HLN Bizar - Grootmoeder opgepakt die vloekende kleindochter sloeg (1101341) Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden? Ik vind een tik als hij terecht is natuurlijk geen misdaad!!!!
Hier gaat t dus duidelijk niet om een tik voor zover ik lees: grootmoeder geeft een klap in t gezicht en kleindochter geeft ff een vuistslag terug op de kaak.... Zo te lezen gaat t om een probleem (moeilijk opvoedbaar) kind, nou kind? Ze is al 18jaar! Ik vind als t echt zo is zoals beschreven dat ze t waarschijnlijk wel heeft verdiend die klap...weet natuurlijk niet wat zich precies heeft afgespeeld en wat de gezinssituatie is. Ik ben tegen slaan ok, maar ligt echt geheel aan de situatie denk ik wat er zich heeft afgespeeld en of de kleindochter zelf ook geweldadig werd of te erg ging vloeken ( grootmoeder is tenslotte natuurlijk wel de oudere generatie waarin nog veel dingen wel konden wat nu absoluut niet kan)
het lijkt inderdaad dat oma even een klap wilde geven om haar tot bezinning te brengen ook, omdat ze véél te ver ging in haar ogen en even tot bedaren gebracht moest worden door een 'schok' . Blijkbaar werkte het averechts... Maar blijkbaar heeft de kleindochter nog een heel klein beetje normbesef door dat formulier te tekenen... Wel triest eigenlijk allemaal, vooral omdat ze dus al 18 is.... Hoe heeft het zover kunnen komen?
(Af en toe) een tik op de billen bij kleine kinderen vind ik niet zo'n punt. Zo'n correctie is voor kleine kinderen heel duidelijk en het duurt kort. Huisarrest of vanavond geen toetje (o.i.d.) werkt op jonge leeftijd gewoon nog niet, omdat het kind dan totaal het verband niet ziet tussen het verkeerde gedrag en de uitgestelde of langdurige straf. Vanaf het moment dat een kind dat verband wel ziet, vind ik een tik niet meer passen. In dit geval, mag je er vanuit gaan dat het kind oud genoeg is om op een andere manier gecorrigeerd te worden. En een klap in het gezicht is (in mijn ogen) gewoon altijd fout.
Of die meid het nou verdiend of niet ik vind niet dat Oma het recht heeft om haar te slaan, vind dat een taak voor ouders .. Als mijn moeder / schoonmoeder of wie dan ook mijn kind zou slaan dan zou ik dat absoluut niet accepteren, ongeacht of het terecht is of niet, mijn man en ik zijn de enige die ons kind zouden mogen slaan .. Doen we nooit want vinden we niet nodig ..
Ik hou niet van geweld en slaan enzo, of het nou kinderen zijn of niet. Ik vind het gewoon niet nodig! Tupp: Dan heb ik één van de weinige kinderen die heel makkelijk zonder tik te corrigeren is denk ik... Een minuutje op de gang staan werkt hier super en is daarnaast zelden nodig bij mijn peutertje. Ik denk dat hij zich kapot zou schrikken als ik hem een tik zou geven en ik denk dat hij datgene wat niet mag uit pure schrik niet meer zou doen. Niet omdat hij mijn normen aan het verinnerlijken is. Maar dit gaat natuurlijk compleet off-topic!
Oh, ik weet ook nog niet of ik ooit één tik uit zal delen hoor. De tijd zal het leren. Persoonlijk ben ik er niet zo dol op, maar dat wil niet zeggen dat ik het "fout" vind (laat staan kindermishandeling ) als mensen hun kind eens een tik geven. Een minuut op de gang zetten werkt thuis misschien, maar wat doe je met een strontvervelend kind in een supermarkt? (Verzin ik tegen die tijd wel. ) Er zijn best situaties waarin ik me goed voor kan stellen dat het bijzonder effectief is. Maar zodra je de noodzaak gaat voelen je kind meerdere keren per week een tik te geven, zul je jezelf (vind ik) toch eens achter de oren moeten krabben. En wat de vergelijking met 'kindermishandeling' betreft... ik denk dat die uitspraken vooral worden gedaan door mensen die nooit ervaring hebben gehad met kinderen die ècht mishandeld werden. Dat is wel even een andere orde van grootte dan mensen die uit opvoedkundige overweging EN liefde incidenteel een (zachte) tik op de billen geven! Daar is echt nooit een kind slechter van geworden.
Ik kreeg vroeger ook weleens een corrigerende tik van mijn moeder en ik kan me nog herinneren dat ik me dan altijd vreselijk voelde.. Toen ik wat ouder werd (kan me de leeftijd niet meer herinneren) heb ik tegen mijn moeder gezegd: "Als je dat nou nog 1 keer doet sla ik je keihard midden in je gezicht terug" Ze heeft het nooit meer gedaan.. Ik heb weleens aan mijn moeder gevraagd waarom ze dat deed en volgens haar haalde ik echt het bloed onder haar nagels vandaan..
Wow! Lees ik het nou goed dat kleindochter haar oma een vuist gaf?!! Ja dan vind ik dat die oma haar een klap heeft gegeven terecht. En het is geen kind meer, ze is 18.
Ik vind dat er tegenwoordig wel heel overdreven gereageerd word op een tik hoor, het is gelijk kindermishandeling. Kom op zeg, we hebben vroeger toch allemaal weleens een pak op ons donder gehad als we ons misdroegen. Tegenwoordig is het allemaal fout en kindermishandeling en er is nog nooit een generatie geweest die meer schijt heeft aan normen en waarde als de huidige.. Ik vind het allemaal wel erg overtrokken. Mijn zoontje krijgt ook weleens een tik als hij te ver gaat. En dat is na het straffen op de gang en na veelvuldig waarschuwen. Maar laten we eerlijk wezen, als ouder moet je je kinderen te baas zijn, want als ik dat bij mijn kleine niet ben, hoe lief hij ook is het is ook een driftkikker met een giga eigen wil, dan zit hij op de tafel en ik eronder.
volgens mij was oma eerst , maar ik zou het nóóit in mijn hoofd halen op mijn 18e als mijn oma mij zou slaan, omdat dan terug te slaan. Afweren en weglopen en niet meer terugkomen, ja, dat wel... Maar een vuistslag terug? Echt onvoorstelbaar. En in sommige families hebben grootouders net zo veel te zeggen over de kinderen als de ouders omdat de kinderen veel door de grootouders opgevoed zijn, dus dat vind ik niet zo gek.
Wat een bericht weer... Maar om eerlijk te zijn zou het hier niet moeten gebeuren dat de oma mijn kind een tik geeft....dat is toch echt aan mij en mijn man om te beslissen.... Ooooo wat zou ik boos zijn als ik erachter zou komen!