Grote baby's in familie - is meten weten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Rainie, 12 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.963
    7.893
    113
    Vrouw
    Bij mijn tweede zat iedereen er naast. Die was toch een beetje fors. Daar was ik al bang voor zonder geschiedenis. Mijn derde werd groot geschat door mijn (sorry echt geen goede ervaring) slechte vk praktijk. Het ziekenhuis had het wel goed.

    Als je het niet vertrouwd dan zou ik toch een meeting bij een ander aanvragen. Ik kan alleen spreken voor mezelf. Maar hoeveel ervaring ze ook hadden, ik had meer door over mijn eigen zwangerschap.

    Qua formaat maakt gewicht denk ik niet eens het meeste uit. De bouw is denk ik nog belangrijker voor het verloop van de bevalling. Dan met name de schouders.
     
  2. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Ik heb een hele goede ervaring met grote baby’s, een groeiecho en eerder inleiden. En dat terwijl ik zelf echt niet heel groot/fors ben met m’n 1.70m en 57 kg.

    onze eerste werd geboren en woog ruim 8 pond. Na 5 kwartier persen gehaald met de vacuümpomp.
    De tweede ivm verhuizing bij een andere verloskundige. Werd al aangegeven dat dit weer een forse baby zou zijn. Ik maakte me echter weinig zorgen. Halverwege de bevalling raakte ik een soort van in paniek en wilde perse naar het ziekenhuis. Bevallen van een baby van ruim 9 pond die vast kwam te zitten in m’n bekken en met een schouderdystocie is geboren. Paniek tijdens de bevalling, noodknop die werd ingedrukt, kamer vol personeel, 2 man die op m’n buik sprongen om em eruit te duwen. Ik heb echt een moment gedacht andere kaartjes dan geboortekaartjes te moeten sturen. Dit wilde ik nooit meer meemaken. Besproken met de verloskundige bij de nacontrole, maar zij reageerde heel laconiek.
    En toen zwanger van de 3e. Ik schoot meteen in de stress, want hoe zou dat gaan bij de bevalling. Gekozen voor een andere verloskundige, want de houding van die vorige gaf me een naar gevoel. Bij deze nieuwe praktijk heb ik meteen m’n angsten besproken. Daar werd zo goed mee om gegaan. Ze zouden meteen ook met de gynaecologen van het ziekenhuis overleggen en een plan opstellen. Suiker test, maar deze was gelukkig negatief. Afgesproken dat ik met een x aantal weken ook door de gyn gezien zou worden voor een echo. Het leek weer een groot kindje te worden. Zowel groeiecho’s bij de verloskundige als de gyn gehad (bij elk 3 meen ik, vanaf 28 weken om de zoveel weken). Na 2 groeiecho’s bij de gyn gaf deze aan dat inleiden bij 38 weken tot de opties behoorde. Volgens haar berekeningen zou de baby dan onder de 4 kg bij 40 weken blijven. Het gaf mij een goed gevoel dus ik heb hier voor gekozen. Met 38 weken dus ingeleid en een droombevalling gehad. Een baby van ongeveer 3600 gram, op 5 gram na geen suikerprotocol omdat het gezien de zwangerschapsduur nog best een forse baby was. Maar zo’n fijne bevalling gehad! 2 hechtinkjes voor de mooi, amper last gehad. Alleen al het gevoel dat ik serieus genomen werd en er gehandeld werd gaf me zoveel vertrouwen.

    Als ik jou was zou ik echt heel goed m’n angsten bespreken met m’n verloskundige. Zij zijn er om je gerust te stellen, je vertrouwen te geven in je lichaam. Als dat niet lukt zou ik echt op zoek gaan naar een ander, eentje die je wel dat vertrouwen kan geven. Dan ga je zoveel relaxter je bevalling in, of je nou wel of niet een groot kindje krijgt.
    Heel veel succes!
     
  3. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Dat laatste is dus het punt denk ik. Wat voor jou bijvoorbeeld te groot is zou voor een ander prima zijn.
    Een kleine baby met een moeilijke ligging kan meer schade aanrichten dan een grote die goed in positie is.
    Bij een 1e zijn artsen toch altijd afwachtend omdat het niet in te schatten is.
    Bijvoorbeeld mijn kinderen tenminste 1e en 2e hadden flink grote hoofden bij de geboorte, ben bij hen en ook bij de 3e zonder enig letsel ervan af gekomen.
    Een kennis met mini kindjes en bolletjes 2x een totaal ruptuur.
    Het blijft afwachten.

    Wat betreft inleiding bij de 3e ben ik ingeleid op eigen verzoek met 38+3. Alles zat potdicht maar het ging vlot en fijn toen het eenmaal begon was hij er binnen 20 minuten.

    Houd het gesprek open en kijk of je met meerdere groei echo's kan krijgen tot 36 weken
     
  4. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw
    Geen tips richting de verloskundige maar wel ervaring met een grote baby.
    Mijn tweede zoontje was 5500gram en 60cm bij de geboorte.
    Geen overgewicht of suiker.
    Ik heb een natuurlijke bevalling gehad zonder pijnstilling en ik had nadien 1 hechting nodig.
    Als de gynaecoloog het van te voren had geweten hadden ze waarschijnlijk ingegrepen maar het kan dus wel zonder al te veel schade.

    Vwb de verloskundige, het is jouw bevalling dus mocht jij er tegenop zien zou ik zeker op je strepen staan.
     
    Rainie vindt dit leuk.
  5. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Mijn moeder en ik kregen allebei grote kinderen (ik 4.3 en 4.4kg en 54 en 55cm) en we zijn allebei heel slank. Het is een misconceptie dat een groot kind altijd tot een horror bevalling leidt... Jouw bouw daar beneden, de ligging van het kindje, hoe goed je je kant ontspannen dat telt allemaal net zo zwaar.

    Bij mijn eerste 1 hechting, kwam aan met 8cm ontsluiting en anderhalf uur later was hij er. De tweede is heel vlot thuis geboren, de vk was net op tijd.. dit keer geen hechting nodig. Niet te veel zorgen maken dus!!
     
    Rainie en Afua32 vinden dit leuk.
  6. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Mijn moeder had bij de eerste wel een totaalruptuur (ik lag in stuit) trouwens. En ook de tweede was zwaar en gecompliceerd. Bij mij ging het heel anders en ik heb me achteraf best wel bang laten maken door mijn moeders horror verhalen :(
     
  7. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Hier 2 keer een groot kind. Mijn eerste zoon is geboren met 40.4 weken woog 4440 gram en was 56 cm. Mijn jongste zoon is met 38 weken gehaald Ivm de eerste bevalling ( de eerste bevalling ging helemaal fout) en woog 4072 gram en was 55 cm lang. Mijn gynaecoloog vertelde dat het wel degelijk genetisch bepaald is.

    Bij de tweede heb ik vanaf 26 weken extra groei echo’s gehad. De gynaecoloog vertelde dat baby’s vaak pas op het laatst opeens heel zwaar kunnen worden, dat was bij mij ook zo. Je zag dat hij in gewicht steeds een beetje meer steeg. Eerst p55, toen p64, daarna p75, vervolgens p84 en bij de laatste echo een paar dagen voor het inleiden was hij opeens p97. :|

    Ga op je strepen staan, want als ik zo je verhaal lees is de kans aannemelijk dat ook jij een groot kind kan krijgen. Je wilt geen traumatische bevalling, maar doordat ze je niet serieus nemen heb je er waarschijnlijk al een naar gevoel bij. Wel meten ze pas rond de 26 weken de eerste keer omdat het dan betrouwbaarder is.
     
    Rainie vindt dit leuk.
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.120
    113
    Dit was mijn eerste gedachte ook..

    Daarbij zeggen schattingen vrij weinig.. zo zou mn oudste een "bescheiden" baby zijn maar was toch bijna 4 kilo en 54cm. Maar gezien jullie familiegeschiedenis zou ik het ook wel prettig vinden als "men" er wat extra alert op is.
     
    Rainie vindt dit leuk.
  9. Rainie

    Rainie Actief lid

    12 sep 2020
    205
    260
    63
    Vrouw
    Heel fijn dat je dit met me deelt. Ik ga me goed voorbereiden op het volgende gesprek. Als ik het idee krijg dat er geen tijd voor me is dan is het voor mij klaar.

    Ik heb nu via een tip van een vriendin een website van een praktijk gevonden (die ook in de buurt zit) zij nemen meer tijd per consult en hebben ook duidelijk verwoord wat je kunt verwachten bij elke afspraak. Ze benoemen bevallen in bad expliciet in de tekst als optie en geven aan dat ze ervaring hebben bij angst en je hier goed in kunnen bijstaan. Klinkt suf maar de foto's van de verloskundigen spreken me al erg aan. Nu ik dit typ denk ik: waarom stap ik sowieso niet over...
    Mijn klachten over mijn huidige praktijk zijn echt niet concreet. De verloskundige die ik tot nu toe heb gesproken was echt aardig. Ugh ik weet het niet. Ik ga het aankaarten en dan kijken hoe ik me voel. Ik moet mezelf gewoon echt toestemming geven om mijn gevoel te volgen. Mocht dat na de volgende afspraak nog steeds hetzelfde zijn.
     
  10. Rainie

    Rainie Actief lid

    12 sep 2020
    205
    260
    63
    Vrouw
    Ik ben stiekem wel nieuwsgierig: zag je dat patroon van redelijk soepele bevallingen ook terug in je familie?
     
  11. Rainie

    Rainie Actief lid

    12 sep 2020
    205
    260
    63
    Vrouw
    Goed om te weten dat ze pas bij 26 weken voor het eerst echt betrouwbaar iets kunnen zeggen over formaat. Op dit moment staat er geloof ik geen echo meer op de planning bij mijn huidige praktijk (tot de groei/liggingsecho met 36 weken).
    Ik zie nu op websites dat dat wel het geval is bij andere praktijken inderdaad wat je noemde: rond de 26 weken (je moet er soms voor bijbetalen maar ik vind dat geen punt).
     
  12. Rainie

    Rainie Actief lid

    12 sep 2020
    205
    260
    63
    Vrouw
    Ik wil hier ook echt voor waken. Die verhalen gaan echt in je hoofd zitten en ik probeer mezelf ook juist de verhalen van vriendinnen waar het goed ging in te prenten. Ik ben niet de enige die genen aandraagt voor dit kind. Het kan ook een fantastische bevalling worden (en sowieso krijgen we ons kindje hopelijk gezond in onze armen dus dat maakt het sowieso al fantastisch!)
     
  13. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Ik ben 3* van een macrosome baby bevallen.
    Alle 3* de keren zat de groeiecho ernaast. Bij de middelste het meeste: 1.5 kg in uiteindelijk geboortegewicht.
    Overigens was dat kind wel de beste bevalling.
    Ligging is het halve werk(en ze lag ook nog eens verkeerd)
    Mijn ingeleide bevalling daarna(want macrosome baby ia en insuline) was een regelrechte ramp en die paar 100 gram die het eindelijke scheelde, merkte ik niet zeg maar.

    Dus.. ik zou er niet zo bang voor zijn. Maar wel een VK zoeken waar je je echt bij vertrouwt!
     
    Rainie vindt dit leuk.
  14. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Nee mijn moeder heeft 48 uur geworsteld met mij, m'n zusje iets vlotter.
    Bij mij werd het met elk kind makkelijker, al heb ik 3 heel verschillende bevallingen gehad.
    Pers fase werd wel elke keer sneller, 1e duurde 30 min, de 2e waren maar 8 minuten.
    Bij de 3e staat 3 min ingevuld hij kwam er al half uit zonder te persen. Daarna 1x actief geperst en hij was er al.
     
  15. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.625
    10.520
    113
    Ik was zelf bijna 11 pond en mijn moeder heeft bij mij geen schade gehad. Dus het kan goed gaan. Maar ik ben voorstander van niet te lang wachten. Ik ben ingeleid wegens medische geschiedenis, geen idee hoe groot de kinderen waren geweest als ik op een spontane bevalling zou wachten.

    Ik zou duidelijk op tafel leggen wat je verwacht van je huidige praktijk. Weten zij goed dat je je zo druk maakt, of wuif je het toch een beetje weg/ maak je het kleiner als je in gesprek gaat?
    Ook zou ik de andere praktijk bellen om te vragen of ze überhaupt iemand verder in de zwangerschap aannemen, en je situatie voorleggen en kijken hoe ze daarop reageren.
    Succes! Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en bevalling toe!
     
    Rainie vindt dit leuk.
  16. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113

    Je hoeft natuurlijk ook niet echt klachten te hebben over je huidige verloskundige, maar je moet je wel gehoord en serieus genomen voelen en er vertrouwen in hebben dat het goed gaat komen. Als zij je dat gevoel niet kunnen geven kan je kijken of dat bij deze praktijk misschien wel het geval is. Probeer het gesprek aan te gaan en aan te geven dat je hier echt mee zit.
    Ik zelf durfde echt pas goed m’n hart te luchten en in tranen uit te barsten toen ik een afspraak had waar mijn man niet bij aanwezig was. Op de een of andere manier hield ik me groot als hij er bij was. En hij bagatelliseerde het eigenlijk ook wel een klein beetje, waar ik dan in mee ging.
    Het klinkt misschien zweverig, maar volg gewoon echt je gevoel, doe wat goed voelt, wat je vertrouwen geeft.
    Heel erg veel succes met je beslissing!
     
  17. Rainie

    Rainie Actief lid

    12 sep 2020
    205
    260
    63
    Vrouw
    Ik denk dat het ook door de korte gesprekken komt. Zo'n snel consult voelt daardoor erg zakelijk en dat is misschien niet noodzakelijk de schuld van de verloskundige.

    Ik merk wel dat ik samen met m'n vriend inderdaad in de modus: "Super tof we krijgen een kind, kijk hoe prachtig hij. Kijk hoe leuk dit gaat en hoe goed wij met z'n tweetjes luisteren naar jullie adviezen en alles wat we moeten regelen etc etc." We zitten een beetje vooraan in de klas ademloos naar de juf te luisteren. ;)
    Ik zit minder in de stoel van patiënt die vragen/eisen/wensen heeft (en dat moedigen ze ook niet echt aan door de tijdnood).

    Bedankt voor je advies. Ik probeer ook een update te delen zodra ik op gesprek ben geweest.
     
    Yaisa vindt dit leuk.
  18. Monopoly

    Monopoly Actief lid

    27 apr 2020
    110
    71
    28
    Vrouw
    ik snap ergens wel dat ze het met de 20wekenecho niet zeggen, omdat het dan nogal varieert. ze zeggen t dan trouwens wel als t buikje p93-95+ is ivbm test op suiker. Een week of 2 "voorliggen" is niet boven de p90. Maar, dat zegt zeker niet alles. ik had zelf bij de 1e p85 en n meisje van 9+pond en brede schoudertjes. ik snap je zorgen dus zeker. je kunt er echter niet zoveel aan doen, evt wel verzoeken tot eerder inleiden met max 40+4 maar ook dat doen ze niet graag bij n 1e.. wat zou je zelf willen dat ze doen?
     
  19. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    Op zich is een week voor op groei liggen niet gek en zeker niet ‘groot’. Dat kan trouwens ook nog erg verschillen per echo (groeispurt, ligging etc.) Hier ligt kleine man 3/4weken voor. Op de p99,9 lijn. Ik geloof boven de p95 houden ze extra in de gaten met groeiecho’s. Als hij zo blijft doorgroeien, word ik wss eerder ingeleid, maar daar zeggen ze nu nog niks over.

    Snap dat de verloskundige zich om de groei (momenteel) niet veel zorgen om maakt. Wat ik wel erg vind is dat ze jou zorgen niet serieus neemt. Of ze nu gegrond of ongegrond zijn. Ik zou hier zeker nog op terugkomen. Daarnaast kan die opmerking die ze maakte absoluut niet.

    Ik geloof dat je sowieso nog groeiecho’s krijgt tijdens zwangerschap, dus het is ook niet dat ze er niet meer na kijken. Maar met dit gevoel blijven rondlopen lijkt me ook niet fijn!
     
  20. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.463
    3.449
    113
    Ik kan mij je zorgen heel goed voorstellen.

    Ik ben bij de 4e op eigen verzoek ingeleid met 39+2, vanwege het geschatte gewicht. Maar dat was alleen omdat mijn 3e 9 pond was en ik een subtotaal ruptuur heb opgelopen.

    Mijn 3e liep ongeveer 2 weken voor op groei (hoofdje zelfs 4 weken). Ze werd 3800 gram geschat. We hebben het nooit gehad over inleiden, dus met 39+4 begon mijn bevalling. Ze bleek 4666 gram te wegen en had een hoofdomtrek van 37,5.
    Maar toen ben ik dus een stuk gescheurd. Geen last van gehad trouwens.

    Ik ben voor een 4e gegaan met de gedachte 'dan wil ik een ks, als het weer een zwaar kindje wordt'. Mijn 1e is via ks geboren, dus ik had die keus. Maar de vk heeft mij er op een positieve manier vanaf gepraat. Tegen mijn gyn heb ik toen gezegd dat ik voor een natuurlijke bevalling wilde gaan, maar dat ik dan niet over de 39 weken wou lopen. Vanaf 38+2 een paar keer gestript. Met 39+1 had ik weer controle en toen benoemde ik weer wat ik met die andere gyn had afgesproken. En toen zei de gyn 'nou, als dat is afgesproken, plannen we een inleiding'. En ik kon me de volgende ochtend melden.
    De 4e werd 4 kilo geschat en woog 3980 gram bij geboorte.

    1e en 2e wogen trouwens 2840 gram en 3515 gram bij 35+5 en 39+4, dus niet al mijn baby's waren zwaar. Al zou de 1e ook rond de 3800 gram zijn geweest als ze was blijven zitten.
     
    Lara123 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina