Nu hebben mijn kinderen de symptomen van de 5e ziekte....Is dit echt zo gevaarlijk voor de baby en vk bellen? ff geen idee.....
Ik zou je vk bellen of HA. Dan krijg je een bloedonderzoek om te kijken of je anti stoffen hebt. Kan goed zijn dat je ooit al in aanraking bent gekomen met de vijfde ziekte en dan ben je immuun. Bij de vijfde ziekte is de kans op een miskraam iets verhoogd. Vooral tot de 20 weken kan het gevaarlijk zijn (met de nadruk op KAN). Er treedt bloedarmoede op bij het kindje en kan dan afwijkingen, een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. Dus het kan wel degelijk kwaad. Gelukkig zijn de meeste mensen immuun!! Ik heb met 15 weken me laten testen aangezien ik in de kinderopvang werk en ik blijk immuun te zijn
Kijk hier anders even Vijfde ziekte (parvovirus B19) en zwangerschap - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Thanks! Ik zal morgen gelijk even heengaan. Schrok er toch van het risico dat je loopt.... zelf keelpijn en last gewrichten en koud...echt zo.n griep gevoel. hoop dat het toch iets anders is. Ondanks dat het de derde is en 4e zwangerschap had ik verwacht dat ik toch iets nuchterder zou reageren hihi maar ja die hormonen he... vorige miskraam Precies met dit termijn gekregen dat zou er ook nog wel onder zitten#ademhalen#relaxzzzzzz
Komt goed. De meeste mensen hebben de vijfde ziekte in hun kindertijd doorgemaakt, dus grote kans dat je immuun bent maar overleg toch maar voor de zekerheid met je vk. Een bloedtest en voila dan weet je meer. En als je niet immuun bent hoeft dat nog niet te betekenen dat je het krijgt en als je het wel hebt of krijgt betekend het ook niet dat het automatisch fout gaat. Wat jij hebt klinkt meer grieperig, van de vijfde ziekte worden volwassenen niet heel ziek van. Veel mensen krijgen pijn in de gewrichten van hun handen overigens.
Sluit mij aan bij het bovenstaande en daarbij is de 5e ziekte alleen overdraagbaar als een kindje met de 5e ziekte direct in jouw gezicht hoest of niest, dus dat moet je zien te voorkomen. De 5e ziekte is overigens wel al besmettelijk voordat de vlekjes zichtbaar zijn. Ben zelf niet immuun, dus ik heb me de afgelopen week nog een keer laten testen of dat nu nog steeds niet is.
Dit. Mijn moeder was zwanger van mijn zusje, en die bleek de 5e kinderziekte te hebben. Helaas kwamen ze er toen te laat achter.
Ik ben bij de huisarts geweest...wordt nu even geprikt en morgen of overmorgen uitslag. Huisarts gaf wel aan dat het dezelfde symptomen waren als ik had maar ff afwachten kan ook goed een ander virus zijn.
De meeste in mijn omgeving hebben nu griep, keelpijn, pijnlijk lichaam etc etc dus de gewonde griep heerst wel. Van de week zat mijn 10jarige zoon onder de bultjes op zijn gezicht. Maar ook voorhoofd, kin en neus zaten onder. Dat hoort niet bij de vijfde ziekte. De huisarts heeft hem nagekeken en het bleek niet de 5e ziekte te zijn. En heel eerlijk stel dat je nu zelf tijdens deze termijn de 5e ziekte krijgt is het enige wat ze kunnen doen extra echo s. Meer helaas niet. Later in de zwangerschap wel maar daar heb je niks aan.