Hoi, Mijn zoontje die nu inmiddels 2,5 jaar is spuugt nog erg makkelijk. Hij heeft toen hij nog 'n babytje was ws last gehad van verborgen reflux (wij zijn we nooit voor bij de ka geweest omdat het met jbpm goed te doen was). Maar nu hij 2.5 jaar oud is spuugt hij nog erg makkelijk, bij verkoudheidje, zich verslikken, druk maken... wie herkent dit ook bij z'n kindje. En wat doen jullie eraan of zou je hiervoor naar ka moeten?
Onze dochter heeft hevige reflux gehad totdat ze één jaar was. We liepen met haar in het Sophia kinderziekenhuis daarvoor. De kinderarts daar heeft bij ons laatste bezoekje, toen dochter ongeveer een jaar oud was, aangegeven dat dochter misschien wel altijd heel gemakkelijk zal blijven spugen, maar dat dat in elk geval bij peuters en kleuters met deze achtergrond heel normaal is. Dochter is nu vier, en inderdaad: nog steeds spuugt ze bij verkoudheid, inspanning en regelmatig ook 'zomaar'. Ziek is ze nooit, maar zeker tien keer per jaar moet ze 's nachts een aantal keer achtereen spugen. Dit schijnt dus vrij normaal te zijn bij kindjes die reflux in ernstige mate hebben gehad. Omdat de kinderarts dat destijds heeft aangegeven én onze dochter er verder geen last van heeft - ik hoor haar nooit over zuur of pijn - maken wij ons geen zorgen.
Onze jongste heeft als baby veel gehuild. Gaf veel melk terug, spuugde, etc. Meedere malen bij een arts gelopen maar ondanks dat ik dacht dat het wel (verborgen) reflux kon zijn is dat nooit echt gezegd. Echter, hij is nu 2,5 en spuugt toch nog wel met enige regelmaat. Als hij druk is geweest voor het slapengaan bijvoorbeeld. Hij geeft dan een paar keer over en daarna is het ook weer goed. Hij klaagt niet, hij huilt niet.. Na een poetsbeurt leggen we hem weer weg en hij gaat slapen alsof er niets is gebeurd.. Maar nu ik dit lees kan ik dit dan toch wel weer veklaren met de ervaringen die wij als baby met hem hebben gehad...
Ja apart hè! Ons mannetje heeft er ook niet zichtbaar last vast. Hij spuugt een keer en gaat daarna bijvoorbeeld weer vrolijk verder met eten... Er zijn momenten dat ik me er helemaal geen zorgen om maak, omdat hij redelijk goed groeit (gewicht blijft wel wat achter) en verder een vrolijk mannetje is. Maar als hij dan weer een aantal x in een week heeft gespuugd denk ik dit is toch niet normaal... Wat zou er aan de hand zijn?
Mijn dochter heeft er erg last van gehad van haar 2e tot 5e. Vooral als ze ziek was en hoesten et cetera... Altijd spugen. Dit had ze vaak in de avond en nacht. Hoesten en spugen. Ook als ze niet verkouden was. Nu is het helemaal over. Ze heeft trouwens nooit reflux gehad.