Hoi hoi, Ik heb een baan waarbij ik bruto krijg uitbetaald. Ik spaar dus 35% van mijn inkomsten en draag dat dan als ik aangifte doe af. Maar nu heb ik een tweede baantje aangenomen, en weer krijg ik bruto betaald. Hoeveel moet ik van die tweede baan afdragen? Moet ik twee aparte bedragen vermelden op het aangifteformulier (normaal gesproken doe je dit wel, maar dit valt onder " andere inkomsten op het formulier en volgens min kun je dat maar 1x invullen) Of mOet ik de inkomsten van beide banen optellen, dat opgeven en over het totaalbedrag 33% afdragen? Wie snapt het nog?
Ik zou beginnen met een bedrag van 42% te sparen voor afdraging. Dan zit je nooit verkeerd. Volgens mij betaal je over je eerste baan 33% omdat je heffingskorting geniet. Maar omdat je niet dubbel heffingskorting kunt krijgen betaal je over je tweede baan 42,5%.. Als je voor beiden banen 42% per maand spaart, zul je zeker goed zitten!
Overigens kies je daar zelf voor, om bruto uitbetaald te krijgen. Bij indiensttreding krijg je een formulier van de belasting wlek je dient in te vullen. Hier moet je aangeven of er over je salaris belasting geheven mag worden. Weet je trouwens of dat je sociale bijdragen wel worden ingehouden? Als die niet worden ingehouden ben je wel de pineut als je ziek wordt of werkeloos geraakt.
Het ligt heel simpel. Ik werk als een soort zelfstandige, als ik werkloos raak of ziek word ben ik idd de pineut, daar gaat het ook niet om. Ik werk al jaren zo alleen omdat er nu een tweede werkgever bij is gekomen vraag ik me af hoe het qua belastingen zit en hoe ik het moet opgeven. Maar iig bedankt!
Is het dan niet handig een eenmanszaak te starten? Dan ben je niet meer een soort, maar een echte zelfstandige
Gewoon optellen afhankelijk van het bedrag totaal bepaal je de afdracht Van het totaal gaat idd 1 keer heffingskorting af .. Ben je echt zzper? Want dn krijg je wel wat andere voordeeltjes Alleen als je echt zzper bent is het maar goed dt je tweede opdrachtgever hebt dit mag nl niet met maar 1 opdrachtgever
Volgens mij is er nog een stapje voor zzp-er toch? Ik werk via pgb, al 7 jaar en dit mag gewoon. Maar gewoon optellen dus? Dat is mooi, dank je!
Als het goed is krijg je wel een jaaropgave van de mensen waar je werkt. Als je aangifte doet moet je gewoon bij je inkomsten je twee werkgevers invullen en het bedrag dat je hebt verdient hierbij (dus wel apart) Dan even alle vragen uit het aangifte programma verder afwerken en op het einde komt te staan wat je moet betalen. Ik zou voor de zekerheid ook een 40procent aan de kant houden, dan kan het alleen maar meevallen
volgens mij betaal je tot een bepaald bedrag 35%, gewoon ff op de belastingsite checken tot welk bedrag je 35% betaald, en alles wat je daarboven verdient moetje 42%over betalen