grote baby (p98).. wel of niet door naar gyn?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Joolzz, 4 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Gisteren een groeiecho gehad op 29+1. Baby zit op p98 (buik) dus het gaat weer geen kleintje worden. Mijn dochter zat bij geboorte op p95-97. Dat ging verder prima dus ik maak me op zich geen zorgen, wel was ik toen onder controle bij de gyn, met tweewekelijkse groei echo's.

Nu nog bij de vk, met 32 weken weer een groeiecho. Ik mag van hen zelf weten of ik daarna verder ga bij de gyn of bij hun. Ik weet het niet zo goed... het maakt me op zich niet uit, heb met zowel gyn als vk prettig contact.

Ook vertelde ze me dat inleiden op bijv. 38 wk tegenwoordig niet vaak meer wordt gedaan, omdat het voordeel ervan niet echt is bewezen. Dus hopen maar dat ook deze baby vanzelf eerder wil komen :) (dochter werd spontaan geboren met 36+6)

Iemand ervaringen/tips of wat dan ook? Het houdt me toch wel bezig.

2. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Ja zeker bij een gyn.
    Mijn meisje volgt nu de p 99 lijn.
    Ze is vandaag met groeiecho gemeten op 4200 gram en 52 cm.
    Ik ben 36 weken.
    Ook ik wordt ingeleid.
    De gyn maakt elke week een groeiecho.
    Laat je maar goed in de gaten houden hoor.

3. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Bedankt voor je reactie. Ik wacht zoiezo even de volgende echo af.

4. KimV85

KimV85 Actief lid

29 nov 2012
    175
    0
    0
    Noord-Brabant
    Mijn meisje zat ook op p98 met haar buikje. Ze schatte haar rond de 4 kilo met 40 weken. Ik hoefde niet naar de gyn maar ze adviseerde wel om poliklinisch in het ziekenhuis te bevallen met de vk erbij. Inleiden deden ze helaas niet...

Ze is uiteindelijk geboren met 40+6 en woog 4515 gram! Was een pittige bevalling want ze had in het vruchtwater gepoept en ze zat vast met haar schouders omdat ze zo groot was.
    Gelukkig lag ik al op de verloskamers van het ziekenhuis dus de gyn en zn team stonden al klaar, wat dus maar goed was bleek achteraf! Ze heeft er niks aan over gehouden en ik heb een flinke knip gehad maar ach...dat geneest wel weer! :)

5. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Grootte hoeft volgens mij helemaal niets te zeggen. Onze dochter was 4150 gram bij 40 + 3, maar er is überhaupt nooit een groeiecho gemaakt, dus dat wisten we sowieso niet, en het was een droombevalling. Volgens mij ligt het meer aan een groot hoofd of brede schouders, niet aan het gewicht.
    Nu wel groeiecho's, ze ligt twee weken voor op de groei, maar er is absoluut geen sprake van overgang naar de gynaecoloog. Raar zeg, die wisselende protocollen.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Als je jouw eerste zonder problemen op de wereld hebt gezet met p95-97, dan zou ik nu niet bang zijn voor een 2e op p98...
    Ik zou wat dat betreft niet weten waarom je naar gyn moet? Het zou het juist raar zijn als je 2e kindje een stuk kleiner is dan de eerste?

Als bij volgende echo's blijkt dat het 'de spuigaten' uitloopt of je baby blijft langer zitten, dan kun je altijd weer opnieuw kijken en samen met VK een beslissing nemen.

Mijn oudste was p95 bij geboorte (werd groter geschat op echo), middelste p97 (werd kleiner geschat op echo) en jongste p90 (werd precies zoveel geschat op echo).

Nr 2 en 3 zijn gewoon thuis gekomen met eigen VK. Omdat ik al bewezen had bij eerste bevalling dat ik makkelijk een groot kind op de wereld kon zetten, maakten zij zich niet meer druk. En ik ook niet.

7. lies276

lies276 Niet meer actief

Toendertijd bij mijn oudste heb ik nooit een groeiecho gehad en hij was bij 40+5 4100 graam, maar wel een schouderdystocie.
    De bevalling van de tweede is om die reden ingeleid bij 38 weken,omdat toen de groei wel goed in de gaten werd gehouden en het ook weer een flinkerd zou worden.
    Hij floepte er zo uit en was 3750 gram.
    Nr. 3 groeide niet zo hard en kwam met 40+1 en woog ruim 3500 gram.
    Nr. 4 zat op de p-90 dus ik dacht: dat wordt wer inleiden.
    Maar neehoor, de gyn was helemaal niet voor inleiden. Zekre niet voor de 40 weken.
    Inleiden geeft kans op "flutweeën" zoals ij dat noemde.
    Hij wilde veel liever sterke, natuurlijke weeën.
    Ik had er weinig vertrouwen in, want ik zag weer een schouderdystocie aankomen.
    De jongste is met 40+1 geboren en woog 4200 gram.
    Een natuurlijke bevalling zonder complicaties.
    Het kan dus zeker wel!

Ik zou wel het advies van een gyn willen hebben, als ik jou was....

8. mausyi

mausyi Fanatiek lid

4 jul 2011
    1.452
    0
    36
    De groeilijnen weet ik niet. De gynaecoloog gaf al aan dat ze rond de 8 pond zou zijn. Maar dat ze zo zwaar zou zijn met de geboorte. (40-6) 4890gr. En nee de bevalling was niet echt prettig:(

9. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Advies krijgen van de gyn kan geen kwaad! Net als een poliklinische bevalling onder leiding van eigen vk bijvoorbeeld.

Mijn eerste was met 42w 4900gr, p97 meen ik me te herinneren. Had achteraf gezien met suiker te maken.
    Dit frummeltje werd met 20w op p50 geschat, hoop dat ze die lijn nog steeds volgt!!!

10. Joolzz

Joolzz Bekend lid

14 nov 2010
    716
    20
    18
    Bedankt voor jullie reacties!

Het wordt hoe dan ook in het ziekenhuis, thuis bevallen mag hier niet ivm afstand tot ziekenhuis. En ze zullen de baby ook wel weer in de gaten willen houden ivm suikerprotocol.

Ik wacht het af en tegen de 35-36 weken eventueel een keer langs bij mn gynaecoloog.

Ik ben er op zich ook niet bang voor hoor, vorige bevalling is prima gegaan.

11. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Mijn dochter zat ook op p95.
    Ik ben in overleg overgedragen aan de gyn. Vooral omdat ik al extra groeiecho's kreeg omdat de heren ook groot waren en de jongste mijnheer klem zat met zijn schouder tijdens de bevalling. Dan kun je toch beter begeleid worden door een gyn in het ziekenhuis. Hier leiden ze overigens ook niet eerder in tegenwoordig, omdat het niet goed schijnt te werken.
    Madam werd met 39+5 spontaan geboren, woog 4150 gram. Dus de grootste van allemaal, maar de bevalling verliep prima. Scheurtje can de schouders, maar ze zat helemaal niet klem.

12. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik ben na de 20 weken echo doorgestuurd naar de gyn voor een GUO, maar dochter zat ver boven de p98, kreeg onderzoeken suiker, maar dat was het niet en zou iedere 3 weken groeiecho krijgen. Met 29 weken ben ik volledig overgenomen doorde gyn, kindje was extreem groot, ik zou met 38 weken worden ingeleid, want met echo met 36 weken bleek ze al 4 kg te zijn. Uiteindelijk begon de bevalling (na strippen) met 37.2. Na 36 uur weeën werd het een spoedkeizersnede, hoofdje was veel te groot waardoor ze niet ver genoeg kon indalen en dus ontsluiting kon bevorderen, dit bleek later. Ze woog toen ook al 4225 gram, en had een moeilijke start.

Ik ben achteraf blij dat de gyn me heeft overgenomen, verloskundige bleef maar zeggen, de metingen kunnen heel erg afwijken, maar dat was bij mij dus echt niet het geval, en voor mij en voor kindje was het maar goed dat we in het ziekenhuis waren met de bevalling.

Deel Deze Pagina