Ik heb erg veel aan vorige topic gehad, nu kan ik mijn ervaring delen. Natuurlijk alles is erg persoonlijk Aanraders: - grote xl hydrofiele luiers voor het opmaken van ledikant en afdrogen als baby 6 mnd+ is; - hydrofiele washandjes, ik gebruik het zelf om mijn gezicht 's avonds "finishing touch" te geven lekker schoon en "zacht geschrubt"; - bakje met luiers en doekjes beneden voor het verschonen. Ik heb een mand waar ik luiers+doekjes bewaar met leuke baby fleece kleed erboven. Staat leuk bij (geen luiers in zicht). Het kleedje gebruik ik ipv aankleedkussen. Heb geen grote onding beneden - baby bjorn wipstoel. Kan lekker lang echt "wippen"; - veiligheidsspeldjes; toen onze dochter onder een dekbed ging slapen maakte ik met 2 spelden in bovenhoeken overtrek vast aan dekbed (volgen jullie nog? ) zodat het dekbed niet elke keer zakte als ze weer wild aan het springen was - "antislip mat" voor onder aankleedkussen op ee commode als ze wat ouder worden is het erg handig; - favo knuffels/ wissel ze regelmatig om (in de was) zodat ze "even oud" lijken; - heb een speen op een vaste plek in babykamer. Mocht er 's nachts haar speen zoek zijn dan heb ik zo weer een vervanger. Nooit gemist/ niet zoals verwacht: - flessenverwarmer (magnetron doet hetzelfde, ook voor moedermelk. Geen last van buik gehad); - sophie de giraaf, ging pas vanaf 1 jaar mee spelen; - luieremmer; wilde geen "poepopslag" op babykamer. Alles in luierzakje en na elk poepluier in grijze bak; - heel veel hydrofiele luiers/ veel ingeslagen maar gebruik maar 3 (want dan is er wasmachine weer aan ). Nu dochter 1 is, gebruik alleen de xl-maat en normale maat alleen als theedoek
Aanrader: - Tripp Trapp New born set - Nuna Leaf - extra waskussen voor beneden - goede babyfoon - badzitje - veel mutsjes. Eerste paar werden vies omdat ze het hoofdje natuurlijk niet direct schrobben. Vond het fijn haar de eerste dagen idere dag een schoon mutsje op te kunnen zetten. - Kruiken. Zoveel mensen die roepen dat het niet nodig is bij zomerbaby's. Mijn dochter is van eind juli maar kon zichzelf 's nachts de eerste week niet goed warm houden. Wij konden dus echt niet zonder kruiken. - koeka zak voor in maxicosi - in de winter anders te heet Afrader - schoentjes voor baby's hahaha - Tummy Tub. Is heel persoonlijk, ik vond het een vreselijk ding - babyshampoo (kale baby hiero :')) - overslagrompers, vond ik echt ondingen - hippe truitjes met een capuchon - Parasol voor kinderwagen. Ding staat altijd de verkeerde kant op.
Aanraders: - De Bugaboo Donkey!! Een top wagen, ben er gewoon verliefd op! - Dunne/flexibele luiers (pampers, etos) - Veel hydrofiele luiers. Top dingen! Voor vanalles bruikbaar! - Easybase voor in de auto. Klik en klaar! - Voedingskussen om je baby in te leggen in de box. Ligt heerlijk geborgen. - Stretch rompers (hema, prenatal, wibra, zeeman) en de rompers van Petit bateau. Zeker voor smalle kindjes. - Voedingspads. Echt onmisbaar als er weer eens ongewenst melk uit je borsten stroomt! - Haken voor aan de duwstang van je kinderwagen. Hier kan je tassen/boodschappen/jassen aan hangen! - Koekazak voor in de maxicosi. Lekker warm en mooi! - Pipetjes met zoutoplossing! Onvermijdelijk en handig om altijd in huis te hebben! Afraders - Een sterilisator voor je flessen. Overbodig en kan gewoon in een pannetje. - Knuffels. 1 of 2 leuke is meer dan genoeg. (helaas denkt kraambezoek daar vaak anders over...) - Kleding zonder stretch... Is erg lastig aan/uit doen. - Een jas in maat 50/56/62 is echt overbodig. Vestjes en wikkeldoeken/zakken zijn prima.
Aanrader: Slaapzakje om in te slapen: dekentjes worden hier meteen weggeschopt. Xxl hydrofielluier. Ideaal voor afdrogen na het badje, je kunt ze er helemaal inwikkelen. Oball: vanaf heel klein al leuk om mee te spelen en na 1 jaar nog steeds! Ikea kinderstoel: voor erbij of om gewoon te gebruiken. Heel makkelijk in te klappen en dus mee te nemen. De wikkeldoek van moeders voor moeders, heerlijk zacht. Miskoop: Luieremmer. In het begin gebruikte ik hem nog weleens, maar ik vind het nu veel makkelijker om de pampers in een geurzakje te doen en vervolgens meteen in de vuilnisbak. Flessensterilisator: in een pan water is het net zo snel gebeurd. Flessenwarmer: zelfs bv is au bain-marie sneller op te warmen.
Hier de eerst anderhalf jaar best veel.vooral ook omdat er al andere kinderen zijn en het dus soms veiliger is dan op een kleedje op de grond. (Wat ook gebeurt maar dan waar ik naast zit) maar bijvoorbeeld ook tijdens het koken of eventjes wat boven pakken of rustig naar de wc kunnen (zonder dat de boel op de kop staat)
Aanraders; - veel hydrofielen! Ook XXL wij gebruiken die na het bad - tuitbekers van de babydump die je soms bij je bestelling krijgt! - mutsy evo kinderwagen - peg perego siësta kinderstoel - Foam mat - rompers hema - zo een speeltje waarin je kan knijpen en die dan piept, weet niet hoe zo een kreng heet maar hier hebben we em Kwijlie genoemd 😂
aanraders: - luieremmer van diaperchamp (kunnen gewone goedkope zakken in) - cosleeper - overslagrompers in maat 50 en 56 - boxpakjes - genoeg hydrofielen, xl om in af te drogen - lekkere warme wikkeldoek om mee te nemen naar het ziekenhuis (onze dochter lag heerlijk in het MvM dekentje) - lillypadz ipv zoogcompressen, vooral als je weer gaat werken/avondje weg wil / iets anders dan praktische kleren aan wil - joolz kinderwagen - uv-hoes, geen gehannes met een parasolletje en kindje kan er doorheen kijken en het is dun en ademt. - babybjorn wipper, gooit het ding zo in de wasmachine. en voor 50 euro te koop op marktplaats - marktplaats sowieso.. voor dingen als wipper, tripptrapp afraders: - tummytub, vl is op dag 2 thuis naar de prenatal gesjeesd voor een normaal bad - lakentjes en beddengoed voor ledikant, toen ze naar ledikant verhuisde sliep ze allang in een slaapzak - wasbare zoogcompressen van medela. als je ze toch koopt: was ze in een bh-netje. ik ben nu ruim 5 maanden gestopt met bv en er komt er af en toe nog steeds 1 uit het filter zetten als de wasmachine wéér verstopt zit. (heb dit overigens ook aangegeven bij medela) ik las in de openingspost een loopstoeltje, ieder moet het voor zich weten maar deze worden wel afgeraden tegenwoordig. wil niet met vinger wijzen / discussie uitlokken maar ter info. https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/spelen/binnen-spelen/loopstoeltje
Eerste maanden dagelijks gebruikt als ik even de handen vrij wilde hebben en om te kijken naar de muziek mobiele. Vanaf een maand of 6 was het vooral makkelijk om even handen vrij te hebben en de baby op een veilige plek kunnen laten spelen. Spelen deden we vanaf die leeftijd vooral op de vloer op een kleed. En sinds zl kruipt wilde hij er niet meer in de box en zijn we op een grondbox overgestapt. Dat komt doordat we toch nog graag een veilige speelplaats wilden hebben voor als we bijvoorbeeld de was moeten ophangen, moeten koken (keuken is een gesloten ruimte) of iets moeten doen waarbij dreumes handjes geen goede helpers zijn of als je naar de wc moet
afraders: Om het even elke badzitje. zit zo'n handig dingetje in wat je af kan stellen zodat ze niet onderuit glijden, ding stak regelrecht in z'n bilspleet en het was krijsen, verschrikkelijk. Ik heb hem zelfs nooit echt gebruikt, en ik durf het ding niet eens te verkopen, zou het gewoon zielig vinden voor een volgende baby.... Een flessensterilisator van bebejou voor grote flessen. De flessen passen er perfect in, maar het ding is te hoog voor de magnetron... *zucht* Aanraders: Ik heb een luiertas die tegelijkertijd ook een stoeltje is, je kunt de luiertas op zo'n beetje elke stoel plat neerleggen, vastmaken aan de onderkant en aan de achterleuning. Als je hem door 2 elastiekjes los te maken uitklapt is het een stoeltje met tuigje. echt briljant, de aankoop van de eeuw! Nieuw kosten ze pakweg 60 á 70 euro, ik heb hem 2de hands voor 15 euro gekocht, in nieuwstaat. Avent maatbekertjes van 180 ml en 240 ml. Vroeger bewaarde ik er borstvoeding in in de koelkast, nu bewaar ik er vers voedsel en fruit hapjes in en maak ik nog de avondfles ermee, ik gebruik die dingen echt overal voor! Misschien kom ik op meer dingen, maar voor nu moet ik nog even denken haha!
Van welk merk is de luiertas die je bedoelt? Ik heb er nog eentje nodig dus ben me aan het orienteren
Ik heb een luiertas van Hoppop die erg vergelijkbaar klinkt. Ik ben er ook nog steeds superblij mee. Gekocht bij de oudste en ben blij deze nog niet verkocht te hebben.
Aanraders: - Veel hydrofielen, gebruik ze echt voor van alles. De XXL variant ook erg fijn, bij de wibra heb je er 2 voor 5,- en die zijn prima. - De mutsy evo, heerlijke wagen. - de magnetron sterilisator van de Hema, past vanalles in en hij is vierkant dus makkelijk op te bergen. Ik vond met een pannetje maar gedoe. Nu gooi je het erin, water erbij en klaar. - de badcape van 4naturalkids, kost wat maar hij is zo heerlijk groot. Gebruik hem echt veel. Ook voor in de kinderwagen, ideaal ding. - De marsupi draagzak wordt hier ook dagelijks gebruikt maar dat is natuurlijk persoonlijk. Afraders: Als je het geslacht nog niet weet, koop niet teveel neutrale kleertjes straks als de kleine er is ben je dat neutrale al snel zat.
Aanraders: - Heel erg veel hydrofiele doeken in alle maten - Lodger Wrapper, heerlijk voor in de buggy - Dr. Browns flessen, werken goed tegen krampjes - Ikea Hemnes ladenkast als commode - Storchenwieche draagzak (ergo kruising tussen doek en zak) - Magnetron sterilisator prenatal (scheelt gedoe met pannen) - Een mooie leren luiertas (ook later nog bruikbaar) - Wikkelrompers van Hema (zeer veel gebruikt) - Grote badcape van Hema (zeer veel gebruikt, ook op cb) Afraders: - Baby Björn draagzak (je baby hangt er helemaal in, niet prettig) - Flessenwarmer (écht niet nodig) - Een hoes voor om de maxicosi (nooit gebruikt, vonden het bij nader inzien erg lelijk) - Rompers van Zeeman (te lang en te smal) - Dure kleertjes in maat 50, zó zonde (maar 1 maand aan gehad)
Aanraders: - grote commode. veel ruimte naast het verschoningskussen - Delta baby easy bath. Onze dochter vind het in bad gaan zo leuk dat binnen no time ik haar niet meer in het babybadje deed op haar kamertje (alles was nat), maar lekker samen in bad ging. Met dit 'matrasje' heb je nog even je handen vrij - flessensterilisator. Geen gedoe met pannetjes! - Rompertjes van de Hema. Echt veruit de beste ervaringen mee! (sowieso alle kleertjes van de Hema, echt top!) - voedingstoren. Ik zet iedere dag een toren klaar voor alle flesjes (zijn er nu nog maar 4 op een dag hier). Veel makkelijker om vanuit die toren in de fles te doen, stuk minder geknoei. - Thermosflesje en flesje koud water. Voor het maken van een flesje als je onderweg bent. Even warm en koud water mengen, melkpoeder erbij en klaar. - wiegdekentjes van de kruidvat. Heb er eentje gekregen en verder nooit meer gezien in de winkel. Maar wat zijn dat een super zachte, heerlijke dekentjes! Afraders - Overslagrompertjes. Ik vond het totaal geen toegevoegde waarde hebben, en zelfs lastiger met aankleden - heel veel neutrale pakjes. Ik was hier al snel op uitgekeken.
De meeste aanrader zijn algenoemt hierboven mij. Mijn persoonlijke aanrader is een draagzak (ik heb de ByKay SSC) Ik heb voornamelijk een paar afraders *Een commode, vind dat zo onhandig. Ik verschoon gewoon beneden op de bank. Blijf anders zovaak naar boven lopen. En afdrogen na het badje deed ik op de eettafel (wel op een aankleedkussen) en we deden ze altijd in de keuken (in babybadje) in bad. *Hydrofiel luiers, ik heb ze echt nooit gebruikt. Kan ook echt niet snappen waarom het zulke geliefd doeken zijn. *Spuugdoekjes, ik gebruikte gewoon een handdoek. Die zijn veel groter dan die kleine doekjes. *Zo'n plastic doos voor billendoekjes. Ik vind ze gewoon onhandig. *Babyschoenen *Spijkerbroeken *Haarbandjes, clipjes etc. *Flessenwarmers, ik pakte altijd warm water uit de kraan. Een hele lijst van mijn persoonlijke afraders. Skip gewoon die standaard uitzetlijsten. Koop echt alleen de basic dingen die je echt nodig hebt. De rest is gewoon onzin
Miskopen: Modern sluitlaken. Goedkope badstandaard in hoogte verstelbaar. Man wat stond dat ding te wiebelen. Begon ook te roesten. Luiertas zonder veel vakken. Badring (badzitje voor als ze zelf rechtop zitten), mijn kind kroop met zitje en al zo weg :O Aanraders: Muziekmobiel op batterijen Ouderwets acivity center van Fisher price Een antislipmat krokodil van ikea, voor in zijn kleine badje. Het is een draaikont en dit is het enige waar hij echt grip mee heeft. Babyfoon met camera. Basisstation én app. Dat je ook even kan gluren als je zelf niet thuis bent
Warm kraanwater is niet veilig om te drinken. Dit is door een misverstand de wereld in gekomen, maar zelf maak je ook geen thee met warm water en de water bedrijven raden het af. Wel veilig is koud kraanwater in de magnetron opwarmen, koud kraanwater met kokend kraanwater mengen of koud kraanwater in de fleswarmer. Maar fleswarmers zijn volgens mij eigenlijk vooral geschikt voor moedermelk in fles te geven ipv flesvoeding. Gezondheid | Waterleidingmaatschappij Drenthe
Ja dat wou ik ook zeggen.. als je bv geeft pak je geen water uit de kraan maar ik heb het maar een paar keer gebruikt vooral voor opa en oma die oppasten zelf deed ik het au bain marie en sinds ik fv geef staat ie stof te happen in de kast.