Hallo dames, Vandaag groeiecho gehad en daar was op te zien dat het hartje vaak oversloeg. Gelijk een CTG gehad en daar was het ook op te horen, met de doppler ook helaas... De gyn vertelde dat dit wel vaker voorkomt, en dat het na de bevalling over kan gaan. Nu maak ik me toch erg zorgen. Zijn er meiden met dezelfde ervaring, en hoe is dit gegaan? Groetjes Emma
Geen ervaring mee bij de baby, maar weet inderdaad dat het ook weer kan verdwijnen. Het is goed dat ze het nu weten, dan kunnen ze het in de gaten houden en na de bevalling nog goed controleren. Best vaak blijkt het onschuldig en ook weer te verdwijnen. Kan me voorstellen dat je het wel spannend vindt hoor!
mijn dochter had een te hoge hartslag tijdens mijn zwangerschap. Meestal zo rond de 160. Overslaan heb ik geen ervaring mee maar de hoge hartslag was na de geboorte inderdaad weg. ik heb me er vreselijk zorgen om gemaakt tijdens de zwangerschap maar uiteindelijk bleken die zorgen dus onterecht. Vraag anders bij je gyn om meer uitleg, dat had bij mij denk ik gescheeld in de spanning. Sterkte!
Bedankt voor de reacties! Vind het zo eng, stel er gebeurt wat, dan kan ik niet ingrijpen of het sussen dat t wel goedkomt... Sorry voor mn sentimentele reactie, zijn de hormonen denk ik
Ik had dat ook een keer bij een pret echo. Toen ging ik een dag later thuis luisteren met de Angel sound en sloeg het hartje steeds over tussen de 8 en 14 slagen. Een week later controle bij verloskundige gehad en toen was er niks meer aan de hand. Kan onrijpheid zei van het zenuwstelsel.
Ik heb dit ook gehad bij de zwangerschap van mijn dochter. Na elke 5e hartslag sloeg het hartje een keer over. Dit heeft inderdaad te maken met onrijpheid van het hartje. Dit kan verder geen kwaad. Het wordt ook wel een extra systole genoemd. Het heeft te maken met het feit dat de bloedsomloop nog anders is bij ongeboren kinderen. Ze hebben na de bevalling extra lang geluisterd, maar het was/is niet meer te horen. Ze is een gezond meisje van al weer 2. Maar ik begrijp je reactie. Ik werd er in het begin ook helemaal zenuwachtig van.
Mij werd verteld van niet. Kan best zijn dat als je over een paar weken weer luistert en dan niks meer aan de hand is
Mijn schoonzusje heeft het ook gehad van 30 tot 35 weken. Schijnt te maken te hebben met de onrijpheid van de elektrische geleiding van het hartje. Zij moest toen elke week voor ctg, maar met 35 weken was het weg. Ze is wel bij gyn bevallen, mn nichtje deed het prima verder en is nu ook een gezonde meid.
Mijn jongste docht had het ook. Ontdekt door verloskundige met de doppler. Zij heeft me ingestuurd met 32 weken naar gynaecoloog. Ik heb toen iedere week een echo van het hartje gehad om te kijken of het over was. Gynaecoloog gaf toen ook aan dat het meestal na de geboorte over ging maar dat ze het wel in de gaten houden tijdens de zwangerschap en tot direct na de bevalling. Het heeft inderdaad te maken met onrijpheid van het de prikkelgeleiding van het hart. Wat kon gebeuren was dat het hart veel te snel zou gaan kloppen (tachycardie). Ben met 39 weken bevallen van een gezonde dochter met keizersnede. Dat laatste had niets te maken met de hartoverslagen hoor. Ze hebben haar na de bevalling heel goed nagekeken. Toen was het over. Omdat ik toch in ziekenhuis moest blijven kwam de kinderarts iedere dag nog wel even luisteren maar na 4 dagen mocht ik haar gewoon mee naar huis nemen. Ik heb ook gewoon tot en met 34 weken doorgewerkt. Maakte me er niet zo veel zorgen over. Kwam denk mede door de houding van de gynaecoloog die mij geruststelde maar wel het kindje goed in de gaten hield.
Mijn jongste dochter had het ook. Ze hebben toen een GUO van het hart gemaakt en het bleek idd ook om een extra systole te gaan ivm onrijpheid van het hart. Bij de volgende controle een week later (of twee weken, weet niet meer) was het al weg. Ik zat ook even best wel in de stress want het klinkt toch eng maar gelukkig betekende het verder niets. Ze is nu een gezonde kleuter van 4 😊