5.5 week zwanger en bruinverlies

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ellen8, 8 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Hoi allen,

Meestal ben ik alleen een meelezer, maar nu vind ik het toch prettig om mijn verhaal te doen. Vorige week donderdag 4 april ging ik naar de gynaecoloog ivm een zeer onregelmatige cyclus (wisselend van 34 tot 48 dagen). Na mijn verhaal te hebben gedaan, vermoedde de gynaecoloog dat ik mogelijk pco heb. Op dat moment zat ik op cyclusdag 42, dus het leek haar goed om meteen een inwendige echo te doen en daarna te starten met bloedonderzoeken gedurende de cyclus om de hormoonwaarden in kaart te brengen. Bij de inwendige echo leek de gynaecoloog iets te zien wat mogelijk een prille zwangerschap was. Na een zwangerschapstest kwam inderdaad die bevestiging. Erg onverwacht gezien mijn cyclus (ik heb sinds vorig jaar april geen koperspiraal meer), maar we waren erg blij! De blijdschap is echter van vrij korte duur geweest. In de nacht van zaterdag op zondag heb ik, zo constateerde ik zondagochtend wat bruin slijm verloren. Zondagochtend na het plassen had ik ook bruine afscheiding op het toiletpapier. De rest van die ochtend bleef het beperkt tot wat grotere vegen in een inlegkruisje. Daarna is het gestopt. Vandaag heb ik alleen na de wandelingen met de hond twee keer kleine plekken bruin in mijn inlegkruisje gevonden en voor de rest soms bij het afvegen minieme bruine stukjes. Sinds gisterochtend ben ik er van overtuigd dat het niet goed zit. Vanochtend heb ik de assistente van de gynaecoloog gesproken en zei zij, net als wat ik overal op internet lees, dat het niet per se alarmerend is. Voor volgende week donderdag 18-4 stond al een echo gepland en deze hebben we laten staan, omdat er met deze zwangerschapsduur toch nog niet veel is te zien (tijdens de eerste echo en zwart ringetje - dooierzakje).
    Ik weet eigenlijk ook niet goed waarom ik mijn verhaal hier vertel; er zullen evenveel goede als slechte verhalen zijn. Toch is het prettig om te delen omdat niemand in mijn omgeving het verder weet. Ik heb overigens vanmiddag en begin van de avond ook redelijk wat menstruatiekrampen, maar daarbij geen bruinverlies. Het zal afwachten zijn. Bedankt voor het lezen,

Ellen.

2. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Toch nog even een update en een korte vraag.
    Gisteravond en vannacht heb ik geen bruinverlies meer gehad; wel gewoon de iedereen welbekende afscheiding. Heb ook nog steeds gespannen borsten (mijn enige zwangerschapskwaaltje eigenlijk), al heb ik wel het idee dat ze iets minder zeer doen dan vrijdag en zaterdag.
    Wat ik me afvraag, zondag en maandag was ik er heilig van overtuigd dat het niet goed zat. Gewoon een gevoel. Natuurlijk lees ik me suf op internet en, door ook de af en toe positieve verhalen, krijg ik toch weer een beetje hoop. Nu ben ik bang dat ik mezelf voor de gek houd door mijn gevoel te negeren. Zijn er meiden die dezelfde ervaring hebben als ik (inclusief/met name het negatieve gevoel) en bij wie het uiteindelijk toch goed zat?

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Ik heb in deze zwangerschap met 4, 5 én 6 weken telkens een dag of 4/5 bruinverlies gehad. Had daarom - net als jij - echt het gevoel dat het niet goedzat. Daar hielp niet aan mee een knorrige assistente die zei 'Ja, wederkerend bloedverlies is niet goed hoor'. Pff.. Nou ja, zie onderschrift ;)

4. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Dank voor je reactie mrs. Hair. Leuk inderdaad, zo'n assistente.
    Gefeliciteerd met je goede zwangerschap! Fijn dat het bij jou, ondanks je negatieve gevoel, toch goed bleek te zijn.
    Het meest vervelende nu vind ik dat ik alleen maar af kan wachten. Pas volgende week donderdag een echo om te zien hoe het er voor staat. Ik weet ook dat het eerder geen zin heeft, ook omdat niet exact duidelijk is hoe ver ik ben (door de onregelmatige cyclus). De gynaecoloog schatte me rond de vijf weken vorige week donderdag, maar het kan evenzogoed iets korter zijn. Een hartje is eventueel toch pas te zien bij ruim zes weken? De assistente zei nog wel dat ik langs mocht komen voor een inwendige echo wanneer ik erg ongerust was. Ik vraag me alleen af of ik daar wat mee opschiet.
    Vanochtend na de wandeling met de hond weer een minuscuul druppeltje echt bruin in mijn inlegkruisje. Verder vanochtend iets wat leek op gele/heel lichtbruine afscheiding. Wat een onzekerheid.

5. firsttimemom

firsttimemom Fanatiek lid

26 sep 2012
    1.184
    0
    0
    Ik heb ook bruinverlies gehad, zelfs met een beetje donkerrood met 6+4. En zie mijn onderschrift! ;)

Vorige zwangerschap is in MK geëindigd, en dat begon met helderrood vloeien...

Ik weet hoe verschrikkelijk onzeker het die eerste weken is, maar probeer een beetje vertrouwen te hebben in je lijf! Je bent zwanger! Ondanks PCO!

6. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Wat een lief bericht, dank je! Dat je dat zo zegt, raakt me wel, want door de onzekerheid voel ik me niet eens meer zwanger. Nu had ik ook niet veel kwalen en is het meer een gevoel, maar alle blijdschap is wel weg.
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Fijn dat het na een miskraam nu toch goed gaat!

7. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Ik had vorige week 2 dagen bruinverlies en volgens de vk kon dat geen kwaad, mits het niet rood werd. Ik moest even afwachten en sindsdien was het weg. Nu heb ik het weer 2 dagen. Ik probeer me maar niet druk te maken. Heb volgende week pas intake en daarna pas echo. Spannend!

8. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Jij zit dus op dit moment in hetzelfde schuitje als ik. Inderdaad erg spannend. Kun jij de onzekerheid wel wat loslaten? Heb jij trouwens nog zwangerschapstesten gedaan sinds het bruinverlies? Ik lees dat her en der, zodat je kunt kijken of deze ook lichter worden (wat dan duidt op een beginnende miskraam). Ik heb alleen donderdag en vrijdag na het goede nieuws twee testen van het kruidvat gedaan en daarbij was het teststreepje donkerder dan het controlestreepje. Nu heb ik geen testen meer in huis, maar twijfel of ik zo'n clearblue met indicator zal halen vandaag.

9. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Nee, heb niet meer getest! Heeft ook geen nut, aangezien hcg toch nog wel een tijdje in het lichaam blijft. Zolang het niet helderrood wordt en je geen krampen krijgt, zit het -volgens mijn vk- gewoon nog goed en moet ik me niet druk maken. Ik doe mijn best :) Heb volgende week de intake en moet daarna pas een afspraak maken voor de echo dus het blijft nog even een tijdje onzeker. Maar alleen bruine afscheiding komt regelmatig voor in een zwangerschap.

10. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Heb trouwens alleen Kruidvat test gedaan en CB. Dag na mijn nod de KV en dag daarna de CB. Licht streepje en 1-2 weken aanduiding. Voor de rest niet meer getest!

11. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Wat fijn dat jij er toch redelijk rustig onder kunt blijven (althans zo lijkt het). Ik heb ook besloten maar geen test meer te doen; wat levert het op hè. Hoe is het nu met jouw bruinverlies? Bij mij vandaag overdag niets meer en nu net aan het eind van de middag weer twee kleine spoortjes in een inlegkruisje. Het houd me erg bezig moet ik zeggen (als ik de posts van mezelf lees in dit topic vind ik het al redelijk obsessief ;)).
    Heb overigens ook de hele middag al menstruatieachtige krampen. Jouw verloskundige zei dat dit dan meestal niet zo'n goed teken is?
    Nou, vanavond maar even stoppen met lezen op internet...

12. roeska123

roeska123 Bekend lid

28 dec 2010
    933
    1
    0
    arbeidsongeschikt
    Deventer
    hoi,
    ik heb ook wat bruinverlies gehad in het begin van mijn zwangerschap.
    het kan zijn dat je lichaam nog wat oud bloed er uit werkt. zo te lezen lijkt dat een beetje het geval.
    je moet je echt pas zorgen maken als het helderrood gaat worden.
    ik heb een miskraam gehad met 5w2d, en dat begon met heftige buikkrampen en vrij snel daarna bloedverlies.

in deze zwangerschap heb ik 1x lichtrood bloedverlies gehad, nadat ik iets zwaars had getild. waarschijnlijk een adertje geknapt, maar oh wat een stress....

ik heb ook heel veel buikpijn gehad. mijn verloskundige, waar ik direct bij langs mocht komen, vertelde dat dat zeer waarschijnlijk komt van het voorbereiden en het groeien van de baarmoeder.

ik weet precies hoe onzeker je hiervan word, bah!
    probeer, hoe moeilijk ook, om je niet te veel zorgen te maken.
    zolang het bruinverlies niet overgaat in rood bloed in combinatie met heftige krampen, kan het nog steeds goed zitten.

mocht het nu toch mis gaan, weet dan dat je daar niks aan kunt veranderen. dan moet het zo zijn, want dan is het vruchtje niet levensvatbaar. dat heb ik heel erg in mijn achterhoofd gehouden toen het mis ging en dat hielp mij erg.

maar nogmaals, het is heel erg moeillijk om je er niet te druk over te maken. zelfs nu ik 15 weken zwanger ben, vind ik het nog steeds spannend...

heel veel sterkte!

13. MamaLara

MamaLara Bekend lid

22 dec 2012
    575
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook af en toe wat bruinverlies en krampen rond de baarmoeder. Ik maak me er niet zoveel zorgen over, omdat het bruinverlies maar heel weinig is en ik overal lees dat het inderdaad geen kwaad kan zolang het niet rood is. Die krampen heb ik al van het begin, is het groeien van de baarmoeder. Mijn kleintje richt een huisje in in mijn buik :D

Waar ik me steeds te pletter van schrik is dat soms ineens kwaaltjes verdwijnen :$ om vervolgens toch weer op te duiken Herkent iemand dit? Vannacht 1,5 uur wakker gelegen omdat mijn borsten plotseling geen pijn meer deden. Nadat ze 4 weken constant pijnlijk waren! Ik was niet te kalmeren! Want vorige week was ik redelijk misselijk en deze week bijna niks meer. Wist zeker dat het mis was. Maarja, uiteindelijk in slaap gevallen en vanmorgen waren de pijnlijke boobies er weer. Fjoew :)

Maar jeetje wat een stress kan zwanger zijn soms opleveren ;)

14. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Dank voor jullie reacties en beide gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
    Ik probeer ook rustig te blijven, maar het is inderdaad zo spannend allemaal. Mijn emoties gaan ook erg op en neer. Toch heb ik diep van binnen niet veel hoop meer. Misschien is dat ook maar het beste, dan kan het altijd meevallen. Gisteravond verder weinig bruinverlies meer gehad, maar vanochtend na de grote boodschap (dat ik zulk soort dingen nog eens op een forum zou schrijven....) weer veel bruin slijm. Heb ook een erg ongesteldheidsgevoel en daardoor het gevoel dat het elk moment helemaal verkeerd kan gaan. Morgen over een week eindelijk voor een echo; wat kan de tijd dan langzaam gaan. Hoe is het eigenlijk met jullie concentratie? Soms denk ik dat het goed is om wat afleiding te zoeken, maar ik merk dat ik telkens afdwaal met mijn gedachten.
    Wisselende symptomen herken ik niet, maar ik lees overal dat dat wel veel voorkomend is. Ik heb eigenlijk ook niet veel symptomen, behalve gespannen en gezwollen borsten. Maar dat heb ik ook altijd voor mijn ongesteldheid.
    Fijne dag!

15. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb inderdaad ook weleens menstruatie achtige krampen. Ook dat hoorde erbij wist de VK me te vertellen. Pas als je echt heftige krampen en/of helderrood bloed verliest, moest ik me zorgen gaan maken.

Hier nog steeds bruin. Niet veel, wel in inlegkruisje. Ik ben niet zo rustig als dat ik lijk hoor, haha. Maar heb gelukkig een nuchtere vent in huis die me regelmatig even streng toespreekt en zegt dat ik dat negatief denken eens aan de kant moet schuiven.. Hij heeft makkelijk praten trouwens ;)

16. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Hier ook een heerlijk nuchtere man :); die overigens wel heel lief en begripvol reageert.
    Bij mij lijkt het bruinverlies te zijn gestopt; gister in de namiddag nog een klein beetje, maar dat was meer geelbruin. Verder krijg ik wel steeds meer kwaaltjes; erg veel huilen en hele wisselende stemmingen en begin ook af en toe wat misselijk te worden. Nog één weekje tot de echo! Heb jij al een datum? Hoewel ik nog steeds vrij bang ben dat het niet goed is, probeer ik toch maar wat goede moed te houden.
    Jij ook veel sterkte de komende tijd en hopelijk hebben we straks beide een mooie eerste echo!

Mer123 vindt dit leuk.
  17. firsttime

firsttime Fanatiek lid

1 aug 2012
    1.137
    0
    0
    Amsterdam
    Bij mij ook weer gestopt gelukkig :)

Ik heb volgende week mijn intake bij de vk en dan moet ik gelijk een afspraak maken voor de echo. Ik hoop diezelfde week, en anders een week later. Maar wel zo snel mogelijk!

18. LeennKen

LeennKen Bekend lid

12 apr 2012
    932
    0
    0
    Herentals
    bij mijn eerste zwangerschap was het bruinverlies geen goed teken.. dit begon ook rond 5 weken en rond 8 weken ben ik ons kindje verloren..

bij mijn 2de zwangerschap heb ik ook wat bloed verloren maar dit was niet erg...

Als je terug een slecht gevoel krijgt gewoon even naar het ziekenhuis gaan hoor :) mijn eerste gyna wou mij ook pas zien bij de eerste geplande echo.. "ik moest me niet zo opjagen".. gelukkig via spoed een andere gekregen (ik was echt niet gerust) & die had me ! op 6 weken! al op verplichte bedrust gezet.. jammer genoeg heeft het niet mogen baten

nog veel succes!

19. Ellen8

Ellen8 Actief lid

8 apr 2013
    414
    96
    28
    Fijn dat het bij jou ook is gestopt firsttime!

Dank voor je reactie LeennKen. Wat ik me nog afvraag, de zwangerschap die bij jou met bruinverlies niet goed is verlopen, is daarbij het bruinverlies tussentijds nog gestopt? En kwam de miskraam pas bij 8 weken uit zichzelf op gang?

20. LeennKen

LeennKen Bekend lid

12 apr 2012
    932
    0
    0
    Herentals
    #20 LeennKen, 11 apr 2013
    Laatst bewerkt: 11 apr 2013
    ja, enkele dagen had ik geen last.. toen begon ik meer en meer te verliezen en het werd uiteindelijk ook rood van kleur. De miskraam kwam vanzelf opgang.. 1 week lang heb ik pijn gehad, extreme pijn.. en ik mocht niets innemen tegen de pijn om de een of andere reden! Achteraf gezien hadden ze misschien beter gezegd: dit komt niet meer goed we nemen het weg mja..

ma meid bij u komt ommes alles wel goed! :) De deze zwangerschap heb ik echt bloed verloren (rood!!) & alles was in orde. Ik heb nu wel andere problemen maar die hebben een andere oorzaak :D

Deel Deze Pagina