Hoi dames, Bij voorbaat zeg ik alvast dat waarschijnlijk (bijna) iedereen vindt dat ik me druk maak om niks, maar toch doe ik het... Ik moet het even kwijt in ieder geval. Ik heb zojuist de uitslag van de combinatietest ontvangen: 1:650 trisomie 21 (13 en 18 beiden 1:5000). Die 650 doet me toch wel wat eerlijk gezegd. Dat komt doordat de uitslag bij mijn zoontje wel 1:5000 was voor trisomie 21 (ten tijde van de test was ik toen 29 en nu 31). De nekplooi was nu trouwens 1.8., dus netjes. De zorgen komen dus voornamelijk door het grote verschil in kans op trisomie 21. Zouden jullie een NIPT uitvoeren? En wie weet hebben jullie toch wat woorden om mij gerust te stellen. Dank!
joh zet het een om in percentages. je hebt een kans van 0,17 zoiets kans op een kindje met down. De kans dat je zwanger word door de pil heen ik groter
Ik snap je volledig, realistisch gezien is dat ook echt zo, maar gevoelsmatig werkt het toch iets anders
Ik zou mezelf afvragen: ga ik me hier de komende week heel erg druk om maken? Dan zou ik de nipt doen. Als je het binnen een paar weken kan relativeren: lekker zo laten
Bij de oudste was ik 34 en kreeg ik een uitslag van 1:7000 (in NL) en bij de tweede was ik 36 en kreeg ik een uitslag van 1:700 (in D) Dat was voor ons geen reden om nog verder te gaan onderzoeken. wanneer je het geld voor de NIPT goed kunt missen, is het een idee om het te doen, maar zelf zou ik het met een dergelijke uitslag niet aanvullende laten onderzoeken
Ik vind de combinatietest eigenlijk maar een test van niets!!! De uitslag is alleen maar een kansberekening, en zoals in dit geval geeft dat alleen maar onrust. Er is een hele grote kans dat er niets aan de hand is....maar je kan natuurlijk altijd die ene zijn. Daar zal deze test geen uitsluitsel over geven, daar kan je op dit termijn alleen duidelijkheid in krijgen met een NIPT of vlokkentest. Want wat zijn percentages...ik had met mijn leeftijd (39 zwanger) een kans van 1 op 5 op een miskraam...dat ging dus goed!!! Door mijn leeftijd heb ik een kans van 1 op 100 op een kindje met down....vandaar een vlokkentest met kans op miskraam 1 op 300...beide liepen goed af!!! De combinatietest heb ik overigens niet laten doen. Helaas met de 20 weken kwamen we erachter dat ons kindje een ernstige beperking (lag niet aan mijn leeftijd, gewoon pech) had met een kans van 1 op 1500!!! Ik wil hiermee zeggen, maak je niet teveel zorgen want percentages zeggen niet alles. Garantie op een gezond kindje heb je helaas nooit. Mijn advies is alleen als je je heel veel zorgen blijft maken doe dan de NIPT, want zorgen lijken mij ook niet goed.
Bij mijn eerste was de kans 1:15.000!! en na niet veel tijd weer zwanger (ze schelen 20 maanden) daar had ik 1:150 toen hebben we punctie laten doen omdat we toen nog geen NIPT optie hadden, deze keer hebben we meteen NIPT laten doen om stress te voorkomen.
Dank jullie wel meiden! Ik heb besloten om toch de NIPT te laten doen, ergens laat het me niet los! Over 2 weken de uitslag, ik ga uit van het goede, maar zie het graag bevestigd. @mama73: jeetje, wat een heftig nieuws kregen jullie. @Tigermommy: en dan vond ik mijn verschil groot Ik hoop dat alles goed met jullie kleintje is!
1e kind: kans van 1:24000 2e kind: kans van 1: 9000 3e kind: kans van 1:95 Heb gelijk een NIPT test laten doen en daar kwam uit dat er niks aan de hand is. De combinatietest is alleen maar geldklopperij:x