Do: de freestyle met alle accessoires behalve de calma Simpele flessen met smalle hals, kunnen met dekplaatje zo in de vriezer, flessenspeen van de etos Hema magnetrobsterilisator Don't: medela calma, kon dochterlief niks mee Kruidvat en Hema spenen, te stug H&m voedingsbeha's, zitten voor geen meter Alle zoogcompressen met plakkers, plakken vooral aan je borst Ik had ook zo'n beha clipje uit een van de dozen, maar vergat die juist altijd om te zetten - je voelt het ook wel aan je borsten Ik had er een gewoon kussen bij de eerste weken, daarna konden we prima zonder En een extra vriezer, ehm, zou eerst afwachten hoe je productie is. Ik heb max 1,5 liter op voorraad gehad, daar moest ik al heel hard voor sparen! Had ook een behoorlijke turnover van vriezermelk, dus lang bewaren was niet nodig.
Dat van die vriezer is waar. Ik had 1 premature baby en 1 baby die een maand lang in het ziekenhuis lag, omdat ze gewoon niet dronk. En een megaproductie. Hele tassen met ingevroren melk gingen er iedere keer mee naar huis.
Ik gebruik een gratis borstvoedingsapp. Aangezien hij altijd beide kanten drinkt is er geen voelbaar verschil, en zo hou ik bij wanneer hij drinkt, en hoelang. Nog een aanrader: neusspray voor tsr bij kolven. En sinds een aantal dagen gebruiken we de mam fles voor voeden, dit gaat super. Weinig lekkage en rustig drinken, en alle luchtbelletjes verlaten de fles via de bodem! Nog een miskoop: dure fenegriek capsules, het werkt bij mij gewoon niet helaas. Twijfel: een draagdoek. Gebruik hem niet voor het voeden en zie het voordeel er niet van in (hoewel het best grappig is om hem in de doek te dragen..)
Top: - Lactatiekundige! (als die er niet was geweest was ik na week 2 afgehaakt.. nu voed ik al 6 maanden) - Hemdjes met verstelbare bandjes (zodat ze omlaag getrokken kunnen worden tot onder je borst) - Natusan zoogcompressen (voorgevormd en goed absorberend) - Lecithine capsules (na veel gedoe met verstopte melkkanaaltjes gaan gebruiken en nooit meer last gehad) - Steunende vriend (om je door de dipjes heen te helpen) - Magnetronsterilisator (had ik veel eerder moeten kopen) Flop: - alle tepelcremes/zalfjes/mother mates/etc (droog houden werkte bij mij gewoon het beste) - voedingsshirtjes (waarom lijkt het alsof ze er vanuit gaan dat je nog steeds een mega-buik hebt na de bevalling?)
Wel: - natusan zoogcompressen, elk ander merk vond ik prut - bh's en andere voedingslingerie van HotMilk, zit erg lekker, is daarnaast ook heel mooi en sluitclipjes werken goed in tegenstelling tot sommige andere merken. Niet: - weet ik zo ff niet meer...
Het handig-tijdens-het-boodschappen-doen voeden is wel iets voor gevorderden, zowel vanuit moeder als vanuit kind, en is ook niet heel vaak nodig (hier tenminste). Ik heb de draagdoek heel veel gebruikt gewoon als vervoermiddel, niet zozeer vanwege de borstvoeding.