Alhoewel mijn schoonfamilie me op het moment gestolen kan worden, is het alles wat hij heeft ( vader en moeder zijn overleden). Daarom zet ik (ook met feestdagen) soms mijn kiezen op elkaar en gaan we er gewoon heen. Pasen, koningsdag en hemelvaart zijn dagen voor ons eigen gezin. We hebben genoeg momenten voor onze eigen familietradities.
Sinterklaas: bij mijn ouders, zijn we nooit mee gestopt (7 jaar tussen mijn jongste zusje en mijn oudste) 1ste kerstdag: thuis 2de kerstdag: savonds gourmetten bij mijn ouders, rest van de dag "thuis" als gezin Oudjaar: thuis Nieuwjaar: familiebezoekjes Pasen/pinksteren en overige wisselen, wel eigenlijk altijd eerste dag als gezin met schoonouders veel mindere band en zien we ook erg weinig
Hier gelukkig geen verplichtingen. Mijn ouders vinden het gezellig als je komt, maar als het niet kan dan niet. Meestal komen we als gezin met aanhang wel bij elkaar met pasen en kerst, we proberen het wel altijd te plannen dat iedereen kan. Soms dus alleen een brunch, andere keer vanaf smiddags en dan een uitgebreid diner. Mijn schoonvader heeft vorig jaar gemaild (jaja) dat hij geen kerst meer wilt vieren. Nou ja prima, geen probleem, wat jij wil. Pasen enzo doen we daar toch al niet. Sintklaas vierden we altijd met schoonfamilie, maar ook dat is al een paar jaar niet meer zo. Dat vieren we nu dus ook met mijn familie en wie er zin heeft om mee te doen. Hierbij ook weer geen moeten maar mogen. Dat maakt wek dat iedereen er altijd wel zin in heeft en probeert te komen.
Mijn kinderen zijn op alle grootouders verzot, dat is voor mij de leidraad. Daarom heb ik bewust gekozen om mijn vader meer te betrekken dan voor ik kinderen kreeg. De eerste kerst hebben we iedereen blij willen maken, met als gevolg een overprikkeld kind en een stressgevoel bij ons. Sindsdien verdelen we. Het eerste jaar mijn moeder, tweede jaar mijn mans ouders, derde jaar mijn vader, vierde jaar mijn mans ouders weer. Dit werkt prima voor ons en kan ik ook goed verdedigen. Mijn ouders klagen nergens over, mijn schoonouders kunnen soms moeilijk doen. Pasen was minder verdeeld, maar mijn oudste zoon is daar nu ook mee begonnen. Dat vind ik prima, zolang het voor iedereen werkt.
Mijn zoontje is anderhalf en nog te jong om er iets van te vinden. Mijn man kijkt altijd op tegen de feestdagen, omdat hij dan het gevoel heeft verplichtingen te hebben. Ik heb er juist altijd zin in. Het resultaat is dat we bij mijn schoonouders het onderwerp vermijden tot zij er mee komen (vaak kort van tevoren dat we 'welkom' zijn) en dat ik met mijn familie begin september al lootjes heb getrokken en bedacht wie wat waar gaat koken. We houden wel de verdeling van de kerstdagen zo dat we onze opties open houden voor beide families. Elk jaar kijken we gewoon opnieuw waar we zin in hebben. Dat doet mijn familie eigenlijk ook. Mijn schoonfamilie zal volgend jaar wel even moeten slikken als we definitief kerst met mijn familie op vakantie gaan vieren... Dat is dan jammer, maar op nummer 1 staat dat we ons eigen plan trekken.
Hier heel simpel .. Sinterklaas vieren we 1x Bij ons thuis komt Sinterklaas Mijn ouders schoonouders schoonzussen broertje en zwager + hun kinderen komen hier dus gewoon heen .. Gezeik .. Zo doen we het al heel lang .. Eerste kerstdag komt mijn familie nu gewoon bij ons .. 2e kerstdag naar schoonfamilie Kerstavond voor gezin .. Oud jaars dag mijn familie Nieuw jaars dag schoonfamilie Gelukkig hebben wij een goede band met beide families en zijn onze kids gek op beide families ..
Hier doen we het zo; sinterklaas: schoonouders Kerst: 1 dag bij mijn moeder en 1 dag bij mijn vader. Pasen is een dag dat we thuis vrienden uitnodigen en dan maak ik een brunch klaar
hier geen verplichtingen mijn ouders zeggen dan we vinden het leuk om 1 kerstdag met het hele gezin door te brengen als dit lukt nou werken mijn broer en ik beide meestal met de feestdagen maar we proberen er altijd wel uit te komen niet omdat het een verplichting is maar omdat we het leuk en gezellig vinden met elkaar de andere kerstdag is voor ons als gezin want schoonouders vieren dat niet sinterklaas met mijn ouders bij ons thuis oud en nieuw: vier ik thuis want de kinderen slapen dan al
Sinterklaas vieren wij gewoon thuis met alleen ons gezin. De opa's en oma's zijn niet geinteresseerd in het Sinterklaasfeest, hoewel ik het best leuk had gevonden om het met de hele familie te vieren. Kerst vieren we 2x, bij mijn ouders en bij mijn schoonouders. Na zoveel jaar heb ik me er allang bij neergelegd dat je dit soort dingen gewoon in overleg doet en niet alles alleen maar thuis kunt vieren. Alleen Oud en Nieuw vieren wij wel gewoon hoe we het zelf willen, liefst met vrienden. Ik ga echt niet zo'n lange avond bij mijn ouders zitten en mijn schoonouders zijn geen optie, want dan moeten wij of zij ook nog bij elkaar logeren en dat is me echt teveel gedoe.
Kerst vieren we hier met opa en oma (mijn ouders). Schoonvader wil me niet meer zien, dus met die kant van de familie vieren we niks. Anders zouden we ook met hun kerst vieren. Sinterklaas vind ik wel iets voor ons zelf als gezin. Echter waren we vorig jaar een weekendje weg met mijn familie en hebben we het dus met mijn familie gevierd. Wil zelf Sinterklaas op 5 december vieren, daar ben ik een beetje principieel in 😂.
Wij vieren sinterklaas met mijn ouders, zus, zwager en nichtje. Vroeger vierden wij sinterklaas ook altijd met mijn opa en oma, oom en tante en nichtjes (en aanhang). Super gezellig altijd. Kerst zullen we 1 dag met mijn familie, 1 dag met ons eigen gezin en misschien nog iets met schoonouders.