Groot kind, keizersnede of vaginaal bevallen. Wat moet ik doen?

Discussion in 'De bevalling' started by BakingSoda, Jan 2, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ohm

Ohm Bekend lid

Jun 21, 2017
    526
    464
    63
    Ik begrijp het helemaal. Voor mij werkte het goed om op te schrijven wat er de vorige keer niet goed ging, waar ik me niet goed bij voelde. Dit was o.a.
    - Weeën opwekkers, maar ook persen zonder persweeën.
    - Slechte communicatie over de laatste echo (waar al zichtbaar was dat de baby een sterrenkijker was).
    - Over de keizersnede was ik wel tevreden, al was ik slecht voorbereid op het effect op de borstvoeding.

Daarna heb ik opgeschreven waar ik bang voor was en informatie opgezocht over de risico's en wanneer deze groter werden voor mij en voor de baby (zoek maar eens op Vbac). Cijfers stellen me gerust.
    - Ik was tegen weeën opwekkers (het leverde geen persweeën op en ik verloor het gevoel van controle)
    - bang voor een bevalling die weer zou eindigen in een keizersnede (ivm herstel, maar ook toename risico's)
    - wilde absoluut geen vacuümpomp
    - geen natuurlijke bevalling als het weer een sterrenkijker zou zijn
    - geen natuurlijke bevalling als de baby groter zou zijn dan 8 pond

De gynaecoloog heeft me gezegd wat realistisch is en wat niet. Inleiden zonder weeën opwekkers lukt vaak niet, dus daar moest ik me echt overheen zetten. We maakten het volgende plan:
    - groeiecho's elke twee weken en vanaf 36 weken elke week.
    - inleiden zodra de baby richting de 8 pond zou gaan.
    - een liggingsecho voorafgaand aan de bevalling.
    - na het breken van de vliezen wachten of het vanzelf op gang zou komen, anders zou de dosis van opwekkers met mij overlegd worden.
    - als er aan de vacuümpomp gedacht werd zou ik daarvan meteen op de hoogte gebracht worden en nog een goede kans krijgen om het zelf te proberen, om alles te geven.

Uiteindelijk toch een sterrenkijker en dat heeft de gynaecoloog, die dit al gezien had op de liggingsecho, voor mij verzwegen. Ik vroeg er nog naar, maar kreeg een ontwijkend antwoord. Ze heeft me achteraf verteld dat ze zeker wist dat het ging lukken en ze wilde dat ik niet ontmoedigd raakte. Ze zei dat ze hoopte dat ik me niet al te belazerd zou voelen, maar ze wist hoe graag ik het wilde en had er alle vertrouwen in. Ik ben 100% tevreden met hoe het gelopen is, anders had ik nu niks te kiezen gehad en nooit een bevalling mogen ervaren. Plus het herstel, man, ik voelde me na 3 dagen al beter dan 3 maanden na de keizersnede.

BakingSoda likes this.
  2. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

May 1, 2017
    554
    187
    43
    Female
    Dank voor je uitgebreide reactie @Ohm ! Fijn dat het toch goed is verlopen, ondanks dat de gyn info voor je verzwegen heeft....
    Misschien wel leuk dat ik nog even een update geef? Ik mocht vandaag weer voor controle, kindje ligt al goed in het bekken, en is ingedaald. Nogmaals alle risico's besproken, en naar de laatste groeiecho gekeken. Ik krijg nu geen groeiecho's meer want dan kunnen ze er zo een halve kilo naast zitten en op basis daarvan ga je wellicht verkeerde keuzes maken.
    Hoofd p50, perfect gemiddeld dus, buik p96 en benen ook groter dan gemiddeld. Ik wil dolgraag normaal bevallen, want als ik nu voor een geplande ks ga, en ik krijg hierna nog een kind, moet ik een ks ivm mogelijk bmruptuur.

Doordat ik psychisch behoorlijk ben belast wordt ik al extra begeleid bij de zwangerschap & bevalling, dus dat is fijn en wordt er aan mijn wensen behoorlijk tegemoet gekomen. Zo heb ik nu afgesproken dat ik wacht tot ze zich meld, (puur vanwege het hoofd), omdat het natuurlijker verloop voor mij gewoon prettiger voelt. Ik mag met ctg in bad de weeën opvangen en ik krijg zo goed als geen mensen aan mijn bed, alleen als het nodig is. De kans dat het toch een spoed ks wordt is 25% maar ik weet nu wat me dan te wachten staat. Ik zou dit keer er niet door overrompeld worden en ik heb het dan geprobeerd. Ik kan ermee leven. Ze willen zo min mogelijk risico lopen met scheuren. Overigens is de kans op scheuren van de bm kleiner bij een normale start van de bevalling dan bij inleiden, dan is het risico dus iets groter.

Ze blijft dus lekker zitten waar ze zit! We zien het wel, over 2 weken pas weer controle.

Ohm likes this.
  3. Ohm

Ohm Bekend lid

Jun 21, 2017
    526
    464
    63
    Heel veel succes. Vertrouw op jezelf.
    Ik hoop dat ze er t.z.t. zo uit floept en al je zorgen voor niks blijken. ♥

BakingSoda likes this.
  4. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid