Grote basisscholen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Yukl, 6 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sensea

Sensea Niet meer actief

ik vond en vind het 1 van de lastigste keuzes die moet maken voor je kind.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Helemaal mee eens, blup.
    Je moet die keuze hier ook zo belachelijk vroeg al maken. Wij hebben zoonlief ingeschreven toen hij net 3 was en eigenlijk waren we al te laat voor deze school. Gelukkig is hij nu van de wachtlijst af en toch geplaatst. Maar voor een andere school hier ben je zelfs met 2 jaar niet meer op tijd, die zit gewoon voor de komende jaren vol....

En impliciet maak ik de keuze voor deze school nu ook al voor mijn dochter van 15 maanden. Alleen als we zouden denken dat zij daar écht niet zou passen zouden we haar naar een andere school willen brengen dan haar broer.

3. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Toevallig hebben wij vandaag een intakegesprek gehad op de basisschool voor onze zoon. We hebben hem gelijk ingeschreven!
    Ik had hem al aangemeld toen hij 6 weken oud was want deze school is erg populair vanwege het continurooster.

Nu zijn we dus geweest op gesprek, het is een school met 600 leerlingen ongeveer. Dus een grote school maar toen we er waren en met de directeur aan het praten waren en hij vertelde hoe het daar allemaal werkt op de school voelde het goed aan. Korte rondleiding gehad en ja ik zie onze zoon daar wel tussenzitten.

En het voordeel is is dat deze school hier in de buurt zit en vanwege het continurooster ideaal te combineren met mijn werk.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Aanmelden met 6 weken.... OMG! Hoe kun je dan in vredesnaam weten wat voor soort schooltype bij je kind past? Ik was toen ook nog helemaal niet bezig met basisschool - was nog veel te druk bezig met de kinderopvang (waar ik hem al wel voor had ingeschreven vanaf het moment dat ik 12 weken zwanger was... maar toen nog geen goede plek gevonden!)

Hier wilden ze een systeem invoeren dat je pas mocht aanmelden vanaf 2 jaar. Persoonlijk vond ik dat een goede regel, maar ik geloof dat het nog steeds niet is doorgevoerd.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@bri, @blup ik vond het met 3 jaar nog steeds supermoeilijk.
    Hoe je kind nu is.. Zegt weinig over hoe et gaat als hij/zij daadwerkelijk in de schoolbanken zit.

Onze keuze is gemaakt, ik denk de juiste.
    Nu wachten we af :)

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

het is ook moeilijk, dat vind ik nog steeds. wij hebebn vandaag de intake voor eht mbo gehad. en dat is nog steeds moeilijk. ze komt op een school met 4.000 leerlingen en dat is dan nog een "kleine"school. kleine meisjes worden groot.

ik vond het nu wel makkelijker op een school voor de jongste te zoeken omdat ik al enige "ervaring"heb met scholen en mooie praatjes. ( de werkelijkheid is namelijk meestal iets anders. ik kijk nu met andere ogen. het blijft altijd een gok of je kind binnen het systeem en vooral binnen de groep past die er uiteindelijk gevormd wordt.

7. Saskia78

Mja en dat laatste is lastig anticiperen op voorhand.

8. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Jullie zullen wel schrikken nu, want mijn dochter gaat volgend jaar naar een school met dan 16!! kleuterklassen 1/2. 9x groep 3, 8x groep 4, 4x groep 5, 3x groep 6, 3x groep 7 en 3x groep 8.
    Hoe bedoel je groot! :$ En dan moet de piek in 2016 nog komen.

Ik heb enorm in twijfel gezeten, maar toch de knoop doorgehakt. De school staat erg goed aangeschreven. En de andere 2 scholen stonden mij niet aan.
    Ik heb mijn dochter trouwens met 3 weken opgegeven en was net op tijd. Niks niet eerst rondkijken of een afspraak maken, je mag blij zijn dat je een plek hebt. (nu is er een leerlingstop) Het kan nog gekker dus.;)

9. Sensea

Sensea Niet meer actief

mamamuts@ oei, hihi. ik dacht dat dat allang uit de tijd was. ik weet nog toen ik anar school ging. ( kleuterklassen 37 jaar geleden) dat je op tijd moest zijn. maar met 3 weken al opgeven, woooow zeg. ik had begrepend at ze tegenwoordig blij waren met elke aanmelding amar dat valt dus zo te horen wel mee.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Wow wat groot! Woon je in de Randstad? Hier kun je gerust nog 3 maanden van tevoren je kind inschrijven.

11. mamamuts

Leidsche Rijn (utrecht), volgens mij één van de grootste nieuwbouwwijken van nl. Hier is het ook zo dat je alleen in je eigen wijk naar een school kan. Er zijn wel wat scholen in het dorp met max. 200 leerlingen, maar daar mogen we niet meer heen. Vorig jaar kon dat nog wel, maar er kwam toen een stormloop uit de wijk waar ze niet op berekend waren, daar is nu ook een stop.
    Als je door de wijk fiets, zie je ook alleen maar roze of blauwe slingers, het is één grote kraamkamer hier. :D

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Bedankt voor alle reacties! :)

@ pluk: bedankt voor je informatie! Weet je naar welke school het kindje van je nichtje gaat? Zou je me dat eventueel kunnen pb'en? En misschien dat ze ook naar een KDV gaat, is gegaan? Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar! :) Waar woon je zelf eigenlijk in Twente? :D

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ mamamuts: wow, dat is echt enorm zeg! Hoeveel scholen zitten er in de omgeving?

Ik zie trouwens dat de ene school in Eilermarke 3 klassen per groep heeft. Dat is dus wel redelijk groot (niet zo groot als bij mamamuts :D). De scholen in Vathorst zijn nog niet zo groot, maar hebben wel ingecalculeerd dat ze enorm gaan groeien. Dat kan dus een nadeel zijn, hopelijk hebben ze het toekomstige financiele plaatje goed voor ogen zodat ze de groei aankunnen. In principe zou dat moeten, want ik geloof dat de explosieve groei een heel aantal jaar geleden al is voorspeld (nieuwbouwwijk he). De directeur had er ook over dat ze aankomend jaar 1 of 2 extra klassen groep 1/2 er bij krijgen, en dat dat voor het jaar daarop ook zal gelden.

14. mamamuts

In de wijk waar het om gaat zitten 3 scholen, een christelijke Jenaplanschool, een katholieke en een openbare school.
    En de katholieke is dus erg in trek. :D
    In de omliggende wijken zitten nog wel meer scholen, maar die zitten dus wel een eind verder weg.

15. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    He Yukl! :)

Alle scholen weten voor de komende jaren wat hun berekende groei zal zijn, want die berekening wordt door de gemeente gemaakt en weet je normaal gesproken voor 5 jaar vooruit. Als de school goed met hun financiën bezig zal zijn, dan wordt daar rekening mee gehouden...

Wat betreft grote / kleine scholen: ik werk zelf op een kleine school. Persoonlijk zou ik liever gaan voor een wat grotere school, (middelgroot). Ik vind het erg nadelig dat er bij ons op school jaren zijn dat je een klas meerdere keren achter elkaar hebt. Ik vind wisseling van leerkrachten voor kinderen en leerkrachten zelf wel goed.

Daarnaast zou ik persoonlijk niet gaan voor een 'leerfabriek' idee, (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen). Ik vind een te grote school (elke jaargroep 4 klassen) echt te groot. Ik vind het dan vrij onpersoonlijk worden.

1 of 2 groepen 1/2 erbij, betekent niet meteen dat dan de jaren ernaar er ook 2 groepen 3 bijkomen; meestal formeer je uit 2 groepen 1/2 één nieuwe groep 3.

Ik zou zelf goed kijken naar de sfeer op school, voelt het goed als je er rondloopt (en je niet laten meenemen door mooie praatjes van de directeur!). Kijk goed naar het schoolplan (als je die online kunt vinden), wat zijn de plannen voor de komende vier jaar. En het inspectierapport; hoe zijn ze beoordeeld in de afgelopen jaren? (nu zegt dat ook niet alles, wij zijn bijvoorbeeld beoordeeld als zwak, maar ik durf nu te stellen dat wij het hardste werken met de goede opbrengsten als ik het vergelijk met scholen uit onze stichting; omdat we nu wel moeten).

Succes!!

16. Saskia78

Wij gaan nu even bij een BSO kijken.
    Lokatie voor 40 kinderen maar in 1 pand met kdv, vso, dierenarts, kapper en psych. dagopvang. Ben HEEL benieuwd wat ik er van ga vinden. Het spreekt tot nu toe niet enorm aan behalve dat de lokatiemanager aanstekelijk enthousiast was. En ook buuf (zelf juf) is erg enthousiast.

Duimen jullie dat het leuk is? :)

17. Yukl

Yukl Niet meer actief

Spannend Saskia, hopelijk ben je super enthousiast! Ik had dat met een KDV in Enschede: ik vond het er echt ge-wel-dig. Zo leuk zelfs, dat ik het KDV waar we nu zitten opeens maar saai vond. :D

@ chikai: ja ik kan me voorstellen dat 2 (max 3) klassen een voordeel heeft tov de andere groottes. Ik had inderdaad al begrepen dat 2 1/2 klassen later 1 klas wordt. Dus ik denk dat het uiteindelijk max 3 klassen per groep wordt.

18. Saskia78

@yukl: het viel inderdaad reuze een. Waren stuk of 10 kinderen waarvan 4 meisjes en stuk of 6 jongens. Jongens speelden stratego.. Meisjes waren aan het schilderen.
    Ze bleken een meidenkamer met oa catwalk te hebben, een jongenskamer met tafelvoetbal, 2 soort van woonkamers waar werd gegeten en vol spelletjes en puzzels.
    Enige wat mij meteen opviel was dat ik het wat kaal vond.. Maar het is een nieuwe lokatie dus hield braaf mijn mond om te kijken of ze er zelf over zou beginnen. En dat deed ze inderdaad :)
    Dus wellicht is het minder erg dan waar ik bang voor was.
    Oh en niet onbelangrijk omdat hè gewoon een openbaar gebouw is.
    Je komt er echt niet zomaar binnen. (lees: ik heb nogal lang voor de deur gestaan voordat er iemand open deed :) )

Deel Deze Pagina