Hallo dames, Onze dreumes (14 maanden) heeft sinds vrijdag last van buikgriep (spugen is nu wel gestopt, maar de diarree nog niet). Sinds vrijdag middag heeft hij koorts. Het begon bij 38,8 zonder zetpil en breide zich vannacht uit tot 40,3 zonder zetpil. Wij geven wel zetpil alleen was deze vannacht om 04:30 uur uitgewerkt (laatste zetpil is om 19:00 uur gegeven). Dreumes is tussendoor 1-1,5 uur max wakker en slaapt vervolgens 1,5-2 uur. Drinkt verder wel goed. Gister zo'n 600cc gedronken. Gisteravond heeft hij ook weer droog brood gegeten. Hij ligt continu het liefst bij ons en soms slaapt hij dan eventjes. Ook tussendoor slaapt hij dus. Wat te doen? HAP bellen? Aangezien hij vanaf vrijdagmiddag zo tobt en net 40,3 koorts heeft. Alvast bedankt
Ik zou bellen wanneer mijn kindje erg suf zou overkomen, dat is ook vaak een teken dat er toch iets is. Je kan altijd even bellen of het nodig is om langs te komen? kan je even advies vragen hoe of wat. Het is belangrijk da tje kindje goed drinkt ivm uitdroging dus dat goed in de gaten houden,
Volgens mij wordt aangeraden na drie dagen koorts ook altijd even te bellen, maar dat gaat dan in principe om je eigen huisarts, geloof ik tenminste... En als je zetpillen geeft, dan kun je ze beter echt om de zoveel uur (8, dacht ik?) geven, omdat je anders het risico loopt dat de koorts enorm stijgt als de zetpil is uitgewerkt (met het risico dat je kindje ene koortsstuip krijgt). Verder is inderdaad genoeg drinken het allerbelangrijkste. En goed opletten dat hij niet suf wordt. Slapen is in principe goed, dat is nodig om te herstellen, als hij tussen door maar helder en aanspreekbaar is. En als je het zelf niet vertrouwd natuurlijk ook gewoon even bellen! Je kent je eigen kind toch het beste. Als je wat meer ervaring hebt met koorts ed bij je kind, weet je ook vaak ook beter wanneer wel/niet te bellen (al is het dan ook nog wel eens lastig). Onze oudste heeft bv. snel hoge koorts, maar ik weet inmiddels dat dat ook snel weer over kan zijn. Ik bel dus niet standaard de huisarts als ze dat heeft. Wel geef ik haar dan paracetamol en als ze echt ziek is, krijgt ze het echt om de 8 uur om de koorts een beetje te onderdrukken.
Ik zou tot morgen wachten. Idd na 3 dagen hoge koorts altijd even voor de zekerheid naar je ha bellen. Maar als je kindje niet suf is en nog vrij goed drinkt is er meestal weinig aan de hand. En wb zetpillen, mij is geadviseerd om ze niet te geven. Ten eerste omdat het lichaampje de koorts moet aanvechten en ten 2e omdat wat hier boven beschreven is (en dit heb ik een paar dagen geleden meegemaakt) dat je kindje koortsstuipen kan krijgen als de temp ineens omlaag gaat (door de zetpil). Of weer omhoog gaat (omdat ie is uitgewerkt).
Aanvulling: als je pcm geeft voor koorts, dan moet je het concequent doen dus om de zoveel uur (in ons geval 3x per dag om de 8 uur) ongeacht dag of nacht...
En? idd áls je pcm geeft ja. Mij is geadviseerd dit dus niet te doen omdat t lichaam t zelf moet aanvechten.
Ons is altijd gezeg dat je boven de 40 altijd contact op moet nemen met een HA Wat de PCM betreft ze mogen best om de 4uur een zet pil krijgen met deze temp. Dit is het advies van onze KA dus niet zelf bedacht. Maar ik zou het over leggen met de HA voor je het gaat doen. Maar PCM kan niet zo heel veel kwaad en kan je kleintje ondersteuning geven om wel voldoende te kunnen gaan drinken. @Jucade: klopt ook wat jij zegt het is ook weer heel goed als je kleintje koorst krijgt want een bacteri/virus kan er niet tegen en dan gaan ze dood en dat is wat het lichaam wil bereiken
Zijn inmiddels langs geweest. Virale infectie. 2 dagen mag hij leven op ORS en water. En mag om de 6 uur pcm. Als het nog niet beter gaat morgen onze eigen huisarts bellen.