Hi, In 2011 ben ik moeder geworden van een dochter. Na die tijd wilde ik eigenlijk geen 2e, mijn man wel. Hij had zich bij ons besluit neergelegd en alle baby's spullen en kleding hebben wij verkocht/weg gegeven. Tot we afgelopen zaterdag een 'goed gesprek' hadden en toch besloten om voor een 2e te gaan. Mijn dochter is het enige kleinkind van mijn ouders en schoonouders. Ik heb een zus die heeft (nog) geen kinderen, mijn schoons zusje hetzelfde en mijn schoonouders wonen aan de andere kant van de wereld. Dit is eigenlijk de grootste reden om voor een 2e te gaan. Als wij er niet meer zijn heeft zij hier helemaal geen familie. Het verschil zal groot worden qua leeftijd, min. 5,5 jaar. Daar heb ik nu een beetje spijt van, achteraf had ik het fijner voor ze gevonden als ze minder zouden schelen. Alhoewel het nu heel leuk is voor mijn dochter omdat ze alles bewust mee kan maken en al behoorlijk zelfstandig is waardoor ik ruim de tijd heb voor een baby. Zijn er meer meiden met ongeveer hetzelfde verhaal?
Hoi, ik zit ook een beetje in hetzelfde schuitje Ik heb een zoontje uit 2012 uit een eerdere relatie. Met mijn huidige partner zitten wij nu in de 5e ronde voor een tweede kindje! (mijn vriend zijn eerste) Mijn zoontje zal minimaal 4,5 jaar zijn als er een broertje of zusje geboren wordt. Vind het ook wel jammer, maar door alle omstandigheden was er de mogelijkheid voor een tweede er niet eerder, scheiding en alles! anders had ik er wel mee willen beginnen toen mijn zoontje 1,5 of 2 was Hoop nu snel op een positieve test!
Hi babyloveyou, dat kan ook nog een 'reden' zijn. Een tweede partner waardoor er een langere tijd tussen ontstaat. Dat is bij ons niet zo. Ik vond het een hele lange tijd wel goed zo met zijn drietjes. Daarnaast is mijn man 9 jaar ouder en vind ik hem straks zo'n oude vader voor onze 2e. Maar toch ben ik nu blij dat we de keuze gemaakt hebben en hoop ik dat het heel snel raak zal zijn en bij jullie ook.
Ik geniet er ontzettend van dat mijn dochter alles nu bewust meemaakt. Tussen haar en haar broertje zit 11 jaar verschil en nu ik bezig ben met een derde zwangerschap en haar in vertrouwen kan nemen is het ontzettend leuk om dit als gezin te beleven. Als ik mijn NOD heb, dan is ze met school op reis, zei ze tegen me: "Jamaar mam, als je nou zwanger bent dan MOET je me bellen hoor!! Op de telefoon van de juf!!" (Ze mogen geen eigen gsm meenemen) Ghihi 😂
Hier hetzelfde al lag het niet bij mij deze keer. Mijn man heeft er heel lang over nagedacht om voor een derde te gaan. We hebben een tweeling van ruim 7 jaar op dit moment. Toen we ervoor gingen waren ze bijna 6, inmiddels zijn we dus meer dan een jaar verder en ben ik 1 keer zwanger geweest dat een miskraam werd. Er zit dus al zeker 8 jaar tussen nr. 2 en nr. 3. Ik had het liever minder gezien, maar het is nou eenmaal zo. Aan de andere kant merk ik dat het voor de kinderen niks uitmaakt. Het was zelfs heel leuk toen we vertelde dat ik zwanger was, ze maakte het heel erg bewust mee.
@BloemJK Dat is ook wel een flink verschil en jullie hebben er bewust voor gekozen. Hoe veel verschil zit er straks minimaal tussen de jongste twee? Wel super leuk dat je helpende handen hebt bij alles. @twins2009 Helemaal niet zo aan gedacht dat het ook lang kan duren en eventueel een miskraam. Ik weet niet hoe lang wij ervoor door blijven gaan mocht het echt lang duren. Voor mijn dochter heb ik 1x een miskraam gehad en daarna was ik bij de 2e ronde van haar zwanger. Ik vind het ook wel heel leuk dat mijn dochter straks alles heel bewust mee maakt en dat ik met haar bijvoorbeeld babykleertjes kan shoppen.
Straks bij de jongste twee zit er als ik nu snel zwanger ben (ik hoop dat het nu al gelukt is!) 25 maanden tussen, dus iets meer dan twee jaar. Dat is ook helemaal nieuw voor me, lijkt me wel zwaar maar ook geweldig😃 Naast mijn dochter van 12 jaar heb ik ook nog 3 stiefkinderen die niet bij ons wonen, maar wel bijna alle weekenden hier zijn. Ze zijn 8, 9 en 11 jaar oud en mijn zoon is absoluut stapelgek op ze, en zij op hem. Zo heb ik zeker in het weekend veel helpende handjes, dat is inderdaad heel fijn!
@BloemJK Dat is dan even wennen eerst zo'n groot verschil en nu een stuk kleiner verschil. Wel gezellig met zo'n groot gezin in het weekend.
Hoi Hoi... Ook hier een leeftijdsverschil van minimaal 4,5 jaar. Ik wou al snel een 2e maar mijn man wou helemaal geen 2e. Nou alles af te wegen wil hij nu wel een 2e, maar pas beginnen in September ( wegens omstandigheden ). Onze zoon is van Maart 2013.... Dus ook zeker bijna 5 als de 2e wordt geboren. Ik vind dit ook moeilijk, maar volgens mij hebben wij ouders er meer moeite mee dan de kinderen zelf. Want als ze kort op elkaar zitten wil dat niet altijd zeggen dat ze het ook beter kunnen met elkaar. Soms is een oudere broer of zus wel net zo prettig. Sterker nog...tussen mij en mijn zus zit 18 jaar, maar vind het super hoor.
Ik kan je geen ervaring delen vanuit mijn eigen kinderen maar maar ik wil even met je delen dat ik en mijn zusje 2,5 jaar van elkaar schelen en eigenlijk nooit een hele sterke band hebben gehad als vriendinnen zijnde. Ze is mijn zusje en kan het super goed met haar vinden hoor maar we zijn geen beste vriendinnen. Al had er 4 jaar of meer tussen hebben gezeten had dit nog steeds een verschil gemaakt voor ons. Mijn zusje en ik zijn ook als dag en nacht haha. Dus maak je niet te druk over het verschil in leeftijd, dat wil helemaal niets zeggen over de relatie met elkaar Het blijven gewoon 2 aparte mensen en leeftijd maakt echt niet uit in de band die ze samen zullen opbouwen
@Leeuwtje Het lijkt mij wel lastig als je die keuze eenmaal gemaakt hebt om nog een paar maanden te wachten. Maar als de omstandigheden er niet naar zijn dan is het zo. Wij gaan er deze ronde voor, hoop echt dat het nu niet nog heel veel langer duurt. @Rebelleflower En inderdaad leeftijd verschil zegt niet veel of het klinkt. Ik scheel maar 1,5 jr. met mijn zusje en wij hebben nu een super goede band, maar dit had ook anders kunnen zijn.
Hier zal er ook een groot verschil tussen 1 en 2 zijn, al zit ik niet helemaal in hetzelfde schuitje omdat mijn man er nog niet zeker van is of hij een 2e aandurft (zie onderschrift) voor nu is mijn angst nog groter dan de wens, maar zal dat ooit (helemaal) weggaan?! ik heb altijd geroepen als het kan/lukt zou ik graag 2 kinderen willen en dat roep ik nog steeds maar het moet wel van beide kanten komen
Leeftijdsverschil zegt inderdaad niet veel, karakter is wat de band maakt. Mijn oudste 2 schelen 2 jaar en vechten elkaar de tent uit.. Dan komt de derde en die scheelt 5,5 jaar met de tweede en 7,5 jaar met de oudste. En ze zijn allebei helemaal gek van haar (en zij van hen) . Mijn dochter moedert over de jongste en de oudste is echt de stoere grote broer die zorgt dat z'n kleine zusje niets te kort komt. Echt leuk om te zien. En zelf heb ik een hele goede band met m'n zusje (4,5 jaar verschil) die hechter is dan met mijn broertje (1 jaar verschil). Al gaan wij gelukkig ook goed met elkaar om Heel veel succes met zwanger worden en pin je dus niet teveel vast op het leeftijdsverschil
Hier zit er ook een "groot"verschil tussen. Mijn dochter zal 5,5 zijn wanneer onze tweede wordt geboren. Deels bewust wat langer gewacht. Vanwege mijn reuma, het verloop van de vorige zwangerschap (HG en bekkeninstabiliteit), maar na pech in 2014 is het zo gekomen dat er nog wat langer tussen zit. Mijn dochter vindt het trouwens heel erg leuk en spannend allemaal. Ze leeft heel erg mee, is namen aan het bedenken (en dat doet ze niet eens zo slecht haha), vraagt vaak of ze de baby al kan voelen (dat gaat natuurlijk nog niet en ooww mama je krijgt nu wel een hele dikke buik hoor...net zoals buurman Koen (echt...)
Wow het lijkt net of ik mijn eigen verhaal hier lees Mijn dochtertje is van april 2011 en ik zei al vrij gauw dat ik het echt bij 1 kindje wilde houden. Totdat de gevoelens ineens een aantal maanden geleden weer naar boven kwamen. Mijn partner heeft altijd een 2e kindje gewild, maar ook zich erbij neergelegd omdat ik het echt niet wilde. Mijn dochter is het enige kleinkind van mijn schoonouders. Aan mijn kant nog wel een nichtje en neefje. Baal zo dat ik dit gevoel niet eerder heb gekregen. Met een beetje geluk zit er straks 6 jaar tussen, maar vind het best veel. Ben ook een beetje bang op de reacties. Gelukkig zijn we niet de enige!
Wij hebben ook alle spullen al verkocht en moeten echt helemaal opnieuw beginnen. Daarnaast denk ik dat een groter leeftijdsverschil ook wel fijn kan zijn, aangezien mijn dochter nu op school zit, en ik zo wat meer tijd heb voor een 2e. Mijn dochtertje vind het helemaal geweldig! Gun het haar zo om een broertje of zusje te krijgen uiteraard doen we het voor onszelf, maar ben wel blij dat ze straks niet meer alleen is Nu maar hopen dat het snel raak is
Toen mijn zoontje ongeveer 1,5 jaar was gingen wij voor een tweede. Helaas wilde het steeds maar niet lukken, ook een aantal miskramen gehad. Uiteindelijk zijn we nu in verwachting van ons tweede kindje via ivf. Het hoeft dus lang niet altijd een bewuste keuze te zijn, een groter leeftijdsverschil tussen de kinderen! Eerst had ik er wel moeite mee want we wilden graag ongeveer 2,5-3 jaar verschil. Dit wordt nu 4,5 jaar. Maar nu vind ik het juist leuk dat onze zoon het allemaal zo bewust meemaakt, en straks kan helpen (waar hij dat wil natuurlijk). Hij is al zo 'groot' en zelfstandig, gaat al naar school zodat ik meer tijd heb met de baby straks
@lilo88 Wat leuk om te lezen dat er iemand is die in 'hetzelfde schuitje' zit. Ik denk dat het leeftijdsverschil ook wel leuk kan zijn omdat je al een beetje hulp van de oudste hebt. Dingen aangeven, helpen aankleden, in badje doen en dat je niet achter een peuter aan hoeft te hollen en die ook constant in de gaten moet houden. Ik ben zo benieuwd hoe mijn familie en vrienden reageren als ik zwanger blijk te zijn. Die verwachten het allemaal echt niet meer omdat ik altijd riep dat het niet meer ging gebeuren voor mij. En het is inderdaad je eigen keuze, wat een ander er van vindt vind ik niet zo belangrijk. Jullie zijn nu dan al een paar maanden bezig? Wij gaan deze maand voor de 1e ronde.
Precies zo denken wij er nu ook over. Een klein leeftijdsverschil is leuk, maar hoeft niet altijd te betekenen dat het ook goed gaat. En wat je zegt.. Ze is toch groot genoeg om mee te helpen, en ze begrijpen gewoon net wat meer. Wij zijn nu pas met ronde 1 bezig. Over 2 weken kan ik testen. En bij ons verwacht ook helemaal niemand het meer hahaha. Het wordt zelfs niet meer gevraagd haha. Het zal een schok worden denk ik ...