Grootouders overal bij betrekken?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Dapper, 17 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij doen het niet. Als ze zelf met iets komen. Dan willen we er in mee gaan maar verder niet.

Sint doen we met degene die het willen en kerst ik alleen voor ons gezin. Ik haat verplichtingen.

2. Kukido

Kukido Fanatiek lid

16 jun 2016
    2.365
    2.962
    113
    Pakjesavond doen we met mijn moeder en zus, die komen dan bij ons.

De kinderen gaan wel meestal een keer bij mijn schoonouders logeren en zetten dan hun schoen.

Kerst doen we de 1e dag meestal bij mijn schoonouders, altijd al ook toen wij kinderen kregen. De 2e dag gaan we of naar mijn moeder waar mijn zus dan ook komt of we gaan naar mijn zus en komt mijn moeder daar ook.
    Thuis doen we dan het weekend volgend op de kerstdagen iets met het gezin.

Oud en Nieuw doen we thuis met buren en hun kinderen.

Zo is het bij ons voor iedereen prima in balans zo.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Mijn ouders en schoonouders kunnen niet bij elkaar. Dat gaat niet goedkomen... Mijn schoonouders zijn apart, is al veel voorgevallen, laten we het daarop houden.

Vorig jaar wilden mijn ouders en schoonouders sinterklaas vieren. Ik vind het juist leuk om met ons gezin, met z'n vieren dit als traditie te doen en maken. Gezellig, kaarsjes aan, iets lekkers erbij, liedjes op... Dus dat heb ik ook gezegd.

Toevallig gister eerste kerstdag afgesproken bij mijn ouders. Nog wel ouders, want die liggen in scheiding, hoe ik dat volgend jaar moet gaan doen.... PFff daar wil ik nog niet over nadenken.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Sinterklaas vind ik een gezinsding, vier ik niet met grootouders. Omdat mijn zoon vlak voor sinterklaas jarig is, zien we ze sowieso wel rond die tijd.
    Kerst probeer ik te verdelen, maar vind ik wel een lastige omdat we ook graag een dag voor ons zelf willen maar wel naar 3 grootouders moeten (1 paar grootouders is gescheiden).
    Andere feestdagen (pasen bijvoorbeeld) zijn gewoon voor ons gezin. Ook vader/Moederdag vieren we niet met grootouders (vieren we sowieso niet :) )

5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier is Sint voor ons viertjes, Kerstmis gaan we 1ste Kerstdag naar schoonouders, 2de Kerstdag weer met z'n viertjes, Oud & Nieuw bij mijn ouders.

6. Waarom niet? Mijn schoonmoeder is ook geen leuk mens en haar zien we zelden. Met onze beide vaders hebben we helemaal geen contact meer. Maar mijn moeder is fantastisch en die zien we gewoon regelmatig ;) Je hoeft het ene familielid toch niet minder te zien, alleen omdat je het andere familielid ook minder ziet omdat jullie elkaar niet liggen?

Wij hebben écht geen zin om kerst met m'n schoonmoeder te vieren (wij beide trouwens, ik ben niet de boze schoondochter die haar man verbiedt z'n moeder te zien :D ), maar ik moet er echt niet aan denken om kerst zonder mijn moeder door te brengen.

In mijn ogen is er echt niemand aan wie je verantwoording hoeft af te leggen over wie je wel en niet ziet op bepaalde dagen of hoe vaak. Dat bepaal je écht helemaal zelf en er is niets wat je 'niet kunt maken' ;)

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113

Idd, hier ook zo. Ik vind een paar uurtjes bij mijn schoonouders wel genoeg (en mijn man ook, die zou liever alleen even koffie gaan drinken en dan weer weg ;) ). Bij mijn ouders logeren we altijd een paar nachtjes. Ik ga dat echt niet 50/50 verdelen, het idee al om bij mijn schoonouders te logeren... haha, no thanks!

8. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Wij hebben een kleine familie die gelukkig goed met elkaar kan opschieten. Mijn vriend heeft geen broers en zussen en ik heb 1 vrijgezelle broer. Mijn schoonouders en mijn ouders zijn gelukkig niet claimend/veeleisend.

Sinterklaas vieren we met z'n allen, dus opa's, oma's en oom komen bij ons thuis. De kinderen vinden dit reuze gezellig en iedereen helpt mee met de organisatie (hapjes maken, boodschappen doen etc.).

Omdat wij tijdens de kerstdagen ook tijd voor ons gezin willen hebben, hebben wij al jaren een bepaalde verdeling: kerstavond gaan we naar mijn ouders, daar eten we en blijven we slapen. Kerstochtend gaan we bij mijn ouders vandaan naar mijn schoonouders om te brunchen. 's Middags gaan we lekker naar huis. Eerste Kerstdag eten we dus thuis met z'n viertjes. Op Tweede Kerstdag gaan we altijd met een groep vrienden eten. Hier zijn dan 8 volwassenen en 6 kinderen in dezelfde leeftijd, dus dat is feest voor iedereen.

Voor ons is dit de perfecte verdeling tussen familie, gezin en vrienden.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.868
    113
    Mee eens. Schoonouders zien wij zelden, er zijn genoeg dingen die spelen en wij hebben er beiden geen behoefte aan. Mijn ouders zien we wekelijks.

10. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Na dat ik dagenlang met een zwaar overprikkeld kind gezeten heb heb met door 4x sinterklaas te moeten vieren heb ik daar resoluut een streep doorgetrokken. onze dochter is van beide kanten het eerste en enigste kleinkind, als opa's en oma's dus Sint willen vieren mogen ze hier naar toe komen.

Kerst is heel simpel 2e kerstdag is marktdag voor mijn man en vader dan eten wij met mijn ouders. 1e kerstdag is helemaal afhankelijk of mijn man op storingsdienst staat of niet. Dit weten we pas kort te voren. staat hij op storingsdienst dan denk ik dat wij thuis blijven.

In hoeverre houden jullie rekening met broers en zussen?

11. Dapper

Dapper Niet meer actief

Dank jullie wel voor de reacties!

Dat helpt me even om het op een rijtje te zetten.

Helaas is het zo dat mijn schoonouders erg jaloers zijn aangelegd. We zien mijn familie echt veel meer dan we hen zien, maar daar praten we ook maar niet over met ze.

Het is allemaal zo ingewikkeld... helemaal in onze huidige situatie. Verder zijn er ook geen klein kinderen in de familie, dus ze duiken vooral bovenop ons.

Ik denk dat ik met name rondom sinterklaas een eigen gezinstraditie wil maken. En als er in de toekomst neefjes en nichtjes komen dan zien we wel verder, maar heb ook niet echt zin om het 3 keer te gaan vieren.

Dit jaar houden we het maar gewoon klein en voor onszelf denk ik. En dan zien we later wel verder.

12. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Het is inderdaad jullie keus. En zeker als je geen heel goede band hebt kan ik me voorstellen dat je liever niet alle feestdagen met familie bent.

Wij hebben gelukkig wel een goede band met beide kanten van de familie. Aangezien ik het als kind geweldig vond met mijn opa's en oma's erbij gun ik ons kind dit ook. Dus wij vieren feestdagen met familie. Er zijn genoeg momenten dat we als gezin een uitstapje of moment samen hebben.

13. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Mijn so waren van de Jehova's. Er werd niks gevierd behalve de trouwdag. Als het contact goed was geweest dan hadden zij met st Nicolaas hierheen mogen komen tegelijk met mijn moeder.

Kerstmis is voor het gezin. Knus spelletjes doen bij gezellige versiering. Mijn moeder is niet welkom met kerst.

14. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je mag zeker je eigen tradities opbouwen. Juist leuk als jullie bepaalde dagen voor jullie zelf hebben.

Ik herken het jaloerse wel. Mijn schoonmoeder was ook zo. Ze was zelfs steeds aan het vissen of we mijn ouders niet vaker zagen en of mijn moeder niet stiekem oppaste op onze dochter. Dat kaliber zeg maar. Nadat ik 2keer een vreselijke kerst heb gehad omdat mijn dochter vooral bij mijn schoonfamilie erg overprikkeld raakt, hebben wij besloten dat we er met kerst gewoon niet zijn. Wij gaan lekker weg met kerst. Als het bevalt en als het financieel mogelijk is dan hoop ik dit elke kerst te doen. We vieren het dan dus alleen met ons gezin, lijkt me heerlijk rustig.

Sinterklaas vieren we in ieder geval met mijn ouders. Voorgaande jaren ook met mijn schoonmoeder maar het contact wordt steeds slechter en ze is er zelf nog niet over begonnen dus wij laten het even zo.

Oud en Nieuw vieren we met niemand. Dat klinkt echt heel saai en is het ook best wel 😅. Maar met familie heb ik geen zin in en ik wil het huis redelijk rustig houden voor onze dochter. Opnieuw ivm overprikkeling. We kunnen het anders dagen bekopen. Hier wordt niet moeilijk over gedaan.

Dan is er nog een "belangrijke" feestdag vanuit de kant van mijn schoonmoeder (buitenlandse afkomst). Hier wordt wel heel moeilijk over gedaan als wij er niet zijn, maar jammer dan. Meestal is dit op een doordeweekse dag en dat is voor ons niet te doen.

Wat ik wil zeggen; doe vooral wat je zelf het liefste wil. Ik heb mij voorgenomen om niet jarenlang anderen te gaan plezieren terwijl ik het zelf niet leuk vind.

15. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Sinterklaas vieren we met mijn schoonfamilie. Als de kinderen wat ouder zijn, gaan we dat ook met ons eigen gezin doen. Met mijn familie doen we niet aan sinterklaas.

Kerst wisselen we af. Vorig jaar 1e kerstdag bij mijn schoonouders geweest en 2e bij mijn ouders. Dit jaar komen mijn ouders 1e kerstdag bij ons en 2e gaan we naar mijn schoonouders.

Oudejaarsdag is ook altijd verschillend, maar sinds we kinderen hebben blijven we wel gewoon thuis. Vorig jaar zijn mijn ouders bij ons geweest. Dit jaar zijn we met zijn vieren (eigenlijk met zijn tweeën, aangezien de kinderen op bed liggen).
    Nieuwjaarsdag gaan we naar schoonouders en ouders.

Pasen, Hemelvaart en Pinksteren hecht ik niet veel waarde aan. Alleen volgend jaar is onze jongste op Hemelvaartsdag jarig en het zal dan ook gevierd worden:)

16. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Wij hebben meer met schoonfamilie dan met eigen familie. Vooral de laatste jaren sinds bleek dat schoonvader ziek is en een "wandelende tijdbom" is genieten we van elk moment met hen. We zien hen wekelijks (passen 1 dag per week op) en gaan vaak nog 1 dag per maand naar hen toe ( wonen 1,5 uur rijden bij ons vandaan). Verder gaan we met Pasen, Pinksteren, sinterklaas, kerst naar hen toe. De rest van de familie is er dan ook. Op de feestdagen dat we naar hen toe gaan, gaan we 's ochtends even bij mijn ouders op de koffie. Zo hebben we de andere dag voor ons drieën (vieren).
    Ik vind het wel belangrijk om tijd als gezin vrij te maken. Door werk, sport en klusprojecten van ml zien we elkaar soms niet zo veel.

17. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    Ik zou vooral doen wat voor jou en je partner goed voelt.

Wij vieren best veel met familie. Sinterklaas met mijn ouders, zusjes, aanhang en kinderen. Kerst in eerste instantie met mijn schoonouders, schoonzus, zwager en kinderen en dan de andere kerstdag bij mijn ouders eten. Pasen gaan we bij beide ouders langs, paaseieren zoeken ed. Met name mijn schoonmoeder hecht daar ook veel waarde aan en ik doe dat dan graag voor haar (zij doet ook veel voor ons). Ook met bijzondere dingen als diplomazwemmen, optredens, enz. vragen we vrijwel altijd onze ouders of ze ook mee willen. Oud & Nieuw vieren we meestal met vrienden, vind ik gezelliger, nu ook voor de kinderen omdat er steeds meer vrienden ook kinderen hebben.

18. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze meiden zijn ontzettend dol met hun opa's en oma's. Sinterklaas en Kerst zijn voor ons dan ook echt familiefeesten. Hetzelfde geldt voor de verjaardagen van onze dochters. Door het jaar heen zijn er genoeg momenten die voor ons als gezin bijzonder zijn.

19. vlinder12345

vlinder12345 Bekend lid

23 jul 2014
    887
    45
    28
    NULL
    Ik moest even reageren.
    Lijkt echt op mijn verhaal.
    Schoonmoeder wilt overal bij zijn en super jaloers op mijn moeder.
    Gaat ook over mijn grenzen heen.
    Vorig weekend net voordat ik ging werken begon ze ook een discussie. Ben bijna huilend weg gegaan.

Met feestdagen hebben we geluk want die vieren ze niet dus dat maakt het makkelijker.
    Ik ben net weer begonnen met werken, dus vraagt ze nu elke keer wie er op past en wanneer ik weg ben.
    Komt dan ook extra langs als mijn man alleen is.
    Kan ik zo niet tegen!

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Nee hoor. Wij trekken vaak ons eigen plan en als iemand zich wil toevoegen, prima.

We hebben jaren kerst gevierd met schoonmoeder, maar dat is altijd gezeur geweest, dus daar beginnen we niet meer aan. De band met schoonmoeder is sowieso nul. Daarvoor is teveel gebeurd.

Mijn schoonpa betrekken we eigenlijk wel vaak, want anders is hij maar alleen. Kerst vieren we dus wel altijd met hem. Dat vinden we ook echt gezellig. 1e kerstdag bij ons en 2e dag bij hem.

Sint vieren we dit jaar voor het eerst bij mijn moeder met grote zakken vol cadeaus!

Deel Deze Pagina