Milan woog 4200 gr bij geboorte. 8 uurtjes en maar 2 kleine hechtingen. Ben zelf erg slank, maar ook dat zegt dus niks. Komt allemaal goed!
Ik ben bevallen van een 8,5 ponder en vond het niet heel erg zwaar. Ben iets uitgescheurd geweest maar naar mijn idee heb ik daar niets van gemerkt. Een paar weken voor mijn bevalling dacht de Vk dat ik een 6 ponder zou krijgen dus dat klopte ook niet. En 1500 gram is niet extreem zwaar voor het aantal weken dat je zwanger bent En met een groot kind hoef je niet uit te scheuren of een zware bevalling te krijgen, dat kan ook bij een kleiner kindje en ik denk ook dat het afhangt van de grootte van het hoofdje, ja en hoe snel de bevalling verloopt.
Tja, heb toch een iets minder positief verhaal... Alle verloskundigen (4 en een echoscopist) schatten mijn zoon 8-8,5 pond. Mijn bevalling was ingeleid omdat hij in het vruchtwater had gepoept. Pittig, maar dat hoort erbij. Na zo'n 11 uur weeën mocht ik persen. Ruim een uur op volle kracht geperst, maar zonder vooruitgang. Dus werd de gyn erbij gehaald, knip gezet, vacuüm erbij, na zo'n 10 persweeën en drie keer trekken met de vacuüm heeft ze onze Timo eruit getrokken. De volgende dag had ze spierpijn, vertelde ze. En ik was volledig uitgescheurd. Timo bleek een 10-ponder, waar niemand rekening mee gehouden had. Dus, een groot kind betekende in dit geval een zware bevalling. Ook voor hem. Hij heeft er flinke hoofdpijn en een gebroken sleutelbeen aan overgehouden. En een infectie waardoor hij negen dagen ik het ziekenhuis moest blijven, maar dat is een ander verhaal.
Denk dat het een beetje aan je bouw ligt. Mijn dochter was niet super groot (3700g) maar hoe de bevalling verliep en het feit dat ze niet wilde indalen en nog bleef hangen met een schouder etc zeiden ze wel dat een veel grotere baby in mijn geval niet heel 'fijn' zou zijn. Bij mn zoontje daarom ook veel groei-echo's gehad, hij was wat kleiner en dat ging allemaal goed. Nu word ik weer in de gaten gehouden, heb het idee dat deze wat groter gaat worden (kindje loopt nu ook 1,5 week voor) dus dat word spannend. Heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat ik een Indonesische moeder heb en mijn bekken niet zo breed is.
Jas was bij haar geboorte precies 4 kilo. Bevalling duurde 9 uurtjes en geen knip of wat dan ook. No problem en ik ben zelf trouwens maar 1.72 dus zo groot ook weer niet.
Hier was Lucas op zich niet overdreven groot, maar had wel een groot hoofd. Resultaat: zware bevalling. Ook omdat hij een beetje scheef in het geboortekanaal lag. Weet je... het is telkens anders. Bij elke vrouw, bij elke baby en bij elke bevalling hangt het allemaal af van zoveel factoren, er is nu gewoon eigenlijk niks over te zeggen!