hoe je het vertelt dat rode bietjes in muffens stonden(nadat het kind het gegeten heeft) moet je wel oppassen. geen kind wilt dat de ouders hem bedriegen om hem zo ver te krijgen dat ie doet wat de ouders willen. ik zou het heel eerlijk in het begin vertellen. of die samen maken. en dan kijken of zij deze uitdaging accepteert. het is duidelijk dat zij van eten van fruit en groente enorme stress krijgt. niet willen eten is iets anders dan overgeven, kokhalzen.
Dat kokhalzen doet het kindje van ts. Ik ga wellicht niet eens vertellen dat er bietjes in zitten; normaal vertel ik haar ook niet wat er in de cakejes zit (ze vraagt er ook niet naar). En misschien maken we ze wel samen, net hoe het loopt. (Ze eet glutenvrij en glutenvrije cakejes maken is iets bewerkelijker dan gewone cakejes, soms doen we dat samen en soms doe ik het zelf. Ook omdat er dan meestal ook cakejes voor de oudste gebakken 'moeten' worden en die dan gewone cakejes bakt. Meestal doe ik dus een van de twee soorten zelf en doen we daarna de andere soort samen.)
ja dat begrijp ik nieke dat ze overgeeft en etc. omdat ze kokhalst en overgeeft denk ik dat haar probleem heel anders is dan dat het kindje fruit en groente binnen krijgt. het gaat om haar eetgewoonte. hoe ze op groente en fruit reageert.
Wat een ellende, hier een mannetje van 3,5 jaar die elke vorm van groente en fruit weigert. Had gehoopt dat hier nog tips zouden staan die wij nog niet hebben geprobeerd..... Helaas. Wij hebben ook het leren eten, leren lusten programma geprobeerd. Tot 1,5 was het een alles eter, tot 2 selectief en toen niets meer. Aardappelen eet hij alleen als ze gebakken zijn, pasta zonder saus en qua vlees alleen gehaktballetjes of hamburger. Als wij pasta eten haal ik van die pasta uit de koeling die voor 40 procent uit groente bestaat, de rode variant wil hij nog wel eens eten. En sperziebonen eet hij meestal wel maar die noemen we groene patatjes (niet dat hij patat lust) Erg gezellig hier dan ook aan tafel 's avonds. Helaas kan ik dan ook niet aan tips helpen.
Wat moeilijk zeg, ik zou niet weten hoe je hiermee om moet gaan, maar ik hoop dat het overgaat wanneer ze groot worden. Ingewikkeld probleem.
Hoi, Misschien eens een maandje helemaal met rust laten? Niet praten over eten, niet zuchten, niet belonen, gewoon proberen te accepteren. Voor je dochter misschien even een verademing dat ze geen eetprobleem 'is' maar gewoon een meisje van 6. Waarschijnlijk heeft ze er zelf ook de buik van vol en baalt ze ervan. Een beetje rust is misschien wel goed voor haar zelfbeeld. Verder weet ik ook geen oplossingen, zo hebben wij al 4 jaar een slaapprobleem en ook echt niets helpt... We laten het nu maar even zo, er staat een logeerbed op haar kamer en zodra ze wakker wordt gaat mn man of ik daar liggen en we zien dat onze dochter ervan ontspant. Geen echte oplossing dus maar wel even druk van de ketel...
Mijn zoon heeft ook problemen met het eten van groente. Ik heb het eigenlijk opgegeven (erg genoeg...) want ik ben te druk en te moe om er nog veel energie in te steken en steeds ruzie over te maken of apart voor hem te koken. Dus sta ik het nu toe dat hij alleen vlees eet met appelmoes en soms wat komkommer. Pasta en rijst eet hij wel. Ik kan hem nog een beetje foppen door de groente heel klein te snijden en er ketchup over te gooien (zodat hij het niet ziet). Gelukkig is hij niet zo extreem als andere verhalen die ik hier lees, maar dan nog...makkelijk is het niet.
Ik heb zelf coeliakie en wordt ook misselijk, krijg buikkrampen en moet soms overgeven van bijna alle soorten fruit, sap en rauwe groenten. En van sommige soorten krijg ik jeuk in mijn mond. Mijn kinderen eten alleen af en toe geschilde appel.
Heel herkenbaar, ook het overgeven! Onze beide zoons eten geen groenten en fruit meer vanaf dat ze 1.5jaar zijn. Hier heeft het te maken met prikkelverwerking. Na consultatiebureau, huisarts, kinderarts, diëtiste en psycholoog kunnen we dat als enige concluderen. Ze durven ook niets te proberen of zelfs te ruiken. De oudste is hiervoor nu naar ergotherapie. Ze beginnen met hele andere dingen te voelen en te ervaring om zo te durven ruiken... en uiteindelijk opbouwen naar het proberen van eten (lange weg!). Mijn man heeft er ook jaren last van gehad (ook alles overgeven bij proberen van groeten en fruit) en hij is daar, na de geboorte van de oudste, ook voor therapie gegaan. Hij durft/kan nu al meer eten: 3 soorten fruit en 3 soorten groenten + spaghetti. Waarschijnlijk dus erfelijk bepaald hier. Daarbij is onze oudste ook autistisch en hoort het waarschijnlijk ook daarbij.
Woehoe! Ik heb gister een bloemkoolpizza gemaakt en zl heeft zowaar iets gegeten. Eerst oorlog omdat hij er niet uitzag als pizza (was niet rond) ik heb er toen buiten zijn zicht om met een ronde uitsteker een rondje uitgehaald en toen was het goed. Bloemkool pizza met (zelfgemaakte) rode saus en mozzarella. (Voor ons rijkelijker belegt natuurlijk) Moet zeggen dat wij het ook lekker vonden. Maar woehoe! zl heeft groente gegeten!
Heeft ie al meer gegeten? Je zou ook wortelfriet kunnen proberen, zitten nog wel wat vitamines in en het smaakt wel nog naar wortel...Te koop bij de AH. Je hebt ook pastinaakfriet. Onze dochter vindt het veel lekkerder dan gewone patat Verder zou je ook koekjes met gemalen cranberries kunnen maken enz. Banaanbrood, banaanpannenkoeken. Hier zijn bijvoorbeeld broccolipannenkoekjes erg populair! Gewoon broccoli koken en prakken en dan door de pannenkoekmix doen. Net als geraspte appel, peer, en geraspte wortel. Wij eten eigenlijk nooit meer gewone pannenkoeken...