schoonfamilie

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door angietjuh, 28 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Wist niet goed waar ik dit topic moest plaatsen maar dacht dat dit de beste plaats was. Ik wilde aan jullie eens vragen wat jullie zouden doen. Ik heb een gezin met mijn man en 2 dochters van 1 en 5. Nu is mijn man de afgelopen 2 jaar werkeloos geweest waarbij ik mijn schoonmoeder continu over de vloer had. Hier zat ik op zich nog niet zo erg mee. Want ze is een ontzettend lieve oma die graag helpt met even op te passen en gewoon op zich heel behulpzaam en vriendelijk is. Nu gaat mijn vriend sinds korte tijd weer aan het werk en in principe heb ik mijn draai ook weer gevonden tussen combineren werk van mij en thuis met de kinderen. Hetgeen wat mij wel ontzettend stoort is en ik begrijp het niet. Als ik thuis kom en mijn man laat zien dat ik de kinderen mooie nieuwe kleren heb gekocht. Staat zij de dag erna ook met een tas vol kleren voor de deur voor de kinderen. Nu is het logisch dat oma wel eens wat leuks wil kopen voor de kids maar het begint nu op te vallen dat ze het ieders keer doet als ik iets moois heb gekocht. Vorige week nog het geval mijn oudste dochter had groeispurt gemaakt ik kocht nieuwe broeken en ze staat de dag erna ook met een tas vol broeken voor de deur. Ik koop mijn jongste dochter schoenen. Binnen 3 dagen had ze ook nieuwe schoenen gekocht. Het voelt alsof ze mij Wilt overtreffen vooral met hetgeen wat ze koopt. Zo zag ik als voorbeeld hele mooie broeken met diverse sticksels erop en zij komt dan met broeken met frozen en disney. (wat in kinderogen natuurlijk mooier is) Ik heb een via mijn man gevraagd of ze daarmee wilde stoppen want het is echt niet leuk meer, ik zei zeker mag je moeder iets kopen voor de kinderen maar waarom is het altijd als ik iets heb gekocht? Nu heb ik niet zozeer echt een probleem met dit maar en ja klinkt heel hard misschien. Maar het grootste probleem is de schoonoma!!! Dus de oma van mijn man. ZE is echt heel akelig tegen mij en heb voor mezelf nu al het afgelopen jaar ervoor gekozen daar niet meer heen te gaan. Zo zegt ze gewoon waar ik bij zit tegen mijn kinderen. Nee mama weet dat niet die is dom. Toen viel mijn schoonmoeder en mijn man haar ook bij en zeiden wat zeg je nu? Dat kun je toch niet zeggen! Ook als mijn oudste dochter iets stouts doet waar ze van mij straf voor krijgt en in de hoek moet staan. Zegt ze kom maar mama moet niet zo streng tegen jou doen. Mijn oudste dochter kwam een x thuis en daar heb ik echt van gehuild en nooit mijn man gezegd want hij verdedigd zijn oma altijd met dat zal ze wel niet op die manier bedoelen. Maar mijn dochter vroeg me waarom ik in een winkel werkte want dan verdien je minder als dat je dokter,jufvrouw etc. Bent en dan ben je dom. Ik voelde me zo gekwetst. Dat zelfs mijn kind al werd ingezet om mij te kwetsen. Ik werk toch net zo hard als ieder ander en misschien heb ik minder gestudeerd als een ander maar me als dom af te schilderen, heeft Me nu echt enorm onzeker gemaakt. Mijn man heeft nu na een jaar gevraagd of ik met kerst misschien wel eens samen kerst te vieren. Om eerlijk te zijn voor hem en de kinderen wil ik het graag doen. Maar wil gewoon niet de rest van de kerstdagen diep gekwetst en ongelukkig doorbrengen omdat er iets gezegd kan zijn wat Me weer zodanig geraakt heeft. Wat zouden jullie doen?,zowel in beide gevallen. Ik wil geen ruzie met mijn schoonmoeder want ik mag haar eigenlijk graag allen die zaken qua dat spullen kopen kwetst nogal. Alleen dat van mijn schoonoma kan ik geen keus in maken.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wat betreft je schoonoma, zou je het daar met je schoonmoeder over kunnen hebben? Of is jullie band niet zo? Misschien dat zij haar minder verdedigt dan je man?
    Wat betreft de cadeautjes zou ik het toch met je schoonmoeder bespreken. Dat je het heel lief vindt, maar dat je het wat overdreven vindt dat ze nog meer van hetzelfde koopt, misschien als ze toch graag ook wat nieuws koopt, dat ze bijvoorbeeld een bijpassend truitje bij jouw gekochte broek koopt of dat jullie samen gaan winkelen?

3. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

dat van die kleding is goed op te lossen. gewoon een gesprek over aangaan.
    desnoods lekker samen shoppen ofzo?

dat van je schoonoma zou ik zo oplossen:
    praat erover met jouw man. als hij niet wil luisteren ga je rechtstreeks naar die vrouw en zeg je waar het op staat. ik vind het ronduit schoftig dat ze jouw kinderen gebruikt om jou te pakken. daar heb ik geen medelijden mee hoor.

4. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.711
    4.029
    113
    Overijssel
    Eens met bovenstaande,je schoonmoeder bedoelt het goed. Wat die oma betreft: als je kinderen weer met zoiets thuiskomen dat je dom bent volgens haar: zeg je gewoon dat ze oud en dement is en dat je dan onzin gaat uitkramen....
    Probeer een beetje van je af te bijten en je niet te laten kennen bij dat mens.

5. Droppie Drie

Droppie Drie Fanatiek lid

1 aug 2013
    1.735
    10
    38
    Schoonoma zal de jongste niet meer zijn. Lekker laten kletsen en in je vuistje lachten. Hou ouder hoe minder ze een blad voor de mond nemen. Mijn schoonoma wordt bijna 100 en is ook zo. Stronteigenwijs en ze zegt dingen die een ander niet eens durft te denken. Leven en laten leven...

Met je schoonmoeder zou ik gewoon even praten. Die je het heel leuk en lief vindt dat de kinderen van haar kleding krijgen. Maar dat je het jammer vindt dat dat nu een paar keer was direct na jouw eigen aankopen, waardoor je kinderen minder lol aan jouw aankopen beleven. Verder niet een te groot punt van maken. Het is tenslotte een gegevn paard dat je niet in de bek hoeft te kijken.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ga met je schoonmoeder om tafel zitten en vertel gewoon dat het niet zo handig is dat ze met kleding aan komt zetten vlak nadat jij wat gekocht hebt. En stel misschien voor om de volgende keer dingen op elkaar af te stemmen. Dat doe ik hier ook met mijn schoonmoeder die ook altijd heel enthousiast met van alles aan kwam sleuren waardoor er sommige dingen in overvloed waren.
    Nu hebben we de afspraak dat zij voor de zomer en winterjassen en de zomer en winterschoenen zorgt.
    En soms vraagt ze of het goed is als ze wat anders koopt en gaat ze lekker met de kinderen shoppen.

Wat betreft Oma, ik zou gewoon eens aan je schoonmoeder vragen wat zei er van vind, of ze dit ook zo ervaart en eens peilen of ze het ook goed probeert te praten (net als je man). Misschien dat zij hetzelfde voelt als jij en dat ze als een buffer kan dienen.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Met je schoonmoeder zou ik inderdaad gewoon praten. Of inderdaad samen gaan shoppen of desnoods vragen of als jij de broeken koopt, zij de shirtjes wil doen of andersom ofzo. ;)

Je schoonoma zou ik met rust laten en de kinderen daar zo min mogelijk naar toe laten gaan. En kerst samen vieren of niet doen of met de afspraak dat jullie vertrekken zodra jij vindt dat ze beledigend wordt. En jammer dan als ze het anders bedoeld; dan moet ze het anders zeggen.

8. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjulliwel voor jullie reacties ik zal idd eens netjes aankaarten aan schoonmoeder of ze eventueel iets anders zou willen kopen. Op zich kan ik wel goed met haar door een deur. En ja mij wordt door schoonmoeder gezegd dat oma dement is. Op zich begrijp ik dat je dan dingen zegt die nogal hard kunnen zijn. Maar het is voor mij gewoon kwetsend. Ik wil mijn kinderen niet weghouden bij hun overgroot oma omdat ik haar niet mag. Maar krijg nu wel steeds meer haatgevoel omdat ze huis zoiets tegen mijn oudste dochter zegt.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Als ze daadwerkelijk dement is, dan kan ze er weinig aan doen. Maar dan kan ze ook beter niet alleen wonen en zeker niet alleen met je kinderen zijn?

10. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Ja als ze dement is verklaard dat een hoop!
    Heb met dementerende mensen gewerkt en er was een vrouw die mij rustig met ogen vol haat kon vertellen dat mijn man mij gaat verlaten en in bed ligt met een ander. Dat mijn moeder mij niet in huis wil als ik ga scheiden en dat ze mij terug gaat pakken voor wat ik haar aandeed..
    Heel heftig maar die mensen hebben geen idee wat ze zeggen. Een minuut later kon ik haar tegenkomen in de hal en dan wenste ze mij een goedemorgen en een fijne dag.. Tja..

11. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Klopt inderdaad, hier iemand gehad die mij wist te vertellen dat , als mijn vader had geweten dat ik rood haar zou hebben, hij me nooit gemaakt had.
    Een mw die ,ogenschijnlijk zonder reden, zo boos op mij werd (ik liep langs) mij bij de vinger pakte en hem uit de kom draaide.

Dus als je besluit te gaan maak duidelijke afspraken met je man waar jullie grens ligt. Maar ook een uitleg naar de kinderen toe is dan gewenst, vertel op een kinderlijke manier wat dementie betekend voor oma (dus ongewenste dingen zeggen die kwetsend kunnen zijn) En dat als ze zulke dingen zegt (tegen wie dan ook) ze dit rustig tegen jou mogen zeggen en dat als het niet leuk meer is jullie lekker weer naar huis gaan.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.569
    113
    Ik heb eens een cliënt gehad die in haar handen stond te wrijven.
    Ik vroeg of ze koud had.
    Nee zei ze, ik heb zin om jou een flink pak slaag te geven en ze keek er ook niet echt aardig bij.

Ik zei gauw dan ga ik er maar snel vandoor.

Dementie kan rare dingen doen is mijn ervaring.
    Bij dementie valken vaak veel remmen weg. Soms pakt dat goed uit maar helaas ook vaak niet.

Zou het me echt proberen niet aan te trekken.

Deel Deze Pagina