ohh je hebt een hond, nou dan zou ik idd ook voor de boerderij gaan.lekker de ruimte en goedkoop. Heb je al binnen gekeken?zou ik eerst regelen als ik jou was voordat je ja zegt. Soms zie je wel eens van die verwaarloosde boerderijen wat binnen levensgevaarlijk is voor kinderen, rotte vloeren, kapotte kozijnen enz. flinke tocht kieren enz. is er centrale verwarming om moet jet het met een houtkachel of gas kachel verwarmen enz. zou ik allemaal eff goed naar kijken. Als de staat van het huis goed is zou ik er absoluut voor gaan..Met hond.
Hier mag je geen kinderen hebben als je antikraak wil huren, dat zou ik eerst navragen. Anders lijkt het wel en buitenkans, zou het heerlijk vinden maar dan het liefst wel met een man alleen zou ik het niet zo snel durven. Ik denk alleen wel dat je snel zal wennen aan de rust en ruimte en hierdoor straks lastig weer je plek kan vinden in de stad als je er weer uit moet.
Ik zou wel nagaan wat de staat is van beide huizen en hoe het geregeld is met onderhoud. Het antikraak huis waar ik jaren heb gewoond verkeerde in slechte staat. De eigenaar deed er echter weinig aan, want het werd toch gesloopt. Alleen wettelijk verplichte dingen werden gerepareerd (zoals een nieuwe gijzer - gelukkig!), maar bijv. kieren, barsten in ramen, en tegels die van de muur kwamen vallen niet. Dat is natuurlijk begrijpelijk, maar kan wel vervelend worden als het ene na het andere gebrek zich aandient. En zelf ga je er ook niet in investeren, want het is niet jou huis en je weet dat je er op lange termijn niet kunt blijven wonen. Aangezien het stadshuis een huis is dat je via de leegstandswet kunt huren, ga ik er van uit dat de eigenaren het willen verkopen. Over het algemeen zal die eigenaar er dus meer belang bij hebben dat het huis goed onderhouden blijft. Als je prijzen gaat vergelijken, zou ik ook het energieverbruik meenemen. 150 euro klinkt heel weinig en is vast minder dan je voor die stadswoning hoeft te betalen, maar als de boerderij slecht geïsoleerd zou zijn, heb je in de koude maanden van het jaar best een behoorlijke energierekening. (Bij ons was de energierekening in de wintermaanden hoger dan onze huur!) Dan kan je uiteindelijk alsnog duurder uit zijn dan bij de stadswoning. Het lijkt nu misschien alsof ik afraad voor de boerderij te kiezen. Dat is helemaal niet waar! Op zich lijkt het me een buitenkansje! Alleen vind ik dat je met bovenstaande facoren (staat, onderhoud en de isolatie van het huis) rekening moet houden. Het zou jammer zijn als je met dit soort dingen geconfronteerd wordt als er eenmaal zit en je dan denkt "had ik dit maar eerder geweten".