Grote baby eerder halen!?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lovelylonnes, 5 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marilene

Marilene Actief lid

17 nov 2006
    336
    0
    0
    docent
    echt vaag idd...soms begrijp ik het allemaal niet hoor...

je wordt doorgestuurd voor groeiecho's en vervolgens weer terug naar de vk. Ik doe het niet meer. ALs ik ooit weer mag bevallen, dan weer in het zh....

EN indalen is idd wel laat voor een eerste...ACTIE! ;)

2. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    jeetje, sweetvienna...dat lijkt me voor jou toch behoorlijk frustrerend...

Het makkelijkst is om het positief te blijven zien, de meeste kindjes - ook hele grote - passen echt wel. En bereid je gewoon voor op een spoedkeizersnee. Als je het van te voren een beetje verwacht schijnt het herstel beter te verlopen.

En in alle eerlijkheid, het herstel van je onderkantje bij een grote baby is ook niet kinderachtig....dan is een ks toch net iets ....fijner...?

3. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hoi Beccaatje,

Ja ik probeer het ook positief te benaderen maar vind het soms wel heel moeilijk. Ik kan nu gewoon niet ontspannen toewerken naar mn bevalling, ben angstig om hetgeen komen gaat. Eigenlijk wil ik gewoon dat ze nú ingrijpen, laat ze me maar inleiden ofzo! Ik wil niet nog een of twee weken moeten wachten, dan is ie nog groter gegroeid...Maar dat doen ze denk ik niet...ik ga morgen toch maar weer mijn angsten duidelijk maken en vragen of ze geen actie kunnen ondernemen...

4. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik snap je wel hoor. MAar bedenk ook, dat een grotere baby makkelijker geboren wordt als de bevalling natuurlijk verloopt. Ze hebben mij bewust niet willen strippen voor-de-tijd en ook inleiden werd om die reden afgeraden...maar goed, of dat nu uiteindelijk ook echt zo is zullen we nooit weten zeg maar.

Heb je niet een andere vk in de praktijk waar je het mee kunt bespreken? Ik kan me toch ook niet voorstellen dat ze je angsten zo maar weg wuiven...kom op, dat kan niet!

5. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    jeetje wat herkenbaar....hier ook een ''groot kind'' zeggen ze steeds, maar geen idee waar ik dan aan moet denken...wat is groot?

suiker was ook goed bij mij, en de gyn zei na de groeiecho ook dat het ''gewoon'' een groot kind is.

net weer bij de vk geweest en gevraagd of ze in ingedaald, krijg als antwoord: ''ze ligt wel een stukje in het bekken, maar niet vast''

wat wil dat nou zeggen>? is ze ingedaald ja of nee? moet ik gaan liggen als de vliezen breken ja of nee? krijg steeds van die wazige antwoorden...

en nog geen teken van een bevalling, geen krampje geen harde buiken helemaal niets...ik zie er echt tegenop om overtijd te lopen, straks word ze nog groter...
    heb niet echt angst ofzo voor de bevalling, want ja ze moet er toch uit he maar maak me wel zorgen om de grootte en dat indalen...

6. Marilene

Marilene Actief lid

17 nov 2006
    336
    0
    0
    docent
    tja, wat is groot

volgens de boeken is een baby met zo'n 40 weken tussen de 6,5 en 7 pond

Maar niet iedere vrouw is met 29 jaar 4 weken en 6 dagen 1,74 en 72 kilo....Of wel?

Dus ja, groot kan groot zijn zoals de kleine van Becaatje en mijn toch nog kleintje omdat ie te vroeg was. Thymen was ook zeker 9,5 pond geweest met 40 weken...

Je hoeft niet meer te liggen als je beeb 'beweegbaar in bekken' (bib) is of 'vast in bekken'(vib) , dat moet op de zwangerschapskaart staan. Zo was het bij mij iig. Maar Thymen wisselde nog wel eens, met 36 weken vib toen weer bib.

Beweegbaar boven bekken ingang (bbbi) is: liggen als je nattigheid voelt :)

7. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    @Beccaatje, ik hoop dat ik morgen mijn 'favoriet' op het spreekuur heb, er is er een bij waar ik me het prettigst bij voel dus hoop dat ik haar heb. Die van vorige keer vind ik de minst fijne. Heb net even bij mn mams mn zorgen geuit en die vind ook dat ik mn zorgen niet moet laten wegwuiven. Dus ga morgenmiddag nog maar een keer aangeven waar ik mee zit!

@Sab85, vervelend he dat ze zo vaag doen! 'Oh, komt vast wel goed' en 'je krijgt het kind dat bij je past'. Yeah right, nou ik heb toch echt ook andere verhalen gehoord en gelezen van kindjes die toch echt te groot waren om erdoor te kunnen. Maar goed, we moeten van het positieve uitgaan! Ik was ook totaal niet bang voor de bevalling, totdat die van ons maar niet indaalde en dat in combinatie met de mededeling 'het wordt een groot kind'...toen werd ik eigenlijk pas bang voor de bevalling...Bij mij hebben ze gezegd dat zolang ie niet 'vast' in het bekken zit, je moet gaan liggen zodra de vliezen breken. Er is dan nl. een kleine kans dat de navelstreng als eerste naar buiten komt en dan kan het kindje in gevaar komen. Maar de VK zei dat maar zo'n 10% van de bevallingen begint met gebroken vliezen.

8. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Dit bedoelde ik eigenlijk ook, bij mij ligt ons kindje nog steeds cbbbi: beweeglijk boven bekken ingang...dus nog niet 'in bekken'

9. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    ja die afkortingen die ken ik idd. wel maar die staan er bij mij niet op.
    hier doen ze een leuk tekeningetje maken :(
    en op dat tekeningetje zie je dat het hoofdje iets in t bekken liggen.
    (moet t volgens mij voorstellen)

had t ook moeten vragen, maar vergeet t op dat moment weer.
    neem aan als ik plat moet liggen dat ze dat wel even melden, maar toch.

10. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    dat is inderdaad het vervelendste , dat ze er allemaal zo makkelijk over doen. over dat liggen als ze niet is ingedaald heb ik inderdaad hier op de site gelezen, mijn vk's hebben er nog nooit iets over gezegd. die zeggen ook helemaal niets over t indalen, het is dat ik het iedere keer vraag.
    maar steeds het zelfde antwoord.''ja ze ligt al wel wat lager ja''
    sorry hoor maar dan weet ik nog niets.
    heel herkenbaar dat jij ook een ''favoriete'' vk hebt haha ik heb dat ook hoor, sommige zeggen naar mijn idee maar wat. en zo weinig interesse ook. ik heb er 1 die altijd gewoon de tijd neemt in plaats van me zo snel mogelijk weer buiten zet.
    ik troost me maar met de gedachte dat de ontsluiting soms sneller vordert,als er meer gewicht op t hoofdje van de baby staat ;)
    weet niet of het waar is maar tis een leuke gedachte he.
    heb jij wel een schatting van t gewicht gehad of is het ook ''gewoon'' groot?

11. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    als ze een stukje in het bekken ligt is ze niet ingedaald. Mijn zoon is ook niet ingedaald, moest met het breken van de vliezen echt naar de juiste plek geleid worden...heel apart.

In ieder geval, als ze er een stukje in ligt is de kans groot dat als je vliezen breken ze dan gelijk naar beneden daalt, dus er is geen risico voor de navelstreng. Maar ja, dit zou je vk moeten zeggen, niet ik, toch?

En gewoon een groot kind, dat is ook makkelijk. Volgens mij is vanaf de 4 kilo een groot kind. Mijn dochter was groot, mijn zoon kreeg zelfs 'macrosoom' mee (dat is wel heel erg groot). Daarbij was mijn baarmoeder de laatste 4 weken veel groter dan volgens de zwangerschapsduur normaal was. Volgens mij rekenen ze bm-hoogte + 4 = zwangerschapsduur, als je al eerder een kind hebt gehad kan dat een cm afwijken. Ik liep in week 36 al met 44 cm baarmoeder...dit heet dan positive dyscongruentie. Allemaal erg stoer, maar je moet gewoon nog bevallen...

En overtijd lopen....ik was bij de laatste 13 dagen overtijd. Ik had ook een enorme placenta. Was ik ingeleid in de 38e week had dat mischien wel een kilo gescheeld!
    Zeggen ze nu, achteraf.....want niemand kan het goed inschatten...

12. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Hey,

Ja wordt waarschijnlijk 8 pond of meer.... :confused:
    DAt had ik nog niet gelezen, dat de ontsluiting dan misschien sneller vordert...lijkt me dat ie dan toch juist meer in het bekken vast moet zitten zodat ie meer druk uitoefent? Naja, ik weet het ook allemaal niet meer hoor, zucht...ik ga in ieder geval morgen nog maar eens goed onder woorden proberen te brengen waar ik bang voor ben! Maar idd. zo vervelend dat je zorgen weggewuivd worden! Ze moeten toch snappen dat een 'groot' kind en 'nog niet ingedaald' een zwangere vrouw angst aanjaagt?

13. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    dit heb ik ook heel lang gehad, dan is het inderdaad plat als ze breken. Uiteindelijk is hij nooit ingedaald dus, wel is hij steeds wat dichterbij gekomen...maar ja, dat is nog niet hetzelfde, wel?

Goed dat je je zorgen niet laat wegwuiven. misschien is het slim je moeder mee te nemen, als extra steun in de rug?

En je krijgt het kind wat bij je past? De eerste had misschien gepast, maar ik hoop dat het met mijn bekkenbodem allemaal nog goed komt hoor....
    De vk die het kraambed afsloot zei nog, als ik voor een derde ga (echt niet!) dat ik dan toch wel met aandrang bij 38 weken naar de gyn moet voor een ingeleide bevalling, omdat de schade die zo'n groot kind geeft op je bodem nou niet echt lekker is....

maar goed, de mijne was niet gewoon groot, maar extra extra groot.
    Voor een eerste kind is maar 3% boven de 4,5 kilo, voor een tweede - of meerdere - kind is maar 3% boven de 4900 gram, bij een zwangerschapsduur van 42 weken, wat ik beide had. Dus de kans dat....snap je?

Wel jammer dat je eerst 2 keer moet bewijzen dat je groot fokt voordat ze wat willen doen. MAar ja, dat komt omdat ze gewoon niet goed kunnen inschatten....

14. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    mijn baarmoeder zat nu op 42 cm...en op mn kaart staat inderdaad positieve dyscongruentie. vandaar die groeiecho ook. daar zagen ze dat de groei 3 weken voorlag.(dat was met 27 weken al)nou leuk om te weten maar verder doen ze er niets aan.krijg ook niet nog een groeiecho nu zo tegen het einde, is allemaal niet nodig vinden ze.
    helaas zit er niets anders op dan afwachten, maar ik vind ze hier wel erg makkelijk hoor. ook heel irritant dat je steeds een andere vk hebt trouwens, kan je heel je verhaal weer opnieuw doen pffff.
    nou ik ga denk ik maar flink ananassen eten en tonic drinken :)

15. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    over dat drukken van een zwaar kind de ontsluiting helpt...dat klopt wel. Toen ze me de vliezen braken om 2 uur zat ik op 5 cm, toen wel helse ween gehad hoor, maar 15:15 mocht ik gaan persen...dus je hebt er wel een voordeel bij, al zou dit het enige zijn denk ik.

oh, en je kind kan z'n temperatuur al direct goed regelen, dat is ook wel fijn....

16. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    @sab: is dit je eerste?

17. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    oh gelukkig dat dat dan in ieder geval klopt, beetje positief blijven denken he ;) en babyvet is hartstikke schattig :D

verder denk ik alleen maar auw auw auw maar dat is ook zo bij een 6 ponder denk ik.

beccaatje ja het is mijn eerste, ben zelf 1.68 dus ook helemaal niet groot ofzo.

18. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ha, ben je toch al 7 cm groter dan ik ben :)

babyvet is heel schattig! ik vind het wel raar dat jij bij je eerste al een pos dyscongr. hebt en dat ze daar verder niks mee doen. Bij mijn eerste had ik dat namelijk niet....

het is officieel een pos dyscong. als de bm meer dan 4 weken voorloopt op de zwangerschapsduur...dat is dan ongeveer een kilo....bekijk het positief....tussen de 4 en 4,5 kilo?

Ga je trouwens poliklinisch bevallen? Zou ik je wel willen aanraden hoor, omdat een groot kind misschien wel eerder blijft hangen aan de schouders en dan is het fijner om in het zh te zijn.

19. sab85

sab85 VIP lid

24 mei 2007
    9.434
    0
    0
    ja hier in de regio doen ze geen thuisbevallingen en ik wilde sowieso graag int ziekenhuis bevallen, heb maar liever alles in de buurt.
    en inderdaad , 4 kilo moet te doen zijn toch :D

1.61 en dan zon gewicht eruit persen?!? jeetje respect hoor :confused:
    heb even in je album gespiekt, mooi mannetje heb je hoor :D jou vergeten ze niet zo snel in dat ziekenhuis denk ik ;)

ik vind het ook wel frustrerend dat ze er nix mee doen hoor, vraag iedere week weer of ze dan niet TE groot word maar krijg steeds hetzelfde antwoord. ''we weten dat ze groot is en kunnen er verder niets aan doen.''

het lijkt mij dat op zn minst nog een groeiecho kunnen maken , aangezien de vorige al meer als 10 weken terug is gemaakt. maargoed zodra ik overtijd ga , ga ik daar wel om zeuren hoor.

vind t trouwens wel zonde van al mn maatje 50 kleertjes :)
    jou mannetje kon gelijk in 62 zeker? :eek:

20. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ja, maat 62 van de prenatal zit goed, van de hema en H&M is nog iets aan de ruime kant. Maar 56 doen we maar niet, dat staat net niet helemaal leuk.

Mijn dochter heeft trouwens wel een week in 56 gelegen hoor, dus misschien is niet alles overbodig gekocht...?

Ik vind het wel slecht dat ze niks met je zorgen doen trouwens. Wat dat betreft ben ik wel blij met 'mijn' vk praktijk, daar ben ik echt goed begeleid. Maar daar heb jij niks aan.

Deel Deze Pagina