groot verschil in omtrek hoofdje in 11 dagen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pandora, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    11 dagen geleden had ons zoontje bij de geboorte een hoofdomtrek van 35 cm
    gisteren is deze door het cb gemeten en was deze 37.5 cm:$
    Ben er niet helemaal gerust op....cb vond het een groot verschil maar wilde geen uitspraak doen over wat het kon zijn...ze zou het in de gaten houden de volgende keer

Ik vraag me nu toch af of het ziekenhuis of cb misschien verkeerd gemeten heeft...2,5 cm gegroeid in 11 dagen is wel erg veel

op welke hoogte moeten ze meten?
    In het ziekenhuis heb ik het niet gezien...maar volgens mij zat de verpl.k van het cb te hoog met het meetlint

2. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Ze kunnen er nog wel eens naast zitten, hoor. Tijdens m'n laatste afspraak bij CB was het door twee verschillende mensen gemeten, zat 1 cm verschil in. (ze vonden d'r hoofd wat te klein, dus toen gingen ze nog eens meten en toen was het ineens wel goed...)

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Denk dat het een meetverschil is....
    Ze moeten meten vlak boven de oren en dan rond zeg maar!
    Hier ook in het begin verschil in metingen gehad wat dan bij de kinderarts werd gemeten en bij het CB. Hebben toen de metingen van het CB aangehouden, omdat die haar verder gingen vervolgen....

4. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zelf denk gelijk, vast verkeerd gemeten.
    Hier bij het cb was opeens zijn hoofd gekrompen..;) maar dat kan natuurlijk niet. Nog eens meten en toen was het 1cm groter ten opzichte van de meting van de keer ervoor. (prutser) Nu let ik steeds goed op als hij gemeten en gewogen word. De laatste keer met de lengte meten, lag zijn hoofd niet eens tegen de rand aan. Had de beste mevrouw niet in de gaten maar moeders dus wel.

5. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Zijn er dan geen standaard regeltjes voor de plek waar ze orecies moeten meten?
    Zit me hier al zorgen te maken om een waterhoofd:)
    vind zn hoofd niet groot ofzo maar sinds gisteren zit ik steefs te kijken of ik er niks raars aan zie:):):)

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Jawel, de standaardregel is meten boven de oortjes langs en dan rond het hoofd... Dat is een landelijke richtlijn/ afspraak!

7. wannaBmum

wannaBmum Fanatiek lid

17 okt 2007
    2.957
    0
    0
    Er zijn inderdaad wel standaard regels, maar in het ziekenhuis wordt het best vaak door een verpleegkundige even snel gemeten en niet helemaal op de juiste plek. Bij ons zat er ook 2,5 cm verschil tussen, maar de eerste meting was waarschijnlijk fout. Zijn hoofd zou enorm gegroeid zijn, maar hij was in twee weken tijd in lengte 3 cm gekrompen :D

8. sprankje

sprankje Actief lid

9 jul 2009
    135
    0
    0
    Bij ons ook, en de CB arts zei toen dat ze als het aan de metingen van het ziekenhuis zou liggen ze heel veel kindjes met een waterhoofd zag, omdat het heel vaak voorkwam dat de meting net na de geboorte in het ziekenhuis te laag uitvalt.

9. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    ah joh. niets van aantrekken. mijn kind was in zijn 1e maand gekrompen (in de lengte)...

10. MiSe

MiSe Niet meer actief

Mijn dochter had ook een (erg) snelgroeiend hoofd, haha, wat klinkt dat stom. Maar trok vanzelf weer helemaal goed. Dat is de pest van die stomme statistieken, je vergeet dat het gemiddelde zijn..

11. lelie78

lelie78 Lid

1 dec 2010
    11
    0
    0
    Maak je niet ongerust. Is makkelijk gezegt, ik weet het. Ik heb het zelfde meegemaakt bij het cb met mijn dochter van nu 4 maanden. Toen mijn dochter 11 dagen oud was, was haar hoofdomtrek 35,5 cm en met 4 weken was het 39,9 cm. Ik kreeg te horen dat het hoofdje te snel gegroeid was. Het woord waterhoofd werdt ook genoemd. Ik kon het toen niet meer los laten en het werd een obsessie om elke dag naar haar fontanel te voelen en de hoofdomtrek te meten. Ik ben naar mijn eigen huisarts gegaan en die heeft mijn dochter onderzocht. Niets aan de hand, gewoon een groeispurd. Mijn dochter heeft een mooi hoofdje.

Mijn advies is ga naar je eigen huisarts als je ongerust bent, deze kan je vast geruststellen.

12. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    vandaag weer geweest, hoofdje was nu 40,5 cm ( bij de geboorte 35 cm, 2 weken later 38,5 cm en weer 2 weken later 40,5 cm )

maar volgens de CB arts niks om me zorgen over te maken :(

13. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Bij onze zoon ging het ook zo: CB vond dat z'n hoofd veel was gegroeid. Ik dacht toen al gelijk: hoe het CB die omtrek meet, dat vind ik geen wetenschap! Die dames staan al kletsend en lachend naar je kindje zo'n meetlint om dat koppie te houden, nou boven de oortjes of wat dan ook, ik hecht er niet teveel waarde aan ;)
    En de keren daarna was het prima en onze zoon heeft echt een prachtig klein koppie :p

Deel Deze Pagina