Hallo meiden, Ik heb vorige week vrijdag een groei-echo in het ziekenhuis gehad en te horen gekregen dat onze jongen flink groot is. Ik ben nu ruim 31 weken zwanger en vlgs de gynaecoloog zou een kindje rond die tijd 1500 gram moeten wegen. Wij kregen dus te horen dat onze jongen al bijna 2 kgs was! Als deze lijn werd doorgetrokken moest ik wel rekenen op een kindje van ongeveer 4 kilo bij 40 weken..... Ikzelf ben wel lang (1.80) en op dit moment zou er nog geen aanleiding zijn om eerder in te leiden vlgs de gynaecoloog. Maar eerlijk...ik knijp 'em nu wel een beetje hoor! Dit is ons eerste kindje en 4 kilo vind ik nu niet bepaald weinig en kan me eigenlijk niet voorstellen dat je eigen lengte zoveel uitmaakt. Nu is dus mijn vraag.......betekent een zwaar eerste kindje ook altijd een zware bevalling?? Zijn hier nog meer meiden die een groot eerste kindje hebben gekregen en toch een "normale" bevalling hebben gehad? Liefs, Kitty.
Ik krijg grote baby's en ik beval makkelijk, snel en zonder scheuren/ inknippen. (nooit een hechtinkje gehad) Maar los daarvan zijn die groeiecho's niet betrouwbaar hoor, bij beide kinderen had de vk het wel goed en de echo's niet
Hoi Marieke, Nou, dat is in elk geval fijn om te horen! Maar mjin VK heeft mij ook doorgestuurd naar de gynaecoloog omdat ze mijn buik vrij groot vond voor de termijn. In het ziekenhuis werd me ook verteld dat ik redelijk veel vruchtwater heb en dus ook een groot kindje...volgens de echo dan. De gynaecoloog heeft me idd wel eerlijk verteld dat de echo soms wel tot 20% naar boven of beneden kan afwijken. Ik hoorde wel vaker vrouwen zeggen dat zij ook grote kindjes hebben gekregen zonder problemen maar dat waren dan altijd 2e of 3e kindjes. Nou ja, ik moet het maar op me af laten komen hè....eruit komen zal hij toch wel!
Nee, een groot kindje betekend niet automatisch een zware bevalling. Om je gerust te stellen; mijn dochter was 4060 gram bij de geboorte en de bevalling ging heel erg vlot en zonder complicaties! Jammer dat ze je nu een beetje 'bang' hebben gemaakt, ook omdat groei-echo's niet heel betrouwbaar zijn. Daarnaast kan je kleintje net een groeispurt hebben gemaakt en trekt de groei de laatste weken nog bij. En zo niet, dan denk ik denk dat je met je 1.80 m er wel een voordeel mee hebt (ben zelf 1.76 m). Mijn schoonzusje is trouwens 1.85 m en haar eerste zoon woog 4695 gram!! Hadden haar vk's niet verwacht, omdat ze dus zo lang is 'verborg' ze de grote van de baby. Maar ook hij kwam er vlot uit
Mijn zoon was 3800 gram bij 38 weken en 5 dagen en dat was heel goed te doen dus maak je niet te druk. Het hoofd (en dat is echt het lastigste gedeelte) wordt niet echt groter naarmate ze zwaarder worden! Daarbij kunnen die gyns en verloskundige HEEL slecht schatten!
Mijn dochter was 3820gram en 54cm, geen kleintje dus....... Heb een goede bevalling gehad en had maar een paar hechtingen. Grote zegt niks hoor, mijn schoonzus heeft een kleintje en die woog 2400 gram en die had een zware bevalling met veel hechtingen. Zou me niet al te druk maken
hoi, ik ben met 41 + 6 dagen bevallen van een jongen. Was ook bang want het blijft maar doorgroeien he Hij was bijna 4 kilo, natuurlijke bevalling, 3 hele kleine scheurtjes. Is me echt meegevallen hoor!
Mijn kindje wordt ook groot geschat, heb woensdag een groeiecho... Heb hetzelfde als jij en dacht eerst ook "oeps!" Maar collega van mij stelde me gelijk gerust, zij heeft 3 kindjes gehad, allemaal 4kg of zwaarde en is heeel makkelijk bevallen, zonder inscheuren ook!
Mijn zoontje was ook met 38w4d 4 kilo. De bevalling was wel zwaar, maar dit kwam niet alleen door de grootte, maar ook doordat ik geen goede persweeen had. Maar uiteindelijk is hij toch na 45 min. persen met een flinke knip ter wereld gekomen.
mijn eerste zoontje was bij de geboorte 49 cm en 3300gr ik ben door een 'inschattingsfoutje' van de vk helemaal ingescheurd!! bleek achteraf dat ie de spil draai niet kon maken... maar toch vond ik de bevalling op zich netjes verlopen...weeen goed kunnen opvangen etc.....en dit alles in ong 6 uur tijd vanaf de eerste wee... mijn 2de zoontje woog 4,5 kilo en was 53 cm lang en dit was idd een zwaardere (best heftige bevalling) ik kreeg na 3 uurtjes persweeen maar omdat hij dus ook de draai niet kon maken hebben ze hem inwendig vastgehouden bij zijn hoofdje en geholpen met draaien en vastgehouden tot ie vast zat!!waardoor ik een storrm aan persweeen had die ik moest wegpuffen (1 uur lang aaarg) uiteindelijk toen ik mocht persen is ie na een flinke knip geboren... ik ben bij beiden thuis bevallen! owja wat het bij mij ook zwaar maakte is dat ik een smal bekken heb en maar 1,62m lang ben (hun papa is bijna 2 mtr) dit kindje wordt ong 3 kilo geschat bij geboorte dus maak ik me ook niet zo druk... ze zal er toch uit moeten idd!! en bedenk je maar zo...hoe lang of zwaar je bevalling ook is/duurt.....zodra je kindje geboren is ben je het zo vergeten echt waar!!
Eva was 4350 gram en is met 41 weken geboren. Ik had het vanaf 5 cm wel redelijk zwaar omdat ik persdrang kreeg, dit kwam doordat ze een sterrenkijkertje was. Als ze meteen goed had gelegen was het hoogstwaarschijnlijk net zo'n makkelijke bevalling geweest als die van Lisa (op het persen na misschien). Ik ben in 2,5 uur van 5 naar 10 cm gegaan, dus redelijk snel. Heb een uurtje geperst doordat ik om de wee de wee moest wegpuffen, omdat haar hartslag daalde, anders was het ongeveer een half uurtje geweest, wat best netjes is. Eva lag er tijdens het persen ook niet helemaal goed voor trouwens, ze moesten flink trekken en duwen om haar eruit te krijgen, doordat ze wat scheef lag. Lisa was 140 gram zwaarder en die bevalling was echt een eitje
Meid, Hier bij de eerste met 37,5 week bevallen en een gewicht van 4590 gram en heb een superbevalling gehad, heb maar 20 minuten geperst en maar een paar kleine scheurtjes die niet gehecht hoefden worden! Mijn 2e bevalling was helemaal een makkie, 7 minuten persen en geen enkel scheurtje, zoontje was 4420 gram! Laat je vooral niet bang maken het is van veel meer factoren afhankelijk hoe je bevalling verloopt dan alleen de grote van het kind! Liefs
Mijn oudste woog 3800 gram, en had een flink hoofd (groter dan gemiddeld in elk geval). Toch heb ik hem er vrijwel scheurloos uitgekregen (2 kleine schaafwondjes, dat was alles). Ik heb hem nooit groot gevonden, maar als ik zie dat die van jou op ongeveer 4 kilo geschat wordt zit hij daar toch niet ver vandaan. En zoals zo vaak gezegd: zelfs met een groeiecho zitten ze er vaak flink naast met de gewichtsschatting. Probeer het gewoon, maak je niet te druk en als het écht niet gaat komen ze je wel helpen hoor!
Van tevoren maakte ik mezelf ook veels te druk. Ook een 'groot' kindje naar verwachting (met 32+37 weken een echo waarop te zien was dat ze erg groot zou zijn en een sterrenkijkertje). Toen ik 40 weken was dacht ik alleen maar: hoe krijg ik haar ooooit eruit! Uiteindelijk met 40+1 bevallen, uiteindelijk toch geen sterrenkijkertje en ze was 3850 gram en 54 cm (viel me qua gewicht nog mee). Had 2 kleine hechtingen en een schaafwond. De bevalling is me echt 100% meegevallen! Duurde wel wat lang (16 uur) maar had toch geen besef van tijd. Zou het echt zo weer doen!!! Ken ook verhalen van 'kleine' kindjes en helse bevallingen terwijl het bij mij echt meeviel! Achteraf gezien denk ik ook bij mezelf: wat heb ik me er voor niets zo druk om gemaakt.. Hoop dat het bij jou ook gaat meevallen!!
Iedereen bedankt voor de reacties! Ik maak me nu in elk geval een stuk minder druk....ik laat het gewoon maar op me afkomen!
4 kilo vind ik wel meevallen hoor. Als de baby 4,5 of meer is zou ik me pas zorgen gaan maken. Maar dan nog zegt het niets.. Ik ben ook lang 1,78 en niet ontzettend tenger, mijn vriendin is een stuk kleiner en ook een stuk smaller gebouwd. Ik kreeg een zoon van 3160 gram en dat kon er bijna niet uit, ging echt moeilijk, lang persen en wel een scheurtje. Vriendin kreeg een dochter van 4800 gram en na 2 keer persen vloog zij er echt uit.. Beiden eerste kindjes.
ik heb de rest niet gelezen dus wellicht val ik in herhaling.. maar groeiecho's zijn niet zo betrouwbaar, ze zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben. Mijn zoontje was 4165 bij bevalling, wisten ze niet, anders hadden ze me netjes ingeknipt, maar ik had maar 7 hechtingen dus valt nog mee geloof ik. Denk sowieso niet dat de bevalling zwaarder is, ik ken genoeg verhalen van zware bevallingen waar ontsluiting niet vordert enzo, en er dan maar een klein babytje uitkomt.. Een groter kindje richt misschien iets meer schade aan, maar mijn bevalling ging volgens het boekje en heb ik zonder pijnbestrijding niet zwaar gevonden (13 uurtjes). Ik denk dat een bevalling zwaar is als er dingen tegenzitten en dat heeft niet zoveel te maken met de grootte van je kindje. Maar als je dan weer bedenkt dat een mollige baby leuker is dan een skinny dingetje is dat het ook wel waard toch?