Ik wil mijn kindje graag borstvoeding geven. Nou vind ik de electrische kolf apparaten best prijzig.. Maar een 2e handse heb ik ook mn twijfels bij. Wat zouden jullie doen?
Ik gebruik een 2e handse. Deze van m'n zus gehad maar als dat niet had gekund had ik er één via marktplaats gehaald. Je kunt gewoon nieuwe opzetstukken kopen en dat is uiteindelijk wat op je borst komt. Je kunt overigens ook een dure electrische kolf huren via een thuiszorgwinkel of via de kraamzorg, maar in verhouding betaal je dan ook best veel. Ik meen iets van 2 euro per dag ofzo...
Zolang je het gedeelte waar de melk komt vervangt kan het best. Die sets kan je kopen. Het ligt er ook aan hoeveel uur de kolf gebruikt is.
Ik gebruik ook die van mijn zus, bij míjn zoontje en nu weer straks... Dus ook 2e hands....gewoon nieuwe opzetstukken eventueel nieuwe slangetjes en klaar
2de hands, bij de oudste alletwee gehad en nu weer tweedehands Niks mis mee. Als je wil kun je de slangetjes, schilden en alles wat in aanraking komt met melk nieuw kopen.
Er werd mij wel verteld dat je bij een elektrische dan wel moet opletten dat het motorblok zo'n blokkade heeft. Anders kan er dus wel melk van andere moeders in het motorblok terecht zijn gekomen en dat KAN (als hij van marktplaats komt weet je natuurlijk niet wie hem heeft gebruikt) ervoor zorgen dat ziektes verspreidt worden met de kolf. Het gaat dus niet om de opzetstukken maar het motorblok. Die je huurt hebben zo'n geblokkeerd systeem dus zo één moet je dan hebben. Handkolf lijkt mij sowieso geen probleem.
Persoonlijk vind ik tweedehands helemaal niks, zeker niet met zo'n apparaat, dus wij hebben hem nieuw gekocht. Vind ik toch een stuk meer hygiënisch
vaak krijg je van je verzekering een bedrag terug. ikzelf zou nooit een kolf via mp kopen. van familie zou ik wel lenen, maar zelf wel nieuwe opzetstukken kopen!
Dat lees ik vaker en dan denk ik: als er écht vocht bij de motor kan komen, dan is hij toch zo kapot? Ik vraag me serieus af of dat wel kan.
Het kan, afhankelijk van het merk. Bij de avent zit het motor-gedeelte bv te dicht op de onderdelen die in contact komen met melk, zonder voldoende bescherming. Het is niet zo dat er direct melk in de motor komt (dan gaat hij idd kapot), maar de dampen ('aerosolen') kunnen wel voor bacterie en schimmelvorming zorgen. Daar zou ik persoonlijk echt voor uitkijken. Bij de duurdere merken zoals medela zitten er vaak lange slangen aan met ventiel-systeem, waardoor dat risico minder is. En idd altijd alle slangen en schildjes nieuw kopen! Dat is op zich al behoorlijk kostbaar, vandaar dat ik gewoon een nieuwe heb gekocht.
Bovendien... Hoe blauw de ogen ook zijn, je weet nooit wat iemand met zo'n apparaat heeft gedaan (bewust of onbewust). Dat is toch een risico dat ik bij een kwetsbare pasgeborene niet zou willen nemen.
Ik heb een nieuwe. Zou nooit een gebruikte kopen. Kijk anders eens naar ardo kolven. Stuk goedkoper dan medela en doet het echt prima!
Dat verhaal heb ik ook te horen gekregen bij de lactatie avond. Er was een vrouwtje die er een voorbeeld van had. Zij had hem van haar zus geleend. Dat zit wel goed denk je dan. Maar ze had mooi een schimmelinfectie te pakken en borstvoeding was drama daardoor. Ikzelf zou het dus niet zo snel doen.
De schimmelinfectie( spruw) krijg je van jezelf en niet van een ander. Het is de weerstand van jezelf die een eventuele spruw toelaat. Daar hoef je zelfs niet voor te kolven. Heb het bij mijn tweede gehad, en toen kolfde ik niet. Ik ben kraamverzorgster en in mijn werk huren we vaak elektrische kolven, als je maar nieuwe schelpen en slangen hebt! Is gewoon veilig! Maar als je een avent handkolf tweedehands wil gebruiken, tja..... Dan moet je echt goed weten van wie die is geweest. En dan nog, goed uitkoken en alle beestjes zijn kapot
Sorry. Je bent kraamverzorgster en jij zegt dat je spruw van jezelf krijgt??? Shock! Iedereen heeft idd wel enkele schimmels, dit is heel normaal en zolang ze in evenwicht leven met alle andere bacteriën en schimmels in je lijf is er niets aan de hand. Maar als een vreemde schimmel (ook van candida zijn veel 'stammen') binnenkomen en in grote hoeveelheden, dan brengt het het evenwicht bij een enorm kwetsbaar kind als een pasgeborene ernstig uit balans. Met alle vervolgens van dien. Dit kan bij de geboorte al gebeuren, of later door slechte hygiene (en verminderde weerstand). Een tweedehands kolf is 1 van de risico-factoren. Daar ga je dan toch niet bewust voor kiezen? Over spruw wordt soms zo makkelijk gedaan, maar tjonge, wat een ellende kan dat zijn. Het is niet persoonlijk, maar ik hoop echt dat je jouw visie hierover niet aan de vrouwen meegeeft die je verzorgt.
Idd merah spruw komt echt niet vanzelf. T kan wel degelijk van andere (spullen ) afkomen. Mn oudste heeft een jaar op een kdv gezeten en ze had t in die periode heel vaak. Daarvoor nooit gehad en ook nadat ze van t kdv af was ook nooit meer gehad Als mn kindje spruw heeft, geeft mijn kindje dit ook aan mij als ze aan mijn borst drinkt enz......
De meest voorkomende spruw binnen een borstvoeding situatie komt idd van jezelf! Vaak is het dezelfde stam als de candida die je in de zwangerschap lastig valt in je vagina. Shock? Nee, ieder mens draagt het mee. Vervelend, absoluut! Heb het zelf meegemaakt, geen grappig iets. Maar een tweedehands kolf is geen bron van schimmels, als je de melk gescheiden houd van de motor. Als dat zo zou zijn, dan zou ieder vrouw die in het ziekenhuis bevalt en kolft, bij een thuiszorgwinkel een kolf huurt, van een vlk een kolf huurt spruw hebben! Natuurlijk kun je ergens anders spruw oplopen, maar helaas krijg je dat niet van alleen een tweedehands motor met nieuwe schelpen en slangen. Het belangrijkste is normale huishoudelijke hygiene, dat is schoonmaken in een warm sopje en voor gebruik goed uitkoken( ook nieuw uit de verpakking). En ja ik als kraamverzorgende leer de ouders zo met kolven en spruw om te gaan! Natuurlijk kan het zo zijn dat je kind van alles in zijn mond stopt op de opvang, dan weet je natuurlijk niet waar het vandaan komt.
Ik kocht liever voor 100,- een nieuwe, maar wilde ook zeker langere tijd bv gaan geven en vond het de investering wel waard. Nieuwe onderdelen zijn ook best prijzig dus dan liever meteen nieuw. Maar tweedehands kan ook, al zou ik er dus niet voor kiezen.