your baby can read???

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Nettie, 15 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Zag dit toevallig toen ik vanmiddag aan het zappen was...
    Your Baby Can Read » Tommy Tele Shopping

Ben ik nou zo dom, of is dit écht té erg....Totale overstimulering van je kindje....kán toch niet goed zijn....

Ben benieuwd wat jullie vinden...

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het totale onzin.. Vind dit echt iets voor ouders die willen opscheppen met hun kindje.

3. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

inderdaad! :x

4. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Volgens mij kan het ook niet gezond zijn....
    Ik bedoel, waarom zou mijn dochter van nog geen 1 al het woord "lezen" kunnen lezen... wat heeft ze eraan..... laat je kind toch lekker kind zijn zeg...

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    idd, mijn mama kwam er mee gisteren....is dat iets voor Alyssa...euhm nee mam...ze is kind en leert op haar eigen tempo wel lezen en schrijven hoor....

6. pauly

pauly Bekend lid

9 nov 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    volgens mij is het gewoon een kwestie van herhalen. Als een klein kindje 100x dezelfde woorden achter elkaar ziet, dan weet ze wel wat er staat. Maar werkt het ook als je de woorden in een andere volgorde laat zien?!?! Ze laten niet echt zien hoe het kindje iets leest wat bijv in een tijdschrift of krant staat. Vind het maar vaag

7. limegreen

limegreen Bekend lid

6 mei 2008
    892
    0
    0
    die kindjes zijn hoogbegaafd, ze waren tijd geleden in de uitzending bij oprah...
    en dus heeft het een hele andere uit werking dan bij (kindjes die (gewoon) zijn

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is voor kinderen van 3 maanden tot 5 jaar, nogal breed dus. Voor baby's vind ik het helemaal niets, laat kinderen eerst maar leren een beetje goed te praten. En dat kunnen baby's echt nog niet.

Maar vanaf een jaar of 2 á 3 is het misschien wel iets. Verschilt ook echt per kindje, veel kinderen zullen er dan ook nog niet aan toe zijn. Ik merk in ieder geval dat Eva echt nog niet zal kunnen lezen, of misschien wel, maar ik heb dus niet het idee dat ze daar aan toe is dus begin ik er niet aan. Ze herkent alleen haar eigen naam en dat vind ik voorlopig knap genoeg ;)

9. Seth

Seth Niet meer actief

hahahaha moet hier wel om lachen zeg... dat kinderen tussen 3 en 5 maanden de nederlandse taal leren.....
    misschien de dvd, maar afspelen als baby nog in baarmoeder zit....
    dan hoeven we niet meer te bevallen... maar begrijpt ie als er wordt geroepen..: joehoe... kom eruit...:D

pffff... Nee ik hoef geen wonderkinderen... als ze maar opgroeien tot stabiele volwassenen..... dus gewoon lekker laten spelen...

10. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Pfff.... Het lijkt wel trend te worden om kinderen zo snel mogelijk van alles te leren. Waarom mogen kinderen geen kinderen meer zijn en in hun eigen tempo dingen leren?? Ik ga zoiets nooit aanschaffen hoor! Dan doet die van mij er maar 3 maanden langer over om te praten / lezen / begrijpen. Komt vast ook wel helemaal in orde!

11. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    Precies.... fijn dat ik niet de enige ben die er zo over denkt!

12. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    @snoopy: idd, alleen aan beginnen als kindjes écht toe zijn aan lezen en dat merk je gauw genoeg. Elise is totaal niet bezig met woorden lezen.... Haar eigen naam begint nu net een beetje herkenbaar te worden voor haar, maar zelfs dat vind ze moeilijk en het hoeft van mij ook echt niet... laat haar maar lekker spelen enz. Fantasie heeft ze genoeg, dat lezen komt vanzelf op school straks, als ze andere kindjes het ziet doen enz.

@seth: mee eens! Volgens mij hebben kids er idd meer aan om nu heerlijk onbezorgd te kunnen spelen, op hun eigen zelf bedachte manier. Geen gepush van paps en mams, maar zelf aangeven waar het aan toe is, ik ben van mening dat juist dát stabiele volwassenen maakt en niet als je ze vroeg talen en weet ik het wat laat leren enz. (vind Dora op dit moment genoeg.... met haar engelse taal.... Elise neemt het éch over nu... zei vanavond al daddy tegen Henk...:D

13. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Kinderen moeten gewoon lekker kunnen spelen en gewoon kind kunnen zijn. Ze moeten straks nog lang genoeg leren en naar school.

14. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik zag het vanmorgen ook op tv. Beetje bizar, laat kinderen toch lekker spelen. Dan leren ze toch ook al een hoop!! Waarom dan al lezen:(

15. Female

Female Niet meer actief

Ongelofelijk zeg. Ik vind dat tegenwoordig al heel snel gepusht wordt, dat ze zsm van alles en nog wat moeten kunnen etc.
    Een poosje kind zijn en onbezorgd genieten in een veilige omgeving is toch erg belangrijk vind ik, zeker de eerste jaartjes. Het komt allemaal wel hoor, en ieder kind in zn eigen tempo..

16. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    zit er een cito toets bij zodat ik kan checken of Wendy wel naar behoren leert? Anders is het ook knap waardeloos! ;)

Heb trouwens al zoiets van toen miky klein was. Die was dus ECHT al bezig met die dingen voor zn eerste verjaardag. Maar dat zal meer aan zn PDD_NOS hebben gelegen denk ik zo.
    Patje vond dat echt niet boeient (nu nog niet trouwens maarja met 11 jaar moet hij :D ). Toen hij 3 was begon het n beeeeetje te komen met wat losse lettertjes en zn verkorte naam: Patje
    Maar dit is echt dikke onzin. Volgens mij krijg je dat die kleintjes niet eens geleert als ze niet een of andere fixatie hebben zoals Miky of hoog begaaft zijn ofzo. Heb het bij patje geprobeert met 2 en hij liep gewoon weg of prate er over heen.
    En met Wendy ben ik met kleurtjes bezig. Heel simpel met de balletjes die bij haar loopding zitten. Als ik ze geef noem ik de kleur (ze weet al dat t een bal is) en zo ga ik telkens n stapje verder. Pikt ze het op dan pikt ze het op. Zo niet dan niet.
    Maar onder de 1 al pushen met letters enzo. Ga weg man! Laat die kindjes lekker prullen en spelen!
    :x

17. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Waarschijnlijk is het gewoon woord herkenning en niet echt lezen.
    Ik zag het toevallig ook vanmorgen toen ik aan et zappen was.
    Wat een onzin zeg, pfffff. Laat kinderen toch gewoon kinderen zijn en als kinderen eraan toe zijn dan merk je dat vanzelf wel. Dan kan je bepaalde dingen stimuleren.
    Ach ik geloof nooit niet zo in al die tell sell dingen, vaak te mooi om waar te zijn lijkt me. Behalve in dit geval, dit vind ik niet eens te mooi.. ;)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Persoonlijk denk ik dat je daar de spijker op zijn kop slaat! ;) Herkenning want voor een baby zijn het geen woorden, maar plaatjes. Ze herkennen een bepaalde vorm, net zo goed als dat ze op een gegeven moment weten dat als jij een boom tekent dat dat een boom is.

Als ik voor Jelle moet tekenen moet ik ook altijd "Mama Jeje teken" Dan bedoelt hij dus dat ik zijn naam moet schrijven. En hij herkent zijn naam ook als die ergens op staat (sinterklaascadeautjes ofzo... ;) ) maar daar houd het dan ook mee op. Overigens weer niet als mijn moeder zijn naam schrijft, maar zij schrijft echt nog ouderwets, met van die krullen... Daar snapt hij dat weer niks van, en dat bewijst dan ook mijn theorie... ;)

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk inderdaad dat het precies zo is zoals jij schrijft.

Maar... op zich begint het leren van woorden wel door het herkennen van de vormen van letters. Zo 'leert' (ik vind het een groot woord ;)) Eva nu cijfers. Ze heeft van Sinterklaas een puzzel gekregen met de cijfers 1 t/m 10. Bepaalde cijfers herkent ze nu duidelijk aan de vorm. Is toch een beetje een begin van leren lezen. En ik vind niet dat ik nu te veel van haar vraag, sterker nog, ze vindt het geweldig en komt zelf telkens met de puzzel. Toen ze 'm 2 weken geleden kreeg had ik echt zoiets van, oh jee, dat is echt nog veel te moeilijk! En 1,5 week later kon ze 'm zelf helemaal zonder hulp leggen. Soms kunnen kinderen meer dat je denkt en uitdaging is echt niet verkeerd, maar juist heel leuk! Als iets te moeilijk is moet je het wel wegleggen want daar hebben ze dan helemaal niets aan, behalve dat het frustratie oplevert.

En zo is het ook met dit van tell sell. Voor baby's is het zeker te hoog gegrepen, maar ze zeggen dat het van 3 maanden tot 5 jaar is. Voor een kindje van 3 a 4 jaar dat graag wil leren is het misschien juist heel leuk! Niet omdat de ouders vinden dat ze het moeten leren, maar omdat het kindje het zelf gewoon leuk vindt om te leren en het een leuke uitdaging is.

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je hebt helemaal gelijk, en wat knap dat je dochter dat al kan! Jelle is ook wel van het puzzelen, maar ik kwam er daarstraks achter dat hij nog helemaal geen inzicht heeft in hoe zo'n puzzel werkt. Hij heeft een paar puzzels die we al heel vaak samen gemaakt hebben, 16 stukjes en hij legt ze zo aan elkaar. Ik dacht dat hij dus al heel goed snapte waar welk stukje moest om een compleet plaatje te krijgen.

Vandaag had ik een nieuw puzzeltje en hij legde steeds maar stukjes aan die er niet hoorde. Hij snapte echt niet dat paars aan paars moet en rood aan rood om een compleet plaatje te krijgen. Maar zo blijkt dus dat hij die andere puzzeltje gewoon de vorm van de stukjes herkent en dan dus weet waar ze moeten liggen. Het plaatje is bijzaak, zeg maar...

Niet dat ik me er druk om maak hoor, ik vond het alleen heel frappant om te zien. En ik verbaasde me dus over het geheugen dat zo'n kind heeft voor dat soort dingen.... ;)

Deel Deze Pagina