Grote borsten 'de norm'?

Discussie in 'De lounge' gestart door MartheLief, 13 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Tegenwoordig zit ook in bijna elke bh het push up effect denk ook dat we daardoor mischien onszelf wel lekker maken met een mooie vollen decolleté en dan mischien steeds makkelijker er wat aan laten doen.

Zoe123 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Maar bedoel je dan voorgevormd (de hele cup is gelijk qua dikte van stof) of push up (onderkant van cup dik stuk er in)? Want ik heb redelijk grote borsten en een niet-voorgevormde bh is daar ook minder makkelijk te vinden dan wel voorgevormd. Volgens mij staat dat los van cupmaat. Maar push up is denk ik wel gerelateerd aan cupmaat en zal meer komen bij kleine cupmaten, denk ik.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Breedte van je heupen staat echt los van hoe makkelijk je kan baren. Wat je ziet als breedste deel van je heupen is namelijk de buitenkant van je bekken en dat zegt niks over de afmetingen aan de binnenkant: de bekkeningang bekkenholte en bekkenuitgang, daar gaat een baby doorheen.

Daar komt nog bij dat niet alleen de afmetingen aan de binnenkant van het bekken bepalend zijn, maar ook hoeveel verweking er is opgetreden (dus hoeveel je bekken nog "uit elkaar" gaat tijdens de bevalling), hoe groot je kindje is en hoe het exact ligt. Dat allemaal samen maakt dat het wel of niet (of moeizaam) past.

Vind het echt jammer als ik soms vrouwen hoor zeggen dat ze vast niet goed kunnen bevallen omdat ze smalle heupen hebben. Of dat andere mensen dat tegen hen gezegd hebben. Vertrouwen in je lijf is al het halve werk!

marb, MyMiracle, Kolibrie2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Precies! Is ook mijn eigen ervaring. Cup G met vlakke tepels is niet gemaakt voor borstvoeding...

5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dank je wel voor je toelichting. Weer wat geleerd. Ik heb een aantal vriendinnen die namelijk zeggen dat ze een keizersnede hebben gehad omdat de baby niet paste ivm hun smalle heupen (inderdaad wel kleine smalle fijne vrouwen) maar dat is dan dus geen heup maar bekken "probleem".

6. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ben jij toevallig verloskundige? :D

Ik vraag mij af of mijn zoon te groot was(4440gr en 56 cm) of dat mijn bekken te klein is. Hij kwam niet over ‘dat punt’ met zijn hoofd en dus nadat zijn hoofd er met de vacuüm uit was zat zijn schouder vast, is dat dan vaak een bekken probleem? Ik dacht altijd dat het gewoon door zijn gewicht en lengte kwam, maar door jou uitleg begin ik dus te twijfelen.:oops:

Ik snap overigens dat je waarschijnlijk geen pasklaar antwoord heb, ik ben alleen nieuwsgierig.

Muisje2016 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Het kan wel, kost wel meer moeite (weet ik uit ervaring). Cup H.

Zoe123 en Muisje2016 vinden dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Hier 2 grote kinderen met 5 kilo en grote hoofden en zaten vast in mijn bekken. Echt te smal. Brede heupen heb ik wel, dus dat fabeltje klopte bij mij al niet

Zoe123, Muisje2016 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dit hoor ik echt heel veel dat kindjes klem komen in de bekken, en in de verhalen die ik ken, dus een hele spannende bevallingen daardoor. Dat moet toch van te voren al ingeschat kunnen worden dmv echo's?

10. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Ik neem aan dat het dus 2 keer een keizersnede was?
    5 kilo dat is ook zwaar en waarschijnlijk groot!

Ik vraag mij dus heel erg af of inleiden met 38 weken het probleem van het niet passen op gaat lossen als het feitelijk gezien niet aan de baby ligt maar aan mijn bekken.
    Hier werd ook direct na de bevalling gezegd dat ik bij de volgende met 38 weken ingeleid moest worden. Op zich snapte ik dat wel. :roflmao:

11. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Schijnbaar zitten ze er toch vaak nogal wat naast met echo's. Mijn zoon was door de gyn rond de 3600 geschat en was 4325.

Ontopic: ik weet uit ervaring dat echt grote borsten door velen misschien wel mooier gevonden worden, maar dat het lichamelijk voor nare problemen kan zorgen. Ik had cup 75F met lengte van 1.64. Ik had verkrampte pijnlijke schouders, pijn aan mijn nek en wervels en uiteindelijk ging heel mijn bovenrug pijn doen. Wervels waren erg drukpijnlijk. Fysio kon dat niet verhelpen. Daarbij had ik in de zomer ook voortdurend smetplekken tussen en onder mijn borsten.

In 2015 zijn ze verkleind. Plastisch chirurg wilde voor een D-cup gaan, maar ik hield vol dat ik een B-cup wilde. Uiteindelijk kreeg ik mijn B-cup en ik was/ben er zooooooooo blij mee! Nooit meer pijn of smetplekken gehad! Tgv aankomen in gewicht heb ik nu een kleine C, wat ook nog wel prima is. Maar groter wil ik ze echt niet meer!

Zara75 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Yep, ik ben inderdaad verloskundige :D

Dat is achteraf moeilijk te zeggen, maar jouw zoontje was wel echt een stuk groter dan gemiddeld. Kans is groot dat dat wel de voornaamste reden was en dat het met een kleiner kindje makkelijker was gegaan.

Wat je vertelt over zijn schouder die vast zat, (schouderdystocie) dat heeft ook heel vaak te maken met de houding waarin jij ligt tijdens het persen en hoe het kindje exact ligt. We weten dat op je rug liggen en in de beensteunen daarvoor niet bevorderlijk is en er zijn zelfs theorieën dat je dit min of meer kan veroorzaken door een vacuümverlossing. Omdat je daarmee de baby door het geboortekanaal "trekt" loop je meer risico dat de schouders niet op de juiste manier indraaien.

Wat niet wil zeggen dat een vacuüm slecht is oid, het is in sommige gevallen hard nodig! En ook niet dat een vacuüm altijd zorgt voor een schouderdystocie of dat een schouderdystocie altijd het gevolg is van een vacuüm. (Volg je m nog ;))

Maar goed, in jouw geval denk ik met name een grote baby en wellicht nog meer factoren zoals een niet-optimale houding en ligging die hebben meegespeeld.

Denk niet dat je bekken echt te klein is want dan zou hij tijdens de bevalling niet verder ingedaald zijn en was je nooit op volledige ontsluiting gekomen.

RachelleNM, Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Hier zeiden ze ‘ we weten pas bij de bevalling zeker of het past ja of nee’ hier paste het dus niet. Ik vond het trouwens niet echt een bevredigend antwoord. :|

14. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Dat is dus het lastige, er is geen goede manier om dat in te schatten. Je kan met de echo een inschatting maken hoe groot het kindje is, maar zoals hier gezegd is dat lang niet altijd kloppend.

En de binnenkant van je bekken meten gaat niet met een echo, daarvoor ligt het te diep. Dat kan alleen met een MRI maar die straling is weer niet goed in de zwangerschap.

Daarbij komt dat het dus van meer factoren afhankelijk is of het past (verwerking, ligging baby, baringshouding, kracht vd weeën) dus alleen echo vd baby en MRI van het bekken geeft ook geen garantie.

Helaas....

Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Helaas pas een keizersnede na héél wat uurtjes pijn. 2e keer precies hetzelfde. Toen ben ik bijna 72 uur bezig geweest.
    Pas bij de 3e kreeg ik een geplande ks.
    Mijn kindjes zijn dus ook nooit ingedaald en kreeg alleen bij de 2e volledige ontsluiting, maar dat schoot terug toen de vliezen werden gebroken, je kon op haar hoofdje een ring zien zitten waar ze klem zat.
    Vacuüm kon niet hier, daarvoor zaten ze nog te hoog

Maar misschien was het met 3 kilo en minder grote hoofden wel goed gegaan.

16. Muisje2016

Muisje2016 Fanatiek lid

18 jan 2016
    3.025
    5.138
    113
    Trouwens, uiteindelijk kan je natuurlijk niet zeggen óf het bekken is te klein óf het kind is te groot. Het is de combinatie: past dít kind door dít bekken. Officieel noem je het (wanneer het niet past) dan ook een wan-verhouding tussen kind en bekken.

Kolibrie2, suus1983 en Ysabella vinden dit leuk.
  17. caletto

caletto Actief lid

13 sep 2019
    224
    146
    43
    Zeker weten, jammer alleen dat gynaecologen en sommige verloskundigen er een handje van hebben om dit juist teniet te doen, o.a. door the big baby trial. Zo zonde vind ik dat.

Muisje2016 vindt dit leuk.
  18. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind grote borsten lelijk. Doe mij maar een paar kleine borsten.

19. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Bedankt voor je uitgebreide antwoord, hier heb ik echt wat aan en ik heb vooral nu wat te bespreken met de verloskundige. Deze uitleg heb ik nadien niet gehad, ze zeiden alleen dat doordat ik zo goed perste ze de afweging konden maken keizersnede of toch de vacuüm ik stuurde eigenwijs aan op de vacuüm.:rolleyes: En ik noest bij de volgende echt met 38 weken ingeleid worden...
    Misschien zou een baarkruk positief kunnen helpen bij de tweede bevalling? Althans dat is mijn eerste gedachten nadat ik dit gelezen heb.
    Destijds kon dat niet vanwege de ruggenprik, die wilde ik voor als ik een eventuele epileptische aanval zou krijgen. ( dat wilde ik graag zelf zodat ze voor mijn gevoel makkelijker konden ingrijpen indien nodig.)

Nogmaals bedankt, het maakt het één en ander duidelijk en geeft toch weer meer vertrouwen voor de volgende bevalling. :thumup:

20. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik koop ze nooit in grote maten, dus heb geen vergelijkend waren onderziek gedaan, maar gisteren in de hunkemoller viel het me op dat er heel veel bh's vulling hadden (en dan bedoel ik push up, voorvormde cups vind ik geen probleem)

Deel Deze Pagina