Hoi meiden Een vraag. Mijn zoontje van 11 maanden slaapt 2 X per dag. S'ochtends van ongeveer 10.00 tot 12.00 en s'middags van 15.00 tot 17.00. Maaaarrrr sinds een paar weken valt meneertje s'middags pas tegen 16.30 in slaap.... Hij slaapt dan vaak tot 17.30, of langer! Ik vind het dan zo laat worden. Ik zat te denken zou ik hem s'ochtends eerder wakker moeten maken zodat hij s'middags vermoeider is. Op het cb bureau hadden ze het erover dat z'n slaap schema zou gaan verschuiven naar de middag en dat hij dan s'middags een langer slaapje gaat doen. Herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dat aangepakt? Bedankt!
Ik zou hem 's ochtends laten slapen van 10:00 tot maximaal 11:00 en daarna eerder in bed doen (14:00) en dan 2 uur laten slapen. Daarna zal hij zijn ochtendslaapje waarschijnlijk wel gaan laten vervallen (dat was bij ons bij beide kinderen tussen 14-16 maanden) en daarmee wordt het middag slaapje weer iets eerder en iets langer. Hoe wij het deden.. tja, wij hadden vanaf 10 weken de routine waarin we jaren hebben gezeten en hebben niets hoeven wijzigen of bij sturen. 8:00 wakker maken 10:00 - 11:00 slapen (was de eerste maanden 9:30 -11:00) 13:00 - 15:30 slapen (werd op een gegeven moment iets korter en later weer wat langer) rond 17:00 even slapen in de box (verviel ergens met 4 maanden) 20:00 naar bed (werd toen het latemiddag dutje er af was, eerder en uiteindelijk 19:00).
Cygnet2 bedankt voor je reactie. Als ik het zo lees denk ik ja logisch. Morgen gelijk even proberen kijken hoe het gaat. Meneertje ligt nu nog steeds in dromenland.... Thanks meid!
Je kan hem ook proberen sochtends langer wakker te houden en dan kijken of hij tussen de middag een lange tuk kan maken...
Hoi engeltje, dat heb ik al weleens geprobeerd maar dat redt hij nog net niet. Als ik hem dan tussen de middag z'n boterhammen wil geven valt tie bijna om van de slaap en wordt tie hangerig en huilerig met als gevolg niet eten en alleen in de oogjes wrijven. Ook sliep hij s'middags maar een uurtje waardoor hij s'middags en s'avonds ook niet te genieten was... Nu zei een vriendin van mij weer dat ze daar ook wel even aan moeten wennen dus misschien als ik het toch een aantal keren achter elkaar vol hou hij misschien wel langer gaat slapen s'middags. Vind het alleen zo sneu dat hij aan het einde van de ochtend zo moe is, zit zichzelf dan echt in de weg...
Dan zou ik hem idd max een uurtje laten slapen sochtends en dat steeds iets meer afbouwen naar bijv een half uur. Op een gegeven moment redt hij het dan wel, maar soms heeft t gewoon even tijd nodig, succes!
Hier zat Thirza met twee slaapjes op een schema van 9-11 en 13-15 en toen ze 's middags ging rommelen, ben ik 's ochtends gaan rekken. Eerder wakker maken was hier geen succes, dan ging ze 's middags toch niet weer slapen en was ze eind van de middag helemaal kapot, maar dan slapen weer geen optie, omdat ze dan 's avonds nooit meer wilde slapen. Dat verschoof eerst naar half 12 tot 2 ofzo, later van 1-4 en dat werd op een gegeven moment dus steeds wat korter/later.
Nou.. Met slaapjes kan ik geen advies geven. Ik was al blij als hij een uur sliep! Nu zit hij op één slaapje en zelfs dan ben ik blij als hij 1.5uur slaapt. Ik heb geen slaapmonster helaas! Wakker maken was hier drama, ik liet hem 's ochtends slapen en 's middags sliep hij ook heel vaak niet, maar lag hij 1.5u in bed te kletsen. Ik haalde hem er dan uit om te voorkomen dat hij alsnog in slaap viel en het te laat werd.. Hierna ging hij vrij snel over op 1 slaapje.