@minniemouse: ik ben in september bevallen van een zoon van 10 pond en 56 cm. Als ik weer zwanger raak dan gaan ze de groei ook goed in de gaten houden en als hij/zij weer zo groot zou worden krijg ik waarschijnlijk rond 39 weken een geplande keizersnee. Bij mij zouden ze dan dus wel eerder gaan halen, maar dat komt waarschijnlijk doordat mijn zoontje dus niet door mijn bekken pastte en ik na een inleiding een spoedkeizersnede heb gehad. Ze weten dus al een dat een groot kindje niet past. Ze kunnen dan in mijn geval wel weer gaan wachten tot 42 week, maar ja, heeft niet zo veel zin, want dan wordt het dan ook weer een keizersnede. Omdat beccaatje bij de 1e dus wel normaal is bevallen, is het dus waarschijnlijk wel beter om gewoon de natuur zijn gang te laten gaan. Bij mij heeft dat geen zin, omdat het dus niet past. Vandaar denk ik ook dat gynaecologen verschillende antwoorden geven.
ik denk wel dat we een verschil hebben hoor. Ik kweek blijkbaar grote babys ondanks mijn geringe eigen lengte. Er was in beide gevallen geen sprake van zwangerschapssuiker, dus een zwaar en ook lang kind. Als jij wel naar zwangerschapssuiker neigt zullen ze het misschien wel eerder halen, omdat je dan toch wat scheefgroei in lengte en gewicht kunt hebben. Mijn kinderen waren toch wel een beetje in verhouding (zie album). Nogmaals, omdat ik dus al eerder spontaan en zonder kunstgrepen een groot en lang kind heb gehad heeft wachten op de natuur zeker zijn voordelen. Maar bespreek gewoon je gevoel met je gyn!
Psies. Omdat mijn bekken groot genoeg kan worden - mede ook dankzij BI, hoe gek dit ook klinkt! - is er bij mij in principe geen probleem geweest. Als je kind niet paste is het natuurlijk altijd een ander verhaal.
Suus, idd als de eerste al niet paste bij jou dan zo het belachelijk zijn als ze je laten doorlopen bij een volgende zwangerschap... Bij mij paste het blijkbaar wel, want anders kwam hij er niet uit haha.. Maar de VK en de gyn vonden het een grensgevalletje zeg maar. De ellende die we daarna hebben gehad zou wat mij betreft nooit meer hoeven gebeuren. Becaatje, ik heb even in je album gekeken! Wat een poepie van een kind zeg! Heerlijk. Hij heeft lekkere bolle wangetjes, maar verder idd erg in verhouding! Ik heb morgen mijn 1e groeiecho, dan ben ik 28 weken. Ik zal morgen nog wel even laten weten hoe het ging en wat de gyn voor nieuws voor me had.
Even over ingrijpen, Thymen is ook groot voor zijn leeftijd, 4200 gram en spontaan geboren op 38 weken. Ik zou ingeleid worden zodra het kon, want mijn gyn voorspelde een trauma als er niets aan de hand is qua verweekte bmm, rijpe bmm etc Ik kreeg vanaf 38 weken een inwendig onderzoek en had er dus maar een nodig. Toen was er trouwens niets aan de hand (38w1d) alleen een verweking van de bmm. Nog geen 12 uur later braken de vliezen, dus mijn mannetje was klaar. Trouwens, ze hebben hem 51 cm gemeten, maar nu is hij 61 cm, dat bestaat niet in 4 weken lijkt me. Daarbij kunnen ze heel slecht schatten hoor, de gyn schatte die van ons op 9/9,5 pond die ochtend, dus zat er wel naast. succes allemaal
O, hier trouwens ook geen zwangerschapssuiker hoor. Volgens de gynaecoloog is het gewoon erfelijk bepaald.
@marilene: gokken kunnen ze idd niet, ik had best een bescheiden buikje ondanks mijn 42 weken zwangerschap en hij is nooit groter ingeschat dan 8 pond. Op de echo zagen ze wel andere getallen, maar toen zeiden ze dat dat kwam door afrondingsfouten! ze wilden me niet bang maken ofzo. Terwijl ik zelf mee kon kijken en toch echt heel duidelijk 4945 gram kon zien staan. Tuurlijk heb je een afwijking in een echo, maar toch niet van 2 pond lijkt me.
och, praat me niet over schattingen en afwijkingen... bij de eerste had ik een iets grotere bm, bij de tweede een hele grote (44 cm bij 38 wkn, kind niet ingedaald). Zelf ben ik niet zo groot dus ach, waarom geen gemiddeld kind? Ook leuk, bij die echo's meten ze aan de hand van het hoofd, de buik en het bovenbeen hoe zwaar hij is. Nu kweek ik grote kinderen met kleine hoofdjes waardoor het op de echo altijd mee lijkt te vallen....lekker of niet?
tja, op de echo met 35 weken meette het buikje van Thymen *******, wij vragen wat dat betekende--> over de 40 weken dus. daarbij vertelde de echoscopiste dat ze buikjes toch lastig vond, want als ze met de beentjes opgetrokken liggen (hoe ligt een kind ook weer in je bm rond die tijd, gestrekte benen toch? ) lijken ze zo een week of twee dikker... En als je aan lengte gewichten kunt hangen, dan weegt mijn broer ongeveer 400 kilo, die is namelijk over de 2 meter en extreem lange armen en benen...echt ik maak me niet meer zo druk. Krijg niet een kind van 6 pond, daar ben ik niet bang voor, ben zelf ook lang... ze zijn toch altijd mooi!
Ik heb gisteren de groeiecho gehad. Het was routine en vlotjes en vraag me af of ze zo snel alles kunnen meten, maar goed. Dit kindje ligt net iets boven gemiddeld. Als het zo blijft dat zou het met 40 weken zo rond de 8 pond moeten zitten. (dat lijkt me prima haha) Op de groeicurve zat deze precies tussen de middel en groot lijn in. (met 28 weken) Ik heb de curve van mijn zoontje gezien en die zat met 30 weken ruim boven de bovenste lijnen.... Over 4 weken weer een echo, hopen dat het zo blijft. De gyn zei idd dat je rekening moet houden met 500 gram verschil, helemaal exact opmeten lijkt onmogelijk. Mijn suikerwaarde was 5.0 dat is goed dus.
He meiden, hier nog een waarbij ze voorspellen dat het een groot kindje is/wordt. Het is mijn eerste kindje en ik heb geen idee hoe het komt dat ie zo groot wordt. Suiker hebben ze al twee keer gecontroleerd maar daar kwam niets uit. Ben zelf 1.65 m en ze verwachten een 8-ponder of zelfs groter. Dat ligt eraan of ie overtijd gaat lopen. En het lijkt erop dat ie dat gaat doen want vandaag ben ik uitgerekend maar t is nog helemaal rustig hier. Geen tekenen dat een bevalling eraan zit te komen, geen voorweeën, geen slijmprop die al loslaat of wat dan ook. Het idee dat ik nog 2 weken door kan/moet lopen en dat ie dan nog 2 weken doorgroeit en ik hem eruit moet krijgen, jaagt me wel angst aan. Hoe ga ik hem er in ooit uitkrijgen? Denk zelf niet dat verloskundige ervoor open staat om m eerder te halen, dat doen ze alleen als het kindje of de moeder gevaar loopt.
vraag om een inwendig onderzoek, je bent je uitgerekende datum gepasseerd en je weet nooit. Jij moet het er wel uitwerking. Ik had die afspraak met de gyn, dat vanaf 38 weken elke keer inwendig onderzoek en inleiden zodra het kon (dwz hij bij de vliezen kon) Op 38 weken eerste onderzoek, niets aan de hand nog en 36 uur later was Thymen er (en idd groot 4200 gram voor 38 weken en ook geen suiker hier) Succes!
hallo SweetVienna, hoe je 'm eruit gaat krijgen? Goed persen! Serieus hoor. Maak je niet te veel druk, daardoor loop je eerder het risico te verkrampen dan te bevallen. Is je kindje al wel goed ingedaald? Dat is vaak ook al een goed teken dat 'het wel past'. En als het gewicht niet door de suiker komt dan is hij waarschijnlijk ook lang....en dan is het wel te doen, je bent dan niet een 'propje' eruit aan het persen maar iets meer baby. Succes komende paar dagen, maar zie het positief in!
He meiden, Dank jullie voor je reacties. Ons kindje is nog niet ingedaald dus heb zelf het idee dat het niet past. Heb het idee dat hij wel erg zijn best doet om in te dalen (steekjes onderin en geduw op mijn bekken) maar heb dat al een aantal weken en iedere keer hoor ik bij de VK dat ie niet is ingedaald. Vandaar ook mijn zorgen dat ik hem er niet uit ga krijgen. De VK doet er tot nu toe erg luchtig over maar ik krijg de bibbers...Heb hen al verteld dat ik het idee heb dat hij niet kán indalen omdat hij te groot is. Maar ze wuiven mijn zorgen weg en zeggen dat als het tijdens de bevalling niet mocht indalen en het niet lukt om hem eruit te krijgen, er nog opties zijn, zoals bijv. een keizersnee. Hoop alleen dat ze me niet te lang laten zwoegen.... Tot nu toe heb ik geen enkel inwendig onderzoek gekregen bij de VK-praktijk. Ik moet morgen weer dus zal het eens vragen of ze dat willen doen. Gelukkig voel ik hem tot nu toe erg goed, hij is vooral de laatste paar dagen erg druk en beweeglijk in mijn buik.
hallo, aidan was ook 8,5 pond maar was maar 3 dagen overtijd. ik had al weeen met 25 weeen en toen zagen ze al dat hij groot zou zijn. alleen bij de laatste schatting met 38 weken zeiden ze ineens tussen de 3200-3500 gram. nou niet dus... bevalling was een hel. ook met pomp gehaald en vastgezeten met schouders dus eruit getrokken met grof geweld waardoor zijn sleutelbeen gebroken is. omdat aidan zo groot was moet ik volgende keer weer met medische indicatie bevallen. schijnt dat ik ook smal ben van onderen dus dat het sowieso moeilijk wordt. ben alleen nog steeds bang om nog een keer te bevallen en vraag me af wat ze kunnen doen om het voor ons dan makkelijker te maken. een keizersnee zie ik nml zelf niet echt zitten.
sweetvienna: als ik het zo lees - is het je eerste? - zou ik toch wel door een gyn gezien willen worden hoor. Indalen moet toch niet voor niks bij 36 weken, omdat het anders een indicatie is dat hij niet past? En makkelijk zeggen hoor, dat je dan alsnog wel een keizersnee krijgt....alsof jij zit te wachten op een spoedkeizersnee...?
aidan was ook pas laat ingedaald hoor. maar het is idd wel vreemd dat als je 40 weken bent en nog steeds niet ingedaald is. aidan was pas na 37 weken ingedaald. maar denk dat ze gewoon willen proberen om het op de natuurlijke wijze te laten komen omdat sommige vrouwen er geen moeite mee hebben zo'n groot kind te baren. en ook omdat ze niet precies weten hoe groot het kind is, zelf niet met een groeiecho (dat zie je wel bij mij aidan was bijna 9 pond terwijl amper 7 geschat). ik kan alleen maar als advies geven dat je heel duidelijk bent tegen je gyn over je angsten zodat hij je misschien beter begrijpt en wellicht eerder kan ingrijpen als jij in paniek raakt tijdens de bevalling zelf. want als je nu al stressed over de bevalling en dat het niet gaat passen dan kan dat ook effect hebben op je weeen etc. als je je niet ontspant (voor hoever je je kan ontspannen als je pijn hebt ) dan gaat het ook langer duren zeiden ze tegen mij. in elk geval succes en ik zou zeggen maar het gewoon duidelijk dat je angsten hebt.
Hoi hoi, Ja, t is mijn eerste! Ik ben in week 38 naar de gyn. doorverwezen om te kijken of ze met een echo konden zien waarom ie niet indaalt. Ze zagen niets bijzonders en ook daar werden mijn angsten afgedaan met 'het zal wel indalen tijdens de bevalling zelf, dat gebeurt wel vaker'. De gyn. zag dat het geen klein kindje wordt maar vond het niet alarmerend, het hoofdje was niet té groot (hoewel ze mijn bekken niet hebben opgemeten dus hoe ze dat dan weten...). Ze werd ook opgepiept dus was erg gehaast en verwees me terug naar mn VK...Dus ik kom helaas geen stap verder tot nu toe. Ik moet maar wachten tot 'het' allemaal begint zeggen ze... K zit inderdaad niet te wachten op een spoedkeizersnee hoewel ik mezelf erop betrap dat ik soms denk 'geef mij maar een keizersnee, dan weet ik tenminste zeker hoe het gaat lopen', echt erg.