Groot verschil in intelligentie tussen je kinderen. Hoe ga je hiermee om?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door humptydumpty, 10 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.281
    5.509
    113
    Ik heb ook 2 extremen: oudste in plusklas en de jongste doubleert dit jaar zeer waarschijnlijk.

    De oudste is slim, heeft een hoge verwerkingssnelheid, maar is minder goed in het toepassen ervan. Ook minder creatief. Wel een hoge motivatie.

    De jongste is in alles het tegenovergestelde. Wij benoemen niet de dingen die hij niet kan, maar wel wat hij wel kan. Dat hij zo creatief en handig is en overal een oplossing voor heeft. De oudste vindt dat hij dat ook is, maar helaas... die heeft weer andere kwaliteiten. Hier dus dat vooral de slimste er meer problemen mee heeft :)

    Voor ons maakt het totaal niet uit. Ik zeg altijd dat de oudste naar de universiteit gaat en de jongste een goede interieurbouwer of houtbewerker wordt.
     
  2. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste is ook echt een Nerd. Hij kan lopen en lezen tegelijk, als we naar de supermarkt gaan kan hij gerust al lezend achter mijn karretje aansjokken. Hij krijgt verrijking, versnelling, gaat naar de plusklas en nog staan er allemaal negens en tienen op zn rapport. “Helaas” is hij ook nog goed in sport en is hij ook behoorlijk sociaal.
    Mijn jongste is veel meer een doener, is veel creatiever, kan prachtig tekenen, verzint zelf heerlijke liedjes. Maar hij is veel minder “ schoolslim “ dan zijn broer op die leeftijd was. Het is soms schipperen, wij zijn zelf ook meer Nerds, ons maak je ook blij met een goed boek en een techniekmuseum. Maar onze jongste gaat liever naar een pretpark en een binnenspeeltuin. In die zin is het lastig te combineren, van die verschillende kinderen.

    Ik denk ook dat het makkelijker is als de oudste het “slimst” is. Als de jongste driftig is omdat zijn broer iets beter kan zeggen we toch vaak “ja maar hij is ook veel ouder”. Maar we vergelijken zelf zo min mogelijk en we belonen ook zeker de inspanning die iets kost.
     
  3. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn oudste is verstandelijk beperkt . Zit op speciaal onderwijs met laag iQ hij is 13
    Dan komt mijn 9 jarige zoon die juist bij de slimste kinderen hoort .. 10 op zijn rapport is niet meer bijzonder .. zit overal in + groepje en is de ‘ beste ‘ van de klas in alles ..
    iQ dus wereld van verschil tussen die 2 ..
    mijn zoon van 9 jaar is veel en veel verder dan zoon van 13 jaar en zoon van 9 is daar erg trots op en schept graag op .. loopt nog net niet naast zijn schoenen ..
    ze zitten beide op voetbal en zoon van 9 is ook beter in voetbal ..
    maar wij leggen er nooit nadruk op ..
    ze weten het en wij blijven herhalen dat iedereen gewoon goed zijn best doet en wij op alle 4 trots zijn..
    meer doen we er niet mee en je doet er ook niks aan ..
    we zijn ook gewoon altijd eerlijk geweest erover wat voor school de oudste zit enzo
     
  4. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.418
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Mijn zus behaalde altijd hogere cijfers dan ik. Zij deed gymnasium en ik mavo. Maar om nou te zeggen dat zij intelligenter is..
    Geen idee...
    We hebben uiteindelijk allebei hbo gedaan.
    En lullig maar waar, ik heb een veel hoger salaris en een groot sociaal leven en zij niet.
    Wat allemaal echt niet belangrijk is. Want gelukkig zijn vind ik altijd het allerbelangrijkste. Maar je kunt dus niet zeggen hoe het het later in het volwassen leven zal gaan.

    Ik zou mij persoonlijk eerder zorgen maken om een hb kind. Want dit is voor veel kinderen geen pretje. Ik dacht even dat mijn zoon hb was en ben zoooo blij dat hij dit niet is. Ik hoor zo vaak dat hb kinderen niet gelukkig zijn. Niet allemaal natuurlijk he.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  5. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    Hier juist de jongste waar het allemaal net wat makkelijker gaat op zo goed als alle vlakken. Ze verschillen 3jaar in leeftijd, maar kwa niveau zitten ze bijna gelijk (rekenen, lezen enz). De oudste kan niet automatiseren en zijn IQ zit omderaan van gemiddeld. Zijn zusje is veel creatiever, pakt alles snel op, wil alles leren en proberen en vind ook alles leuk. En het irritante eraan is, is dat ze het ook allemaal meteen goed kan. Zij heeft duidelijk de wind mee

    Hier geen conflicten wat betreft het grote verschil bij onze kinderen. Oudste weet dat hij het gewoon allemaal wat minder snel op pakt, hij kan het wel maar het duurt gewoon net even wat langer. En dat is niet erg en dat zeggen we ook en dat weet hij. Je bent wie je bent en iedereen heeft zijn eigen tempo. Op school heeft hij zijn eigen leerlijn en dat werkt voor hem uitstekend. Hij heeft dit schooljaar zelfs al 4x een 10 gehaald voor topo Nederland. Onwijs hard en veel moeten leren, maar met hard werken kom je ook een heel eind.

    En tuurlijk is er frustratie hier en daar, dat hij het zo moeilijk vind allemaal, en dat mag ook. Huil maar, gil maar een keer, en daarna gaan we samen weer aan de slag. Zolang hij weet dat we in hem geloven en steunen, komt het allemaal goed
     
  6. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb mijn ouders gelukkig nooit iets horen zeggen over de verschillende IQ’s van ons. Hun motto was: als je maar je best doet! Ze benadrukten wel de goede eigenschappen van ons.. bijvoorbeeld de één was crea, de ander technisch en de ander een denker. Dus geef je jongste complimenten waar jij trots op bent, dus geen complimenten over prestaties maar gewoon over hoe zij als mens is (lief, sociaal etc)
     
    Felice vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina