ze er mee aan de slag: soms vraagt ze wat en dan geef ik antwoord, soms wil ze samen lezen, dan lezen we samen.

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier ook een zoontje dat wil beginnen met lezen al probeer ik hem daar een beetje van af te brengen. Ik wil namelijk niet dat hij zich gaat vervelen later in de klas. Hier beginnen ze met het alfabet te leren in het tweede kleuterklasje.
    Wat ik wel doe is een puzzel waar ze de juiste eerste letter bij het juiste plaatje moeten leggen. Zo iets kan je zeker op internet vinden.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    #5 NiekeKris, 12 aug 2016
    Laatst bewerkt: 12 aug 2016
    Ik heb met de oudste gemerkt dat ze meer last hebben van dingen niet mogen (zeg niet dat dat bij jou zo is, hoor) dan van reageren op hun vragen en aansluiten bij hun behoeften (ik had de boekjes bv. ook op de vliering kunnen leggen tot de jongste in groep 3 zat). Daarnaast is mijn ervaring dat ze dingen toch wel doen als ze daar aan toe zijn, ontmoedigen werkt dus niet in het 'niet leren', het geeft uiteindelijk alleen maar frustratie. Tussen ontmoedigen en dingen actief aanleren zit natuurlijk een enorm grijs gebied, maar ik geloof dus dat ontwikkeling volgen geen kwaad kan.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Moet je dat stimuleren dan? Ik laat het gewoon gebeuren. Dl heeft zelf een avi-boekje (van woezel en pip) uitgezocht een tijdje terug, en leest dat zichzelf voor. Ze oefent letters (maakt letters bij haar tekeningen). Dat heeft ze van peuterschool denk ik, montessori werkt met bakjes met schuurpapieren letters. Misschien moet je het eens vragen op school/psz, waar zij mee werken en dat aanschaffen?

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb echt met pas 4 jaar dubbele klanken laten zien omdat hij toen ook turks kon lezen en daar heb je voor die klanken 1 letters allemaal. u en u met puntjes enzo..
    zoon was ook heel jong. en ik kreeg advies om juist andere zaken te stimuleren. motoriek, fijne motoriek knutselen tekenen etc. vooral gevoelens, emoties sociale zaken etc ik zou zeggen praat met een deskundige. dat deden we.
    voorlezen deden we zelden(ik hou daar niet van, ben een slechte moeder in dat opzicht helaas)

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Tegenhouden werkt niet, als hij erom vraagt is hij eraan toe.

Ik heb 3 jaar (peuter/kleuter)thuisonderwijs gegeven. Dochter is ook een rappe in ontwikkelen dus meer/andere dingen aangeboden dan ze moest krijgen (groep 1, ze deed liever 2/3)
    Ideetjes daaruit:
    - een vel papier pakken, daar vakjes op maken en dan letter in het midden. Daarbij woordjes laten zoeken en schrijven/tekenen. Laten benoemen waar de letter staat omdat ze appel en kam allebei bij de a kunnen
    -samenleesboekjes inderdaad.
    -Je hebt ook memory waarbij je een woord en een plaatje bij elkaar zoekt, of letter a moet bij appel bijv. Dan is hij wel met letters bezig maar wel speels.
    - letterstempels
    - boodschappenlijstje laten lezen

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij de kleuters spelen ze gewoon heel vaak, vaker naar buiten dus vervelen is er daar veel minder. juist daarna is het een serieus probleem.
    zoontje deed ook gewoon mee met de woordjes zoeken met de letter van de dag bij de kleuters! vond hij erg leuk terwijl hij kon lezen. hij leerde gebaren die de juf bij de letters leerde. hij las in de kring voor. ze hebben bij de kleuters ook altijd boeken waar de kinderen in kijken. lezende kids lezen dus even voor aan hun vriendjes wat er staat. kleuters is dus wel te doen als je al lezend begint. alleen soms vervelend als er meerdere vrienden steeds maar komen vragen dat jij even iets leest.'wat staat er?' maar daar redde de juf zoontje steeds
    als dat heel erg vaak werd.

10. zigzag

zigzag Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.970
    686
    113
    Vrouw
    Hier ook een zoontje die letters reuze interessant vindt. Ik kwam er per toeval achter in april toen hij zijn eigen voorletter en nog een paar andere letters opeens bleek te weten. Ik probeer zoveel mogelijk mee te gaan in zijn ontwikkeling hierin, zonder echt te stimuleren (mijn zoontje is net 2,5). Inmiddels kent hij bijna het hele alfabet. Ik lees hem 's avonds wel eens boekjes van Nijntje voor.. ik denk op het moment dat hij echt wil gaan lezen hij vanzelf meer vragen zal stellen/ het duidelijk zal worden dat hij met die letterkennis echt wat wil.
    Misschien zou je klanken memory o.i.d. kunnen maken? Of alfabet memory? Ik meen dat Rompompom ook zoiets heeft maar weet niet zeker of daar ook de oe/ui/eu etc klanken in voor komen.

11. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik zou daarin ook je kind volgen. We hebben dochter (21.5 mnd)die dol is op letters en cijfers. Kent de 'P,M,T,O,V' en zoekt die letters ook overal op. Ze weet ook de de P van papa is. Ik kan dus zo ergens lopen en dan begint ze enthousiast te wijzen enzo :)
    Ook kan ze tellen. Cijfers op nummerborden zijn dus ook geweldig. Zolang het speels blijft en niet obsessief vind ik het prima, blijkbaar ligt haar interesse daar.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Uk is bijna 2.5 en kent ook wat letters en cijfers, kan ook aanwijzend tellen tot 3.
    We zingen een liedje over letters en maken puzzels met letters en cijfers. Als hij wat vraagt antwoorden we maar zijn niet actief aan het stimuleren.

Voor iedereen die woordspelletjes zoek, op veilig leten lezen website staat een kopje ouders en gratis spelletjes. Staat op kern dus makkelijker zoeken

Toevoeging van mijn man .pimpampet

13. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Dar zou ik niet te hard vanuit gaan. Bij te weinig uitdaging kan de zin in school drastisch verminderen met alle bijkomende problemen.
    Omdat mijn dochter op school niet kon/durfde te laten zien wat ze kon wilde ze er niet meer heen en begon ze te huilen als ze weer naar school moest, at bijna niet meer, sliep erg slecht... Na een goed gesprek met juf en ib is het weer verbeterd. Juf heeft meer van haar gevraagd en verlangd en zag toen ook dat ze idd verder was dan ze eerst dacht.
    Niet elk kind speelt graag en heeft genoeg aan het reguliere aanbod in de klas

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    waar zou je niet van uit gaan is niet duidelijk in je bericht.
    wat ik zei in mijn bericht is dat het nog mee valt bij de kleuters. wegens weinig uitdaging je vervelen komt pas later.

15. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.282
    17.160
    113
    Omdat een kind zich wel degelijk in groep 1 al kan vervelen omdat het niet op zijn/haar niveau kan/mag werken en mee moet doen met de groep.
    Op mij kwam je bericht over of het in groep 1 en 2 wel meevalt en de problemen pas vanaf groep 3 komen terwijl hier in groep 1 toch echt al wel problemen zijn geweest. Mijn inziens is (verveling door) te weinig uitdaging iets wat in elke groep een probleem kan zijn en gezien moet worden en niet alleen in de hogere groepen.

16. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Hele leuke ideeen, dank daarvoor. Vooral een spelletje van maken zal hij leuk vinden. Nog meer tips?

17. Bertha1

Bertha1 Actief lid

29 apr 2014
    123
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier spreekt een juf. Niet pushen want dat werkt averechts.
    Als je twijfelt hoe je iets moet aanbieden, vraag dan hulp. Komen regelmatig kleuters op school die het verkeerd hebben aangeleerd. Dat is moeilijker want je moet dan iets afleren en dat is vaak hardnekkig.
    Vraag eens advies bij de plaatselijke basisschool of logopediste.
    Het is belangrijk om je kind niet af te remmen. Laat ze er zelf mee komen en bied het niet speciaal aan.

Maar het belangrijkste is om goed advies in te winnen. Ik kan hier wel tips geven maar je hebt te maken met verschillende lesmethodes in het onderwijs en het makkelijkste is dat je daarbij aansluit.

Succes, je gaat er nog werk mee krijgen ;) kinderen die zo snel eraan toe zijn, moet je blijven uitdagen anders verliezen ze hun interesses.
    Gaat hij trouwens naar een peuterspeelzaal? Anders zeker overwegen. En als je de keuze hebt uit meerdere, kijk of ze ervaring hebben met (hoog)begaafdheid.

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Daar klopt niks van belize...
    Dat zou jij toch moeten weten :)

19. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk dat je heel verkeerd naar mijn berichten kijkt. ik zei dat allemaal omdat sommigen hier het afraadden om lezen verder te stimuleren. ik zei zelf ook dat wij advies kregen om andere zaken verder te brengen. dat was dus niet omdat zoontje, als hij goed lezend de kleuterschool begint, zich daar zou vervelen. dat is hoe sommigen hier begrepen hebben denk ik. als je nu 'lezen' verder brengt dan gaat je dochter zich vervelen op school. dat is dus niet correct.
    wij moesten andere zaken verder stimuleren omdat het toen, met 3 jaar oud, al duidelijk was, dat hij altijd bij oudere kinderen in de klas zou moeten zitten. hij moet dan op school sociaal emotioneel, motorisch ver boven zijn leeftijd moeten functioneren. (dat is ook nu het geval)
    het is ook vaak het geval dat een kind dat met lezen en rekenen verder is sommige ontwikkelingsgebieden nalaat. dat heet disharmonisch ontwikkeling. dus daar op letten en daarom juist andere zaken stimuleren.
    EN; Ik zei dus nooit dat er geen kleuters zijn die zich bij de kleuters vervelen. die zijn er wel(zoontje ook). maar dat komt absoluut niet omdat zij kunnen lezen. 'kunnen lezen' is geen punt bij de kleuters omdat de lessen en werkjes meer op spelletjes lijken en er het vaak gespeeld wordt.
    een kind zoals je dochter, die niet leuk vindt om te spelen, verveelt zich dus wel!(de oplossing hier is eigenlijk absoluut niet ipv spelen 'leren lezen' en etc' . je kunt een kind dat opvallend niet mee doet met spelletjes en die saai vindt, uitdagend speelgoed en spelletjes aanbieden bij de kleuters. Niet dus gr3 werkjes aanbieden.
    waarom? omdat de verveling bij je dochter niet komt door 'kunnen lezen' maar juist 'niet kunnen spelen'. daarin moet zij begeleid worden en uitgedaagd met moeilijkere spelletjes.dat deden ze met zoontje.

Kortom: waarom verveelt een kindje zich bij de kleuters? niet dus omdat 'kunnen lezen' kleuterklas saai maakt voor een leerling. Maar een kind dat kan lezen op leeftijd 2-3, kan een algehele ontwikkelingsvoorsprong hebben en dat maakt kleuterjaren moeilijk in de klas. je kunt dus je kindje helpen met lezen als zij/hij met 2-3 jaar oud interresse hierin heeft. maar probeer de ontwikkeling harmonisch gebeuren. want als het kind boven gemiddeld intelligent is moet in de klas op eigen nivoo benaderd worden door de juf. om dat aan te kunnen moet het kind werkhouding hebben, niet bang zijn, goed kunnen praten, pen goed vast kunnen houden etc etc.

dat je dochter zich vervelde kan door vele oorzaken hebben. ik kan dat niet beoordelen. maar ik ken meerdere lezende kleuters die gewoon mee doen met de klas bij het lees onderwijs, en later ook vroeg avi uit zijn zonder problemen, omdat zij toch van alles met de klas mee kunnen leren, zonder verveling. ze kunnen goed lezen omdat de ouders daar een werk van gemaakt hebben. ze hebben vaak met rekenen, aardrijkskunde geschiedenis etc helemaal geen grote didactische voorsprong.
    ook heb je de kinderen die veel lezen op gr4-gr5 die absoluut geen voorsprong hebben. hun algemene kennis blijft op nivoo van de klas (+ wat oudere broer/ zus in de klas leert en thuis daarover praat. ) ze leren sneller. ja dat is waar. maar dat geeft geen verveling. omdat denknivoo door veel lezen geen groot voorsprong oplevert. lekker vlot leren, daarna met elkaar kletsen. maar hun denk nivoo is ongeveer hetzelfde als de rest van de klas.
    mijn zoon vervelt zich vooral omdat hij ziet hoe enthousiast die 'slimme' kinderen zijn bij 'stomme sommen maken' iets dat hij 2 jaar geleden kon. hij krijgt dus een hooploosheidsgevoel om dat beeld elke dag te moeten zien. hij zit met 2 jaar versnelling straks op gr5 met HB verrijking, net als op gr4 was. maar de juf moet echt met hem zitten, 2 keer per week waar ze filosofische boeken lezen, gedachten wisselen en moeilijke spelletjes spelen. kinderen die bijna avi uit zijn en 2 jaar ouder, moeten niet eens dat materieel van zoontje zien, ze schrikken zich rot, echt niet te doen. geen van hen wilde met hem mee doen, veel te moeilijk. echt niet leuk. maar ze lezen wel dikke boeken als ze klaar zijn met taal werkjes.
    een kind dat bovengemiddeld intelligent is moet andere werkjes hebben totaal ander soort, om verveling tegen te kunnen gaan.

de ouders die met lezen hun kindje helpen, dat is dus prima(niet doen als je niet weet hoe het moet gebeuren, anders leer je echt hele foute dingen die de juf straks niet kan recht zetten). maar je moet opletten dat het kind goede werkhouding, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, fantasie en creativiteit ontwikkelt en initiatiefrijk en ondernemend is. motorisch en sociaal sterk en communicatief. want kunnen lezen alleen maakt absoluut niets uit wanneer het om verveling gaat. en de juf kan een kind niet zo veel helpen als het kind niet eens kan laten zien wat ze kan en niet kan vertellen waarom iets saai is of leuk. de juf geeft zo een kind tijd om zich verder te ontwikkelen voordat ze haar/hem uitdagende werkjes geeft. de juf moet eerst met het kind zitten en kijken wat het probleem is(vaak geen tijd voor zoiets)

dus help met lezen als het kind het wilt, maar veroorzaak geen disharmonie en leer geen verkeerde dingen, als je niet weet hoe je het kind moet helpen, vraag aan deskundigen.
    kunnen lezen is geen oorzaak van verveling op school. juist iets waar de juf makkelijk iets mee kan doen. (heel anders dan kunnen rekenen bij de kleuters) kleuters in poppen hoek aan het spelen en de lezende kids op eigen plekje met een leuk boekje. geen probleem.

20. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik was al verbaasd dta je het zo zei Belize...
    Nu wel een duidelijk verhaal!

Deel Deze Pagina