Goedemorgen allemaal! Heb even een vraag over het afleren van een speen tijdens het slapen. Damiën slaapt eigenlijk hartstikke goed, maar wil nog HEEL graag zijn speentje in als hij gaat slapen. Nu willen we wel heel graag van die speen af, maar zonder al te veel drama. Kan hem wel gaan uitleggen dat zijn speen kapot is ofzo, maar heb niet echt het idee dat hij dat al snapt... Iemand ideëen of ervaringen??? Alvast enorm bedankt! Groetjes Christy
Even een ander vraagje. Waarom zou je dat doen? Zolang hij er overdag niet mee rondloopt is het toch niet zo erg dat hij 's nachts een speentje heeft?
Ik kwam gister op een site het boek "stoppen met foppen" tegen. Misschien is dat iets. Sam is al ruim 3 en die heeft ook nog steeds een speen bij het slapen. Dus vandaar dat ik boekjes aan het zoeken was. Succes
ik zou de speen niet afpakken, het is alleen voor de nacht en is al 2 jaar zijn vertrouwde slaapmaatje. mijn dochter mag hem sinds deze week niet meer overdag en heb haar gewoon uitgelegt dat ze nu erg groot is en daarom het speentje in bed moet bijven. dacht ook dat snapt ze toch niet maar wel hoor. eke morgen en na het dutje legt ze der speentje op der kussen en zegt daag tut. ze snapte het dus wel, de eerste dagen vroeg ze er nog wel is om maar na een korte uitleg dat speentje in der bedje lag en ze die straks weer mag hebben vond ze het best en nu hefet ze hem alleen dus met slapen. ik ga dit niet afpakken en denk dat ze op den duur vanzelf der speen niet meer wil.
Hmm ja, daar hebben wij ook wel aan gedacht... Maar ik heb het idee dat ik bij Damiën al aardig goed kan zien dat z'n gebitje er een beetje naar staat en dat vind ik zo zonde. Je volwassenen gebit vormt zich namelijk toch n.a.v. je kindergebit? Vind het ook wel zielig hoor en als het geen gevolgen heeft voor z'n gebit, laat ik hem lekker houden. Voel me een klein beetje een ontaarde moeder nu die haar kind iets moois wil afnemen haha Sam, ga eens even neuzen naar dat boek en gewoon maar eens kijken wat er in staat. Hoeft het misschien nu niet, maar hij zal toch een keertje zonder gaan slapen... thanks! Bedankt meiden!!!
Volgens mij valt dat wel wat mee met die tandjes. Ik denk dat meer zo is bij kindjes die tot hun 4e constant de speen hebben en altijd lurken aan een flesje diksap ofzo hihi. Maar als je kindje alleen 's nachts de speen heeft is dat niet zo erg. Zeker van die kleine humpies nog niet. Ons dochtertje heeft 's nachts ook nog een speen maar na een tijdje valt die uit haar mondje en slaapt ze de hele nacht zonder. En 's avonds voor het slapen gaan krijgt ze nog een flesje warme melk. Overdag nooit de speen en al het drinken drinkt ze uit een beker. Dus die 2 dingen ontzeg ik haar voorlopig nog niet.
Mama van Isabella, dat gebeurt bij Damiën inderdaad ook. Tegen de tijd dat wij naar bed gaan, ligt af en toe de speen er ook al uit. Die leggen we dan bij het hoofdeind neer.... Ik vroeg het me meer gewoon af hoe het eventueel aan te pakken is als ze eigenlijk dat ding niet meer nodig hebben! Maar goed, voorlopig laten we het nog maar zo... Misschien gooit 'ie het ding vanzelf wel een keertje weg
Ik kwam hier ook even kijken vanwege dit onderwerp. Maar ik heb zelfs al wel moeders gehoord die na 6 maanden de speen al wegnemen, omdat dan de zuigbehoefte afneemt en het dus alleen maar een gewoonte wordt zo'n speen. Hoe staan jullie daarin dan?
ja dat heb ik ook gehoord ja idd dat na 6 maanden de zuigbehoefte dan afneemt, op zich als je het speentje bij 6 maanden al weg neemt af en toe raken ze er denk ik minder gehecht aan en is het makkelijker om het helemaal af te leren, dat denk ik... Mijn zoon heeft ook een speen en ik wil het graag overdag aan leren, maar vind het zo moeilijk ,hij vraagt er heel vaak om, zeker nu hij weer last heeft van tandjes en heeft er dan echt troost aan, maar wil overdag van dat ding af! ga het miss ook eens proberen uit te leggen, kijken of hij het snapt! 's nachts vind het het niet erg er hangt een knuffeltje aan bij hem vind ie heerlijk
esmee slaapt ook nog met dr speen, probeer hem wel is niet te geven maar dan roept ze me en vraagt ze om dr tut hola (zo noemt ze de speen) las van de week in de ouders van nu dat als je kind er ook aan toe is je hem samen in de boom kan hangen of samen ergens neer kunt leggen en dat de spenen fee hem komt halen of samen weggooien. ik heb zo van in bed oke maar hij blijft ook in bed moet niet hebben dat ze er dag en nacht mee loopt.
Hier ook een fanatiek speengebruiker! Ook overdag, het liefst de hele dag! Sinds deze week mag hij hem dus alleen nog maar in bed en in de auto. Ik vind het gewoonweg geen gezicht en Tijn kwijlt heel erg, denk door zijn speen. Ik heb hem proberen uit te leggen dat speentje voor bed en auto is, en hij verder geen speentje meer krijgt. Hij ging huilen! Zo sneu! Maar volgehouden. Hij vraagt er wel steeds naar, maar nu na 4 dagen merk je dat het al minder wordt. Ik merk wel dat hij heel onrustig is, vooral smiddags, maar daar zullen we gewoon even doorheen moeten! Vandaag zijn we samen naar de speelgoedwinkel geweest en hebben we een klein kadotje gekocht. Speciaal voor Tijn, omdat hij zo een grote jongen is zonder speen! Hij was helemaal trots! Ik hoop dat hij er snel an gewend is, want geloof me, Tijn was/is echt speenverslaaft! Vanaf 2 dagen oud! kus miek
Dhani had ook altijd een speen met slapen. Maar toen hij 2 was en we hem in bed wilde stoppen stoptte hij zijn speen volledig in zijn mond Dit vonden we natuurlijk erg gevaarlijk en afbouwen gaat dan beetje moeilijk.. Wij hebben zijn speen gewoon afgepakt en weggegooid, uitgelegd waarom..Hele avond was het mopperen/huilen om zijn speen.. De volgende avond heeft hij al niet eens meer om zijn speen gevraagd..
Dit hebben wij ook gedaan. Lieke had haar speentje overdag al niet heel erg vaak maar merkte toch dat het op een gegeven moment meer een troost werd dan dat ze hem nodig had voor dr zuigbehoefte. Sinds 2 weken heeft ze hem overdag al niet meer. En binnenkort wil ik hem ook 's nachts niet meer. Hier valt het speentje er overigens ook na 5 minuten uit als ze slaapt of ze trekt hem er zelf uit en valt alsnog zonder speen in slaap. Met 8 maanden wil ik de speen definitief het huis uit het liefste nog eerder. Maar in jouw geval is ze er al aan gewend en zou ik hem niet weghalen hoor als ze er alleen mee slaapt geen probleem toch. Dan kun je altijd nog als ze ouder is het speentje weghalen.
Hier gaat het ook al een stuk beter! Mijn zoon heeft een knuffeltje aan zijn speen hangen en nog een knuffel, nou van de ene knuffel heb ik al zover dat hij in bed mag blijven liggen om verder te slapen en dan zeg ik boven al en tut gaat beneden in de tas he, en dan komt ie beneden en haalt ie hem uit zijn mond en stopt hem in mijn tas en heb hem vandaag de rest van de dag er niet over gehoord! echt heerlijk!
Sven had alleen nog maar een speen 's nachts. en is eraf gekomen omdat mijn man niet zo goed kan zoeken Was een keer thuisgekomen met sven en ik moest gelijk weg dus mijn man hem op bed gelegd kon hij de speen niet vinden (zat gewoon in mijn zoontje zijn tas en had ook nog reserve spenen in de la haha) Dus een hele strijd gevoerd en uiteindelijk gewonnen. Toen hebben we het volgehouden. Nu slaapt hij al een paar maanden zonder speen. Alleen als hij ziek is zoals vannacht geef ik hem weer eventjes maar dan vraagt hij de dag erna er niet mee rom... dan doe ik het omdat hij er een prettig gevoel van krijgt.
Ik wil overdag ook echt van die speen af, bijna op elke foto die we maken staat hij weer met z'n speentje, het irriteert me soms een beetje want dan denk ik 'zo'n leuke foto maar toch weer die speen (we kunnen hem ook afpakken haha). Tayo wil ook altijd zijn speen, we proberen het overdag echt te beperken maar ik zie wel aan hem dat hij met speen rustiger is. 's avonds en 's nachts heeft hij hem altijd maar overdag zijn we wel aan het proberen om het af te leren
Christy79: Ik vind het hardstikke knap van je dat je de speen wilt afleren. CB zegt ook heel duidelijk dat er na het eerste jaar bijna geen zuigbehoefte meer is. Dan is het gewoon gewenning. De mijne is bijna 14 maanden en heeft al sinds 3 maanden alleen de speen met zijn middagdutje en als hij in de avond gaat slapen. Vandaag oor het eerst naar bed zonder speen. Was bijna 3 kwartier huilen. Maar ik ben een aantal keer komen troosten en zo is hij in slaap gevallen. Het is gewenning.. en dat wil ik hem ook afleren. CB gaf ook aan dat dit het juiste moment is.
Hey, Om zijn speen overdag af te leren heb ik samen met hem een eierdoosje omgetoverd tot speendoosje. We hebben het samen geschilderd en versierd. Het staat op zijn nachtkastje en iedere morgen gaat de speen erin voor de rest van de dag. Enkel voor 's nachts mag ie hem bij houden. Het is een routine geworden. Ik denk dat als je kindje tegen de ochtend niet zuurt om zijn speen en de speen ook niet in zijn mondje heeft. Dat ie dan idd mss weg mag. succes
Mijn zoontje is net van de speen af. Hij had hem in de vakantie in een driftbui weggegooid en toen was hij in een bak onder de caravan gevallen. Die waren we dus 'kwijt'. We hebben hem niet verteld dat we nog 3 reservespenen bij ons hadden. Het was een paar nachten erg zielig, veel en hartverscheurend huilen, maar na 2 of 3 nachten vroeg hij er niet meer naar. Nu doet hij al 4 weken zonder en het gaat heel goed. Gisteren vroeg hij er in een huilbui weer om, maar toen heb ik hem eraan herinnerd dat we de speen kwijt zijn, omdat hij ermee gegooid had en toen was het weer stil. Maar goed, hij is al 2,5, dus dat praat weer wat makkelijker. Ik zou me er niet zo druk om maken, het komt vanzelf een keer. Je kunt altijd nog de speen een keer aan Sinterklaas geven of weggooien omdat hij groot is wanneer hij naar de kleuterschool gaat of zo. Zeker zolang hij hem alleen bij het inslapen gebruikt, kan het niet echt kwaad, geloof ik.
Hoi, Vanaf 9 maanden had Alannah alleen de speen met slapen. Toen ze bijna 2 jaar was zijn we helemaal gestopt met de speen. Ik had een boekje gekocht over een meisje dat helemaal gek ik van haar speen. Op een gegeven moment zeiden de ouders dat ze een grote meid was en de speen niet meer nodig was. Er zijn kleine konijntjes die de speen wel nodig hadden omdat anders hun tandjes te lang worden. Het meisje maakt een tekening en de moeder schrijft een brief van koning konijn. Samen met de brief en tekening stuurt ze haar speen op naar koning konijn. Dit verhaal heb ik een aantal keren voorgelezen aan Alannah. Daarna hebben we samen een tekening gemaakt en heb ik een brief geschreven. Mijn man bracht alles (zogenaamd) naar de brieven bus. Huilen, huilen! De 1e avond dat ze zonder speen ging slapen was wel moeilijk. Ze gilde echt alles bij elkaar. Uiteindelijk is ze toch in slaap gevallen. Midden in de nacht werd ze ook wakker maar naar een tijdje viel ze weer in slaap. De nachten daarna vroeg ze er af en toe wel naar maar toen zei ik dat de kleine konijntjes haar speen hadden. Na een paar dagen vroeg ze er niet meer naar. Ze slaapt nu ongeveer een maand zonder speen. Het gaat allemaal prima! Het enige "nadeel" is dat ze nu in de middag niet meer wilt slapen. Ze moet nog haar nieuwe ritme weer vinden. Groetjes, Danielle