Hallo allemaal Ik heb de taak van ceremoniemeester op mij genomen voor een bruiloft van familieleden. Versiering ed is geregeld, er zijn wat leuke stukjes gepland. Waar moet ik nog meer aan denken? De planning ligt al vast en ik moet momenten sturen om het bruidspaar te verwelkomen ed. Ook willen we een feestgids maken maar wat kan daar nog meer in dan foto's en bijv wist je datjes? Iemand nog leuke ideeën die ik kan organiseren of maken? Het zal best een klus worden want er worden veel gasten verwacht en het bruidspaar heeft nogal wat wensen/ eisen Verder heb ik al een aantal aanmeldingen ontvangen van stukjes die worden opgevoerd. Vooral veel liedjes, dat is wel eentonig eigenlijk. Het zit nu eigenlijk wel zo goed als vol. De hele avond stukjes heeft het bruidspaar niet veel zin in. Hoe ga ik daar mee om? Bij de volgende aanmelding aangeven dat het vol zit?
Wat betreft de stukjes; Ja. Niet alleen het bruidspaar, maar ook gasten hebben het na 3 liedjes wel gezien. Wat je kan doen is voorstellen dat ze dan samen iets uitwerken om te doen ipv ieder apart de hele avond te vullen. Misschien kunnen ze dat eventueel verwerken in het boekje? Voor de rest is de taak van een ceremoniemeester om het bruidspaar alles uit handen te nemen. Zij hoeven maar 2 dingen te doen; het Ja-woord te geven en te genieten. De rest doe jij. Zorg dat je het draaiboek kent, wie waar voor nodig is en wat je dus moet doen. Muziek aan de bode geven, corsages uitdelen, tafeldeling in de gaten houden? Vraag het bruidspaar wat ze van je verwachten zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Jij bent in principe aanspreekpunt voor alle leveranciers en gasten, want het bruidspaar val je niet lastig met problemen en vragen. Ik heb het nu 4x mogen doen en vind het een enorme eer en erg leuk om te doen!
Ik ben afgelopen jaar ceremoniemeester geweest en zelf getrouwd met een duo aan ceremoniemeester (één van bruid, één van bruidegom). Laat het bruidspaar een draaiboek opstellen. Wat gebeurt wanneer (incl. tijden en detail), en wat zijn 'no go's' en wat willen ze juist graag. Daarbij: wie is een nabije vriend/vriendin of familie van bruid en/of bruidegom bij wie je iets kunt navragen als jij iets niet weet of twijfelt. En, ik heb afgelopen jaar de bruid/bruidegom gevraagd wie ik als vrouw van onder de 60 kilo, kon vragen als er iemand -met een slokje teveel- zich niet leuk gedroeg. De bruidegom had namelijk nogal wat voetbalvrienden die de derde helft erg serieus konden nemen. Ze vonden het onzin, maar wezen een betrouwbare sterke vriend aan: gouden tip. Een nu ex-vriend van de bruidegom misdroeg zich schandalig en is geruisloos 'afgevoerd'. Nadat je met het draaiboek (en dus ook de tijdsspanne voor de stukjes) alles rond hebt, benadruk dat je alles zoveel mogelijk naar hun wens begeleidt, en hoopt dat ze heerlijk genieten en niet zelf nog stressen op de bruiloft zelf. Succes! Een flinke taak, maar ook heel leuk dat een koppel jou uitkiest uit vertrouwen dat jij hun wensen snapt en tot uitvoer kan brengen . Ook zelf genieten