Grootmoeders-tip tegen hoofdluis

Discussie in 'De lounge' gestart door maria80, 16 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Azijn, gewoon natuurazijn. Daarvan laten de neten ook los. Luizen laten ook makkelijker los, vallen uit het haar.

Beetje in laten werken. Daarna goed uitspoelen en wassen met cremespoeling en kammen

2. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    @Onje

Ik sluit me even bij je aan Suus1983!
    Hoezo niet wassen? Hoezo resistent? Daar gaan wel hele volksstammen luizen overheen voor ze ergens resistent voor zijn, dus lotions wisselen heeft geen zin. En idd, de werking is tegenwoordig niet meer met gif, maar er wordt een soort bubbel om ze heen gelegd waardoor ze dood gaan. Resistent worden kan niet hierbij.
    En het heeft niks met hygiëne te maken, dus het wel/niet wassen snap ik niet? De neetjes zitten vast aan de haren en laten echt niet los met wassen, evenals dat de luis ook lekker blijft zitten bij bijvoorbeeld zwemmen. Zou niet weten wat de invloed van niet wassen is.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Idd dat had ik ok gedaan! Een luis mee uit school is niet erg, wel eruit halen voor de avond want dan gaan ze aan de gang. Maar nog steeds tijd genoeg voordat deze neten ook weer luizen worden. Ben er niet zo bang voor. Nu eindelijk ervan af, dochter bracht bijna dagelijks luizen mee uit school. Elke avond kammen zodat ik er op tijd bij was. S middags uit school meteen even checken, niet alleen oren en nek, maar ook voorkant hoofd vinden ze fijne plekken. Controle op school stelt bij niet iedereen evenveel voor, sommige moeders kijken even vlug en missen de luizen of neten. Of ze vinden troep en noemen dat neten, werd ik gebeld, terwijl kleuter buiten met gras en blaadjes had gespeeld.

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.684
    1.860
    113
    Op school zweren er veel bij tea tree olie, zouden luizen niet van houden.
    Vind het zo stinken dat ik het nooit heb geprobeerd.
    Gel helpt ook niet , zeggen ze wel, maar zoon had toch echt een luis en wat neetjes toen ik hem ook checkte...

5. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Thee trea olie achter de oren en in de nek druppelen. Ook haarlak en schuim en het haar vast.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier ging het ook altijd zo, heel frustrerend, haar beste vriendinnetje had ontzettend veel luizen en werd gewoon niet behandeld. Echt zo sneu... Daardoor dus na iedere vakantie meteen weer dikke luizen :(

Ik deed ook tea tree olie in de haren, haren altijd goed vast etc.

7. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.701
    3.153
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja! Dit gebruikte mijn moeder vroeger ook bij mij! Haar inspuiten en gaan. Nooit luizen gehad, dit ga ik ook zeker gebruiken.

Oh en tea tree is giftig voor katten dus als je die hebt er voorzichtig mee zijn.

Lorena86 vindt dit leuk.
  8. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik mis een beetje de kleding en beddengoed in een vuilniszak, goed dichtknijpen en minimaal 24 uur laten staan. Dan verstikken ze.
    Of kleding heet uitwassen.
    De luizen zitten echt niet alleen op het hoofd

9. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Dit is verouderd advies. Luizen die niet op lichaam zitten gaan dood en planten zich niet voort. Een losse luis die je in je bed zou kunnen vinden zijn al verzwakte luizen.
    Daarom zijn luizencapes voor jassen op scholen ook niet meer het advies. Een gezonde luis zal niet op een capuchon gaan zitten en als ie het wel doet is ie dood voordat hij weer een hoofd heeft gevonden.

Rosa5 en olleke vinden dit leuk.
  10. Lorena86

Lorena86 Bekend lid

7 sep 2015
    582
    352
    63
    Mestreech
    Hier kids ook nog nooit luizen gehad. We hebben op school een periode gehad waar in de klas van mijn dochter 6 kids zaten met luisjes, ze zaten samen in het groepje met onze dochter en speelde veel samen. maar mijn dochter bleef luisvrij.

11. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.853
    4.104
    113
    Precies dit. Erg achterhaald inmiddels.

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Luizen die niet op het hoofd zitten, zijn sowieso al verzwakt. Het advies van wassen en bv luizenzakken op school is echt achterhaald.

13. Onje

Onje Niet meer actief

Dat is nu eenmaal een standaard advies. Het heeft weinig tot niks met hygiëne te maken echter is het wel zo dat luizen zich graag nestellen in schone haren. Schone haren lees haren die veelvuldig gewassen worden zijn over het algemeen wat stugger en daarin kunnen luizen zich goed in vasthouden.
    Wat betreft het resistent worden is het zo dat veel mensen middelen met malathion denk hierbij aan sommige varianten van Prioderm en/of permetrine oa in loxazol gebruiken resistentie is voor deze middelen absoluut mogelijk. Dimeticon de andere werkzame stof tegen luizen is een middel dat de luis verstikt en op basis is van de door jou genoemde siliconen waar luizen dus niet resistent voor kunnen worden. Het middel dood niet maar legt een laagje om de luis heen resistentie hiervoor is vrijwel onmogelijk.

14. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

geen idee, maar hier spuit in altijd haarlak in het haar van dochter, en niet zomaar een klein beetje ;) Zoon zit vol geplakt met gel. En hier nog nooit last gehad van die vieze beesten.

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het middel doodt wel.
    De lotions hier bij de drogist en apotheek bevatten allemaal dimeticon, lotions met insecticide zie je amper nog.

suus1983 vindt dit leuk.
  16. Onje

Onje Niet meer actief

uiteindelijk dood het middel idd dmv de luis te verstikken.
    lotions met insecticide staat er zat van in de schappen

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ja, het doodt dus wel.

Hier 1 merk met malathion, verder alles met dimeticon of andere vergelijkbare stoffen. Dus ik zou niet zeggen dat er zat van in de schappen staan.

suus1983 vindt dit leuk.
  18. Onje

Onje Niet meer actief

ja het dood maar ik een andere manier, door verstikking en niet door gif en daarin zit het verschil van resistentie.
    Ik vul dagelijks schappen in diverse winkels met dit soort middelen dus ik zou wel zeggen dat er zat van in de schappen staat.

19. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.995
    3.321
    113
    Niet vertrouwen op schoolcontroles zeker. :thumup: Mijn dochter zat op een donderdag onder de luizen terwijl ze die woensdag daarvoor gecontroleerd is door een luizenmoeder op school. :|

Deel Deze Pagina