Baby te licht (kinderarts)

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nescio, 8 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Naar aanleiding van het topic 'Baby te zwaar' open ik ook een topic. Ik heb al eerder advies gevraagd over gewicht van mijn dochter en het al dan niet beginnen met vaste voeding. Ze krijgt bv op vraag.

Mijn meisje is nu 5.5 maand en ze krijgt sinds ruim een week groentenpap. Dit omdat ze opeens weer om de 2 uur wilde drinken, ook 's nachts, en ze me het eten uit de mond keek. Van de kinderarts moesten we al met 5 maanden beginnen, maar we hebben dat dus weten te rekken.
    Ze eet nu goed van haar groenten en vindt het lekker. Daarnaast krijgt ze nog zeker 6 tot 7 keer bv, inclusief 's nachts (soms 1 keer, soms 2 keer).

De laatste keer dat we bij de ka waren, vorige week, vond hij haar dus te licht. Ze woog 6285 gram, meten doet hij niet, maar we hebben haar zelf gemeten en ze is nu zo'n 68 cm. Best een lange meid dus. Ze is zeker niet dik, maar heeft wel volle wangetjes en plooien bij haar dijbeentjes.

Op de groeicurve van het WHO zit ze prima in het midden, met lengte er zelfs wat boven. Maar de ka wil nu, als ze volgende maand nog niet 'op gewicht is', mijn bv testen;). Ik moet dan dus ter plekke gaan voeden en na de voeding nog eens wegen. Als ze dan niet genoeg bijkomt, gaat hij ons aanraden bij te voeden met kv (vorige week dus aangekondigd). Maar ik wil dat absoluut niet. Mijn dochter is gezond, vrolijk en tevreden. Poepen en plassen heeft ze altijd heel goed gedaan en doet ze nog goed. Ik vond het al jammer dat ze niet tot 6 maanden uitsluitend bv heeft gehad, laat staan dat ik nu wil gaan aanrommelen met kv. De curve van WHO geeft ook aan dat we ons geen zorgen hoeven te maken, maar ja, als een arts zoiets zegt...

Wat zouden jullie doen? Daar de confrontatie aangaan mocht ze 'te licht' zijn of gewoon weer naar het CB voor de controles (daar zijn ze erg behulpzaam en erg pro bv)? We zijn naar de ka gegaan omdat hij de vaccinaties op een andere manier zette en ook dichterbij is dan het CB.

2. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

tja,ik zou gewoon lekker bv blijven geven meid.
    mijn dochter was tijdens de bv periode erg flink aan de maat,
    ze is nu 9,5 maand en ze krijgt kv en fruit en groente,nou dat helpt echt niet met bijkomen hoor.

Kon ik mijn meisje nog maar bv geven,dan was ze nu niet zo licht geweest.
    ze weegt nog maar 9,2 kilo bij 81 cm op 9,5 maand oud.

bv is en blijft de beste voeding die een moeder haar kindje kan geven :)

3. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Ik zou de confrontatie aangaan bij de ka.
    Daarnaast zou ik naar het inloopspreekuur gaan van het cb. En vragen wat zij van het gewicht en de lengte vinden.

Persoonlijk vind ik het altijd een beetje raar dat ´gezeur´ over lengte en gewicht van een baby. Tenzij er echt duidelijk afwijkend verschil in zit met leeftijdsgenootjes. Dus echt heel licht of zwaar.
    Op welke leeftijd dan ook, er zit nou eenmaal verschil in. Zolang er geen gezondheidsproblemen zijn, zou ik mij niet te druk maken.

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Ze is inderdaad wat lichter dan mijn kindjes op die leeftijd waren, dat wel, maar of het nou schrikbarend te licht is?

Als ik onze jongste kijk en al zou die in dit temp doorgaan, dan gaat zij dat ook niet redden met 5 maanden.
    Die is nu 3 maanden en weegt 4900 gram en groeit ook niet echt lekker, maar zelfs de kinderarts maakte er nog niets van.

Zou het dus gewoon aankijken en zolang ze goed levendig zijn, goed poepen en plassen is mij altijd verteld dat je je geen zorgen hoeft te maken en dat heb ik nooit gedaan.
    Het ene kindje heeft nou gewoon wat meer spekjes dan het andere kind

Onze jongste zoon weegt net 10 kilo met 2 jaar en is dus ook echt niet zwaar, maar hij doet alles prima.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M was met 5 maanden 6060 gram en ongeveer 64 cm. Dus iets lichter, maar ook wat korter.

Zoals jij het beschrijft heb je een kinderarts die ik zelf niet zou vertrouwen of volgen. Arsten zijn geen goden, ook slechts mensen. Dus als die WHO curve geen gekke dingen laat zien, ze wel blijft aankomen, genoeg plast en poept, blij en tevreden is. Dan is er helemaal niets om je zorgen om te maken.

S zou dan wel helemaal door die KA door de mangel gehaald worden. Hij is ondergemiddeld qua gewicht (zelfs iets aan het afbuigen) en bovengemiddeld qua lengte. Tja. Wat kan ik doen? S gaat echt niet meer drinken van KV geven (hij krijgt dat al in de fles, drinkt zo tussen 90-120 gemiddeld). Verder krijgt hij bv op verzoek (als ik werk fles mamamelk of poedermelk, soms geef ik ook een fles omdat hij overdag soms niet bij mij wil drinken, maar wel uit de fles: dan kan ie zn broer en zus beter in de gaten houden ;)). Ook hij komt veel en vaak. Op zich is dat een natuurlijke en dus logische gang van zaken: mensenbaby's zijn gemaakt op vaak kleine beetjes drinken.

En zeker als je meisje goed groenten eet, dan al helemaal geen zorgen: waarom zou je dan in g-naam overstappen op poedermelk. Ik nie snap nie!

6. ons2ewonder

ons2ewonder Bekend lid

3 mei 2011
    986
    8
    18
    moeder
    hier waren beide meiden nog geen 6 kilo met 5,5 maand de ene was 64 cm en de ander 61 cm. Oudste nu net 2,5 jaar en 9,8 kilo en 85 cm. Jongste nu met 9 maand 6990 gram en 67 cm . Ze zijn vrolijk en snel in ontwikkeling dus ka en wij maken ons niet druk. Cb doet hier juist heel moeilijk. Jongste krijgt nog steeds bv( pas met 7 maand gestart met bijvoeding) en de oudste groeide langzaam op kv(met 4 maand gestard met bijvoeding). Jongste is van 5 tot 5,5 maand ineens 1 kilo gegroeid toen ik over ging op koemelkvrijdieet, daarna groeide ze weer langzaam.

7. Gelukkig11

Gelukkig11 Niet meer actief

Humm beetje vaag dit verhaal. Niet dat ik je niet geloof, maar vind het raar dat de ka op basis van enkel gewicht verklaart dat jouw kindje te licht is. Hoe is de curve? Wijkt het af naar beneden/boven? Zolang jouw kindje zijn/haar eigen lijn volgt, lijkt mij niets aan de hand. De ka bij mijn zoontje gaf aan dat ze in het snelste geval pas na 2 meetmomenten ingrijpt, maar dan moet het lijntje wel sterk afwijken.

En de test die je moet doen, zegt helemaal niets over de voedingswaarde van jouw bv, hooguit over wat jouw kindje drinkt. Maar goed het ene kindje drinkt ca 100 ml en 6x per dag en het andere kindje 50 ml en 12x per dag; met beide kom je uit op 600 ml maar zegt nog helemaal niets over voedingswaarde.

Kortom ik heb niet zo'n hoge dunk van jouw ka op basis van dit verhaal of we moeten nog iets missen. Wat zegt jouw eigen gevoel over je kindje? Ik heb namelijk niet de indruk dat jij zorgen maakt? Daarbij niet vergeten dat je kindje misschien een kleiner achterstandje heeft opgelopen door de 4 maandendip. Mijn zoon stond met 4 maanden helemaal stil qua gewicht en lengte en met 5/6 maanden ging hij verder met zijn lijntje.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Die test slaat echt nergens op!
    Het enige wat je dan meet is hoeveel ml je kindje gedronken heeft. Zegt helemaal niks over de voedingswaarde/calorieën etc.

Ik kreeg dit ook te horen bij 3.5-4mnd, dat ze niet goed genoeg groeide op de BV en dat ik maar KV bij moest gaan geven.. Ik natuurlijk even helemaal van de kaart, want dat wilde ik absoluut niet! Ze dronk goed, was vrolijk en alert, dus eigenlijk (achteraf) geen reden tot ongerustheid...
    Ben naar huis gegaan en besloten dat ik gewoon volgende week eens ging wegen op het cb. Toen bleek ze meer dan 200gr gegroeid in 1 week tijd! Prima dus...
    Blij dat ik niet meteen geluisterd heb naar de KA, want die weten echt niet veel van voeding wat dat betreft!

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt voor de reacties, ik voel me nu nog meer gesterkt.
    Gelukkig11, onze ka werkt niet met curves. Zelfs niet met een computer. Alles wordt met de hand genoteerd. Ik vond dat in het begin ook raar maar omdat hij haar heel vakkundig vaccineerde (dochter had absoluut geen last daarna, en ze heeft ook maar heel kort gehuild, een schril contrast met die keer op het CB), heb ik mijn twijfels aan de kant geschoven.

Op het CB lieten ze toen ze twee maanden was wel mooi die curve zien en toen zat ze ook altijd in het midden.

Ik heb ook het idee dat ze niet superveel drinkt per voeding, maar heel vaak kleinere beetjes. Op een maand tijd is ze ruim 400 gram aangekomen, dat is toch niet overdreven weinig?

De WHO curve die ik zelf maar heb gebruikt laat inderdaad een mooi gemiddelde zien. Ik wil me dus ook niet druk maken, maar wil ook niet 'de achterdeur uit' bij de ka, zo van: ik laat er mijn neus nooit meer zien. Wil het wel 'afsluiten' als het ware, als hij de volgende keer echt zegt dat ze te licht is en we moeten bijvoeden, wil ik daar dus tegenin gaan. Vandaar mijn polsen hier.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

@Kristelstrijbos, ongeveer hetzelfde verhaal he! Ik heb ook het idee dat ka niet zoveel afweten van voeding... maar ze zouden bv toch enorm moeten promoten? Zo ben ik het gewend, van het ziekenhuis uit en ook op het cb.

11. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Mijn dochtertje woog op bijna 6 maanden 6400 gr. bij een lengte van 65 cm.

Altijd commentaar gehad over het gewicht van mijn dochter, ben daar ook lang bezorgt over geweest maar heb dat inmiddels opgegeven.
    Ze is heel fijntjes heeft er nooit mager uitgezien en is nooit ziek.
    Een ieder volgt zijn eigen lijntje.

Ze is nu bijna tweeënhalf jaar en weegt 10.2 kilo bij een lengte van 87.5 cm en dit is nog steeds niet veel maar wel binnen de curve.

Tenzij er een medische oorzaak is dat je kind niet voldoende aankomt zou ik me er niet te druk over maken.

12. Amfy

Amfy Niet meer actief

jeetje zal ik de volgende keer met je mee gaan? mijn dochter is 8,5 kilo bij 14 maanden. nooit geen probleem van gemaakt bij de kinderarts.

400 gram is netjes is 100 gram in de week. dus mooi

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Maak anders zelf een curve aan op borstvoeding.com, dan kun je zelf zien of haar curve afbuigt of niet.
    Is érg vreemd dat je op basis van alleen een gewicht (zonder lengte, zonder curve) kan zeggen dat je KV bij moet gaan geven omdat ze te licht zou zijn....
    Maakt het nog minder betrouwbaar en onzinnig!

Voer het anders in en zet het hier in het topic, kunnen we met je mee kijken!

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Waarom kom je eigenlijk bij de KA?

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Amfy, graag, kan wel wat versterking gebruiken haha!

Cygnet, consultatie bij een ka is hier heel gebruikelijk. Het is niet alleen voor kindjes met problemen, ook voor de gewone controles, metingen, advies, etc..

Ik heb inderdaad op borstvoeding.com haar gewicht en lengte ingevoerd vanaf de geboorte. Ik zal kijken of ik die curve hier kan plaatsen.

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hierbij dus haar curves volgens de WHO.

17. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    gewoon je poot stijf houden....ryan weegt maar 1 kg meer ongeveer met 9 maanden!! en daar word niets over gezegd..ja te licht zeker....maar hij is tevreden, doet het goed enz enz.... Niks bij voeden met kv! (enkel als ik het niet trek dat hij veel wil drinken hahaha)

Nu weigerd hij wel bv overdag, dus krijgt hij gewoon joghurt en wat melk extra....

18. raspberry

raspberry Niet meer actief

Precies de verhoudingen waarin Thirza altijd groeide, lijkt mij dus niets mis mee. Paste hier ook erg bij ons eigen lengte-gewicht, dus als dat bij jullie ook zo is, dan zou ik me nergens druk om maken.

Een kinderarts kan jou nergens toe dwingen, alleen adviseren. Jij bent uiteindelijk degene die beslist wat er wel of niet gebeurt. Als je dat uitstraalt, krijg je vaak een totaal andere benadering van zo'n arts dan wanneer je afwacht wat hij vindt en maar doet wat hij zegt, enkel omdat hij arts is...

19. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Mijn kinderen zijn ook allemaal lang en licht. (behalve de jongste) De oudste en de 3e zitten boven de groeicurve met hun lengte en onder gemiddeld met gewicht. De andere kids zijn ook langer dan zwaar en dat past zowel bij mij als helemaal bij mijn man. (hij is 2 meter, ik 176)

Het is belangrijk, en daar kijken ze naar, dat ze wel met de curve meegroeit. Dus niet dat de curve een dip krijgt dus dat ze ahw minder hard groeit. Als ik naar jouw curves kijk dan loopt deze mooi mee met die van de WHO. Verschillende ziekenhuizen gebruiken verschillende curves. Dus ik zou de volgende keer jouw curves even meenemen. *(zie ineens dat de curves veranderd zijn, maak regelmatig een prinscreen en zie nu dat vooral de gewichtscurves anders zijn)

20. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

De curve ziet er erg goed uit hoor,niets afwijkend.

Bij mijn meisje schoot de curve ineens naar beneden,en nog zakt hij naar beneden.

De meeste baby's die 81 cm lang zijn wegen daar 10,5 kilo bij gemiddeld(hoewel ze de lengte heeft van een 16 a 17 maanden oude dreumes) en haar gewicht ligt dus eigenlijk gemiddeld op de curve,maar omdat ze zo ontzettend lang is weegt ze te licht.

Als ze een spurt maken in de lengte komen ze niets aan of vallen zelfs af.

Deel Deze Pagina