Hai meiden! Over een paar maanden verwachten wij ons eerste kindje en nu hadden vriendlief en ik het er eens over hoe we gaan sparen voor de kleine. We zijn er alleen niet over uit of we een (spaar)rekening op de naam van de kleine nemen en hij/zij daar dus over kan beschikken zodra de leeftijd van 18 is bereikt?! Of dat we nog een spaarrekening op onze eigen naam openen, daar op sparen en als het zover is daar studie, inrichting voor huisje, rijbewijs oid van betalen? En dan ook nog hoeveel sparen? Doen jullie elke maand een vast bedrag? Of storten jullie eens in de zoveel tijd een bedrag? Sorry voor de vele vragen maar ik hoop dat jullie mij/ons kunnen helpen!
Onze kinderen hebben een rekening op hun eigen naam en van elke kinderbijslag krijgen allebei de kids 100 euro op hun rekening gestort..
'Hier is net al een topic over geweest http://www.zwangerschapspagina.nl/de-lounge/292757-spaarrekening-voor-de-kleine.html Misschien staan daar nog tips bij
Bedankt voor je info! Maar wat ik me afvraag, ben je (en een ieder die rekening op naam van kind heeft gezet) dan niet bang dat zodra je kids 18 zijn, ze het geld er door gaan brassen? Aan onzinnige dingen uitgeven etc? Want zodra zij 18 zijn, heb jij niks meer te zeggen (toch?) over de rekening?!
Bijzonder dat je dan toch kan reageren, als je 'em overslaat... Hier een rekening op onze naam, nu nog voor 1 kind, maar als er meer kinderen komen dan voor alle kinderen. De bedoeling is om elk kind evenveel te geven. Wanneer dat zal zijn, dat zien we later wel. Als ze laten zien nog niet verantwoordelijk met geld om te kunnen gaan, dan zullen de giften waarschijnlijk komen in de vorm van een rijbewijs, studie, etc.
Hoi Vlinder! Ik ben ook in verwachting van ons eerste kindje en heb hier ook over nagedacht en een en ander uitgezocht. Wij vinden het ook lastig in te schatten maar hebben besloten het volgende te doen: Spaarrekening openen waarbij het geld wordt vastgezet tot 16e levensjaar. We kunnen er dan niet meer bij. Wil echt niet in de verleiding kunnen komen om hier af en toe wat af te plukken. We beginnen met 50 euro per maand te storten. Als we dit volhouden hebben we rond haar 16e ong. een bedrag van 10.000 euro gespaard. We hopen natuurlijk op meer, maar we vonden dit al een mooi bedrag. Maar goed misschien hebben ervaringsdeskundigen een andere mening. Ik lees graag even mee!
Oja ik vergeet te zeggen dat wij dit geld willen sparen om de eventuele studie van ons kind te kunnen betalen. Het is zeker niet de bedoeling dat ze het zelf in beheer krijgt vanaf haar 18e. Als ze niet wil/gaat studeren zal ik het op een andere manier een goede bestemming proberen te geven. Bijvoorbeeld haar uitzet betalen, huur eerste woning, investering eerste huis, rijbewijs etc. etc.
Reageer dan niet Blup! AlliStair, dank je wel voor je reactie! Maartt, waar willen jullie de rekening openen? Wij hebben bijvoorbeeld gekeken bij de ABN amro en daar krijgen de kinderen vanaf 18 jaar automatisch de rekening in beheer... En ookal is het dan wel het geld van ons kind, toch wil ik wel 'bepalen' wat er mee gebeurd, dus of studie, rijbewijs etc...
Ik heb een rekening op haar eigen naam en we sparen elke maand 15 euro. Is niet veel.. Maar goed.. We sparen ook in een spaarpot en storten dat 1 keer in de zoveel tijd op haar rekening
onze kinderen hebben beide een spaarrekening op eigen naam vanaf hun geboorte... we sparen 25 euro per maand per kind.... en zo af en toe gaan de volle spaarpotten erheen en soms wat extraatjes.... vind het zelf niet nodig om ze daarvan op de hoogte te stellen dat is een verassing als ze het krijgen! waar we het voor gebruiken zien we dan wel weer....
Maartt, waar willen jullie de rekening openen? Wij hebben bijvoorbeeld gekeken bij de ABN amro en daar krijgen de kinderen vanaf 18 jaar automatisch de rekening in beheer... En ookal is het dan wel het geld van ons kind, toch wil ik wel 'bepalen' wat er mee gebeurd, dus of studie, rijbewijs etc... [/QUOTE] !! Dat is dus het enige wat ik nog niet heb uitgezocht! hahahaha wij bankieren bij de ABN en was er eigenlijk zo vanuit gegaan dat ze wel zo'n spaarrek. hebben. Maar misschien zet ik de spaarrekening dan wel gewoon op mijn naam en dan met een titel eraan gekoppeld (bv sparen voor ??). Ik wil ook echt niet dat mijn kind vanaf haar 18e de rek. in beheer krijgt. Als ze een beetje op haar ouders lijkt (kwa vroeger ), dan is het zo op en heeft ze er niets aan gehad. Maar als jij een goede bank hebt gevonden voor zoiets, ik houd me aanbevolen. Ik ga ook nog wel even op zoek!
@Maartt, wij zitten er dus ook aan te denken om een spaarrekening te openen bij de ABN gewoon op onze eigen naam! Maar we zoeken verder, als ik iets heb gevonden, laat ik je het weten!
Zodra je een rekening opent op naam van je kind zelf, kan die er ook over beschikken zodra hij/zij 18 jaar is. Wil je dat niet, dan moet je een rekening openen op je eigen naam. Ik heb spaarrekeningen geopend op naam van onze kinderen zelf. De hoofdspaarrekening loopt bij Argenta.
Hier hetzelfde eigenlijk, ook 25 euro per kind per maand en het kindergeld gaat er ook vaak heen. Opa en oma sparen ook elk 20 euro per maand per kleinkind en andere oma spaarde eerst ook maar kan het nu even niet meer missen dus is ook niet erg..
volgens mij is het wel zo dat je een paar maanden voordat je kind 18 wordt, bericht krijgt van de bank en dat je dan kan aangeven wat je ermee wilt. Mocht je op dat moment om welke reden dan ook niet willen dat het geld in handen van je kind komt, dan kun je dus nog wat regelen. Helemaal zeker weet ik dit niet, maar ik heb een paar jaar geleden bij een bank gewerkt en zoiets stond me nog bij