Groot gezin tips en tricks

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Klavertjevijf, 9 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Een hele diepe buiging voor jullie, ook dat je vriend en jij hier samen voor zijn gegaan. En wat fijn dat je ouders komen oppassen.

    Geen ervaring, maar ik zou tijdig plekjes reserveren op de peuterspeelzaal in de buurt, zodat ze daar met 2 jaar naartoe kunnen! Ik zie dat een uit mei 2017 komt, die kan dit voorjaar al.
    Ook school zou ik tijdig vastleggen, zodat je met allemaal naar 1 school kan.

    Ik denk inderdaad dat het even accepteren is dat het zo is. Ook al snap ik dat het heeel pittig is. Maar, ik denk dat het soms ook reuze gezellig is! Mijn zoontje van ruim 4 vindt het vaak maar saai alleen (broertje of zusje is onderweg). Voor de kinderen is het vast heel fijn, al snap ik dat het voor de oudste heftig is.

    Komen jullie financieel wel goed rond, of kunnen jullie goed kleertjes enz. Gebruiken?
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  2. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.490
    5.572
    113
    Vrouw
    De kleren van mijn kinderen zijn ook niet elke dag vies hoor....o_O
    Dus ja, ook hier gewoon wat schoon is de volgende dag weer aan en als de broeken schoon zijn gaan die idd ook gewoon 2/3 dagen aan ;)

    Dus hoezo besparen op verzorging??? Als het schoon is is het schoon
     
    Klavertjevijf, Liekje81, suus1983 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. teigetje1

    teigetje1 Fanatiek lid

    18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier een gezin met 4 kids (3 t/m 9 jaar) en 4 grote honden (kennel).

    Hier is toch wel ritme en loslaten (verstand op 0) toch wel de grote tip.

    Bijvoorbeeld. Ik sta op 7.00 op, maak de vaatwasser leeg, zet de was en droger aan, smeer de boterhammen alvast en zet de lunchpakketten klaar. 7.30 alle kinderen uit bed, kleren aan, haren kammen, boterhammen eten, tandenpoetsen en naar school. Als ik thuis ben dan voer ik de honden, stofzuigen, eten klaarzetten voor de avond en meer huishoudelijke dingen. Rond 11.00 worden de honden gedaan en om 12.00 haal ik de jongste van de psz.
    Dan middageten, jongste te bed en dan verschilt t wat ik doe. De ene keer de honden trimmen, de andere keer grote huishoudelijke dingen.
    Om 14.45 de kinderen van school halen (ik woon aan school, dus de jongste laat ik liggen).
    Rond 17.00 eten we en daarna is het om de dag aan de lopende band allemaal douchen, man is thuis en ik moet met 1 van de kids sporten.
    Rond 20.00/20.30 liggen ze allemaal te bed en doe ik de honden.

    Kleren krijgen ze om de dag nieuwe, ik ben gek om elke dag zuivere kleren te geven ;).

    Boodschappen doe ik 1x per week in de ochtend.

    Het is denk ik gewoon een kwestie van een ritme vinden. Nu zijn onze kinderen al wat ouder, maar ook in de baby tijd was het ritme en zelf rustig blijven, niet teveel nadenken en alles valt dan wel op zijn plek.
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou hier lukt dat prima hoor, met de zoon van 2,5 jaar. Niet elke dag, dat klopt :) Maar als het niet vuil is, ga ik het niet per se wassen.
     
    suus1983 en Biny vinden dit leuk.
  5. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Respect hoor!
    Wat zal je het druk hebben met 3 van die ukkies!! (&de 2 grotere ook) en ontzettend knap dat jullie hiervoor gegaan zijn!

    Mijn lifesavers zijn:
    - de 'slapende' kinderen gaan allemaal tegelijk naar bed 's middags. Als ik zelf moe ben, gaan de ouderen even achter de tv, zodat ik zelf ook even kan dutten op de bank of een tijdschrift lezen.
    - boodschappen via het pick-up point of laten bezorgen.
    - een bakfiets. Geen idee of dat tot de mogelijkheden behoort? Maar ik ben er heel blij mee! Kan een stuk makkelijker 'even' naar de bakker, kinderboerderij etc. Zodat ik niet continu hoef te lopen (niet altijd zin in haha)
    - een draagdoek. Dat zal wat lastiger zijn met 3 kleintjes, maar wellicht helpt het al als je er 1 bij je kan dragen.
    Superfijn tijdens huiluurtjes enzo. Baby is lekker bij je en jij hebt je handen vrij.
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik kreeg in 3 jaar tijd vier kinderen. Nu zijn ze 4,4,2 en 1.

    Wat ik doe: bulk als toiletpapier, broodbeleg, voorrraad, schoonmaak spullen, luiers bestel ik standaard 1x per 3 weken bij AH.

    Wekelijks haal ik alle groenten, fruit, zuivel, vlees en vis in 1x. Heb ook redelijk in het hoofd wat ik die week eten wil.

    ‘S avonds dek ik de tafel voor de volgende ochtend. ‘S ochtends tijdens een dutje kook ik vaak voor de avond.

    Ze gaan alle vier tegelijk in bad of onder de douche. Ik heb twee douches naast elkaar.

    Was houd ik bij. Elke dag wel wassen en drogen, ontkom er echt niet aan.

    Verder heb ik een draadloze stofzuiger die voor mn gevoel wel 100x per dag uit de kast komt.

    Bakfiets heb ik ook, en een auto met 4 zitjes. En een fijne duowagen met plankje.
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  7. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Wat een ontzettend groot hart hebben jullie om drie kleintjes op te nemen in jullie gezin.

    Boterhammen met vleeswaren, smeerkaas, sandwichspread en jam kunnen prima al gesmeerd worden ingevroren. Dan hoef je het alleen maar uit de vriezer te halen en scheelt je dat een hoop tijd.
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Andere situatie. Ik ben alleenstaand met 1 kindje.

    Wat ik vooral geleerd heb is:
    - wat kan als de kleine slaapt, wat als ze wakker is
    - prioriteiten en grenzen stellen: wat moet eerst, wat daarna, wat eventueel/misschien, wat hoeft niet perse/wat kan wachten
    - ik kook voor 2 of 3 dagen tegelijk
    - tijdens koken smeer ik brood voor de volgende dag, maak ik de tassen klaar en leg ik kleren klaar voor de volgende dag
    - de luiertas staat altijd klaar
    - als ik weet dat ik de deur uit ga leg ik vast jasje etc klaar en zorg ik dat de wagen klaar staat
    - was opvouwen s avonds voor de tv
    - de wipstoel gaat hier ook mee naar de keuken/badkamer
    - draagdoek is ideaal! heb je je handen vrij
    - ik plan 1 dag vrij met niks: qualty time, lummeldag ;)

    Ik heb in grote gezinnen op gepast of op 2 gezinnen tegelijk:
    - 1 op de arm fles gegeven en de ander schuin op mijn benen of ze allebei op een kussen leggen en tegelijk de fles geven
    - grote kom met groente, fruit of pap en dan de kinderen op een rijtje zetten
    - met 4 kinderen op stap: duowagen, draagzak en 1 aan de hand eventueel met tuigje
    - douchen allemaal tegelijk - eerst nat worden, dan omstebeurt haren wassen, en dan hun lijfje en dan afspoelen. Zelf proberen te laten afdrogen. Op de gang lag hun piama en ondergoed op een stapeltje in juiste volgorde. Plus bekertje met tandenborstel en tandenpasta. Zeg maar een lopende band. Hihi.
    - tijdens voorlezen de fles geven
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Laat inderdaad de grote boodschappen thuis bezorgen. is AH heeft dat tot in de keuken en dan pas betalen. Grootverpakking melk, luiers, doekjes etc.

    Kijk of je goedkope hulp kunt krijgen voor het schoonmaken. Dingen als dweilen, badkamer een grote beurt etc. Neem een glazenwasser.

    Kook meerdere porties per dag en vries dat in. Met een groot gezin heb je veel meer aan een vrieskist dan aan lades!

    Probeer ook individuele tijd te plannen met je oudste kinderen. Die schieten er nu bij in.

    Maak een schema en zorg voor routine zoveel mogelijk.

    Een elektrische bakfiets (desnoods 2e hands) ideaal!

    Neem alle oppas aan die mogelijk is.
     
    Klavertjevijf vindt dit leuk.
  10. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Is Home Start een idee? Hebben hier ook geholpen na de geboorte van de tweeling. Je zou in die tijd een op een tijd met de kinderen kunnen plannen? Rouleren eventueel? De vrijwilliger kan dan spelletjes doen of zorgen voor de andere kinderen.
     
    Klavertjevijf en Jenneke1980 vinden dit leuk.
  11. Klavertjevijf

    23 jan 2019
    14
    26
    13
    Vrouw
    Fulltime mama
    Wauw, wat een fijne reacties allemaal! Heel erg bedankt voor het meedenken. Er zitten best veel dingen bij waar ik echt wat mee kan!
    -Boodschappen laten bezorgen is inderdaad een goed idee, eigenlijk stom dat we daar nog niet aan gedacht hadden.
    -Porties vooruitkoken en in de vriezer, doe ik al.
    -Draagdoek is ook volop in gebruik. Vnl bij de jongste, die kleeft graag aan mij.
    -Bakfiets! Ja! Super! Staat op mijn wensenlijstje. Op dit moment nog niet direct haalbaar, maar over een half jaar wel. Dan kan iedereen ook ongeveer fatsoenlijk zitten, dus dan hoef ik niet passen en meten met babyschalen enz. De oudste fiets al lang zelf, dus de overige 4 kunnen dan in de bakfiets. Top!
    -Home Start zegt me eigenlijk niets, maar het klinkt wel heel handig. Inderdaad juist om even wat 1op1 tijd met de kinderen te hebben. Ik ga me daar eens in verdiepen.

    Verder: dank jullie wel voor alle lof, maar ik word daar een beetje ongemakkelijk van.
    Dat de kindjes nu bij ons zijn, was niet echt een keuze. Althans, zo voelde het niet. (Begrijp me niet verkeerd, ondanks dat het wel zwaar is, ben ik blij dat ze hier zijn en zou ik het zo weer doen!)
    Maar het was eigenlijk een kwestie van: wij nemen ze, of ze komen terecht in een pleeggezin (of meerdere). En ze naar een pleeggezin laten gaan, voelde alsof we zowel de kindjes als mijn vriendin lieten vallen. Dus het was zo'n beetje vanzelfsprekend dat ze bij ons zouden komen.

    Wbt familie van de kindjes: die is er wel, ergens, ver op afstand, maar daar is weinig tot geen contact mee. Ik wil niet teveel privé informatie kwijt over hun achtergrond, want openbaar forum en je weet niet wie er meeleest. Maar hun moeder kwam oorspronkelijk uit Oekraïne. Haar ouders wonen daar nog en er woont een broer in Duitsland. Maar die hebben de kinderen nog nooit gezien -al staan wij daar wel voor open, mocht daar behoefte aan zijn-. Vanwege de taalbarrière communiceren we eigenlijk alleen sporadisch via e- mail met de broer, want die kan als enige een beetje Engels.
    De vader van de kindjes is niet in beeld. Die heeft de oudste verwekt, ging weg zodra vriendin besloot het kindje te houden en kwam na de bevalling terug om happy family te spelen. Dat leek even goed te gaan, tot de tweede op komst bleek. Herhaling van de eerste keer: hij vertrok. Vriendin was vastbesloten hem niet meer terug te nemen, maar na de geboorte van L. stond hij toch weer op de stoep. Hij bleef even hangen en, grofgezegd, dook er meteen weer op. En toen was nr.3 onderweg en hij terug naar Polen, waar hij een vrouw en 2 kindjes bleek te hebben. Sinds hij toen is weggegaan, was er geen contact meer. Hij heeft E. niet eens gezien, was niet bij de uitvaart van mijn vriendin, niks. Radiostilte. Hij heeft verder ook geen rechten qua voogdij of gezag, heeft ook niemand erkend.

    We hebben een foto van A. als baby met vader en moeder en zijn gegevens er achterop. Die bewaren we voor ze, mochten ze ooit contact willen zoeken.

    Financieel is het wel te doen. Althans, voorlopig wel. We hebben flink veel dingen, spullen, luiers, kleertjes gekregen van mensen in de omgeving. Daar kunnen we wel een poosje mee vooruit.
    Op termijn maak ik me vooral zorgen om de ruimte in huis. En dingen zoals de puberteit, als er 4 of 5 tegelijk naar de middelbare school gaan. :o: Maar dat zijn zorgen voor later.

    Het mooie zit hem momenteel echt in kleine dingen. Onze oudste die gisteren een beetje aarzelend zei dat ze echt heus wel blij was met haar broertje hoor, mam. "Maar weet je? Eigenlijk hè... Eigenlijk vind ik het ook wel leuk dat ik nu een zusje heb waar ik al mee kan spelen. En dan kan E. straks wel met L. spelen en als kleine E. groter is, mag die met ons meedoen.":thumup:
     
    Zulema, Charmed72, Juul75 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Misschien kun je via de gemeente gezinsondersteuning krijgen? Dat heb ik gehad toen ik erg ziek was na de bevalling. De dames kwamen poetsen, voor mijn zoontje zorgen daar waar ik dat op dat moment niet kon, kookten eten en hielpen met zaken als boodschappen doen.

    Zij kwamen ook in gezinnen met meerlingen vertelden ze me toen.
     
    DQueen en Klavertjevijf vinden dit leuk.
  13. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    Oh hun moeder is zelfs overleden, dat had ik nog niet zo begrepen. Heftig hoor!
    Als je via jeugdzorg pleegkinderen van buiten je eigen netwerk toegewezen krijgt, zit daar ook een vergoeding aan vast. Misschien krijgen jullie die al, anders kan je die misschien aanvragen. Het zal niet kostendekkend zijn, maar kan wel flink schelen.
     
    DQueen en Klavertjevijf vinden dit leuk.
  14. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.516
    4.578
    113
    Ik neem inderdaad aan dat jullie als officieel pleeggezin een vergoeding krijgen. En verplicht toezicht en begeleiding van de pleegzorg werker.

    Verder durf te vragen in je omgeving. Zoveel mensen hebben kinderkleding en spullen over en geven dat gratis door. Doe ik zelf ook regelmatig.
     
  15. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    En krijg je alles waar je recht op hebt aan vergoedingen en kortingen en toeslagen en zo bij belastingdienst en sociale verzekeringsbank? Via de gemeente kan er misschien iemand met je meedenken daarover. Als je huurt en uiteindelijk groter moet gaan wonen, kan je op basis van een groot gezin ook voor huizen boven de toeslaggrens nog toeslag krijgen.
     

Deel Deze Pagina