Kan ik deze gegevens opvragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Springmuis, 13 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Hoi!

Ik heb een klein vraagje en vraag me af of iemand dit toevallig weet..

Helaas heb ik in November een hel van een bevalling gehad, ik weet eigenlijk niet wat er toen is gebeurd, kan me er niets van herinneren en dat gaat me steeds meer dwars zitten..

Nou heeft mijn man wel heel lief alles op papier gezet voor me vlak na de bevalling, maar op een of andere manier is er toch nog het een en ander niet duidelijk..

Maar nu vroeg ik me af of je bij het ziekenhuis de gegevens kan opvragen.. tenminste ik neem aan dat de bevalling daar allemaal op papier staat?

Of mogen ze dat niet zomaar geven?

Ik wil gewoon weten wat er nou allemaal is gebeurd..
    Ik ben er vaak zo verdrietig om dat ik me gewoon helemaal niets kan herinneren..

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven op mijn vraag :)

PS, ik hoop dat ik hem hier goed heb geplaatst?

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Volgens mij heb je er gewoon recht op om je dossier te krijgen als je dat wil. Het zijn jouw eigen gegevens dus lijkt me niet dat je zoiets ontzegt kan worden. Gewoon even bellen met het ziekenhuis dus.

Ps. sterkte trouwens met het verwerken van je bevalling!

3. Speentje

Speentje Fanatiek lid

13 jan 2008
    1.343
    2
    0
    Als ik het het goed heb, mag jij gewoon die gegevens opvragen en inzien. Het is tenslotte jouw eigen medische dossier. Ik zou als ik jou was even naar de betreffende afdeling bellen morgen om te vragen hoe en wat en ik verwacht dat je dan een brief moet sturen aangezien je dat soort dingen wel altijd schriftelijk moet opvragen.

4. Lara11

Lara11 Niet meer actief

je hebt recht op inzage in je eigen dossier. Ik zou eens bellen en vragen hoe en wanneer je je dossier zou kunnen inzien. Wat rot voor je, ik kan me echt voorstellen dat je het zo niet goed achter je kunt laten. Hoop dat het inmiddels beter met je gaat.

groet
    Amber

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

oh, opeens krijg je 3 x hetzelfde antwoord... (we waren allemaal snel :) )

6. kirst78

kirst78 Fanatiek lid

15 nov 2007
    4.760
    0
    0
    #6 kirst78, 13 jun 2011
    Laatst bewerkt: 13 jun 2011
    Volgens mij kan je je eigen gegevens altijd opvragen. Is jouw dossier. Ik werk ook in de zorg en clienten kunnen altijd (op aanvraag) hun eigen dossier (rapportages, diagnoses etc.) inkijken! Lijkt me in een zkh dus niets anders. Succes ermee en hopelijk dat je het een plek kan geven.

gr. Kirst

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    kan je opvragen, kost veel tijd en papierwerk...en soms zelfs moet je ervoor betalen.

Het kan wel zijn dat je bepaalde delen niet mag zien...waarom dat precies is, staat vaak op de site van je ziekenhuis en in de formulieren die je nodig hebt om je dossier op te vragen....ze mogen dus idd strepen in je dossier!!

Ik vind het heel onwerkelijk dat je je eigen informatie niet allemaal zomaar mag opvragen...maar het kan wel!

Kost alleen wat moeite dus.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik heb nooit problemen gehad met het opvragen van spullen van mezelf en mijn moeder. Even bellen naar de afdeling medische administratie en om een kopietje vragen. je krijgt dan meestal het verpleegkundig dossier. Ik heb de rest eigenlijk nooit opgevraagd, maar ik neem aan dat je ook voornamelijk hierin geinteresseerd bent omdat dit een chronologisch verslag is van de verpleegkundigen, met een aantal medische aantekeningen en de medicijnen die je hebt gekregen.

9. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Bedankt voor de antwoorden!
    Dan bel ik er morgen gelijk even achteraan, ik denk ik vraag het eerst maar hier voordat ik morgen zenuwachtig bel en een dikke vette nee te horen krijg:)

Ik hoop dat ik het inderdaad dan een plekje kan geven.. het is nu zo vreemd! alsof iemand anders de bevalling heeft gedaan ofzo..
    Het enige bewijs is dat ik mijn mooie dochter heb en dat ik een week niet kon zitten:)
    En ik heb natuurlijk een aantal foto's van net na de bevalling en daardoor heb ik van die tijd weer wat herinneringen terug gekregen..
    Maar echt mijn 'geheugen terug' kreeg ik pas weer op de kraamafdeling..

@Antares, Dank je wel voor je antwoord, ik hoop niet dat ze dingen weg strepen.. tenminste.. niet de voor mij belangrijke dingen.. al weet ik eigenlijk niet eens wat ik nou precies wil weten?!
    De kosten en moeite maakt me niet zo heel veel uit.. Als ik daarna weer een beetje terug heb wat ik nu mis maakt dat al een heleboel goed..

10. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Juul, het gaat inderdaad om het verslag van de verloskundige/genaecoloog/verpleegkundige.

11. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik heb het zelfs zonder te vragen meegekregen na ontslag uit het ziekenhuis na de bevalling

12. Alita

Alita Niet meer actief

maar zal er dan wel wat instaan waar je iets aan hebt?
    Staat er niet gewoon je, bv vaccumverlossing enz in, maar uitgebreid hoe je bevalling is verlopen...staat dat er wel in?

Ik heb het ook moeilijk gehad na de eerste bevalling, wat ik dom vondt is dat ik voor het 6 weken gesprek weer naar de vk ging terwijl de gyn in het zk de bevalling heeft gedaan....dus ik heb het helemaal nergens over gehad...

13. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ik heb geen idee.. ik hoop het wel..

Hier heb ik het 6 weken gesprek ook gehad, maar toen zat ik nog teveel op mijn roze wolk om er naar te vragen, ging toen meer om het 'alles goed' vraagje, hechtingen bekijken en het ging over de ruggeprik die niet werkte en dat de gyn daar nog 'woorden' over heeft gehad met de anesthesist..

Mijn gevoel van ik wil het weten kwam helaas pas later..

14. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ik heb trouwens wel een briefje mee gekregen toen voor de kraamverzorgster over de bevalling maar daar stond alleen in hoe lang het heeft geduurd, dat het een vacuumpomp bevalling was, en dat was het wel zo'n beetje, maar dat bedoel ik dus niet, meer gewoon het verslag van die dag zelf..

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik kreeg 2 uitdraaien mee van het hele bevallingsverslag (elk klein dingetje dat er gebeurd was stond daarin). 1 uitdraai voor de Vk en 1 uitdraai voor de kraamverzorgster, zodat die beiden precies wisten hoe & wat. Die uitdraai van de kraam mocht ik houden van haar en daar heb ik zelf wel veel aan gehad. Mijn bevalling was ook een hel (63 uur lang & bijna 2 ltr bloedverlies + daarna manuele placenta-verwijdering), maar door na te kunnen lezen wat er allemaal was gebeurd, kon ik het allemaal beter plaatsen. Nog steeds had ik pas het gevoel het allemaal te hebben verwerkt rond mijn zoons eerste verjaardag, hoor, maar weten wat er was gebeurd heeft me zeker geholpen. Vooral omdat ik daardoor een 'schuldige' kon aanwijzen ;)

Succes met opvragen en ik hoop dat het jou net zo helpt als mij toen...

16. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Jeetje, dat klinkt inderdaad ook behoorlijk heftig!
    Fijn dat het bij jou zo geholpen heeft, ik hoop dat dat bij mij ook het geval zal zijn..

Ik weet bijv. van mijn man dat het heel slecht ging met onze dochter in mijn buik (iets met haar hart)
    Maar ik wil dan denk ik gewoon weten wát dan precies en hoe er op dat moment mee om is gegaan ofzo.. ik weet het eigenlijk niet wat ik nou wil weten.. heel frustrerend!

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    snap ik heel goed, heb er ook veel over na gedacht om het zelf te doen..maar vond het toch wel eng eigenlijk. ;)

Ik heb eens rond zitten kijken, en bij ons ziekenhuis is het zo dat je een afspraak met je arts kunt maken (je gynaecoloog dan die de bevalling heeft gedaan) en dat je daarbij aan moet geven dat je je medisch dossier graag wilt inzien.

Dat kan blijkbaar dan direct daar, dan mag je het lezen. Het origineel verlaat nooit het kantoor.....en als je kopietjes zou willen hebben verschilt blijkbaar ook heel erg per ziekenhuis...het beleid zou je dan ff op moeten zoeken of vragen. Dat kan dan in zijn geheel, maar ook gedeeltelijk (het verpleegsters dossier is idd het meest toegankelijke, tenminste daar zou je nog wat van kunnen snappen vaak.....)

Of alles relevant voor je is...denk dat je idd zoals bovengenoemd het verpleegstersdossier het beste kunt lezen, daar staat vaak (als ze er tijd voor hadden) Hoe je bevalling is verlopen, en wanneer er wat is gedaan.....

heeel veeel succes met alles verwerken meis!

18. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoi,
    Mijn bevalling was redelijk maar persweeen vielen weg dus aan de opwekkers en ik heb dus het laatste stukje, dat ze geboren is, niet meegemaakt.
    " ineens " had ik dr op mn buik maar hoe /wat weet ik niet meer.
    Heb ook mn gegevens opgevraagd en daar heb ik nog wel dingen uit kunnen halen.
    Ik moest een formulier invullen en kreeg alles binnen 2 weken aangetekend thuis.
    Sterkte!

19. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik heb het hier ook thuis liggen,maar er staan wel wat dingen niet hoor!!
    er staat bv niet in dat de katheter niet doorliep en ik constant klaagde over pijn ,en niemand dat opgemerkt heeft. (van 5.30 in de ochtend tot 2 uur de volgende nacht)
    pas tijdens de keizersnede zagen ze dat mijn blaas op ontploffen stond.
    en nog wel wat meer dingen trouwens.
    heel slim van ze!

20. Ilona PS

Ilona PS Bekend lid

12 feb 2009
    768
    0
    0
    Zuid Holland
    Ja hoor Springmuis, kun je gewoon opvragen. Heb ik ook gedaan en ik ontving m'n dossier in no-time. Houd wel rekening dat je (geringe) kopiekosten moet betalen en een kopie van je ID moet meesturen.
    Hoe je eea kunt aanpakken staat ws gewoon op de site van het betreffende ziekenhuis
    Succes.

vr.gr.
    Ilona

Deel Deze Pagina